SSL Studio TinPanAlley

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4516

Omdat je tegenwoordig voor 50 euro bij je PA bedrijf een 24 sporenrecorder laat meelopen die je optreden of oefenruimtesessie op harddisk zet. Die je vervolgens op je gemakje thuis op je PC kan afmixen met een programma van 140 euro. Verder heb je voor 800 euro een setup waarmee je serieus eigen beheer demo's kunt opnemen.

Er is dus allereerst geen onderkant van de markt meer voor demo's.

Veel studiotijd zit in inzingen, bas / gitaar / toetsen inspelen. Dat kun je prima thuis doen tegenwoordig tot een extreem hoog niveau. (een POD koop je voor 140euro) De grootste hoeveelheid studiouren maken muzikanten dus thuis. En niet in jouw topstudio. Vaak is het nu drums opnemen in een middag. Terug naar huis. Alles afmaken. Twee dagen mixen in de studio. En klaar. En dat zijn dan nog behoorlijk grote namen.

Je kan zelfs via internet partijen door andere muzikanten laten inspelen. Ik heb een dedicated gitaar-studiotje met 6 topmicrofoons en een hele resem studioversterkertjes, verschillende gitaren enz. Maar je kan gewoon letterlijk steve vai via internet huren voor een solo op je productie.... Daar komt geen commerciele studio aan te pas.

Dat bedoelen we met " de markt is veranderd"
    lekker belangrijk!

Comment

• Ibvee
      • Nov 2002
      • 714

Ik denk dat wat Showband aangeeft eigenlijk een gevolg is, en dat de oorzaak ligt bij alle mensen die muziek luisteren, en daar niet voor betalen. Daardoor hebben bands over het algemeen gewoon minder geld, waardoor ze dus ook als band, minder riant leven. Veel bands willen best in een mooie studio opnemen, maar de bandkas staat dat niet toe, om dan toch maar muziek op te nemen (want ondertussen hebben ze best leuke nummers geschreven) doen ze dat dan maar zelf. Ik krijg altijd de indruk dat rond de jaren 80 beide factoren nog niet aanwezig waren. Mensen kochten toen nog muziek, en apparatuur was te duur voor de bands, oftewel, een gezonde markt voor veel en high-end studio's.
      De groeten => Micha

Comment

• Sandman
        • Apr 2007
        • 67

Bedankt voor de reacties,

Ik snap het verhaal heel erg goed, maar ik vraag me dan het volgende af: Kan een hobbyist met een Pod van 140 euro hetzelfde resultaat bereiken als een engineer met 20 jaar ervaring in een akoestisch perfecte ruimte en apparatuur van duizenden euro's?

Comment

• Ibvee
          • Nov 2002
          • 714

Uiteraard niet, maar er zijn meer dingen waar je rekening mee moet houden.
          Het belangrijkste is de prijs kwaliteitverhouding, hoewel dat relatief is natuurlijk, voor de een is kwaliteit veel meer waard dan voor een ander. Voor een grote act is het t geld dubbel en dwars waard om naar bijvoorbeeld Galaxy te gaan om op te nemen. Maar als de hobbyist een beetje oren heeft, kan hij met z'n POD misschien wel meer dan 50% van de kwaliteit halen wat die ervaren engineer haalt, voor maar 10% van de prijs.
          Dat betekent voor hem: of ik neem 10 cd's op met alle nummers die ik geschreven heb (waardoor hij waarschijnlijk meer verkoopt, mensen willen namelijk niet 2x hetzelfde album kopen, maar als de muziek goed is, misschien wel een 2e album met andere nummers), of ik neem 1 cd op, waardoor ik moet kiezen, terwijl ik alle nummers goed vind, en ik daarna weer 4 jaar moet sparen voordat ik weer wat kan opnemen.
          De groeten => Micha

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5946

Denk je dat diezelfde muzikant/klant het verschil hoort op zijn ipodje?
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

Het belangrijkste verschil tussen thuis en in een topstudio is het afwezig zijn van tijdsdruk.
              Dat is een factor die zwaar onderschat wordt en veel meer invloed heeft op de kwaliteit van een opname dan wat dan ook.

DAAR komt de behoefte aan homerecording oorspronkelijk vandaan. Toen begin jaren zeventig de supersterren studio's in hun huis lieten bouwen.

Als jij hotel california of roxanne hoort dan zitten daar enorme lelijke knippen in. Puur wegens tijdgebrek.

Het kwaliteitsverschil hoort de klant zeker. Het is niet de I-podgebruiker die de studio huurt maar de artiest/producer. Als jij het butget hebt om goed op te nemen dan kun je er zeker van zijn dat er muzikanten in je studio lopen die elke nuance van hun instrument haarfijn kunnnen onderscheiden. Maar investeringen van tientallen euro's per uur maakt je eisenlijst snel korter.
              Last edited by showband; 27-06-07, 12:06.
              lekker belangrijk!

Comment

• sis
                • Jul 2003
                • 3305

Originally posted by moderator
                Denk je dat diezelfde muzikant/klant het verschil hoort op zijn ipodje?
                Ikke wel ben ook al iets ouder en heb nog gewerkt met de OTARI's 24 sporen enz...
                maar ja we zijn digitaal bezig en diegene die nog weten hoe analoog klinkt die weten meteen waar ik over praat .
                warm en nog eens warm !
                Tot op heden is er geen enkel systeem ( digitaal ) die dat kan evenaren ...
                Ook het beste protools systeem niet
                Groentels
                sis
                Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• studio tinpanalley
                  • Jun 2007
                  • 59

Studio Tin Pan Alley

hoi allemaal,

sorry dat het even heeft geduurd om te antwoorden,
                  ik zal even toelichten hoe en waarom etc...

een dergelijke studio begin je niet zomaar,
                  ik ben al 15 jaar bezig op deze lokatie.

het is begonnen met een 8 track en een 24/8 mengtafel
                  de midi was toen een atari 1040

later is er een sony MCI 2" 24-track bijgekomen en een D&R 8000 (32 inline)

na een jaar of 10 is de bezetting van de studio (3 man) gesplit,
                  en dus ook het meeste materiaal verdwenen of verkocht.

ik heb dan een paar jaar met een yamaha 02r gewerkt,
                  met 48 in/out via motu 24 i/o en motu 2408 (& nuendo)

de volgende stap was de aanschaf van de genelecs 1038.
                  om deze tot hun volle recht te laten komen heb ik dan beslist om de control-room met een architect (acbp-studios) grondig te verbouwen.

er zijn immense basstraps gebouwd, diffusors, resonators, absorbers, etc..

ik was eigenlijk van plan om de yamaha DM-2000 te kopen
                  (ik ben namelijk heel tevreden van de 02R)
                  maar,
                  reeds 15 jaar blader ik iedere dag (meermaals) door boekjes als de sound on sound, audio/media, en vooral Pro Sound News (bestaat nu niet meer)
                  en al 15 jaar trekken de foto's van de SSL's mij als een magneet dichterbij...
                  ik had echter nooit gedacht dat ik er ooit een zou bezitten.

maar toch ... via ebay (echt waar) ben ik dan toch naar een SSL gaan kijken, en besloten de gok te wagen.

het is een grote stap, maar als het je droom en hobby is,
                  waarom niet ?

geld verdienen zal er niet echt in zitten,
                  een studio op dit niveau kost belachelijk veel geld,
                  maar ik hoop dat ik zo mijn hobby op professioneel niveau kan blijven beoefenen.
                  de mogelijkheden van een dergelijke tafel zijn werkelijk eindeloos !!
                  surround, post-productie, total recall, zeer goede sound, etc , etc,

de verbouwing van de control room is eigenlijk nog maar net rond (1/2 jaar)

de volgende stap is een volledig nieuwe live-room
                  ook weer in samenwerking met dezelfde akoestisch architect

maar eerst moet de SSL een beetje centen op de rekening zetten

randapparatuur is er inderdaad nog niet veel,
                  een high end reverb is inderdaad de eerste aankoop op m'n lijstje
                  (er zitten wel reverbs in de SSL maar deze zijn maar matig)
                  waarschijnlijk zal het de Lexicon 300 en een Kurzweil KSP-8 worden
                  momenteel gebruik ik de 02R (2 ingebouwde FX en 2 TC-Unity M-2000)
                  of de reverbs van de Powercore, of andere softverbs...

de compressors op de SSL zijn wel heel goed (in totaal 128 stuks!)
                  het zijn tripple stage compressors (= gate, compressor, limiter)

maar toch moet er dringend ook nog outboard bij,
                  hierbij denk ik om te beginnen met een TFPro P-38 en een Drawmer 1968ME

iedere euro die nu binnenkomt gaat rechtstreeks naar outboard ...

voor de rest ben ik ook begonnen met het maken van videoclips,
                  dus ook weer investeren in camera, verlichting, software, bluescreen, etc
                  check: www.myspace.com/studiotinpanalley
                  of YouTube - Broadcast Yourself.

oh ja, het laatste half jaar heb ik hier bijvoorbeeld opgenomen met :

- campina reggae www.myspace.com/campinareggae
                  - zekerwetende band www.myspace.com/zekerwetendeband
                  - the golden glows www.myspace.com/thegoldenglows

audio snippets van wat ik voor de SSL heb opgenomen vind je op mijn site :

groetjes,

wim

oh ja,
                  voorlopig is de repetitieruimte (zie foto) zowat de live-room,
                  er is wel een drumbooth, en een aparte zangbooth.
                  de live-room zelf is nog verre van geluidsdicht
                  maar wordt wel af en toe gebruikt
                  dit jaar heb ik er cello's, violen, vibrafoon, harp & blazers opgenomen.

[EDIT: Geen directe links toegestaan, e-mail weg gehaald wegens adres spyders]
                  Last edited by Mathijs; 28-06-07, 21:17.

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

Beste,
                    Ik heb ytoch een vraag. Wanneer je een opname gemaakt hebt via een analoge tafel.
                    Je bouwt daar AD conversie in. Om het later af te mixen keer je dan terug naar DA om alles af te mixen?

Comment

• studio tinpanalley
                      • Jun 2007
                      • 59

nieuw fotoke

én het klinkt even goed als het eruit ziet

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Wanneer was die opendeurdag nu weer
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• studio tinpanalley
                          • Jun 2007
                          • 59

de opendeurdag zal iets voor volgend jaar zijn als de LiveRoom af is ...

als het lukt zal het iets van april - mei 2008 worden

grtz,

wim

Comment

• Stage-Q
                            • Sep 2007
                            • 389

Hoi Wim,

die naam van jou studio...

heeft dat toevallig iets te maken met het nummer van Stevie Ray Vaughan - Tin Pan Alley ?

Of is dit gewoon heel puur toeval dat jou studio ook zo heet...
                            Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• Lennartsound
                              • Dec 2006
                              • 269

Originally posted by studio tinpanalley
                              én het klinkt even goed als het eruit ziet
                              Mag ik je een tip geven? Het ziet er naar uit dat je een beetje ruimte gebrek hebt qua monitoring. Als je nou eens die Mackies op een standaard achter de tafel plaatst (rechtopstaand) Dan kan je de de NS10's ev laten liggen op je tafel, die zijn toch niet bedoeld om goed te klinken. Als je dan je flatscreen wat hoger hangt kan je gewoon over je center heen kijken. Ik heb gemerkt dat het toch wel erg belangrijk is dat je center hetzelfde klankbeeld uitstraalt als je LR, dus zou ik 'm niet neerleggen. Tevens geven monitoren die op de mengtafel liggen vaak juist reflectie via de tafel precies in je oor. Oftewel je hoort een verkleurd geluid vanuit je nearfields. Als je ze dus op een standaard achter de tafel plaatst komt de reflectie een stuk lager uit en niet precies bij jouw hoofd. Leg maar een spiegel op je tafel. Waarschijnlijk kan je dan precies je nearfields in de spiegel zien. Dat betekent dus dat de reflecties ook zo gaan. Plaats ze daarom zo dat je ze niet in de spiegel kan zien. Het is immers zonde van al je mooie akoestische snufjes als je geluid door je laatste (en duurste) aanwinst wordt verknald.

Comment

• studio tinpanalley
                                • Jun 2007
                                • 59

hoi stageQ,

de naam komt inderdaad van het nummer van SRV ...
                                de studio is namelijk in een steeg gelegen

hoi lennartsound,

ik ben nog volop aan het experimenteren met de mackie's,
                                waarschijnlijk komen ze zoals je zei achter de mengtafel op statieven.
                                de LCD kan helaas niet hoger,
                                boven de LCD is er plaats voorzien om ooit een 1038AC center te steken.

als er echt sound to picture gedaan wordt kan er "gebeamd" worden,
                                als de topdiffusors niet teveel in de weg hangen ...

bedankt voor de goede raad

groetjes,

wim

Comment

Working...