uitruisen van een zaal m.b.v. X-over

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

@sjoerd: helemaal eens.

Verder: de exact "rechte" kar. van een metmicrofoon is juist bij rta/zaalmetingen helemaal niet zo interessant. Het is altijd maar heel weinig afwijking. Middengebied is meestal heel recht en alleen het sub-laag (onder 50Hz oid) of top-hoog (vanaf boven 5kHz) kan iets afwijken, vaak is het wat shelve, of kleine piekjes/dipjes binnen de 1-2 dB, maar te minimaal om je zorgen over te maken. En in die behringer mic. zit dus hetzelfde bekende panasonic kapsel, wat ook in mijn mic (MB NM550) zit van 400 euro.
    Ik heb die van mij vergeleken met een B&K en nu weet ik de afwijking. (die is echt heel klein, en in smaart zou je de afwijking zelfs wel kunnen corigeren in de meting denk ik, door het versil uit te rekenen, en mee te nemen in de weighting oid)

Wat eigenlijk belangrijker is, is dat de mic de SPL aan kan, ook de pieken. Zeker als je ook close-mike metingen wil doen. De vervorming gaat anders de hoog-response erg veranderen. (je kan hem evt opereren, d.m.v. spanningsdeler in kapsel).

Fase word denk ik meegenomen als resultante, want het blijft RTA.

Het verhaal over levels: het eerste wat je doet aan een systeem dat je gaat inregelen, is processor levels zo veranderen, dat je systeem zonder EQ al in balans is. Pas daarna ga je eventueel equen.

Verder ben ik heel blij voor degenen die de driverack gebruiken voor auto-metingen. Heb het apparaat zelf nooit gebruikt, maar zo te horen kan je zonder enige kennis van zaken een PA inregelen
    knoppen en waarden :)

Comment

• lifesound
      • Apr 2003
      • 1052

citaat:
      U vindt 12dB extra of 12dB cut een paar dB???
      neen, maar wat ik bedoelde was dat zelfs in zulk een extreme situatie er eigenlijk weinig veranderd.
      En otto sprak trouwens over een "flink aantal dB's"

citaat:
      Niet helemaal: op de helft tussen 800 en 1k (895 Hz) zal de overdracht 0dB moeten bedragen. Het gevolg op ...
      ik zei dus ook "bijna vlak"

citaat:
      Het is mijns inziens kortzichtig om iets op alleen de prijs te veroordelen, er zijn tal van voorbeelden waar bleek dat een duur en een goedkoop product precies hetzelfde waren, op het merk-labeltje na.
      Daar zijn inderdaad al eindeloze discussies over geweest. Met eindeloos verschillende meningen.
      Ik geef toe dat bij de prijs altijd een gedeelte merknaam wordt betaald, maar ik ben ook nog steeds van geen enkele goedkoop merk overtuigd geraakt. En ik heb dus wel al veel AB-tests gedaan.

Comment

• Jag
        • Nov 2002
        • 319

Ben het helemaal met je eens lifesound, maar in die Behringer mic zit zoals gezegd gewoon een Panasonic kapsel dat ook in veel duurdere mics gebruikt wordt. Ben ook niet vaak gecharmeerd van Behringer producten, maar deze is wel ok.

Comment

• chris S
          • Aug 2002
          • 87

Otto, leuk te horen dat je het resultaat verbluffend vond. Ik ben het zeer met je eens. Ik had nooit gedacht (want heb jaren zonder RTA met meet mic gewerkt) dat het resultaat zo opmerkelijk zou zijn.

Je kan op het gehoor nooit zo precies ingrijpen als dat apparaat dat doet. de ene band 3 db er bij en de volgende 3 db er af en dat gaat maar door zo. Dit verzint geen normaal mens.

En als je de correctie uitschakelt dan hoor je pas het verschil!!!

Maar die apparaten worden toch niet voorniks gemaakt en blijkbaar ook verkocht als je er niks aan zou hebben.

chris s

Comment

• otto
            • Aug 2000
            • 104

Heren, heren, wat een reakties.

Hieronder mijn reaktie
            De microfoon kost 55 euro, ik heb de link naar het product ingeplakt.http://www.licht-geluid.com/shop/detail.aspx?ID=913.
            Wanneer je met een dergelijk goedkoop product al zulke hoorbare resultaten haalt, is dat misschien hoopgevend voor een duurdere microfoon, of het bewijs dat lekker ook goedkoop kan zijn. Ik zal J&H voorstellen dat z'um duurder maken , speciaal voor hen die kwaliteit willen[8D]

Over de verschillen tussen twee naast elkaar gelegen "banden in een 28 bands EQ. Bij een bepaalde combinatie werd er in twee banden in de buurt van 800-1000 Hz (ik weet niet meer precies) meer dan 10 dB weg gehaald terwijl in de band daar juist onder 3-5 dB werd toegevoegd. De band daarnaast was flat of zo. Met andere woorden, er kwam geen curve uit maar een onregelatige zaagtand. Dat had ik niet verwacht. Ik had verwacht dat ik de kromme die je normaal instelt terug zou zien. Op die kromme zaten een aantal onbegrijpelijke afwijkingen. Die zou je op je gehoor en gevoel er niet zo inzetten. Ik niet ten minste.

Cris: Wanneer je de correctie uitschakeld hoor je een flink verschil, maar helemaal eerlijk is dat niet. Je ruist uit zonder klankleuring op je tafel (het signaal gaat ook niet langs de mengtafel), vervolgens ga je flat uit de tafel gestuurd signaal vergelijken met en zonder gebruik van de EQ. Maar je stond ook niet zonder EQ met een flat ingestelde mengtafel in een zaal.

Docter dB; natuurlijk begin je met het X-over goed in te stellen maar wel op je gehoor. Mocht dit je in de steek laten, dan wordt je alsnog geholpen. Met behulp van de meetwaarden heb ik in 1 overgang tussen hoog en laag het filter steiler moeten maken omdat ik anders de boel niet goed kreeg. Nou dat had ik dus nooit gehoord of bedacht.
            Je stelling dat mensen zonder verstand van zaken nu het geluid kunnen inregelen lijkt wat bot. Ik weet echter dat er veel mensen zijn die denken dat ze het kunnen en het toch niet zo goed doen. De kreet meten is weten komt niet uit de lucht vallen.
            Wat ik verder erg prettig vindt is dat je in ca. 2 minuten ruistijd al een heel behoorlijk resultaat hebt. Ik vindt dat persoonlijk best professioneel over komen.

Sjoerd hoe dit ding met fase verdraaiingen omgaat weet ik ook niet. De eerlijkheid gebied om te zeggen dat ik maar op 1 plaats gemeten heb, daar waar normaal mijn publiek staat.
            Ik denk dat als daar de boel uit fase staat, dat ding het totaalbeeld niet goed krijgt. Als de bass (links en rechts)uit fase staat, kan het immers niet goed komen. Wanneer de bas ten opzichte van het hoog uit fase staat kun je met gebruik van een delay misschien minder bijsturing nodig maken. Maar eerlijk verder geen idee. Give it a try
            Wat ik wel heb gemerkt dat de luidheid van het uitruisniveau een invloed heeft op de gevonden waarden. (misschien de faktor terugkaatsing??? Je wordt overigens ook geadviseerd "at performace level" te ruisen

We gaan nu de zaal in met dit spul met de overtuiging dat de investering van 50 euro voor de verkregen kwaliteitsverbetering een goede investering is.
            Ik ben ook heel benieuwd in hoeverre dit apparaat de fouten tussen verschillende (bij elkaar geraapte) setjes recht trekt. Ik begreep dat dit X-over wat duurder is dan een andere, maar het lijkt een verantwoorde investering. Helaas of gelukkig komt mik niet zo vaak in contact met echt bij elkaar geraape setjes, maar ik zie op de site dat er mensen zijn die door de groei van hun disco wel met dit "probleem" zitten.

Veel dank voor alle meedenken en doe je voordeel met dit resultaat!!!

Otto.

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

@ otto:
              die botte stelling was maar een geintje, mijn welgemeende excuses aan alle geraakte tere zieltjes!

mijn motivatie:
              Het enige wat mij ervan weerhoud is dat ik zelf wil bepalen welke punten ik met eq aanpak en welke niet. Veel dingen kunnen met reflectie/mic-plaatsing te maken hebben.
              Bij veel publiek kan je dan weer van alles terug gaan zetten. Je bent het overzicht kwijt als je smiddags niet de tijd hebt genomen om eea in te stellen/proberen...

Ik weet ook dat de auto meting bijv. een piek zal proberen weg te halen die alleen on-axis aanwezig is. dat wil ik niet.
              Met de power-response (gemiddelde freq. response binnen de openingshoek) van het systeem wordt absoluut geen rekening gehouden.
              Powerresponse is ook nog eens PA-configuratie afhankelijk, en L-R afstand/fly-groundstack afhankelijk etc. etc.

Voor bandjesdingen: Als je met ruis of een cd inregelt, komt er later ook nog band/podiumvolume erbij. Wat te doen? die twee werken nou eenmaal samen. In de praktijk komt het er meestal op neer dat er het eea uit de graphic weg moet. iets wat je terug wil als je een muziekje draait, of als er een DJ tussendoor draait.
              Dit zijn allemaal dingen die de geluidskwaliteit van de produktie/avond bepalen. Dat heeft ook allemaal met "systeem inregelen" te maken. Dingen waar je als technicus op moet kunnen anticiperen. dingen die eea voor jezelf op een hoger plan brengen.
              Dat gaat niet met een meting van 2 minuten, waar je zelf niks over t zeggen hebt.

Ik begrijp dat je onder de indruk bent van wat de auto-meting doet, en het zal zeker iets bijdragen. Maar het uiteindelijke resultaat is een gevolg van de keuzes en afwegingen die je zelf maakt, niet een apparaat.

Comment

• otto
                • Aug 2000
                • 104

Hallo Doc,

Nu gaat het wel over twee verschillende werelden, met welliswaar vergelijkbare principes.
                Jij heb het over een band setup met monitors en de hele boel erbij en ik heb het over een discotoepassing.
                Ik denk dus dat we het in essentie best met elkaar eens zijn.
                Elk hulpmiddel heeft zijn kracht en zijn beperkingen.
                Voor "mijn" wereld (drive-in show) voegt het iets toe en voor het versterken van een band is meer kennis en know how nodig.
                Veel disco's zullen echter met dit hulpmiddel beter klinken, vooral wanneer ze zich op het all round vlak begeven.

Otto

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

hee otto,
                  Je hebt gelijk, ik probeerde alleen eea te nuanceren....

Laten we zeggen dat je [u]zelf</u> de goede keuze hebt gemaakt om die autometing te gebruiken, en met je eigen oren en criteria hebt besloten dat het beter is

Comment

• theo
                    • Nov 2001
                    • 503

goedemorgen jongens,
                    heb het hele topic gelezen, en sta in dubio om een behringer 2496 met meetmic aan te schaffen,of om smaart live te laten draaien op de laptop.
                    wat zouden jullie aanraden?
                    alvast bedankt.

Comment

• lifesound
                      • Apr 2003
                      • 1052

citaat:Geplaatst door theo

goedemorgen jongens,
                      heb het hele topic gelezen, en sta in dubio om een behringer 2496 met meetmic aan te schaffen,of om smaart live te laten draaien op de laptop.
                      wat zouden jullie aanraden?
                      alvast bedankt.
                      op dit uur ga je dat nergens vinden hoor

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

smaart, punt.

Comment

• Jag
                          • Nov 2002
                          • 319

Ik zou Smaart kopen, maar dan heb je nog wel een goede EQ nodig natuurlijk.

Comment

• Stephan
                            • Mar 2001
                            • 34

Als je nog een leuk alternatief zoekt: WinMLS hiermee kan je MLS metingen mee doen.

citaat: Ik zou Smaart kopen, maar dan heb je nog wel een goede EQ nodig natuurlijk.
                            Je kan toch eq'en op je processors???
                            steeds meer hagenezen op het forum. goed bezig!!!

Comment

• Jag
                              • Nov 2002
                              • 319

Dan moet je die wel hebben .

Comment

• chris S
                                • Aug 2002
                                • 87

Theo, de 2496 is best wel een aantrekkelijk apparaat. heeft een 61 bands analyser, 31 bands grafische equaliser, parametrische equaliser, dynamische equaliser, feedbackdestroyer (10 bands), compressor, limiter, expander, stereo verbreder, twee additionele uitgangen met delay functie, pinknoise generator, dB meter.

een hele was lijst met functies. en makkelijk te bedienen. De andere apparatuur zoals gemeld in het topic ken ik niet.
                                Vooral met wat ervaring kan je snel de zaal meten en corrigeren. De 1/6 oktaaf analyser geeft veel detail info.

chris s

Comment

Working...