gitaarversterker op aux-send

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

gitaarversterker op aux-send

ik heb momenteel een gitaarversterker op de aux-send aangesloten omdat ik een monitor nodig heb voor een klusje (monitor is niet voor mij bestemd)

het probleem is als volgt:

wanneer ik een signaal naar de versterker stuur vanaf de send hoef ik de send maar een beetje open te draaien en dan vervormd het geluid uit de "monitor"

wat ik dus moet hebben is een kastje (liefst zelfbouw) waarin een schakeling zit die het signaal dat vanaf mijn aux verzwakt liefst tot microfoon signaal.
    Dit moet het eigenlijk worden:

zelfbouw
    in/uit via xlr
    regelbaar volume
    weerstanden solderen geen probleem, moet ik alleen wel weten welke waarden.

kan dit?? dus een kastje waar aux binnenkomt en dan(regelbaar) verzwakt naar microfoon signaal, wat vervolgens weer naar de gitaar versterker gaat (zodat ik het volume en gain open kan zetten)

Ik neem aan dat dit niet via een actieve DI kan doen (fantoom voeding is niet mogelijk)
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act
  • Daan Hoffmans
    • Aug 2000
    • 1225

Gitaartversterkers vervormen toch altijd?
    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Barthez
      • Dec 2003
      • 256

volgens mij kun je dit heel goed doen met een actieve DI, dat is toch het principe van het ding; line-signaal omzetten (verzwakken) naar mic-in niveau?

enige nadeel is dat je het volume niet kunt regelen, op -20 / -40 na.
      Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• SjoerdOptLand
        • Jul 2003
        • 261

citaat:Geplaatst door shure-fan
        zelfbouw
        in/uit via xlr
        regelbaar volume
        Dit kun je redelijk eenvoudig zelf maken met een regelbare weerstand (potmeter). Waar je wel even op moet letten zijn de impedanties: de mengtafel mag niet met een te lage impedantie worden belast, minstens zeg 50kOhm.

Eerst even rekenen wat je precies wilt: een spanningsdeling. -20 dB wil zeggen een vermogensverhouding van 1/100 (dB is een maat voor vermogensverhouding). We praten hier over spanningen, dus dat wordt iets anders. P = U*I, I=V/R dus P = V^2/R. P (vermogen) is dus evenredig met het kwadraat van de spanning. 1/100 = V^2, dus V = 1/10. Dezelfde berekening op -40 dB toepassing geeft een spanningsverhouding van 1/100.

We moeten dus een spanningsdeler ontwerpen die een ingangsimpedantie heeft van ongeveer 50 kOhm, belast mag worden met 50 kOhm en kan delen tussen (regelbaar) 1/10 en 1/100.

Dat wordt dus zoiets:
        [code]
        pin 1 (ground) pin 1 (ground)
        ----------------------------------------
        pin 2 (hot)
        --------------
        |
        R (47k)
        | pin 2 (hot)
        |--------------------------
        |
        R (pot 4k7)
        pin 3 (cold) | pin 3 (cold)
        ----------------------------------------

IN UIT
        [/code]

Voor de 4k7 potmeter moet je een logarithmische potmeter nemen, even kijken hoe-om je 'm moet aansluiten (de middenaftakking en één van beide uiteinden). Nog even de belasting verifieren: aan de potmeter komt parallel een belasting van ongeveer 50kOhm, dit is een tien keer zo lichte belasting als de potmeter in het slechtste geval zelf is, geen probleem dus.

Met deze gegevens moet het lukken, denk ik. Mocht je nog vragen hebben (zorg dat je snapt waarom het zo werkt), stel ze gerust, daar leert iedereen iets van.

Groetjes,
        Sjoerd

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Ja, en als je eenmaal de cash hebt, koop dan gewoon een el cheapo 2e hands actief monitortje.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• SjoerdOptLand
            • Jul 2003
            • 261

citaat:Geplaatst door sparky

Ja, en als je eenmaal de cash hebt, koop dan gewoon een el cheapo 2e hands actief monitortje.
            Tuurlijk, gitaarversterkers zijn als monitor ook errug brak, maar ja, op mijn middelbare school heb ik zoiets ook al eens moeten doen. En daarbij: een -20/-40 dB attenuator komt altijd wel ergens van pas.

Groetjes,
            Sjoerd

Comment

• lucas van geest
              • Dec 2001
              • 10

he shure fan vraag maar even aan freddy die legt het je zo uit

Greetings monitorengineer
              psm 700:)

Comment

• shure-fan
                • Sep 2003
                • 1046

lucas.... Zit je mij te stalken ofzo??

Comment

• Guus
                  • Oct 2003
                  • 104

citaat:Geplaatst door shure-fan

ik heb momenteel een gitaarversterker op de aux-send aangesloten omdat ik een monitor nodig heb voor een klusje (monitor is niet voor mij bestemd)

het probleem is als volgt:

wanneer ik een signaal naar de versterker stuur vanaf de send hoef ik de send maar een beetje open te draaien en dan vervormd het geluid uit de "monitor"

wat ik dus moet hebben is een kastje (liefst zelfbouw) waarin een schakeling zit die het signaal dat vanaf mijn aux verzwakt liefst tot microfoon signaal.
                  Dit moet het eigenlijk worden:

zelfbouw
                  in/uit via xlr
                  regelbaar volume

kan dit?? dus een kastje waar aux binnenkomt en dan(regelbaar) verzwakt naar microfoon signaal, wat vervolgens weer naar de gitaar versterker gaat (zodat ik het volume en gain open kan zetten)

Ik neem aan dat dit niet via een actieve DI kan doen (fantoom voeding is niet mogelijk)
                  Beste shure-fan,
                  dat er op die wijze al snel vervorming komt is logisch. Een gitaarsignaaltje is immers VEEL lager dan het line-signaal van de aux-send van de mixer.
                  Ik weet niet wat voor type/merk gitaarversterker je gebruikt als monitor, maar als deze een line-ingang (of een effect-return) heeft dan kun je daar het beste het send signaal van de mixer op aansluiten. Je gebruikt dan ook niet de voorversterkertrap van de gitaaramp en kunt zo een beter geluid krijgen.
                  Bestaat die mogelijkheid niet dan inderdaad signaal verzwakken. Let op de impedantie, anders krijg je nog geen acceptabel geluid.
                  de Guus

Comment

• Dr.Sjeele
                    • Apr 2004
                    • 15

Guus heeft helemaal gelijk

Grtz
                    Guido
                    rtfm

Comment

• shure-fan
                      • Sep 2003
                      • 1046

oke, "monitor" heeft 2 ingangen 1x jack voor de gitaar en nog een xlr voor een microfoon, de xlr gebruik ik omdat ik een jack&gt;xlr kabel gebruik, en kan verlengen met normale xlr kabels.

heb morgen (vrijdag) weer een show zal dan even kijken of ik een di kan meenemen om te testen

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

wat zijn jullie aan het beunen, niet meer normaal gewoon
                        schaam je
                        knoppen en waarden :)

Comment

• cobi
                          • Aug 2002
                          • 1083

citaat:Geplaatst door Barthez

volgens mij kun je dit heel goed doen met een actieve DI, dat is toch het principe van het ding; line-signaal omzetten (verzwakken) naar mic-in niveau?

enige nadeel is dat je het volume niet kunt regelen, op -20 / -40 na.
                          Een aktieve DI moet volgens mijn gevoed worden door pantoom, heb jij phantoom op je gitaarampje zitten? Ik ook niet.
                          Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• cobi
                            • Aug 2002
                            • 1083

Er bestaan 'pad-pluggen' die een signaal bijvoorbeeld -30dB verzwakken, dat zal wel eens een oplossing kunnen zijn. Maar echt een lekker monitor signaal krijg je denk ik nooit uit een gitaarversterker.
                            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• bones2001
                              • Aug 2003
                              • 741

Cobi schreef,

Een aktieve DI moet volgens mijn gevoed worden door pantoom, heb jij phantoom op je gitaarampje zitten? Ik ook niet.

Heb jij dan wel phantoom op je monitors zitten dan....??
                              Bij mij zitten ze gewoon op m'n tafel !!
                              Zou zeggen huur even een actief monitortje voor dat klusje,
                              scheelt een hoop onzin verhalen.
                              Mixen is net als schilderen.
                              Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

Working...