minimal specs pc

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aeolian
    • May 2005
    • 48

minimal specs pc

Ik ben op zoek naar een tweedehandse pc en heb 2 interessante systemen gezien. De ene is een 1.6mhz en de andere is een 2.4mhz, maar wel een stuk duurder.
    Nu vraag ik me af, is die goedkope pc voldoende om met cubase SL2 16 sporen simultaan op te nemen, en max 20 sporen te mixen?

De aangeraden specs voor SL2 is 1.4 mhz, dus mixen zal wel gaan, maar wat met het opnemen?

Ik heb een Frontier Design Group Dakota geluidskaart en neem op in 16bit/44.1khz.

Mvg, jan
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Zou geen probleem moeten zijn, ik heb met een AMD Duron 1600 (draaiend op 1200 MHz) 16 sporen tegelijk opgenomen in SX2, vervolgens overklokt naar 2 GHz en vrolijk 44 kanalen bomvol plugins gemixed. dit met 512 Mb aan RAM op een gewone Maxtor schijf van 40 Gb. Gebruikte interface was een RME HDSP 9652.

Let er wel op dat je niet met chipsets komt te zitten waar Cubase niet zo van houdt. Voor zover ik weet zijn alleen Intel en NVIDIA "veilig" en zou je met de rest erg makkelijk gedonder kunnen krijgen. Check de Cubase.net forums voor specifiekere info.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• aeolian
      • May 2005
      • 48

Niet echt gemakkelijk om iets te vinden op dat forum. Je reply is wel leuk om te horen.

Het is een via-chipset en een amd xp-processor... dat is toch geen ramp hoop ik.
      Waar ik wel mee zit, het is een onboard grafische kaart, gaat dat het systeem hard vertragen?

Comment

• Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

zolang je geen 3d applicaties of wat dan ook tegelijkertijd gaat draaien zul je daar geen last van hebben. Je zou eventueel ergens een pci of agp kaartje op kunnen scharrelen, weet je zoiezo dat het goed gaat.
        De groeten => Micha

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

citaat:Geplaatst door aeolian

Niet echt gemakkelijk om iets te vinden op dat forum. Je reply is wel leuk om te horen.

Het is een via-chipset en een amd xp-processor... dat is toch geen ramp hoop ik.
          Waar ik wel mee zit, het is een onboard grafische kaart, gaat dat het systeem hard vertragen?
          Ik heb wel eens nare verhalen over VIA chipsets gehoord (XP processors ook...), dit is geen bangmakerij en ik weet het naadje van de kous ook echt niet hoor, maar het schijnt wel eens problemen te geven. Ik zou er iig wel even goed navraag over doen, zo her en der.

Nadeel van een onboard grafische processor is dat hij het videogeheugen kaapt van het conventionele RAM. oftewel: Heb je een 32 MB onboard grafische processor en je hebt 512 MB RAM, dan hou je dus 480 MB aan RAM over. Dat is niet direct een probleem. Zit je echter met 256 MB dan is het dat dus wel! (256 is sowieso niet echt lekker!!!)

Als de onboard processor goed genoeg presteert nar jouw idee en er ontstaat toch een geheugentekort, dan kun je je centen misschien beter uitgeven aan wat extra RAM....

Ik heb prima gedraaid met interne graphics, totdat ik de uitgangen sloopte door monitoren uit te laten staan tijdens batch processing , of de composiet uitgang van een TV aansloot op de composiet uit van de videoprocessor.... (blunderrrrrrrsss!!!!)
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• aeolian
            • May 2005
            • 48

Hij heeft hem aan iemand anders verkocht [B)]

Met die Via heb ik al wel eens problemen gehad, maar alles valt op te lossen als je maar hard genoeg zoekt.

Het probleem met die onboard VGA is niet het RAM, maar dat die via de PCI-bus werken (denk ik) en er zo te weinig bandbreedte voor audio over blijft, zo had ik eens gelezen.
            Maar hier lees ik dan dat dat allemaal goed meevalt blijkbaar

Maar het zal dus de andere pc worden, bedankt voor jullie reacties

Comment

• MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

Zowiezo moet je ook even kijken naar je geluidskaart.

De RME kaarten draaien met een zeer lage belasting voor de PC. ik weet niet hoe het met de door jou genoemde kaart zit.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

ik heb bewust mijn cubase PC schoon opgezet.
                pentium III (ik heb 'em al een tijdje [:I]) geheel intelboard en chipset. Geen interne kaarten, geen pakketten anders dan audio, geen lan of internet. Alle software legaal.

En ik kan zeggen dat het 1) nooit crashed 2) bijna twee keer zo veel tracks+plugins draait als een recente AMD van een bevriende studio.

Ik ben een groot voorstander van een clean systeem met geheel intel set. Het blijkt steeds weer de basis van performance met multitrack audio.
                lekker belangrijk!

Comment

• Ibvee
                  • Nov 2002
                  • 714

Wat ik vandaag hoorde van een bevriende programmeur: Windows xp kan zover gestript worden dat het vanaf een 256mb usb-stick draait, op een pentium II 550mhz al, en is dan sneller dan windows 98! Dit is dan een versie zonder mediaplayer, microsoft firewall en allemaal andere dingen die toch al niet zo goed werken, en dingen waar je helemaal niet op zit te wachten. Probeer zo'n versie te bemachtigen, installeer die op je hd, of zorg misschien dat ie op een goede manier op een cd staat (dit heeft als groot voordeel dat je systeembestanden absoluut vrij blijven van virussen), en zorg dat je een apparte schijf hebt waar je je audio-files op kan opslaan en bewerken. Op die manier blijft je systeem schoon, en lekker snel waardoor je een heleboel kan bereiken.
                  De groeten => Micha

Comment

• aeolian
                    • May 2005
                    • 48

Ik dacht dat amd beter presteerde voor audio dan intel, niet?

Dat je met een clean systeem veel kunt bereiken weet ik, maar mijn p2 450mhz schiet toch wat te kort

Ibvee, die xp waar je het over hebt, is dat een aparte versie of gewoon xp met alle services uitgeschakeld?

Comment

• Ibvee
                      • Nov 2002
                      • 714

Er zijn sommige programmeurs die het een sport vinden om xp helemaal te strippen. Ik denk dat uitgeschakeld niet het goede woord is, maar meer gewoon helemaal weggehaald. Alle onzin eruit.
                      AMD zal ook best beter presteren dan intel, maar oa sparky heeft het hier vooral over de chipset. Voor het geval dat jou niets zegt: AMD en intel hebben allebei ongeveer dezelfde manier van processen verwerken. Er zijn echter kleine verschillen. Intel werkt met extra buffers op bepaalde plaatsen, waar AMD de informatie gewoon doorstuwd. Daardoor is AMD iets sneller in vergelijking met Intel, maar Intel is iets precieser. Hierdoor is AMD ook iets beter voor audio, extra buffers leveren immers alleen maar vertraging op (overigens is het verschil nauwlijks merkbaar bij de meeste dingen, maar met een grote hoeveelheid kanalen, en plugins, die op de computer worden afgemixed, kan het soms net dat kleine beetje verschil maken). Maar sommige programma's maken nou af en toe net gebruik van die enkele buffertjes die AMD mist, waardoor de processen soms minder soepel, en soms helemaal niet verlopen.
                      De groeten => Micha

Comment

• aeolian
                        • May 2005
                        • 48

Illegale xp-versies dan? Dat kan ik niet maken.

Anyway, de kogel is door de kerk, het is een amd 1800+ geworden.

Comment

• Ibvee
                          • Nov 2002
                          • 714

Ik vraag me af of het illegaal is, als jij gewoon een legale xp hebt, dan is die van jou, is het fout dan om dingen weg te laten die je toch niet gebruikt en eigenlijk onzin zijn? Microsoft heeft daar zojuist een rechtzaak over verloren, en sindsdien een versie uit moeten brengen zonder oa windows media player. Als jij zelf al een legale license key hebt voor die computer, is er niets fouts aan, als je een gestripte xp versie installeerd. Die mensen van Microsoft kan het echt geen bal schelen, zolang jij maar voor elke computer die je hebt met windows xp een legale license key hebt gekocht. Of het nou jou cd'tje is of die van iemand anders.
                          De groeten => Micha

Comment

• aeolian
                            • May 2005
                            • 48

Daar ben ik niet zo zeker van, windows is geen open-source dus je mag er niet zomaar dingen aan gaan veranderen.
                            Ik denk trouwens ook niet dat die paar MB's schijfruimte het verschil gaan maken, zolang ze maar niet geladen worden.

Comment

• Ibvee
                              • Nov 2002
                              • 714

Je laat gewoon zo veel mogelijk van de windows rotzooi weg. Als jij een auto koopt mag je er toch ook alles aan verandere wat je wilt? Zolang die auto maar niet gekopieerd is. En als jij een andere auto koopt, en er hetzelfde aan veranderd als je buurman, is het nog steeds legaal. En als jij de officieele papieren van de auto hebt, en je maakt van de materialen van de auto van je buurman dezelfde auto na, maar dan met veranderingen, en je haalt je eigen auto helemaal uit elkaar, en bergt dat op in een doos, terwijl je je papieren voor je nieuwe auto gebruikt, ben je nog steeds legaal bezig d8 ik zo... (behalve dat die auto niet meer apk is, maar dat telt niet mee)
                              De groeten => Micha

Comment

Working...