uitruisen van een zaal m.b.v. X-over

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Ik heb geen zin in allerlei losliggende versterkertjes etc, alles moet gewoon in een flightcase.

Het probleem waar ik vooral tegenaan loop is dat ik meestal vrij zacht luister maar soms wel eens een beetje gas wil geven. In dat geval is het dus uiterst irritant als je aan 6 versterker gain regelaars moet gaan draaien met het gevaar ook nog eens de juiste balans te verpesten.

Ik heb het nu opgelost door de amps ongeveer tot 1/3 open te zetten, dit gecombineerd met de mixer op 0dB wil hard genoeg gaan. Echter normaal luisteren doe ik met de mixer rond de -30dB dus dan stuur ik bijna geen signaal in die Behringer...

Als ik het goed begrijp kan ik dus beter die mixer op 0dB uitsturen en de amps verder dichtknijpen?

MVG Contour

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

ja dat kan idd ook, als die processor maar max insturing krijgt...
      Maar het is wel lastig om dan je volume te regelen met 6 kantjes versterkervolume...
      Waarom maken jullie niet gewoon die stappen regelaar, ik help wel met het schakelingetje, stelt nix voor, en dan heb je alles in 1 keer opgelost..
      behalve dat je HIFI set misschien niet genoeg volume kan leveren aan de proc. input...., dan hang je hem aan de speaker-out oid
      knoppen en waarden :)

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

Ik ben zeer benieuwd wat je nu precies 'hoort' voor verschil in klank tussen een processor die volledig wordt ingestuurd of eentje die bijna geen signaal krijgt... Dat heb ik nog niet echt kunnen horen omdat 0dB versus -30dB bij mij nu ook een enorm verschil in luidheid is. Ik zal wel is gaan proberen maar ik denk dat er het volgende uit gaat komen:

Zijn die verschillen niet gewoon extreem klein?

MVG Contour

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

neenee die verschillen zijn heel groot, geloof mij!
          Doe eens 1 kant hard insturen en de versterkers terugnemen (wel zorgen dat alle levels echt heel erg gelijk zijn, want 1 dB harder op een tweeter is heel veel, vanwege de grote bandbreedte). En de andere kant zoals het nu zit.
          Je zal horen dat door de hogere resolutie vooral het hoog bij bijv akoestische opnames, of opnames met veel dynamiek, veel gedefinieerder is, ipv gruizig.

Het is zeker belangrijk om op dezelfde luidheid te vergelijken, want het gehoor vervormt/compresst ook en de perceptie is anders ook van de ruimte

Comment

• Jag
            • Nov 2002
            • 319

En wat ook niet onbelangrijk is, is om het blind te testen! Als je weet waar je naar luistert beinvloedt dat de waarneming.

Ik weet het niet dokter dB, ik ben het met je eens dat het theoretisch gezien niet ideaal is, niet alleen vanwege de AD en DA conversies maar ook gezien de bewerkingen die de DSP moet doen in het digitale domein. Maar het is nou ook geen drama mijn huidige setup. Ik draai meestal op zo'n -40dBFS, -20dBFS als ik hard draai. Een echt goed AB vergelijk heb ik nooit gedaan, maar het enige grote verschil dat ik merkte was wat meer noise doordat de DSP rechtstreeks op de amps zat wat heel makkelijk op te lossen was door de amps een beetje te knijpen. En ik heb ze dus nog veel verder geknepen om zo'n hoog mogelijk signaal de DSP in te sturen.
            Er valt zoveel te tweaken qua crossoverinstellingen en EQ. Ik heb het idee dat een dB'tje meer of minder eraf bij 500Hz of een andere crossover slope veel meer doet dan een wat te laag signaalniveau.

Ik ben eigenlijk heel tevreden over mijn set. Alleen nog een lastige dip van mijn ruimte ondanks mijn dipool laag en de sweetspot zou wat breder mogen. Verder erger ik me vooral aan het overmatig gebruik van compressie en peak limiting in veel moderne opnames waardoor elk leven eruit geperst is en je bovendien vaak een heel aggressieve geluid krijgt.

Oranje = near field
            Rood = oude luisterpositie
            Blauw = nieuwe luisterpositie

citaat:Als ik mijn mengtafel uitstuur op 0dB dan zit de processor rond de -20dB op zijn input. Hoe kan jij nu wel op 0dB op de input komen? Stuur je dan letterlijke enkele volts uit ofzo?
            Ik weet niet wat mijn receiver max op de pre outs kan zetten en ik kan ook niet helemaal 0 dBFS halen maar ik kom wel een heel eind. Wel binnen de -10dBFS ofzo zeg maar. Ik vond het ook wel verrassend eigenlijk.
            Moet wel bijzeggen dat de amp in de protect ging omdat zijn outputs clipten.

citaat:In dat geval is het dus uiterst irritant als je aan 6 versterker gain regelaars moet gaan draaien met het gevaar ook nog eens de juiste balans te verpesten.
            Ow, hoe herkenbaar klinkt dit .

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

citaat:Geplaatst door Jag

Er valt zoveel te tweaken qua crossoverinstellingen en EQ. Ik heb het idee dat een dB'tje meer of minder eraf bij 500Hz of een andere crossover slope veel meer doet dan een wat te laag signaalniveau.
              Jaq helemaal eens met dit verhaal.
              Het is alleen mooier om te doen zoals ik het beschreef, en dan kan je de versterkers weer vol zetten.
              Want je gainstructuur is nu ook raar, je versterker zelf heeft een fixed gain, maar je laat de inputamp verzwakken en dan gaat daar weer de versterker gain-overheen. Audiofiel/hifitechnisch gezien is dat uit den boze, maar ik vind die hifi gasten toch vaak maar neuzelaars, volgens mij hebben ze niet echt door dat je gehoor je slechtste zintuig is....

Comment

• mbottens
                • Feb 2004
                • 743

citaat:maar ik vind die hifi gasten toch vaak maar neuzelaars, volgens mij hebben ze niet echt door dat je gehoor je slechtste zintuig is....
                Ben ik het helemaal mee eens, ik ben wel eens in discussie met hifi audiofielen en je moet eens opletten hoe vaak zij elkaar tegenspreken, en wat zijn ze blij dat ze speakerkabels van 50 Euro per meter hebben voor een kastje van 80W rms. En dan zeggen ze dat de respons zo vlak mogelijk moet zijn en net als in de studio moet klinken, antwoord ik: Koop dan studio monitoren die zijn redelijk vlak. Maar dat kan dan ook niet want er moet wel een bepaald karakter aanwezig zijn!!![}][}].

Daarom zit ik ook op dit forum, met mensen die alles wel eerlijk bekijken en het kunnen verantwoorden al dan niet met de natuurkunde en wiskunde erbij.

Groeten Martin.
                Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

p'sies soortgelijke ervaringen van deze kant.
                  Een van de weinige keren dat ik in zon zaak kom is als een kennis iets nodig heeft, dan moet ik altijd mee, zoals deze keer:
                  Vriendin heeft versterker nodig. allemaal prima. geregeld.
                  Ik zie een kabel liggen, een coaxkabel voor tussen cd-speler en DA-converter. Ik zeg zo, das een dikke kabel! Kost 1100 gulden (in de goeie ouwe guldentijd).
                  Ik zeg: zo! das een hoop geld voor een stukje 75ohm coax met 2 bnc plugjes.
                  Vervolgens wijst die kerel naar een heel groot blok ferriet met een pijl erop. Dat hoort erbij. (zon blok wat word gebruikt om kabels HF te ontkoppelen). Signaal moet met de pijl mee. dussss

Ik vertel subtiel dat een coax een bepaalde HF kar. heeft als hij op 75ohm word afgesloten. en dat dit blok dit zal verstoren, kortom je vertraagd/verprutst de pulsvormen, creert reflectie, en krijgt aan de ontvangkant dus problemen. Misschien kun je nog beter zon jomanda ingestraalde luidspreker-kabel gebruiken?
                  De kerel verbleekte iets, maar we hebben die versterker wel gekocht.

Comment

• mbottens
                    • Feb 2004
                    • 743

nog heel even off topic en dan sluiten we deze grappen discussie.

Ik kwam ook eens in zo´n zaak waar je met een stereo toren van 50.000 euro weer naar buiten kunt stappen. Vroeg ik aan zo´n verkoper hoeveel watt rms een bepaalde speaker was die ik wel leuk vond. Begon die man te praten over dat een luidspreker geen vermogen heeft, waarop ik dacht zitten er geen spoelen in een luidspreker? bestaat er geen Xmax ofzo? Begon die man te vertellen over het volgende: Als je fietst kun je best nog wat harder gaan en nog wel wat harder maar ineens komt daar een bocht en vlieg je eruit of er ligt een steentje en pats band lek maar dat betekent niet dat je niet zo hard kan fietsen. En zo´n persoon verkoopt die audiofielen en veel te rijke mensen nu zo´n stereotoren van minstens 10.000 euro.

Ok genoeg OFF topic, nu gaan we weer verder met uitruisen van een zaal. Dat kan mijn behringer niet maar ik ben dat volgens mij ook niet nodig, gewoon lekker lang prutsen aan een paar verschillende presets desnoods voor verschillende volumes (achtergrond, of techno keihard) en open lucht en binnen en een klein beetje aanpassen op locatie en dan knalt het wel weer. Desnoods kijk je nog even naar de curves van je speaker en gebruik je dat als uitgangspunt voor je equalizer. Een keer rustig naar de Clip lampjes van je versterker kijken, dan weet je waar je de limiter op af moet stemmen en als het echt hard moet nog een compressortje d´r tussen die 3dB compressed, bij techno trance e.d. knalt het dan lekker. Wil ik nog iets harder dan verzet ik mijn Highpass op de sub van 30Hz naar 40Hz en dan gaat alles goed.

Nog 1 tip van mijne zijde: Gebruik de bypass knop in equalizers, compressors e.d. veelvuldig om te kijken als jouw aanpassing wel een verbetering is ipv. dat je het geluid juist meer verkracht. Want je kunt jezelf soms goed voor de gek houden.

Groeten Martin.

Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Contour
                      • Feb 2001
                      • 1018

Ik heb eens getest:

Mixer uitsturen op 0dB plus 6 dB extra versterken met mijn Ultracurve equalizer zodanig dat deze ook bij de hardste passages uit de clip blijft. Amps behoorlijk dichtgeknepen... plus de outputs op de DCX ook op -15dB gezet... (is dit nadelig?)

Dit signaal is dermate hoog dat ik daarmee de DCX 2496 kan insturen tot -10dB (4 groene ledjes lichten op)

Het resultaat verbaaste mij enigzins, de verbetering was zeker niet enorm maar zeker wel duidelijk hoorbaar! De muziek klonk simpelweg iets natuurlijker, meer levensecht zeg maar. Maar ik zal eerst eens meer luisteren voor ik meer hierover kan zeggen.

MVG Contour

Comment

• Jag
                        • Nov 2002
                        • 319

citaat:Geplaatst door dokter dB

citaat:Geplaatst door Jag

Jaq helemaal eens met dit verhaal.
                        Het is alleen mooier om te doen zoals ik het beschreef, en dan kan je de versterkers weer vol zetten.
                        Want je gainstructuur is nu ook raar, je versterker zelf heeft een fixed gain, maar je laat de inputamp verzwakken en dan gaat daar weer de versterker gain-overheen. Audiofiel/hifitechnisch gezien is dat uit den boze, maar ik vind die hifi gasten toch vaak maar neuzelaars, volgens mij hebben ze niet echt door dat je gehoor je slechtste zintuig is....
                        Sja, die amps hebben nou eenmaal die gain, kan ik verder ook niks aan doen []. Ik haal nu het maximale qua DSP resolutie in mijn huidige opstelling. Ik heb zelfs nog de attenuators van de verschillende amps aangepast op de gevoeligheden van de verschillende drivers (90dB laag, 95dB mid, 100dB hoog) zodat de DAC conversie met maximale resolutie gaat.
                        Het is een compromis tussen een gebruikersvriendelijke set en wat technisch het beste is. Verder zijn er nog wel meer (niet technische) bezwaren te noemen aan jouw overigens wel mooie oplossing.
                        Ik richt me nu met name op akoestische aspecten en ik heb veel tijd besteed aan het bouwen van luidsprekers met eigenschappen die ik van belang vond. Dat vind ik nog steeds veruit de meest bepalende factoren bij HiFi.

En wat betreft audiofielen: breek me de bek niet open. Vermogens aan exotische bekabeling tot en met de digitale interlinks aan toe inderdaad, rare dopjes onder apparatuur, groene stiften op cd's, c47 lak (voor insiders ), aparte stroomgroepen, speciale kabel inspeel apparatuur. De list goes on and on, je kan het zo gek niet verzinnen. En alles levert een wereld van verschil. Twee voorwaarden om een goede audiofiel te worden zijn dan ook nul komma nul technisch inzicht en je moet vooral ook niet rationeel nadenken! Dat is uit den boze [)]!

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

hee jaq,
                          bovenstaande link, is dat iets? of ken je dat al....
                          zal waarschijnlijk wel wat kosten....
                          succes!

Comment

• Jag
                            • Nov 2002
                            • 319

citaat:Geplaatst door dokter dB

hee jaq,
                            bovenstaande link, is dat iets? of ken je dat al....
                            zal waarschijnlijk wel wat kosten....
                            succes!
                            Heb het wel overwogen, maar het is gewoon reteduur (€300+). Leuk die "audiofiele" merken []. Maar toch bedankt je voor de link.

Comment

Working...