gitaarversterker op aux-send

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Daan Hoffmans
    • Aug 2000
    • 1225

citaat:Heb jij dan wel phantoom op je monitors zitten dan....??
    Bij mij zitten ze gewoon op m'n tafel !!
    Zou zeggen huur even een actief monitortje voor dat klusje,
    scheelt een hoop onzin verhalen.
    Inderdaad... Fantoom zit bij jou op je tafel: je INPUT dus. En wat is in deze configuratie de input? juist ja...
    Of zit er op jouw tafel ook fantoom op je aux uitgangen?

Lekker passief DI'tje nemen dus, of een actieve die batterijen lust.
    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Dr.Sjeele
      • Apr 2004
      • 15

Zoals Guus al probeerde duidelijk te maken: je krijgt hier geen goeje van omdat je niet rechtstreeks op de eindversterking zit met je signaal. Een gitaarversterker is uiteraard niet bedoeld voor dit soort toepassing, maar als je niks anders hebt dan doe je het hiermee.
      Dit is: "nood breekt wet" en niet zo zeer "beunen"
      Is het geen betere optie om, voor de showtjes die je wil doen, bij een collega een actief monitortje te huren ? Geluid wordt stukken beter, dus je klant is meer tevreden, komt terug, je verdient wat en je koopt op den duur zelf een actief kastje.....
      Dan hebben we het nog niet gehad over de "kleuring" van een gitaarversterker. Alle componenten hiervan zijn afgestemd gitaargeluid. Om hier een "recht" geluid uit te krijgen zul je stevig moeten eq'en.
      Grtz
      rtfm

Comment

• SjoerdOptLand
        • Jul 2003
        • 261

Zo mensen, 'k ben even weggeweest, vandaar maar al mijn reacties in één post (er is nogal wat (elektrotechnische) onzin geroepen):[list][*]Ten eerste maar: ik vind dit geen 'beunen': een gitaarversterker als monitor gebruiken is natuurlijk niet best, maar gegeven dat dit moet, zou ik het zien als een leermogelijkheid om een zo simpel/goedkoop/goed mogelijke oplossing te vinden.
        In mijn eerste voorstel wordt mijns inziens geen wet gebroken, dit is gewoon een mogelijke oplossing voor het probleem[*]Een andere (simpeler) oplossing voor het probleem is inderdaad een DI, met een regelbare attenuatie van 0,20 of 40 dB. Ten onrechte wordt gedacht dat dit de enige functie van een DI is: een andere (veel belangrijkere) functie van de DI is het signaal zwevend maken (d.w.z. los van de aarde van het ingangssignaal). Doordat het signaal nu dus gebalanceerd kan worden doorgegeven, zal er minder last van ruis en brom worden ondervonden.[*]Wat betreft de fantoomvoeding, die komt uit het apparaat dat de uitgang van de DI ontvangt (gebalanceerd dus, de enige manier om fantoom door te geven). In een normale situatie levert dus de INgang van de mengtafel de fantoomvoeding voor de DI. Als de DI zou worden gebruikt om van mengtafel naar gitaaramp te komen, moet de gitaaramp (de INgang van de gitaaramp) fantoomvoeding geven. Naast het feit dat ik geen gitaaramps ken met gebalanceerde ingangen (misschien zijn ze er wel, hoor), lijkt het me stug dat ze er zijn met fantoomvoeding. Maar nogmaals, misschien bestaan ze, ik zou me het althans kunnen voorstellen.[/list]
        Mogelijke oplossingen zijn dus:[list][*]Zelfbouw attenuator, kost wat tijd, maar doet het prima[*]Passieve DI, makkelijk, maar misschien niet beschikbaar. Zou wel een aardlus kunnen voorkomen als je twee verschillende aardpunten gebruikt.[/list]
        Actieve DI doen we maar niet omdat dat batterijen gebruikt, en dat lijkt me nergens voor nodig (is alleen maar slecht voor het milieu).

Mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust. Zorg gewoon dat je vak verstaat en snapt waarom dingen werken (of niet) zoals ze werken.

Groetjes,
        Sjoerd

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

zo dus dit is geen beunen

allemaal best mogelijk maar het belangrijkste is dus dat je de effect return of line-in van die gitaarversterker ingaat, en niet de preamp in, want dan is het zeker beunen.
          Dat hoeft dus niet gebalanceerd, alleen misschien iets verzwakt(pad).
          Mocht je er toch een trafo tussenhangen doe dit dat bij de gitaarversterkerkant, dan heb je iig nog een gebalanceerde transmissie.

beun-ze
          knoppen en waarden :)

Comment

• pinostut
            • Mar 2004
            • 13

He dokter, als het kan zo als het moet, dan moet het maar zoals het kan :-)

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

ja inderdaad, je hebt wel meteen een lekkere galmveer op je monitor, dan ben je al bijna klaar voor idols

Comment

• pinostut
                • Mar 2004
                • 13

Plooinggg

Comment

• Dr.Sjeele
                  • Apr 2004
                  • 15

"He dokter, als het kan zo als het moet, dan moet het maar zoals het kan"

???????????
                  Als het kan zo als het moet,...... dan doe je toch zo ???
                  rtfm

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

jaja tuurlijk doe je het dan zo als het echt moet...
                    maar het is wel beunes maximalus hazus

Comment

• pinostut
                      • Mar 2004
                      • 13

...sorry woord vergeten, moet natuurlijk zijn:Als het NIET kan zo als het......
                      Edoch een bekend gezegde, verkeerd gezegd.

Comment

Working...