Nieuwe dap versterkers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Drive inn tnt
    • Sep 2003
    • 1082

Nieuwe dap versterkers

Ik zag pas dat er een nieuwe serie versterkers van Dap is.
    de Extreme serie: http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=8307
    Heeft iemand hier al ervaring mee?
    Ik vindt het een beetje duur voor een Dap versterker[xx(][:0]
    Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5946

Gezien de korte periode dat ze leverbaar zijn...en de periode dat ze te koop woirden aangeboden ben je denk ik redelijk prematuur met je vraagstelling...
    Aan de andere kant, het onderwerp kan maar alvast zijn aangemaakt

Graag zoals gevraagd ervaringen, geen veronderstellingen...
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Michel_G
      • Dec 2003
      • 376

Ik weet dat dit niet een reactie is omtrent ervaringen, toch wou ik dit nog even plaatsen. Ik vond namelijk dit op een site:

Dap extreme versterker met ingebouwde processor die door een pc afgeregeld kan worden funtie'a o.a parametrische EQ Gain Limiter crossover Phase en Delay funties wordt geleverd incl pc interface print en kabel en software · 2 x 720watt aan 8 ohm 2 x 1050 watt aan 4 ohm en 2 x 1600watt aan 2 ohm brugbaar 2200watt 8 ohm en 2750watt aan 4 ohm

Vond dit namelijk nogal opmerkelijk. Een ingebouwde processor die geregeld/aangestuurd kan worden door een pc. Dit verklaard mogelijk waarom de versterker iets duurder is.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de gebruikers ervaringen. Zeker het processor gedeelte maakt mij erg nieuwsgierig en vraag mij af of dit goed functioneerd. (zou het eventueel nadelen kunnen hebben dat de processor ingebouwd in de versterker zit en door de warmte die de versterker afgeeft nadelig beïnvloed wordt ???)

Is weer terug !

Comment

• MSSS
        • Jul 2003
        • 365

En dan blijft de vraag of die het opgegeven vermogen een aantal uur achter mekaar kan blijven leveren.
        oleole ik heb EV :)

Comment

• mbottens
          • Feb 2004
          • 743

Als die versterker het haalt om continu 2 x 1000 watt op 4ohm te leveren en dan ook 8 uur lang dan is 690 euro toch niet te veel. Als referentie een Behringer 2500 (550 Euro) die 750 W op 4ohm levert en wat toch zo ongeveer de goedkoopste redelijk degelijke low budget versterker is. Kijk naar American DJ daar betaal je volgens mij ook ongeveer 700 euro.

Wat ik dus wil zeggen is als het concept een beetje werkt en hij kan die 2 x 1000W goed volhouden dan is het helemaal niet duur.

Die zwaardere versie de Extreme 2400 is ideaal voor mijn 2 SPL subs met 2 x 1250W op 8ohm dan moet 2x 2000Watt op 4ohm toch haalbaar zijn?

En weet iemand de dempingsfactor al van dit systeem
          Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• djsjoerd
            • Sep 2002
            • 58

Alleen zijn ze volgens mij net zo zwaar als de Vision zerie, die eindtrappen wegen 47 kg per stu. Oef, mijn rug, als je er 3 in een rekje hebt!

Comment

• sis
              • Jul 2003
              • 3305

citaat:Geplaatst door djsjoerd

die eindtrappen wegen 47 kg per stu. Oef, mijn rug, als je er 3 in een rekje hebt!
              goed voor je rug [xx(]
              Liever 3 PLX'jes
              sissie
              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• mbottens
                • Feb 2004
                • 743

Als tussenweg tussen goedkoop en zwaar (bijv. DAP) en licht maar duur (bijv. PLX) vind ik dat E&W een leuke serie heeft de PS-serie. Een voorbeeldje: de PS-2000, 13,5 Kg en 2 x 1000W rms op 4ohm belastbaar tot 2ohm. Dan hebben ze ook nog een wat stevigere versterker in een andere serie de HS-3600 met 2 x 1350W rms op 4ohm en in gebrugd 3600W rms op 4ohm en deze weegt ook maar 17 kilo. Dat is dus wel goed te tillen.

De PS-2000 kost ongeveer 1100 euro en de HS-3600 kost ongeveer 1200 euro. Dat valt dus ook nog wel mee (beide prijzen in de BTW).

Eigelijk zou je een formule moeten opstellen die de volgende gegevens verwerkt: RMS Vermogen (4ohm) 1 kanaal = P, Prijs (Euro) = Euro, Gewicht (Kg) = Kg en hier kun je dan een algemene prijs/gewicht/vermogen verhouding uit halen, dit noem ik Q. Hieronder de formule:

Q = (P)/(Euro x Kg)

Bij een E&W HS-3600 van 1200 euro, 17Kg en 1350Wrms brengt dit:

Q = 1350 / (1200 x 17) = 0,066 (hoe hoger het getal hoe beter)

Hier houden we nog geen rekening met de geluidskwaliteit (S): We zouden dan een cijfer (1 tot 10) kunnen geven voor het klankbeeld en dit vermenigvuldigen met bovenstaande formule. Waardoor je de volgende formule krijgt:

Q = (P x S )/(Euro x Kg)

Het blijft filosoferen maar als je van mening bent dat twee versterkers qua klank voldoen aan je eisen dan kun je met deze formule wel even kijken welke de beste Q (de Q van Quantity)factor heeft, dus welke versterker voor het minste geld en gewicht het meeste vermogen levert.

Groeten Martin

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

Wat vinden jullie van het op deze manier benaderen van verschillende versterkers, zoals ik beneden in deze post doe. Vooral voor de mensen die de best haalbare versterker voor hun toepassing moeten kopen en niet direct powerlights, lab gruppen en crown kunnen gaan inkopen.

Het gaat dus vooral om het onderstaande deel van deze post: misschien kunnen we is wat favoriete versterkers naast elkaar gaan zetten en dan de Q-factor (let op zelfbedacht) hiervan gaan berekenen. Als er dan mensen zijn die meerdere types zelf hebben of hebben gehad, dan mogen zij er ook een cijfer aan hangen. Op die manier kunnen we wel een leuke versterkervergelijk test maken. Er zitten onder de forummers volgens mij genoeg versterkers verspreid om dit op te zetten. Ik hoor het wel.

citaat:Als tussenweg tussen goedkoop en zwaar (bijv. DAP) en licht maar duur (bijv. PLX) vind ik dat E&W een leuke serie heeft de PS-serie. Een voorbeeldje: de PS-2000, 13,5 Kg en 2 x 1000W rms op 4ohm belastbaar tot 2ohm. Dan hebben ze ook nog een wat stevigere versterker in een andere serie de HS-3600 met 2 x 1350W rms op 4ohm en in gebrugd 3600W rms op 4ohm en deze weegt ook maar 17 kilo. Dat is dus wel goed te tillen.

De PS-2000 kost ongeveer 1100 euro en de HS-3600 kost ongeveer 1200 euro. Dat valt dus ook nog wel mee (beide prijzen in de BTW).

Eigelijk zou je een formule moeten opstellen die de volgende gegevens verwerkt: RMS Vermogen (4ohm) 1 kanaal = P, Prijs (Euro) = Euro, Gewicht (Kg) = Kg en hier kun je dan een algemene prijs/gewicht/vermogen verhouding uit halen, dit noem ik Q. Hieronder de formule:

Q = (P)/(Euro x Kg)

Bij een E&W HS-3600 van 1200 euro, 17Kg en 1350Wrms brengt dit:

Q = 1350 / (1200 x 17) = 0,066 (hoe hoger het getal hoe beter)

Hier houden we nog geen rekening met de geluidskwaliteit (S): We zouden dan een cijfer (1 tot 10) kunnen geven voor het klankbeeld en dit vermenigvuldigen met bovenstaande formule. Waardoor je de volgende formule krijgt:

Q = (P x S )/(Euro x Kg)

Het blijft filosoferen maar als je van mening bent dat twee versterkers qua klank voldoen aan je eisen dan kun je met deze formule wel even kijken welke de beste Q (de Q van Quantity)factor heeft, dus welke versterker voor het minste geld en gewicht het meeste vermogen levert.

Groeten Martin

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5946

Ik vind met name dat het helemaal niets met het onderwerp te maken heeft...

Comment

• Drive inn tnt
                      • Sep 2003
                      • 1082

Mee eens mod
                      Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Overdrive
                        • Feb 2002
                        • 717

citaat:Geplaatst door djsjoerd

Alleen zijn ze volgens mij net zo zwaar als de Vision zerie, die eindtrappen wegen 47 kg per stu. Oef, mijn rug, als je er 3 in een rekje hebt!
                        Volgens de katalogus is de zwaarste van de extreme serie (X-2400) 27.8 Kg dus dat zou nog meevallen. Wel erg licht itt wat eruit komt...

Groeten Joost

Comment

• mbottens
                          • Feb 2004
                          • 743

citaat:Ik vind met name dat het helemaal niets met het onderwerp te maken heeft...

--------------------------------------------------------------------------------
                          Klopt het was wel een beetje off-topic maar hier open je ook geen nieuw onderwerp voor om 1 reactie te plaatsen. En de reden dat ik dit geplaatst heb kwam omdat er hierboven vooral gepraat wordt over: Low-budget, gewicht (meestal veel bij low-budget) en vermogen. Het leek me gewoon handig om mensen er op te wijzen dat je moet kijken wat voor verhouding: vermogen, prijs en gewicht het beste bij je past en dat je misschien niet direct voor een lompzware Dap van 47Kg moet gaan. Want je rug is ook wel wat waard.

Groeten Martin.

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

ZWIJG!

Het zou wel handig zijn als er meerdere versterkers tegelijkertijd door de software " gezien" worden en deze vervolgens als zijnde 1 systeem kunnen worden ingeregeld, zoniet dan lijkt het me erg onhandig werken.
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Drive inn tnt
                              • Sep 2003
                              • 1082

Ik heb dit onderwerp geopend of er mensen al eventueel ervaring hebben met de versterker en wat jullie van die Dap versterker vinden
                              Vette boksuh meneer

Comment

Working...