Gitaar op mengtafel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • J.C. Productions
    • Nov 2010
    • 26

@ nls-nls,

Het nut van een dibox is dat die de kwaliteit beter overzet dnaar je mengtafel dan dat je et rechtstreeks aansluit op je mengtafel.
    Het heeft ook met de hoge input te maken van de gitaar.
    De Line (jack/jack) aansluiting op je mengtafel is gemaakt om line apparaten op aante sluiten, en geen gitaren.
    Die doe je normaal via D.I. Box of via een microfoon bij de versterker.

Ligt er ook net aan welke gitaar je speelt.
    - Basgitaar gaat rechtstreeks met xlr kabel naar de mengtafel (zonder Phantomvoeding,Anders blaas je de versterker en basgitaar op.)
    - Elektrisch in et meeste geval via versterker met microfoon ervoor, of ook rechtstreeks met 2 xlr kabels naar mengtafel

Succes!
    Hartelijke groet,
    Joeri
    Technicus
    JC Techniek Groep

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

allemaal leuke en aardig,

een electrische gitaar die nog rare dingen moet hebben pak je t beste met een sm57 voor een amp+spoeaker.
      Mag best een combootje zijn, no problem.
      Sustain etc zit vaak ik de distortion van de amp, en daarmee maak je de gitaar electrisch gezien vetter.
      Behringer heeft (had vroeger?) een leuk alternatief, met een soort ZOOM-kastje, waarin allerlei grappige effecten zitten. Zoals delay, Chorus, Flanger, etc, voor een paar knaken.

Maar het lekkerste geluid komt toch echt uit een Fender Twin, Marshall, Mesa-Boggie, KittyHawk, of iets anders met buizen.

Comment

• mrVazil
        • Mar 2010
        • 330

Originally posted by MacGyverSounds

Maar het lekkerste geluid komt toch echt uit een Fender Twin, Marshall, Mesa-Boggie, KittyHawk, of iets anders met buizen.
        en daar heb je ook liever een E906 op toch?

Comment

• stamgast
          • Feb 2010
          • 253

Originally posted by mrVazil
          en daar heb je ook liever een E906 op toch?
          Persoonlijk niet (voor recording).
          Liever idd een SM57 boven en een KM140 onder, beiden off-axis. en lekker close.

Comment

• gertgeluid
            • Dec 2006
            • 520

Originally posted by nls-nls
            Kan iemand mij dan vertellen waarom er per sé een DI tussen moet? Wat is nou precies het nut hiervan, want ik plug mijn elektrische gitaar ook vaak in op mengpaneel voor zuiver geluid, en dat klinkt ook goed. Waar dient de DI voor dan

Mvg Niels
            Iedereen hier heeft gelijk wat betreft de "sound" die je op die manier mis loopt. Je MOET via een amp + mic, een POD achtig ding of een laptop met plugins/software. Maar omdat jij gewoon wil weten wat de natuurkunde achter de signaaloverdracht is met of zonder DI en niemand dat door heeft:

Er hoeft geen DI tussen, zolang jouw kabeltje enkele meters is, en er geen CRT monitoren, koelkasten of andere elektromagnetische storingsbronnen in de buurt zijn.

Als je lange afstanden moet overbruggen, is de kans groot dat je een DI nodig hebt, omdat je mogelijk te maken gaat hebben met:

Interferentie. Daarbij komt er elektromagnetische storing op je kabeltje terecht en dat hoor je (brommmmm, knetterrrrrrr). Een DI maakt het signaal gebalanceerd, wat een effectieve manier is om interferentie op de kabel te elimineren (Google is je vriend).

Signaalverlies of vervorming. Een gitaarpickup is relatief hoogohmig. Een degelijke signaaloverdracht heeft als stelregel dat de bron laagohmig is en de bestemming hoogohmig. Zo creëer je een huwelijk tussen een degelijke stroomsterkte enerzijds en een zo groot mogelijke energie-afgifte aan de plaats van bestemming anderzijds. U=IR. Wanneer de stroomsterkte dusdanig laag is, gaat de kabel zelf een rol spelen en kan zelfs capacitief gaan werken. Dit hoor je terug in je geluid.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat deze materie ook al een paar jaar in de spelonken van mijn brein stoffig ligt te worden, dus misschien mis ik nog wat informatie. Maar hopelijk heb je hiermee al een stuk meer antwoord op de vraag die we allemaal (zouden moeten) krijgen.

Korte afstand: lekker in je line-in prikken.
            Lange afstand: hoor je brom/knetter? Of klankverschil? DI.

En geniet vooral van de hobby.

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Originally posted by gertgeluid
              [...]
              Heb je wat aan....
              +1
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• sidefill
                • Sep 2009
                • 130

- Basgitaar gaat rechtstreeks met xlr kabel naar de mengtafel (zonder Phantomvoeding,Anders blaas je de versterker en basgitaar op.)

Bedoel je de ingebouwde DI, die de meeste basversterkers zelf aan boord hebben?
                Anders kan je nl.niet met xlr naar de tafel.

Of een externe aktieve DI die hebben wel 48 v nodig.kan je ook met xlr naar de tafel.
                (Snap ik alleen nog niet hoe je een basstack kan opblazen met phantom voeding)

Of korte kabel op line in, werkt ook prima
                (zonder dimmerpacks halogeen parren etc. anders zit je weer met brom ect.)

Omdat de meeste foh's via een multikabel gaan van minimaal 30 mtr.
                kan je niet zonder een DI als je rechtstreeks de tafel in wil.
                Voor een bas een beproefde manier, maar voor een gitaar zou ik dat zelf niet eens willen.

Comment

• I.T. drive in
                  • May 2009
                  • 352

Originally posted by MacGyverSounds
                  daar ben ik het inderdaad mee eens.
                  Ook al heb je de vetste distortion, met buizen klinkt het 10 keer beter.

Comment

Working...