Als ik een ISBN-nummer heb mail ik het je. Staat ook enorm leuk filter-materiaal in...( zelfs de LR werd al besproken, vlak voor de oorlog)!!!!
kan een nexo ps-8 goed in een array
Collapse
X
-
-
-
Wat is er?? We hadden het toch even tussendoor over duran??
Stephen zei:
citaataarom zijn die luidspreker zuilen van Duran alleen voor spraak te gebruiken.
De groeten => MichaComment
-
even 2 dingen:
1
in de intellivox van Duran zitten een rits van kleine speakertjes 6" ofzo hiermee verklein je al de hart tot hart afstand tussen de weergevers en zal je tot een hogere fequentie kunnen voldoen aan het line array principe. Zoals ik eerder heb genoemd is de manier waarop Vertec en I4 werken op het hoog kleine hoorn opening dichtbij elkaar geplaatst. Probleem met kleine weergevers van +/- 6" is dat ze geen laag weergeven = dus sub bijplaatsen bij apllicaties waar er ook een goede laag response vereisd is.
2
De "zuiltjes" (toch bijna 4m) zullen incl sub misschien best aardig klinken maar op grotere afstand zal je kamfilters krijgen in de hogere frequenties doordat de hart tot hart afstand tussen de weergevers meer is dan 240 graden van de weer te geven golflengte. Op de site van Duran laten ze wat plaatjes zien van eoa acoustisch predictie programma waaruit blijkt dat dit systeem te gebruiken is tot 60m maar de reference fequentie is 1Khz de golflengte daarvan is 34 cm dus de afstand tussen 2 weergevers bij 1Khz om aan line array principes te voldoen mag niet meer zijn dan 23cm dat is natuurlijk niet zo moeilijk. Maar als je dit zelfde programma zou los laten op een berekening op 5Khz = 6,8cm dan ga je problemen krijgen.steeds meer hagenezen op het forum. goed bezig!!!Comment
-
stephan, dat is wel waar, maar alleen als elke driver hetzelfde signaal krijgt. maar dat is niet zo bij de intellivoxen.
Wat ik ervan begrijp (en wat iig ook zou kunnen werken) is dat je kan stearen, door de buitenste drivers een lagere lowpass te geven, dan de middelste. Dus dat lowpass freq. punt gradueel naar het midden toe te verhogen
Er komt dus meer hoog uit het midden... En doordat elke driver een eigen dsp heeft kun je eea doen.
evt overlappen met lage orde filters is namelijk goed mogelijk
Evt kun je zelfs groeplootijd nabootsen van het naaste filter, zonder dat er werkelijk gefiltert word, om toch goeie optelling te bereiken, dat is een beetje de techniek erachter.
Heeft dus eigenlijk weinig met conventionele line arrays (ribbons) te maken....
Voor de rest gaat jouw redenering idd op voor line arrays.
Het magische 2/3 (240 graden) punt van jou is geen vaste regel. Hoe groot de afstand mag zijn is afhankelijk van hoeveel openingshoek je nog wil tussen 2 punten op die frequentie. Bij meerdere bronnen (line arrays) is het nog complexer... zie het onvoorspelbare nearfield gedrag van line arrays....
je weet tochknoppen en waarden :)Comment
-
ik heb bij duran in de fabriek een speaker in testopstelling gezien (die dingen die worden eerst volledig met de computer getest alvorens ze de deur uit gaan), en heel duidelijk was te horen dat de bovenste speakertjes vooral laag weergeven, en dat de speakers daaronder al hogere freq banden weergeven...De groeten => MichaComment
-
Het beamsteeren op zich vindt simpelweg plaats, door met verschillende delaytijden per driver alle weergevers in het array in tijd te tracken naar een denkbeeldig focusseringspunt op een (instelbare) afstand. Als je het echter hierbij zou laten, zou e.e.a. resulteren in een smalle beam voor hoge frequenties en een brede voor lage frequenties. Er is immers een vaste relatie tussen de (verticale) openingshoek, de golflengte van de frequentie waarop je de zaak evalueert en de arraylengte. Is de openingshoek bijv. 10 graden bij 1 kHz bij een arraylengte L, dan kan dezelfde openingshoek bij 2 kHz alleen bestaan bij arraylengte L/2, en bij 500 Hz bij 2L. Voor een constante openingshoek moet de arraylengte dus evenredig zijn met de golflengte of omgekeerd evenredig met de frequentie. Dit kan gebeuren door de speakers met lowpassfilters te filteren. De onderste speakers werken fullrange, en naarmate je meer naar boven komt in de array wordt de bandbreedte per driver beperkt tot steeds lagere frequenties. De fase van alle drivers moet echter gelijk blijven. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door gebruik te maken van FIR filters of subtractives. Ook oplossingen met hogere orde bessel filters komen voor en werken vrij goed.Comment
-
ja idd dat was precies wat ik bedoelde..
Ik begrijp dat het dus niet vert. symmetrisch werkt bij duran (hoog uit het midden)
Dan moet je er wel bij nadenken dat je het ding niet per ongeluk op zn kop zetmaar dat waren we al gewend van modulaire kasten...
knoppen en waarden :)Comment
Comment