uitruisen van een zaal m.b.v. X-over

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RonT
    • Dec 2003
    • 107

Als ik ruis dan ............. gaat het meestal stinken.
    Bruine ruis ?

Comment

• pinostut
      • Mar 2004
      • 13

Ik heb nog niet alle pagina's gelezen, maar met veel podium geluid heeft het recht inregelen van je set vaak niet zoveel zin. De optelsom van al de onderdelen in het geluid is je totaalsound en je zal je PA-sound moeten inpassen in het totaal. Soms levert dat bijzondere dingen op met je zaal-eq en zal je daar ook nog wel eens naar grijpen tijdens de show.

Comment

• mbottens
        • Feb 2004
        • 743

Ik heb mijn set met de processor op het gehoor goed afgestemd (klankmatig dus). Maar als uitganspunt heb ik wel de curves van de luidsprekers bekeken om te kijken als ik ergens een enorme piek of dal heb zitten. Daarna heb ik de limiters goed afgesteld. En omdat het een hoornsysteem is heb ik de delay ingesteld aan de hand van de afastand die de speaker tot het front heeft, het gaat dan om afstanden tot ongeveer 2 meter (bas hoorn) maar dan klinkt het net even wat krachtiger en puntiger (gedefinierder).

Als ik dan in een zaal ben pas ik alleen nog de verhouding tussen bas mid en hoog aan en in de meeste gevallen is dit voldoende. Alleen als ik wat power te kort heb om het zo te laten staan schuif ik nog een beetje met mijn HighPass filter op het laag (naar boven) en met het Low pass filter op het hoog (naar beneden) om zo nog iets meer van je speakers te kunnen vragen.

Zoals ik zeg in de meeste gevallen 40 van de 50 x per jaar is dit voldoende. Ik moet er wel bijzeggen dat dit voor drive-inn gebruik is en niet voor bandjes e.d.

Groeten
        Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Contour
          • Feb 2001
          • 1018

De Behringer DCX 2496 (die heb je toch?) is in staat om met behulp van een meetmicrofoon zelf de delays in te stellen. De meetmicrofoon wordt daartoe op de input C aangesloten. Dit is een stuk nauwkeuriger dat het opmeten van afstanden.

MVG Contour

Comment

• mbottens
            • Feb 2004
            • 743

citaate Behringer DCX 2496 (die heb je toch?) is in staat om met behulp van een meetmicrofoon zelf de delays in te stellen. De meetmicrofoon wordt daartoe op de input C aangesloten. Dit is een stuk nauwkeuriger dat het opmeten van afstanden.

MVG Contour
            Dit wist ik niet, zal ik eens uitproberen.

Bedankt,
            Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

nauwkeuriger?, ik zou het maar eens nameten als ik jou was.... je weet nooit welk punt als ref. word gebruikt, of dattie dcx misschien per ongeluk op reflectie reageert.
              Als je close miked bij die meting, dan is de kans dat het betrouwbaar is groter....
              knoppen en waarden :)

Comment

• Contour
                • Feb 2001
                • 1018

Ik heb het reeds getest:

Eerst m.b.v. een decibel meter de delays afgesteld m.b.v. een sinustoon exact op de crossoverfrequentie. Daarna het apparaat het zelf laten doen en dit gaf precies hetzelfde resultaat.

je moet je meetmicrofoon natuurlijk wel op een representieve plaats houden. De meting klinkt wel vaag, de DCX genereerd per kanaal (in mijn geval 3 weg aktief dus 6 kanalen) een soort korte toneburst waarna hij blijkbaar genoeg informatie heeft om de berekening uit te voeren.

MVG Contour

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

@contour:
                  is dat een snelle sweep? het zou inderdaad moeten kloppen zoals je het hebt gemeten....
                  In geval van digiale filters tenminste, bij analoge filters kan de afwijking een fout genereren (scherpe analoge filters kunnen zomaar 10-45 graden afwijking hebben t.o.v. elkaar op cross). Dan pas je de delay aan op die fout, en dat is eigenlijk omgekeerd redeneren... maarja beetje pietje-precies geneuzel van mijn kant, zo te horen ben je wel blij met die processor, effe eerlijk: is het echt wat? Ik zou hem anders ook wel op mn hifi willen inzetten..
                  Maar ik heb met behringer nou eenmaal de ervaring dat het nooit wat is, je geeft 1/10 uit van wat het normaal kost, maar het werkt niet goed dus dat is nog steeds 1/10 teveel zeg maar...[)]

Comment

• Contour
                    • Feb 2001
                    • 1018

Voor mij werkt die Behringer perfect en op fora lees ik meestal vrij positieve verhalen. Qua klank is hij zeker zo goed als de Rane AC23B die ik eerst had, maar het is geen XTA of BSS. Voor thuisgebuik geen enkel bezwaar maar wel een minpunt: bij het veranderen van een instelling valt soms heel kort je geluid weg (halve seconde ofzo) vanwege te lage processorkracht.

Die toneburst klinkt niet echt als een sweep, maar wellicht komt dat omdat het zo snel gaat... je zou wel denken dat alle frequneties in dit signaal zouden zitten toch?

Als je toepassing hifi is moet je maar eens een keertje bij mij langskomen om te luisteren. Wordt dan wel juni ofzo want ik moet straks verhuizen en dan is het dus 2 maanden een zooi.

MVG Contour

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

ja sgoed, mn hifi is nog in de bouw, dus dat duurt ook nog (najaar oid) dan neem ik wel de XTA mee, kijken of het echt veel uitmaakt

Comment

• Jag
                        • Nov 2002
                        • 319

In een HiFi zit je wel met dat je de gain structure wat lastiger goed kan krijgen.

Ik had vroeger met mijn Sony SRP-f300 dat ik vanuit de mixer twee kanaaltjes naar de DSP stuurde en de 6 outputs weer op de mixer liet terug komen. En dan van daaruit ging ik met 6 outputs naar de drie amps.
                        Nou werd ik er helemaal gestoord van dat ik 6 faders moest bewegen om het volume te veranderen, dus heb ik het nu wat anders opgelost. Nu ga ik vanuit een receiver met de pre outs naar de inputs van de DSP en van daaruit rechtstreeks naar de amps toe. Maar eigenlijk is dat verre van optimaal, omdat je een heel laag signaal aan de DSP aanbied. Nou ja, dat zal jij ook wel snappen.

Ik moet iig wel echt de attenuators terugdraaien op mijn amps, anders heb ik echt last van hoorbare quantisizing noise van de DSP. Met de attenuators echt een heel eind dicht geknepen is de signaal/ruis verhouding wel ok.

Die Behringer wordt trouwens behoorlijk veel gebruikt in zeer serieuze (actieve) HiFi sets. Er is ook een speakerfabrikant van elektrostaten (New Line ofzo) die een optie heeft om de Behringer DCX2496 erbij te leveren .

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

hmm intersessant,
                          het is wel heel belangrijk dat je de processor echt altijd hard instuurt.
                          Op het DIY audio forum :http://www.diyaudio.com/ waren ze er vorig jaar ook al mee bezig....
                          Ik denk met zo'n binair rotary encoder draaiknopje (met eindstand!!) en wat reedrelais met pass. weerstanddelers kan je een 6 voudige volume-stappen-pot maken...
                          6 relais per kanaal is 64 waardes (totaal 36 minirelais nodig)... je hebt de reedrelais ook in chipvorm, heel compact....
                          en altijd nauwkeurige gelijkloop voor alle kanalen (voor de weerstanden kan je bijv zelfs nog sil resistor arrays nemen)
                          volgens mij moet je dat even maken voor jou setup jaq!
                          Gewone potmeters zijn bijna niet 6 voudig te krijgen, laat staan de waarde die je wil. En niet gelijk genoeg onderling. is dit off topic of niet

Comment

• Jag
                            • Nov 2002
                            • 319

Om maar even verder offtopic te gaan: ben het helemaal met je eens dat het niet ideaal is zoals ik het nu heb opgelost. Maar dit is eraan vooraf gegaan: ik heb een tijd lang gezocht naar een 6 kanaals volumeregeling, zoals jij idd voorstelt. Ik heb eerst naar een electronische oplossing gekeken, maar dat wordt toch al gauw ingewikkeld. Wel een hele mooie oplossing, maar ik heb gewoon niet de kennis en de apparatuur om zo'n project te beginnen.
                            Toen ben ik gaan kijken naar stepped attenuators of hoe dingen ook mogen heten. Dact maakt ze enzo. Maar dat is het audiofiele circuit: 300+ euro voor een verzwakker -> daaag!
                            Toen heb ik een firma in duitsland gevonden die een zeskanaals potmeter met redelijke specs verkocht (max 1dB verschil tussen de kanalen). Maar dat ding bleek echt voor geen meter gelijk te lopen! Zeker in de begin van de range was het een drama, zo mogelijk nog irritanter dan 6 faders verzetten [].

Toen heb ik gekozen voor een compromis. Gewoon op de pre outs van een receiver. Ik heb de gains zo geregeld dat ik zo'n 105dBspl kan spelen met mijn fronts. Harder dan dat gaat de receiver in de protect (waar ik overigens geen eindversterkers van gebruik), maar hij haalt bijna 0 dBFS in de DSP.

Ach, het werkt eigenlijk heel goed. Signaal/ruis is nu iig prima en ik heb eigenlijk geen hoorbaar verschil bemerkt tov de ideale gain structure die ik eerst had. Ik zou niet weten of ik de twee opstellingen in een blinde test uit elkaar zou halen. En ik kan nu het volume veranderen met de AB en zelfs bronnen selecteren! Dat is ook wat waard hoor [8D].
                            Het enige dat ik verloren ben, is max output. Met 1.5kW per kant aan versterkervermogen op een 3weg actieve set die ook nog eens behoorlijk efficient is (90 - 100dB+), kan het wel een stukkie harder dan 105. Maar ben toch niet zo'n spl dragger [^].

Ben wel benieuwd wat je gaat bouwen trouwens, maar daar kan je misschien beter een apart topic voor openen .

Comment

• Contour
                              • Feb 2001
                              • 1018

Als ik mijn mengtafel uitstuur op 0dB dan zit de processor rond de -20dB op zijn input. Hoe kan jij nu wel op 0dB op de input komen? Stuur je dan letterlijke enkele volts uit ofzo?

MVG Contour

Comment

• dokter dB
                                • Nov 2003
                                • 1535

+22dBu zal max insturing zijn. komt overeen met 0dBFs van de procesor.
                                de bovengrens van de bron staat altijd digitaal vast, dus je kan veilig gain maken van -10dBU tot bijv -2dBFs (zo'n 25 tot 30 dB, extern schakelingetje, of de inputbuffer van de processor ombouwen oid).
                                Neem een sinus op, op een CD/DVD, genormalized uiteraard, en regel de gain af , zodat je nog 3 dBFs over hebt op de input van de processor....
                                Daarna 6-voudig verzwakken met zon regelaar.... Altijd maximale resolutie.
                                Reken maar dat je dat hoort!!!

Dat met de afstandbediening begrijp ik, maar daar is wel een mouw aan te passsen, als het zon el-draaibare potmeter is, kun je intern je receiver misschien wel wat vogelen, en converteren naar buiten om als stuurspanning te gebruiken voor de 6voudige regelaar....

word nou wel wel erg off topic, ging het nou over hoorns oid
                                oh nee uitruisen....

Comment

Working...