@sjoerd: helemaal eens
.
Verder: de exact "rechte" kar. van een metmicrofoon is juist bij rta/zaalmetingen helemaal niet zo interessant. Het is altijd maar heel weinig afwijking. Middengebied is meestal heel recht en alleen het sub-laag (onder 50Hz oid) of top-hoog (vanaf boven 5kHz) kan iets afwijken, vaak is het wat shelve, of kleine piekjes/dipjes binnen de 1-2 dB, maar te minimaal om je zorgen over te maken. En in die behringer mic. zit dus hetzelfde bekende panasonic kapsel, wat ook in mijn mic (MB NM550) zit van 400 euro.
Ik heb die van mij vergeleken met een B&K en nu weet ik de afwijking. (die is echt heel klein, en in smaart zou je de afwijking zelfs wel kunnen corigeren in de meting denk ik, door het versil uit te rekenen, en mee te nemen in de weighting oid)
Wat eigenlijk belangrijker is, is dat de mic de SPL aan kan, ook de pieken. Zeker als je ook close-mike metingen wil doen. De vervorming gaat anders de hoog-response erg veranderen. (je kan hem evt opereren, d.m.v. spanningsdeler in kapsel).
Fase word denk ik meegenomen als resultante, want het blijft RTA.
Het verhaal over levels: het eerste wat je doet aan een systeem dat je gaat inregelen, is processor levels zo veranderen, dat je systeem zonder EQ al in balans is. Pas daarna ga je eventueel equen.
Verder ben ik heel blij voor degenen die de driverack gebruiken voor auto-metingen. Heb het apparaat zelf nooit gebruikt, maar zo te horen kan je zonder enige kennis van zaken een PA inregelen
.Verder: de exact "rechte" kar. van een metmicrofoon is juist bij rta/zaalmetingen helemaal niet zo interessant. Het is altijd maar heel weinig afwijking. Middengebied is meestal heel recht en alleen het sub-laag (onder 50Hz oid) of top-hoog (vanaf boven 5kHz) kan iets afwijken, vaak is het wat shelve, of kleine piekjes/dipjes binnen de 1-2 dB, maar te minimaal om je zorgen over te maken. En in die behringer mic. zit dus hetzelfde bekende panasonic kapsel, wat ook in mijn mic (MB NM550) zit van 400 euro.
Ik heb die van mij vergeleken met een B&K en nu weet ik de afwijking. (die is echt heel klein, en in smaart zou je de afwijking zelfs wel kunnen corigeren in de meting denk ik, door het versil uit te rekenen, en mee te nemen in de weighting oid)
Wat eigenlijk belangrijker is, is dat de mic de SPL aan kan, ook de pieken. Zeker als je ook close-mike metingen wil doen. De vervorming gaat anders de hoog-response erg veranderen. (je kan hem evt opereren, d.m.v. spanningsdeler in kapsel).
Fase word denk ik meegenomen als resultante, want het blijft RTA.
Het verhaal over levels: het eerste wat je doet aan een systeem dat je gaat inregelen, is processor levels zo veranderen, dat je systeem zonder EQ al in balans is. Pas daarna ga je eventueel equen.
Verder ben ik heel blij voor degenen die de driverack gebruiken voor auto-metingen. Heb het apparaat zelf nooit gebruikt, maar zo te horen kan je zonder enige kennis van zaken een PA inregelen

Comment