Compact: 24 sporen opnemen/afspelen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mathijs
    Moderator
    • Aug 2002
    • 1353

De bedoeling is inderdaad live recording. Monitor mixjes etc zijn dus niet nodig. Simpele mixer is al snel goed. Ik ben echter wel op zoek naar een goede sound.
    01v96 is interessant. Erg jammer vind ik de aansluitingen aan de bovenkant. Dit moet niet een doorslag gevende reden zijn.

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Okee, dus: een 24 kanaals opnamesyssteem voor livetoepassing. Een aantal dingen waar het aan moet voldoen is dus inderdaad compactheid en handelbaarheid, een enkel rack is dan idd fijn, dat valt meestal wel weg te stoppen bij de F.O.H of monitors. Stabiliteit!! Live is maar een take he , en degelijkheid t wordt ten slotte heen en weer gesleept.

Dan is er de keuze: mixer of losse pre-amps, ik zou toch liever voor een mixer gaan omdat het wel zo fijn is signalen af te kunnen luisteren voordat je gaat opnemen. Beetje lullig als de helft van je kanalen opeens vol met brom en ruis blijken te zitten als je de opnames terugluisterd... Ook kun je de signalen nu wat uitgebreider meteren. Als je hiervoor gaat is het wel een fijn om met een mixer te maken te hebben die zn direct outs na de inserts en Hi-pass filters en evt zelfs de EQ heeft zitten. Aan de ene kant zou ik dan voor analoog gaan omdat mixers met 24 goede micpre-amps goedkoper analoog te vinden zijn dan digitaal, digitaal heeft dan wel weer het voordeel van onboard compressie, alhoewel ik niet weet hoe dit over het algemeen klinkt. Als ik comprimeer voordat het de machine ingaat, gaat het meestal om behoorlijk heftige compressie op bass en vocals, dat moet dan wel goed klinken. (ik doe dat tegenwoordig met een focusrite trakmaster en ik vind het prachtig :-)!!!) Maar goed: waar ga je die goede kwaliteit 24 kanaals 19" mixer vinden.... Het zou dus toch wel eens digitaal kunnen worden evt met outboard pre-amps...

Wat opnemen betreft heeft een stand-alone HD-recorder absoluut het voordeel van compactheid: het blijft in het rack zitten. maar ik weet niet hoe goed die dingen bestand zijn tegen vervoer. De enige ervaring die ik hiermee heb is met een Yamaha workstation, die ik op diverse locaties heb gebruikt, die heeft er nooit problemen mee gehad. Maar met 24Ch 19" machines heb ik geen ervaring wat dat betreft, so.... Maar ik geloof zeker dat deze er moeten zijn.

Oftewel kort; Ik zou gaan voor een digitale mixer (of dan toch die 24 ch analoge rackmixer!!!???), met wat goede compressors en een standalone recorder.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Hallo Sparky.
        Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik ben het geheel met je eens.
        In live situaties wil ik altijd al een mixje maken. Kijken wat ik er kan van maken. Hierin zijn 2 opties:
        Analoog of digitaal:
        Analoog:
        -als defect makkelijk op te lossen, flexibel, alles in een (de mixer).
        Digitaal:
        - compact, processing on board. Nadeel, bij compacte mixers altijd externe pre-amps, als defect meteen nutteloos.

Op dit moment heb ik de volgende dingen op het oog:
        -Fostex D2424 (degelijke goed klinkende recorder. AB groot voordeel)

-Soundcraft LX7II (erg betaalbaar, prima sound, echter 32 kanaals uitvoering noodzakelijk omdat alleen eerste groep kanalen direct outs heeft.)

-Soundcraft Ghost (zeer interessante mixer, klinkt goed, eerg mooie EQ prijs stuk hoger dan rest)

-Allen&Heath mix wizzard (combinatie van 16/2 en 14/4 via syslink te verbinden. Voor kleine klussen één mixer mee. Klank echter stukken minder dan soundcraft).

-Midas Venice (wederom 32 kanaals uitvoering noodzakelijk wegens stereo kanalen. Goede sound, echter net modulair, wat voor dat geld wel een pre is).

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar een D2424 in combinatie met een Soundcraft Ghost. Eventueel een occasion om de prijs te drukken.

welke mixer vergeet ik, wat zie ik over het hoofd. Graag uw reactie.

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Ben ook wel benieuwd, ben aan het zoeken en piekeren geweest, maar zie geen handige efficiente manier om deze rig in een enkel 19" rack (minder dan 12HE dan tenminste he haha) te krijgen, terwijl dat toch echt het makkelijkst zou zijn... De enige mixer met 24 inputs in 19" formaat waar ik van gehoord heb is een X-rack van Crest, maarja, daarvan zijn 16 inputs onderdeel van de 8 stereoparen, ook niet echt handig dusch. Het dichts in de buurt komt dan toch een digimixer met externe pre's. De M-audio octane's schijnen erg goed voor hun prijs te zijn. En anders is het zoals jij zegt: een setup in meerdere delen. Is die LX7 II zoveel beter dan versie 1? Heb je'm al gehoord. Persoonlijk heb ik niet al te beste ervaringen met de srie 1 namelijk...
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• giserke
            • Nov 2003
            • 456

De Ghost heeft zijn nut in de opname wereld al bevestigt. Ik werk momenteel met een Ghost.
            Maar ben wel sterk aan het overwegen een digimixer te kopen gezien de prijs.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

O1V heeft een extra module, waarna hij 10M+2s= 24-kanaals wordt. Aangezien er in 99% van de situaties wel een stereo piano/keyboard of MD wordt meegenomen misschien een optie.

Verder hangt het natuurlijk helemaal van je bedoeling af, wil je er live mee de zender op kunnen, of is het puur om data te vezamelen om later af te werken.
              En , zoals altijd last but not least : budget/inzet/kwaliteits-eis. Ik weet een club die er NEVE-tafels tussen knoopt, of custom-made SSL...Vanaf volgend jaar ingezet bij Nickelodeon, om vooral het voetbalpubliek op te nemen (grrrr)

Oh, de venice is 24+4S, of 28 mono, met ook 28x phantoom per kanaal. Ook een reden om niet al te compact te gaan, temeer omdat dit soort apparaten veelal doorgeprikt worden van de locale PA-boer....

Comment

• Mathijs
                Moderator
                • Aug 2002
                • 1353

Ben tot de conclussie gekomen dat een 01V96 toch geen optie is.
                Hij heeft maar één extra slot. Voor opname zou ik deze moeten gebruiken voor een extra Adat interface. echter heb je dan wel te weinig inputs.

Analoog blijft dus mijn hoofd gedachte nu.
                Dit zal in princype een keus worden tussen een Ghost of een Venice.
                Hierin heeft de Ghost weer mijn voorkeur. Zeer uitgebreide tafel. Goede sound. Geheel modulair (intern). Echte studio tafel. Dus ook goed om op af te mixen.

Comment

• giserke
                  • Nov 2003
                  • 456

de DM-24 heeft in dit geval meer slots. gewoon die bijkomende uitbreiding en je hebt 24 microfoonkanalen.
                  Standaard 24kanalen I/O + 2 slots
                  Ik denk toch deze te nemen.

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

@ giserke: Wel, als je het doet, post je ervaringen dan hier, ik vind het ook nog steeds een interessant ding, voor icm de firewireoptie.

Comment

• giserke
                      • Nov 2003
                      • 456

morgen komt hij toe samen met een firewire kaart en een bijkomende AD micpreamp naar tdef uit de states. (zonder BTW En ook niet hier, want die voert in via Zweden.
                      heel het zootje voor 1700 euro.
                      Leuk om vast te stellen, dat ik geen bijkomende tdef i/o kaart nodig heb. er zijn standaard 3 tdef i/o sloten aanwezig. Als ik met firewire werk, kn ik zelfs nog een 2de AD micpreamp aansluiten. Dit spaart me 250 dollar.

Comment

• ov3l
                        • Jan 2005
                        • 12

waarom denk je niet aan een hd-24 + tafel?
                        als er iets compact is, is het wel de hd 24

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

citaat:Geplaatst door ov3l

waarom denk je niet aan een hd-24 + tafel?
                          als er iets compact is, is het wel de hd 24
                          En de Fostex niet misschien?

@Mathijs: al besloten? Ben nog geen 19" 24ch mixer tegengekomen.....

Comment

• Ibvee
                            • Nov 2002
                            • 714

kvraag me af hoe je dat zou kunnen maken, zou dan een digi mixer moeten worden met dubbele faders ofzo... Lijkt me eigenlijk voor een producent ook niet echt lonend om zo'n ding te maken, iedereen die een 24 kanaals tafel wil hebben wil dan meestal ook wel de ruimte hebben... Zijn er eigenlijk geen uitschuifrekken te krijgen voor mixers zodat je op een of andere manier 2 mixers boven elkaar kan zetten waarvan je er 1tje uit het rek kan halen, net zoiets als zo'n toetsenbord plankje??
                            De groeten => Micha

Comment

• wappie
                              • Apr 2003
                              • 8

Ik zou eens kijken naar een DM1000. Kun je rechtstreeks aan je HD recorder hangen als die voorziet in die uitgangen. En dmv je PC/Mac kun je ook nog met bijvoorbeeld ProTools je DM1000 fafel gebruiken voor automation etc. En je hebt een 7.1 surround mix mogelijkheid. Het is een dure uitgave maar je kan er alle kanten mee uit.
                              Ik ben met een soortgelijke setup bezig die zowel on-the-road alswel in een studio gebruikt kan worden. Hier wil ik een DM1000 voor inzetten vanwege de flexibele moglijkheden.
                              Misschien heb je wat aan de info

Comment

Working...