kan een nexo ps-8 goed in een array

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

    #16
    citaatit draagt zeer ver < 50 m En gaat stom hard
    Dit moet ik wel toegeven per array kon ongeveer 133dB geproduceerd worden maar vanuit 4 hoeken op een oppervlakte voor ongeveer 1000 a 1500 personen was de geluidsdruk zeer constant. Nou komt dat deels ook wel door het vliegen want dan zijn de onderlinge afstanden tot de speakers gewoon meer aan elkaar gelijk dan dat je ze op 1,50 m hoogte plaatst, maar toch de geluidsdruk was redelijk constant. En er was weinig overhang naar achter de speakers, dat is ook wel een voordeel met de huidige regels.

    Ik zie verder het nut van Arrays wel in, maar zoals ik het zie is een array gewoon een cluster hoorngeladen speakers met een zeer kleine spreidingshoek afzonderluk die samen in een cluster weer een groot genoege spreidingshoek neerzetten voor een goede klank. Door de kleine spreidingshoek bundel je de energie tot een kleiner gebied waardoor je meer rendement krijgt en een grotere afstand kunt overbruggen. Maar als ik dan kijk naar het Nexo systeem dan ben ik van mening dat dat een beetje onzin is want afzonderlijk gaan ze helemaal niet zo hard, goed door het bundelen komt dat weer goed alleen met 6 speakers van nexo produceer je net zoveel geluid als met 1 hoorngeladen top maar bij Nexo moet je wel 6 speakers bekabelen en vliegen (lijkt me niet zo handig dus). Ik zou zeggen plaats twee fatsoenlijke hoorntoppen in iedere hoek en dat zou waarschijnlijk ook nog wat harder gaan en is naar mijn idee minder werk, oke alleen iets zwaarder tillen per kastje maar daar zitten toch wielen onder en als het gevlogen wordt heb je toch een takel?

    En nu hebben we het nog niet gehad over de prijs van die Nexo kastjes (die weet ik ook niet) maar het zal me niets verbazen als 6 Nexo's duurder zijn als 1 hoorngeladen top.

    citaat:Iedereen lult maar over line arrays, maar ik kan misschien 5 tot 10 bedrijven opnoemen die er ook de klussen voor hebben, om het zo (en vaak)in te zetten dat de investering er ook uitkomt.
    Daar heb ik ook aan zitten denken want Arrays vlieg je toch al snel met 4 tot 6 kasten per zijde (anders werkt het niet en klinkt het niet), en als je even uitgaat van een volwassen Array systeem en niet dat van Nexo waar we het eigelijk over hebben. dan kun je toch al gauw zo'n 3 tot 4 duizend personen voorzien van geluid, en wanneer doe je dat nu? Voor alles daaronder moet je dus een andere set hebben. Dan zeg ik op mijn beurt koop van je standaard set iets meer en ga dat vliegen.

    Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat het er mits er veel Array kasten gevlogen worden wel geil uit ziet. Bijvoorbeeld in Amsterdam met Koninginnedag, volgens mij hangen daar wel 12 tot 18 kasten onder elkaar gevlogen. (Dit is terug te zien in de specials op TMF voor degenen die het niet gezien hebben)

    Samenvattend: Het Nexo systeem vind ik niet het beste concept, Arrays vind ik wel cool maar je moet er de feesten voor hebben.

    Groeten Martin.
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

    Comment

    • Rock On
      • Jan 2004
      • 250

      #17
      ff over dat Nexo: er was een goede anderhalf jaar geleden een feestje in de Royal Albert Hall in Londen (Carré, maar dan 6 x zo groot qua vorm; 5500 man) waar twee van de Geo-S arrays hingen met 14 kastjes per kant. Dat á 14 kilo incl flyware per stuk. Ik doe het niet met welk hoornkastje dan ook. Het schijn bizar geklonken te hebben.
      Voor de duidelijkheid, ik ben wel fan EAW, en niet van hun "arrays".
      Dit komt bij de weg uit een editie van PSNE, zou alleen ff niet meer weten welke.
      "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

      Comment

      • jack
        • Apr 2002
        • 1090

        #18
        citaat:En nu hebben we het nog niet gehad over de prijs van die Nexo kastjes (die weet ik ook niet) maar het zal me niets verbazen als 6 Nexo's duurder zijn als 1 hoorngeladen top.
        De nexo kastjes kosten ong 2500 euro per stuk(adviesprijs)
        De Nexo controller kost ong 3000 euro(maar één per kant nodig)

        Nexo heeft dus ook hoorngelade toppen.
        Die alleen al 145 dB produceren!!
        Deze kosten nog niet de helft van een GEO array(ong 5500 euro alfa M3)
        zie:http://www.nexo.fr/files/eseries/eM.pdf
        en :http://www.nexo.fr/files/system/Alpha_M3.pdf

        citaat:PS de zaal was ongeveer geschikt voor 1500 personen en bij de deur stond dat het aantal dB's ongeveer 96dB zal bedragen, nou ik weet zeker dat het soms een stuk meer dan 96dB was wat mijn oren betraden.
        Hoogstwaarschijnlijk zal er wel een aparte limiter gebruikt zijn om binnen de gestelde geluidsnormen te blijven.
        De limiter van de NX 241 (gebruikte processor) is zeer goed, haast onhoorbaar.(limiter gaat alleen in werking ter bescherming van de speakers)
        Waarschijnlijk wilde Marco V toch harder(zoals de meeste DJ's)
        Dit gaat meestal ten koste van de geluidskwaliteit.
        JVM sound de NEXO specialist

        Comment

        • mbottens
          • Feb 2004
          • 743

          #19
          citaate nexo kastjes kosten ong 2500 euro per stuk(adviesprijs)
          De Nexo controller kost ong 3000 euro(maar één per kant nodig)

          Nexo heeft dus ook hoorngelade toppen.
          Die alleen al 145 dB produceren!!
          Deze kosten nog niet de helft van een GEO array(ong 5500 euro alfa M3)
          zie:http://www.nexo.fr/files/eseries/eM.pdf
          en :http://www.nexo.fr/files/system/Alpha_M3.pdf
          Waarom wordt er dan gekozen voor een GEO array??? Lijkt mij niet het verstandigste als je naar Aantal personen vs prijs kijkt.

          Oftewel, wat is dan het voordeel van deze Nexo Array??

          Groeten Martin
          Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

          Comment

          • joe
            • Jan 2003
            • 446

            #20
            Je kiest niet voor een array als je alleen maar naar de spl kijkt. met een array kan je makkelijker een betere geluid spreiding maken. niet alleen kwa spl maar ook kwa frequenties. het geluid kan je ook beter sturen bij een line array dus je stuurt het geluid alleen naar de plekken waar je het wil hebben dus niet tegen een lege muur aan zodat dat geluid weer kan terug kaatsen.
            Dus vooral moeilijke zalen waar het erg galmt is een line array een uitkomst want je heb een stuk minder reflecties.
            Wil je in een zaaltje van 800man gewoon een stevige sound neer zetten voor een disco/rock concert laat dan die geo s van nexo lekker staan en zet je eaw 850 toppen maar neer, daar wordt je dan veel gelukkiger van

            Comment

            • dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

              #21
              citaat:Geplaatst door Michel van de Beek

              citaat: zo ook die waveshaper van l-acoustics, dat bestond allang (zie bv ook de bekende beyma cp 21), alleen heeft heil er een patent op aangevraagd...
              Die zit toch net iets anders in elkaar, maakt namelijk gebruik van een ring-diagram. BMS zou uitgaande van hun patenten voor hun compressiedriver(s) hier wellicht iets leuks mee kunnen doen. In elk geval veel leuker dan wat ze nu gedaan hebben.
              nee hoor het principe van cp21 is precies hetzelfde, een transformer van rond naar ribbon (streep) -bron. kijk maar eens hier bij cp21:

              ziet dat er niet hetzelfde uit?
              Zo ook zangzuiltjes etc arrays zijn niks nieuws, het is gewoon wat opgehyped
              knoppen en waarden :)

              Comment

              • Michel van de Beek
                • Oct 2000
                • 283

                #22
                Als dat het criterium zou zijn, dan zijn de REM, hydra, waveshaper van JBL inbreuken op het patent van Heill, en dat zijn ze niet. Het idee / resultaat is weliswaar (bijna) hetzelfde, maar de manier waarop dit bereikt wordt niet.

                Idem met Heill DOSC - waveshaper en de CP21. De CP21 gaat uit van een ringdiafragma, Heills waveshaper van de opening van een compressiedriver. Dit laatste maakt het iets gecompliceerder.
                Groeten,
                Michel

                Comment

                • mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

                  #23
                  citaat:Als dat het criterium zou zijn, dan zijn de REM, hydra, waveshaper van JBL inbreuken op het patent van Heill, en dat zijn ze niet
                  Ik ben zelf ook met productontwikkeling bezig, en heb dus ook contact met paten bureaus en 1 ding wat sterk naar voren komt is dat je heel makkelijk om een patent heen kunt vooral als het om iets ingewikkelds gaat. Wanneer je iets bedenkt wat heel basic is, voorbeeld het wiel, dan is daar wel een goed patent voor te bedenken en is er moeilijk om heen te gaan maar wanneer de uitvinding iets meer omvang heeft wordt het een stuk moeilijker om look a likes tegen te gaan, Het belangrijkste is gewoon om de concurentie voor te blijven.

                  Een goed voorbeeld de Planar waveguide horn (patented) technologie van Dynacord. Dit gebruikt SA sound ook in volgens mij hun SA BIN. En geen hond die er naar kraait, volgens mij heeft zelfs SA weer een patent hier op aangevraagd.

                  Conclusie, iets waar patent op is kan wel degelijk bij de concurrent aanwezig zijn maar dan net even met een andere uitvoering of zelfs soms met alleen een andere naam.

                  Groeten Martin
                  Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

                  Comment

                  • dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

                    #24
                    @michel vd beek: Niet helemaal mee eens want de vertec shapers zijn pijpjes zonder plug, rem & hydra kennik niet (is de eerste niet zon depressief kweelende band ? )

                    Maar de faseplug van de cp21 is wel zo ongeveer wat er in heils patent omschreven staat... Wat jij bedoeld is dat de cp21 geen compressieruimte heeft (kennelijk) met een ronde vlakke exit..
                    Dus de vorm van de plug zou dan iets anders zijn om dit te weer compenseren... Dat zou maar kunnen, kheb nooit een cp21 opengeschroefd/ gebruikt.
                    Is het patent volgens jou inderdaad zo, dat dit erbuiten valt?
                    Je moet toch toegeven dat heill het niet echt zelf heeft verzonnen...

                    Heil heeft zo'n beetje al die processen verloren, dus zn patent is kennelijk niet echt te gebruiken om eea af te schermen...
                    Als je het leest begrijp je ook niet dat het door zon comissie is gekomen, tis echt heel erg ruim omschreven...
                    Het heeft wel een shock teweeg gebracht in de PA wereld...
                    knoppen en waarden :)

                    Comment

                    • Stephan
                      • Mar 2001
                      • 34

                      #25
                      Er zijn verschillende manieren om de fase problemen die je in een line array vanaf +/- 4k gaat krijgen doordat de afstand tussen de hoogdrivers groter word dan 240 graden van je grootste weer te geven frequentie = cross-over punt op te lossen. Daarom zijn die luidspreker zuilen van Duran alleen voor spraak te gebruiken. SA en Alcons gebruiken een ribbon L-acoustics gebruikt een waveguide Clair I4 en JBL Vertec en volgens mij ook gebruiken een stuk of 8 compression drivers die uitkomen op heel kleine pijpjes die heel dicht bij elkaar zitten en Nexo gebruikt weer een parabool om dit probleem te ondervangen. Meyer gebruikt weer een heel ander systeem.

                      Dokter db ik ken de cp21 ook maar betwijfel of de fase plug in cp21 hetzelfde doet als de waveguide van Heil.
                      Je hebt het ook over processen die Heil gehad heeft met onze vrienden in Canada van Adamson maar die heeft meneer Heil volgens mij gewonnen Adamson heeft een bepaald patent gekregen en er vervolgens een kopie van een waveguide van Heil in gezet. Later hebben ze dus alle Y-10 en Y-18 moeten aanpassen.
                      Maar hoe dan ook Heil was met V-dosc de eerste die alle fase problemen wist op te lossen en een goed werkend Line Array op de markt heeft gebracht wat tot op de dag van vandaag nogsteeds het meest gevraagd is en gebruikt wordt door de meeste grote PA bedrijven in de wereld. De enige die tot nu toe V-dosc heeft kunnen evenaren is Adamson maar nu weten we ook waarom.

                      Ik ga even een winterpeen uit de groetela pakken!
                      steeds meer hagenezen op het forum. goed bezig!!!

                      Comment

                      • Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

                        #26
                        Ik kan me een jaartje vergissen, maar volgens mij werd de eerste aanzet tot het line-array al gegeven in 1928, door ene meneer Olsen, die de wetten van huigens uit de 16e eeuw maar eens toepaste op meerdere coherente trillingsbronnen.
                        Patenteren heeft alleen zin als je de 4" compressiedriver exit weet om te vouwen tot een onderlinge afstand van een , zeg 2 cm ( de golflengte van 20khz). De ribbons hebben te weinig spl om echt ver te dragen, en vallen voor de functie van far-field dus af. Ome John heeft trouwens een best wel werkend systeempje bedacht, ( wokkels) dat met de adamons prima mee kan.

                        CVerder verwijs ik met liefde naar de huigens wetten uit 1600 die optel en uitdoofgedrag al voorspelden. Lees je middelbare school-natuurkundeboek er nog maaar eens op na.


                        Oh, en om op het topic terug te komen : Nee, een ps8 kan niet in een line-array, omdat de hartafstand van de hoogdrivers veel te groot is, en er dus ergens bij een Hz of 1600 al mee stoppen als line-array te fungeren.

                        Comment

                        • joe
                          • Jan 2003
                          • 446

                          #27
                          citaat:zeg 2 cm ( de golflengte van 20khz).
                          edit>> 1,7 cm

                          340/20000=0,017m

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #28
                            zeg betekent circa, plusminus, etc.
                            ook al vanwege het feit dat een 17k al een mooie bovengrens is voor sommigen...
                            Verder zijn de geleerden het kwa luchtvochtigheid en tempertuur druk en hoogte nog niet helemaal eens over die 340. Maar daarover later meer...............

                            Comment

                            • joe
                              • Jan 2003
                              • 446

                              #29
                              Ach, het ging me ook niet om het precieze, een beetje mee of tegen wind en het veranderd al
                              Er zijn alleen genoeg mensen die geen idee hebben hoe je aan dit getal komt dus daarom even erbij gezet.

                              Comment

                              • dokter dB
                                • Nov 2003
                                • 1535

                                #30
                                citaat:Geplaatst door Stephan

                                Er zijn verschillende manieren om de fase problemen die je in een line array vanaf +/- 4k gaat krijgen doordat de afstand tussen de hoogdrivers groter word dan 240 graden van je grootste weer te geven frequentie = cross-over punt op te lossen. Daarom zijn die luidspreker zuilen van Duran alleen voor spraak te gebruiken. SA en Alcons gebruiken een ribbon L-acoustics gebruikt een waveguide Clair I4 en JBL Vertec en volgens mij ook gebruiken een stuk of 8 compression drivers die uitkomen op heel kleine pijpjes die heel dicht bij elkaar zitten en Nexo gebruikt weer een parabool om dit probleem te ondervangen. Meyer gebruikt weer een heel ander systeem.

                                Dokter db ik ken de cp21 ook maar betwijfel of de fase plug in cp21 hetzelfde doet als de waveguide van Heil.
                                Je hebt het ook over processen die Heil gehad heeft met onze vrienden in Canada van Adamson maar die heeft meneer Heil volgens mij gewonnen Adamson heeft een bepaald patent gekregen en er vervolgens een kopie van een waveguide van Heil in gezet. Later hebben ze dus alle Y-10 en Y-18 moeten aanpassen.
                                Maar hoe dan ook Heil was met V-dosc de eerste die alle fase problemen wist op te lossen en een goed werkend Line Array op de markt heeft gebracht wat tot op de dag van vandaag nogsteeds het meest gevraagd is en gebruikt wordt door de meeste grote PA bedrijven in de wereld. De enige die tot nu toe V-dosc heeft kunnen evenaren is Adamson maar nu weten we ook waarom.

                                Ik ga even een winterpeen uit de groetela pakken!
                                ee stephan, lekkere goudgele zomerpeen uit de groentela! je hebt gelijk gast

                                Maarr, effe een paar dingen:
                                dat 2/3 (240 graden) golflengte-afstand verhaal gaat op voor de koppeling pointsources, niet voor een linesource. (zoals je al aangaf) bijv bij losse hooghoorns heb je dat (duran).
                                Alleen lost duran het weer anders op, door gradueel te "stearen". dus de hoorns van duran doen ook allemaal een ander digitaal bewerkt signaal...

                                En ja die nexo parabool is heel slim, clair en jbl is 3 drivers op een lange pijp (kort zou niet werken) niet ideaal maar zegt niks over hoe het "klinkt". Zo ook martin.

                                Wat adamson doet is precies wat heil doet, alleen nog iets intelligenter, en waarom: omdat het coaxiaial is.
                                Het 2/3 verhaal telt net zo goed horizontaal tussen 2 middrivers.
                                Dat is een probleem bij symmetrische line arrays. Boven de 500Hz zullen de 2 of 4 middrivers (links en rechts van het hoog) smaller gaan afstralen (koppelen) waardoor tussen de 500 en 1khz er een versmalling in horiz. spreiding optreed. Dit heb je coaxiaal niet, en assymetrisch (martin) ook niet.
                                Meyer lost het gedeeltelijk op door naar 1x15" over te schakelen (m3d, 1x15 voor het gebied tussen 500Hz en 1kHz, niet goed voor spl in dat gebied, wel voor spreiding). De kleine meyers zij assymetrisch (midjes naast elkaar, m2d)
                                Milo is volgens mij een bekenning van john zelf dat m3d niet goed werkt, ik denk dat mac daar anders over denkt?
                                Overigens wat mac zegt: dat harry olson er al eea over had gepubliceert, ik wil dat boek wel een keer kopen, veel interessanter dan die marketingverhalen van al die merken die eigenlijk allemaal hetzelfde verkopen...

                                Verder die processen, jah, eml zegt mij persoonlijk dat adamson heeft gewonnen, en dat heil zelfs moet betalen, en stage pro zal het tegenovergestelde beweren...
                                Feit blijft dat ze allebei gewoon te koop zijn.

                                je moet voor de gein eens googlen op cp21
                                je weet toch
                                knoppen en waarden :)

                                Comment

                                Working...