Eigen home studio

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LichtNichtje
    • Nov 2004
    • 220

Eigen home studio

Wat heb je nodig om een fatsoenlijke home opnamestudio ineen te steken?

Iemand suggesties?
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

een bak met geld .....

en een idee van wat je wilt doen en waar je mee bezig bent

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

voor een opnamestudio thuis heb je nodig:

een lege kamer.
      Frisse verf.
      bureau
      patienten om diagnose op te doen.

Dan kun je ze opnemen of gewoon weer naar huis laten gaan als ze niet ziek zijn
      lekker belangrijk!

Comment

• Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

Ah, ik mag zeggen waar ik echt goed in ben op dit forum! :
        Als jij graag wil dat mensen serieus antwoord geven op jou vraag zul je gerichte vragen moeten stellen over wat je wil, en vooral ook veel details, budget, hoe je het wil, wat je situatie is enz. Wij kunnen dingen aanraden tussen de 50 en 50000 euri (soms nog meer, hangt er vanaf over wat soort apparaat het gaat), het is dus net wat je wil hebben.
        De groeten => Micha

Comment

• LichtNichtje
          • Nov 2004
          • 220

euh, een budget van 1000EUR.

Voor de rest (kamer, kleurtjes enzo) is allemaal in orde

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

Met 1000 euro kan je gewoon geen fatsoenlijk opname studio hebben !
            onmogelijk !
            Je hebt zoiezo een mengtafel nodig, ( analoog, digitaal ) studiomonitors, micro's, randapparatuur enz...enz...
            niet te doen voor 1000 euro !
            sis
            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• LichtNichtje
              • Nov 2004
              • 220

oei, en over welke prijzen heb je het dan? 5000? 10000?

Ik heb het hier over puur de basis...

Is er ook 2de hands materiaal op de markt?

Comment

• MarkRombouts
                • Jan 2005
                • 1391

wat wil je precies gaan opnemen ?
                heb je misschien al wat apparatuur ?

Comment

• LichtNichtje
                  • Nov 2004
                  • 220

monitor, micro's, sequencer zijn aanwezig

het is de bedoeling om vooral technomuziek met voice en wat electro op te nemen.

Daarom is de mixer een apparaat waar men naar aan het uitkijken is

(this nie voor mezelf, maar iemand vroeg me dat, maar vermits ik niet zo bekend ben in recording studio, deze vraag)

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

Hoe lager het budget hoe meer er in de computer gebeurt, komt er meer cash, dan komen er meer leuke dingen bij. En dan heb je dus een mixer nodig om alle signalen de juiste kant op te sturen. Dus is een mixer echt het eerste wat je nodig hebt? Nee!

Okee, voor zover ik begrijp is het de bedoeling dat er vocals opgenomen gaan worden, de rest van de setup is er al, het budget is zo'n 1000 euri...

Beginnen bij het begin: een opnameruimte. Als je 100% synthetische muziek maakt zijn er veel problemen waar je niet mee te maken krijgt. Signalen zijn prima gescheiden van elkaar en perfect getimed. Die scheiding is alles behalve vanzelfsprekend als je vocalen en instrumenten gaat opnemen. Elk stukje overspraak, van een loeiende PC tot de buren die ruzie maken, het wordt allemaal mee opgenomen en doet afbreuk aan de strakheid van je opnames, zeker als er gecomprimeerd gaat worden en dat zal het!!!. Aan de andere kant is het ook niet zo leuk voor je buren en eventuele medebewoners om hele dagen inzingen aan te horen... Je hebt dus een opnameruimte nodig. Het ligt aan de beschikbare ruimte en deplannen voor de toekomst wat voor ruimte dit gaat zijn qua formaat en akoustische behandeling. Aangezien het nu alleen over vocals opnemen in een homestudio gaat, lijkt een vocalbooth de juiste keus. Oftewel een klein hokje dat behoorlijk doodgemaakt is omdat directe reflecties in zo'n kleine ruimte niet echt fijn zijn in je opnames (WC-sound)

Vervolgens gaat de zanger(es) een koptelefoon nodig hebben die A.) redelijk moet klinken en B.) goed af moet sluiten om overspraak tegen te gaan. Zoek eens op "hoofdtelefoons" op dit forum voor tips.

Dan de mic en de pre-amp; Voor goede opnames heb je goede spullen nodig, zo simpel is het. Mooie diepe en gedetaileerde vocalen krijg je helaas niet door een SM58 in een goedkope mixer te steken. Hier heb je grootmembraam condensators voor nodig er. ook die zijn tegenwoordig voor niet veel geld te vinden. Zelf heb ik alleen ervaring met de Rode NT1 en de NTK, ik vind ze allebei erg mooi klinken, maar zoals gezegd heb ik verder geen vergelijkingsmateriaal. Dan een pre-amp, ook hier is er een redelijk aanbod aan goedkope mogelijkheden, zelf gebruik ik naar volle tevredenheid een Focusrite Trakmaster.

En dan nog de boel aan elkaar knopen. Een mixer is misschien fijn, maar an de andere kant ook nog niet echt noodzakelijk in dit stadium en als je de genoemde spullen al aangeschaft hebt begint je budget ook al wel redelijk op te raken. Als je de cash hebt is het zeker fijn om te hebben, ook als je alleen maar vocals opneemt (aparte monitor mix, directe controle, makkelijk outboard spullen aansluietn, etc etc, gewoon fijn dusch) Maar zoals gezegd, nog niet noodzakelijk! Wat je wel nodig hebt is een geluidsinterface met direct-monitoring (om de vocals tijdens het opnemen terug te horen zonder last te hebben van latency van de geluidsinterface!!!)en een koptelefoonaansluiting. M-audio maakt mooie en betaalbare dingen op dat gebied, maar er zijn nog zat anderen die vergelijkbare apparaten maken.

Okee, hoop dat je hier wat verder mee komt.

Grtz
                    Bas
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• sis
                      • Jul 2003
                      • 3305

Heb je ook een computer met software zoals : emagic, cubase enz...
                      midi- interface, synthesizers, plugins ??
                      Dit zijn dingen die je allemaal nodig hebt om jou soort muziek op te nemen !!
                      sis

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

Ja, wel een goeie, ik ging er voor het gemak maar van uit dat de "techno" kant van het verhaal al wel in orde en werkend is en 100% in de PC/Mac gebeurt, maar is dat ook zo?
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• sis
                          • Jul 2003
                          • 3305

citaat:Geplaatst door sparky

Ja, wel een goeie, ik ging er voor het gemak maar van uit dat de "techno" kant van het verhaal al wel in orde en werkend is en 100% in de PC/Mac gebeurt, maar is dat ook zo?
                          Dat dacht ik ook Sparky
                          maar als je bovenste dingen nog moet aanschaffen dan is het vrijwel onmogelijk voor die 1000 euro !!
                          sis

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

Uhuh, maar we zullen het horen...

Comment

• LichtNichtje
                              • Nov 2004
                              • 220

alvast merci voor de uitleg

momenteel gebeurt alles nog via de computer (cubase) en dan line-out naar een md

Comment

Working...