uitruisen van een zaal m.b.v. X-over

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • otto
    • Aug 2000
    • 104

Hallo Chris,

Je schrijft "op verschillende plaatsen opstellen". Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar je kunt toch de waarnemingen niet "stapelen" met dit apparaat.
    Dat houdt dus in dat je gaat opschrijven wat je meet??

Voor de mensen die het met de oren doen, natuurlijk is dat het beste, maar soms hoor ik wel dat het niet fijn is, maar kun je er niet snel achter komen wat er aan de hand is.
    Op veel van mijn klusjes vindt ik dat het in een minuut of 5 geregeld moet zijn. Daarom denk ik nu sneller mijn doel te kunnen bereiken. Jullie reakties geven me hoop.

We, ik in ieder geval, heb het over een Driverack PA>
    Verder ben ik over het apparaat best heel tevreden. Er kan veel mee, als je er overheen bent dat je geen draaiknoppen hebt maar allerhande schermpjes.

Otto

Comment

• Jac
      • Nov 2002
      • 32

Wat betreft de DriveRack PA (ik heb hem nog geen week) vind ik een groot nadeel dat je een verschrikkelijke knal krijgt als je hem uitschakelt. Verder vind ik het jammer dat de vrije uitgang, indien 2-weg systeem gebruikt, niet gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld extra full range of delay uitgang. Verder lijkt me dit een prima apparaat.
      You have to realize that you must analyze before you equalize!

Comment

• otto
        • Aug 2000
        • 104

Jaq,

Je moet ook eerst de versterker uitzetten. Zeker nog geen tijd gehad om de hele gebruiksaanwijzing te lezen
        Het wordt ergens aanbevolen en maakt ook een stuk professionelere indruk

Otto

Comment

• Jac
          • Nov 2002
          • 32

En wat als de spanning uitvalt?

Comment

• Thix
            • Jan 2004
            • 99

Dan zal u versterker ook niet meer veel doen denk ik zo.

Ik zeg altijd gebruik zo'n driveRack of verwante altijd als hulpmiddel, bekijk en analyseer het resultaat van het ding.
            [}]

Comment

• chris S
              • Aug 2002
              • 87

Otto, met de deq2496 kan je de metingen opslaan en snel weer doorlopen. Je ziet dan direct waar de echte problemen zitten en waar er gecoorrigeerd moet worden. Het valt mij ook op, net als een andere reactie opviel, dat het gebied tussen 80 en pakweg 1k hz vaak veel te sterk doorkomt in veel zaalen. Dit wordt dan ook tot -6 dB weggewerkt. Hierna klinkt het geluid veel transparanter en helderder en ik fantaseer echt niet.

Ik word dan ook vaak gevraagd om uitversterking te doen omdat het zo prima klinkt en dat zijn niet de eerste de beste (Victor de Koning , B&W Dordrecht enz) Het zijn dan wel presentaties of debatten.

chris s

Comment

• chris S
                • Aug 2002
                • 87

Jack, ik ben het hartgrondig met je eens. (jouw band klonk altijd het zelfde in diverse zalen) Dit is waar het om gaat. Doe er je voordeel mee, (anders je achterdeel)

chris

Comment

• Jag
                  • Nov 2002
                  • 319

citaat:Geplaatst door chris S

Otto, met de deq2496 kan je de metingen opslaan en snel weer doorlopen. Je ziet dan direct waar de echte problemen zitten en waar er gecoorrigeerd moet worden. Het valt mij ook op, net als een andere reactie opviel, dat het gebied tussen 80 en pakweg 1k hz vaak veel te sterk doorkomt in veel zaalen. Dit wordt dan ook tot -6 dB weggewerkt. Hierna klinkt het geluid veel transparanter en helderder en ik fantaseer echt niet.
                  Het is de vraag of dat komt door de akoestiek van de zaal of door een verschil in baffle step door de plaatsing van de speaker. Waarschijnlijk is het weg als je hem vliegt en dus full space load ipv half space.
                  L-acoustics levert ook dsp presets voor verschillende setups bij hun conventionele speakers: op een paaltje, rechtstreeks op een sub kastje en als floormonitor.

Comment

• Jac
                    • Nov 2002
                    • 32

Het is wel zo dat een uitgeruiste installatie niet optimaal klinkt, maar het is wel een goede basis om daarna verder met een eq op het gehoor af te regelen.
                    Jac

Comment

• otto
                      • Aug 2000
                      • 104

Heren,

Voor wie het intersseert, ik ben zaterdag met een aantal geluidssets aan de gang geweest met de meetmicrofoon in verschillende combinaties van bas en topkasten. (2 weg aktief)
                      De resultaten vond ik verbluffend!!
                      Nu gaan er natuurlijk mensen reageren " als je een goed uitgebalanceerde geluidsset hebt, klinkt het altijd goed".
                      Ik was tot zaterdag ook een dergelijke mening toegedaan, maar moet die nuanceren.
                      We hebben zelfs full range kasten, die normaal toch redelijk klinken van zichzelf door de EQ laten uitruisen (in een hoek in de schuur zaalgroote ca 50 personen) en zelfs daar kwamen heel bijzondere correcties uit die niemand met het oor verzint. (ik zou dan echt aan mezelf gaan twijfelen) Twee frequentiebanden naast elkaar, de ene er een paar dB bij en die er naast een paar dB eraf.

Ik heb geen aandelen in geluid, maar ik kan iedereen aanbevelen die een dbx driverack PA heeft de investering van ca. 50 euro te doen van een meetmicrofoon. Ik had de beschikking over de mike die werd genoemd in de eerste reaktie op deze posting.
                      Wat ik bovendien bijzonder prettig vond, is dat je de standaard disco EQ kromme uit kunt kiezen (er waren 4 keuzes en ook ik vond de D kromme het mooist. die andere krommes zijn voor spraak en andere zaken, waar ik geen verstand van heb), waarbij tijdens het ruisen de EQ de boel zo aftrimt dat je de gevraagde kromme krijgt. Hij stelt 'm dus niet in, maar zorgt dat ie in de zaal komt. Dat is heel iets anders is mij gebleken.
                      We hadden (voorheen) met 1 geluidsset best wel moeite om die op het gehoor goed te laten klinken, met dit apparaat was het probleem er eigenlijk uit en dat kwam omdat er bij 2 frequenties een flink aantal dB's af moest en direct naast deze freguenties flink wat erbij. Dat kun je op het gehoor als gemiddelde DJ niet met het gehoor bepalen.

Dit ruiswerk heeft bij 1 setup ook geleid tot een andere "werkverdeling" tussen de hoog en de laagversterker. Wanneer je de verhouding niet goed hebt staan, krijgt de EQ de boel niet goed. Met de waarden waarop hij bijstuurt kun je zien waar je moet ingrijpen.

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik niet alle sets direct top vond, maar met de klankkleur regeling op je (dateq) mengtafel kun je wel direct betere resultaten halen omdat de andere "fouten" die tussen de gebieden liggen waar je met de mengtafel kunt sturen liggen. (deze laatste stelling heb ik gecontroleerd).

Met dank voor alle suggesties wilde ik dit nog aan geintersseerden terugkoppelen.

Otto

Comment

• lifesound
                        • Apr 2003
                        • 1052

citaat:
                        "als je een goed uitgebalanceerde geluidsset hebt, klinkt het altijd goed"
                        Neen, bij zo'n set hoef je minder te EQ'en, het zal nooit vanzelf goed klinken.

citaat:
                        Twee frequentiebanden naast elkaar, de ene er een paar dB bij en die er naast een paar dB eraf.
                        eigenlijk heb je dus niets gedaan in zulk een situatie, behalve wat ruis toevoegen ....
                        Als je 800 Hz 12dB bijduwt, en 1kHz 12dB cut ga je een bijna vlakke karakteristiek krijgen.

citaat:
                        de investering van ca. 50 euro te doen van een meetmicrofoon.
                        zelfs een SM58 is duurder.....
                        sta mij dus toe sterk te twijfelen aan de kwaliteit van deze MEETmicrofoon.

citaat:
                        Dit ruiswerk heeft bij 1 setup ook geleid tot een andere "werkverdeling" tussen de hoog en de laagversterker. Wanneer je de verhouding niet goed hebt staan, krijgt de EQ de boel niet goed. Met de waarden waarop hij bijstuurt kun je zien waar je moet ingrijpen.
                        Foute versterkers bij de foute speakers dus...

Comment

• test12
                          • Jan 2003
                          • 901

citaat:Geplaatst door lifesound

Valt het verschil in eind resultaat niet erg mee, bij deze toepassing, voor een goedkope en dure ref. mic.?

m.v.g. Herman

Comment

• Thix
                            • Jan 2004
                            • 99

citaat:
                            citaat:

Twee frequentiebanden naast elkaar, de ene er een paar dB bij en die er naast een paar dB eraf.

eigenlijk heb je dus niets gedaan in zulk een situatie, behalve wat ruis toevoegen ....
                            Als je 800 Hz 12dB bijduwt, en 1kHz 12dB cut ga je een bijna vlakke karakteristiek krijgen.
                            U vindt 12dB extra of 12dB cut een paar dB???[}]

Comment

• SjoerdOptLand
                              • Jul 2003
                              • 261

Waarschuwing: ik heb geen praktijkervaring met auto-EQ's, maar ik reageer hier op een aantal overtrokken conclusies vanuit (elektrotechnische) kennis.

citaat:Geplaatst door lifesound
                              citaat:
                              Niet helemaal: op de helft tussen 800 en 1k (895 Hz) zal de overdracht 0dB moeten bedragen. Het gevolg op andere frequenties is alleen maar af te leiden uit de kwaliteitsfactor Q van het filter (de scherpheid van de bergen en de dalen in de karakteristiek). Het hangt dus helemaal van de eigenschappen van de equalizer af welke karakteristiek wordt behaald met deze instelling. (Ook de amplitudes daarvoor zijn natuurlijk bepalend, 0dB,0dB,12dB,-12dB,0dB,0dB is natuurlijk anders dan 12dB,12dB,12dB,-12dB,-12dB,-12dB.)

citaat:
                              citaat:
                              de investering van ca. 50 euro te doen van een meetmicrofoon.
                              Kijk gewoon naar de specs van de meetmicrofoon en concludeer hoe recht de karakteristiek is. Denk er ook aan dat een omnidirectionele microfoon (wat een meetmicrofoon vaak is) makkelijker te maken is dan een microfoon met nierkarakteristiek (zoals de SM58).

Het is mijns inziens kortzichtig om iets op alleen de prijs te veroordelen, er zijn tal van voorbeelden waar bleek dat een duur en een goedkoop product precies hetzelfde waren, op het merk-labeltje na.

citaat:
                              citaat:
                              Foute versterkers bij de foute speakers dus...
                              @lifesound: ook goede speakers en versterkers kunnen bagger klinken als de crossover-frequentie niet goed staat (ik neem aan dat Otto dit bedoelt). Het enige wat hier wordt geconstateerd is dat uit de (extreme) correcties van de auto-equalizer kan blijken dat je crossover-frequentie niet goed staat. Een juiste conclusie, lijkt me.

Waar ik nog benieuwd naar ben, is hoe deze equalizer met fasedraaiingen omgaat; kunnen die gemeten worden, en hoe wordt ervoor gecorrigeerd? Dan zouden ook koppelproblemen tussen de verschillende speakers goed bemeten kunnen worden.

Wie weet meer?

Comment

• Contour
                                • Feb 2001
                                • 1018

Een elktronsich crossover (processor) zoals de Behringer DCX-2496 genereert zelf een testsignaal waarmee weglengte verschillen tussen de verschillende drivers in een luidsprekerkast automatisch worden gemeten (meetmicrofoon op input C plaatsen) en daarna bepaalt het apparaat de benodigde vertragingen in milliseconden. Naar eigen bevinden werkt deze functie uiterst nauwkeurig en met zeer bruikbare en klinkende resultaten.

MVG Contour

Comment

Working...