microfoonkabels solderen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

citaat:Geplaatst door par-av.nl

citaat:Geplaatst door Caspar

Altijd de aarde/mantel iets korter houden dan je aders, dan heb je gelijk een extra trekontlasting ingebouwd.

Door eerst je aders te solderen en als laatste je aarde/mantel heb je minder last van het smelten van je ader-isolatie.
    De trekontlasting van een Neutrik connector is dermate goed dat dit niet nodig is. Ik heb juist (zowel bij signaal als 230V) de aarde liever wat langer, zodat deze pas als laatste los laat in het geval dat de kabel er uit getrokken wordt.
    Wat de voedingskabels betreft geef ik je gelijk, dit zou een ieder moeten doen al valt dit soms niet mee in rubber stekkers.
    Wat signaalkabels betreft ga ik met Casper mee.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• -Aart-
      • Jul 2001
      • 801

In stekers is vaak de constructie al zo dat de aarde wat meer `slack' heeft.

Bij XLR pluggen houd ik alles even lang, dat soldeert het gemakkelijkste en netste vind ik.

Comment

• Siem
        • Jul 2003
        • 124

Niet om het een of ander, maar hoort dit onderwerp niet thuis in het newbie of techniek-forum?
        Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• cobi
          • Aug 2002
          • 1083

citaat:Geplaatst door Siem

Niet om het een of ander, maar hoort dit onderwerp niet thuis in het newbie of techniek-forum?
          Dacht het wel
          Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• giserke
            • Nov 2003
            • 456

Ok nu ik een volwaardige microfoonkabel soldeerder ben,[)] zou ik nu graag eens weten wat het verschil is tussen een goedkope XLR kabel (60cent/m) en een dure (2euro/m)
            Want ik heb de goedkope genomen, en hoor geen enkel verschil in de klank, of storing met mijn vroegere gekochte dure kabels.

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

Goedkopere kabel durft nogal eens de neiging te hebben "microfonisch" te zijn. Dat kun je makkelijk testen door je kabel aan te sluiten op een microfooningang en deze goed open te zetten. Als je dan met je kabel op de vloer gaat slaan (of op de kabel gaat stampen) dan kun je dit gewoon horen in je installatie: je kabel gedraagt zich een beetje als een microfoon.
              ALLE kabels zijn microfonisch alleen is dat bij goede kabels bijna niet merkbaar en bij goedkopere duidelijk wel.
              Goedkopere kabels hebben toch dikwijls een stuk minder dikke en stevige afscherming wat zorgt dat ze je best helemaal uit de buurt van netleidingen houdt.
              Goedkopere kabels hebben dikwijls een hogere capaciteit wat tot verlies van hogetonen kan leiden op lange afstanden.
              ...
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• wimbru
                • Sep 2003
                • 148

In een vaste installatie had ik eens een probleem met goedkope kabel (Tasker C114). De lengte was iets van 40 meter en 's avonds kregen we steevast diverse zenders aangeboden. Hij lag in een ijzeren kabelgoot (die geaard was) en heb van alles geprobeerd: andere mengtafel, de kabel naast die kabelgoot gelegd, condensatortjes en/of weerstandjes aan de kant van de mengtafel gesoldeerd e.d... niets hielp. Overdag geen probleem, 's avonds een Engels of Russisch programma bij de speech van de burgemeester!

Toen heb ik een multikabel van 4 kanalen gelegd (zonder algemene afscherming) en alles was opgelost!

Comment

• denkomieken
                  • Jan 2004
                  • 111

dus jij zegt dat tasker slechte goedkope kabels zijn. Welke pro kabels gebruik jij dan???

grtz
                  ik zeg altijd--> geen klank zonder drank

Comment

• denkomieken
                    • Jan 2004
                    • 111

idem hier. Ik gebruik ook die C128 kabels en moet zeggen nog nooit troubles gehad.

grtz

Comment

• wimbru
                      • Sep 2003
                      • 148

Inderdaad, maar ik wilde verschillende kleuren gebruiken en de C128 is bij Beglec enkel in 't zwart te krijgen.

Die C114 heeft een getorseerde afscherming i.p.v. een geweven en ik had niet verwacht dat we op zo'n kleine afstand dergelijke problemen zouden krijgen.

Een multikabel heeft (in theorie) slechtere eigenschappen dan dergelijke microfoonkabel. Daarom wilde ik 4 aparte verschillend-gekleurde microfoonkabels gebruiken. Multikabel installeert ook sneller en properder. Ik wilde het goed doen en het resultaat was averechts.

baidewei: de dure DMX-kabel van 110 ohm hebben wij nu ook laten vallen voor vaste installatie: gewone UTP-kabel (niets den duvel afgeschermd) geeft voor DMX op 100 meter ook goede resultaten!

Er is blijkbaar een groot verschil tussen theorie en praktijk!

Comment

• thaike2
                        • Jun 2004
                        • 44

Hoi Laserguy,Wimbru & denkomieken ,

even rustig meegelezen met jullie commentaar, wat zijn nu de betere microfoonkabels ,die mooi afgeschermd zijn. die zijn toch moeilijk te vinden .

ik gebruik Ecler CSM2 / Tasker C260 /......maar geen geweven afscherming.

Groetjes

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

persoonlijk: Tasker C-128,sommige van Sommercable en Belden.

Vraag mij niet naar de types. Ik ken eigenlijk meer de slechte dan de goede. Ik krijg hier voornamelijk altijd problemen met slechte kabels voorgeschoteld.
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• denkomieken
                            • Jan 2004
                            • 111

ik persoonlijk de tasker C 260

Comment

Working...