uitruisen van een zaal m.b.v. X-over

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • otto
    • Aug 2000
    • 104

    uitruisen van een zaal m.b.v. X-over

    Ik ben regelmatig onderweg met een dbx "Driverack" x over.
    (zelf noemen ze het in de gebruiksaanwijzing een "equalisation en loudspeaker control system") in een tweeweg aktief gefilterd geluidssysteem.

    Na het lezen van de gebruiksaanwijzing ben ik er achter gekomen dat dit apparaat beschikt over een feature waarbij mogelijk is om met behulp van een "meet" microfoon en de in dit apparaat ingebouwde parametrische EQ het geluid te optimaliseren. Ik hoop dat ie tracht te corrigeren zodanig dat een vlakke frequentie karakteristiek uit het geluidssysteem komt, als ik er een rose ruis in stop.

    Ik overweeg zo'n microfoon te kopen om er voor te zorgen dat dit ding zijn werk kan doen.
    Hierbij verwacht ik dat de EQ van dit X-over zal trachten een vlakke response van het geluidssysteem te verkrijgen.

    Heeft iemand ervaring met deze manier van geluid inregelen.
    Heeft iemand ervaring met dit apparaat of een vergelijkbaar iets
    Bij grote producties wordt een zaal toch ook uitgeruist???
    Tracht je dan ook met een rose ruis alles vlak te krijgen?

    Wie wil zijn kennis delen en mij tips aan de hand doen.

    Otto
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

    #2
    jullie gaan het niet geloven, maar ik zeg behringer. ja echt waar behringer.
    die hebben een goedkope prima meetmic. er zit een panasonic kapsel in, exact dezelfde als in mijn mic van 450 euro.

    rose ruis wil zeggen: een helling 3dB per oktaaf.
    Dit is gedaan om de hoogdrivers te beschermen....
    Ik doe dat met smaart-live.
    en vlak is niet tof, probeer (met rta meting tenminste) een aflopende helling te krijgen...
    knoppen en waarden :)

    Comment

    • Stefan17
      • Dec 2003
      • 66

      #3
      citaat:Geplaatst door dokter dB

      jullie gaan het niet geloven, maar ik zeg behringer. ja echt waar behringer.
      die hebben een goedkope prima meetmic. er zit een panasonic kapsel in, exact dezelfde als in mijn mic van 450 euro.

      rose ruis wil zeggen: een helling 3dB per oktaaf.
      Dit is gedaan om de hoogdrivers te beschermen....
      Ik doe dat met smaart-live.
      en vlak is niet tof, probeer (met rta meting tenminste) een aflopende helling te krijgen...
      Nu haal je twee soorten ruis door elkaar.
      Witte ruis is zodanig van opbouw dat alle frequenties vertegenwoordigd zijn met een met de frequentie stijgende amplitude.

      Bij roze ruis is de opbouw zodanig dat alle frequenties even sterk vertegenwoordigd zijn. En daarom is het een goede geluidsbron bij het meten aan de akoestiek van een ruimte.
      Stefan.

      Comment

      • dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

        #4
        witte ruis is alle freqs even hard, roze ruis is 3dB/okt helling omlaag, oftewel -10dB per decade.
        knoppen en waarden :)

        Comment

        • Jag
          • Nov 2002
          • 319

          #5
          Dus dokter dB haalt helemaal niks door elkaar

          Het is trouwens denk ik wel belangrijk om te weten hoe dat ding meet. Of ie idd RTA'-t of dat ie een FFT meting doet zoals Smaart Live. Dat is altijd de ellende met zo'n automatisch systeem: een complete blackbox. En ik weet van de Behringer UltraCurve (meet mic is idd in orde, alleen mijnes doet nauwlijks respons boven de 16K, en nee dat ligt niet aan mijn systeem) dat de autoQ feature niet echt bruikbaar is zonder goede target curve.

          Concreet wat ik zou doen is het volgende:
          - op het gehoor EQ-en en dat opslaan
          - dat ding laten EQ-en en vergelijken
          - bepalen hoe nuttig het automatisch EQen is op basis van met resultaat. Misschien dat het wel ok werkt, en kan je het als uitgangspunt gebruiken voor verder EQen.

          En misschien dat het nog wel het verstandigste is om een near field meting te doen van je luidspreker en dat als uitgangspunt gebruiken om mee verder te EQen.

          Comment

          • Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

            #6
            sterker nog : de behringer-jongens hebben ook hun speakermanager met zo'n ruis-optie uitgerust.
            600 euri, all-in.
            nadeel : als je onder de show nog wilt editten gooit-ie een seconde de eindstack stil. Oeps..

            Comment

            • otto
              • Aug 2000
              • 104

              #7
              citaat:Geplaatst door Jag

              Dus dokter dB haalt helemaal niks door elkaar

              Het is trouwens denk ik wel belangrijk om te weten hoe dat ding meet. Of ie idd RTA'-t of dat ie een FFT meting doet zoals Smaart Live. Dat is altijd de ellende met zo'n automatisch systeem: een complete blackbox.

              Ik ga er maar van uit dat het met rose ruis goed moet komen. Daar "vraagt" dat ding om

              Concreet wat ik zou doen is het volgende:
              - op het gehoor EQ-en en dat opslaan
              - dat ding laten EQ-en en vergelijken
              - bepalen hoe nuttig het automatisch EQen is op basis van met resultaat. Misschien dat het wel ok werkt, en kan je het als uitgangspunt gebruiken voor verder EQen.

              Dat gaan we dan doen, maar andersom. Ik ben nieuwsgierig waar dat "ding" mee op de proppen komt.

              En misschien dat het nog wel het verstandigste is om een near field meting te doen van je luidspreker en dat als uitgangspunt gebruiken om mee verder te EQen.Hier een kreet die ik niet ken. NEAR FIELD.????
              Tot zo ver reeds bedankt voor jullie reakties, de microfoon is al besteld, nu de uitwerking nog. Bedankt voor de tip.
              Ik blijf benieuwd naar ervaringen van anderen op dit vlak.
              Klinkt een vlakke karakteristiek wel mooi of ga je toch al snel het laag opkrikken etc.

              Otto

              Comment

              • dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

                #8
                otto:
                rechte kar. word bij nearfield (nf= 1 tot 3 meter afstand oid) mid/hoog metingen wel vaak als target gebruikt.
                Maar dan omgerekend naar impuls, en dan de eerste reflectie eraf knippen....(oude MLSSA principe)
                Dit is voornamelijk interessant bij ontwerp van luidsprekers...

                RTA wil zeggen dat je de ruimte meeneemt.
                Dat zijn ook geen individuele metingen, maar metingen van links+rechts, dus ook op een zodanige afstand dat het ook allemaal bij elkaar optelt...

                Je kan al aanvoelen dat je dan een soort "rose ruis" achtige target krijgt. (schuine aflopende lijn)
                Als je probeert alle frequenties even hard te maken gaat het op een gegeven moment toch wat knetteren in de gehoorgang

                je moet voor de gein eens bijv. de compressiedriver 1.5dB harder zetten. Dit is praktisch niet te zien op je meting, maar klankmatig doet het heel veel vanwege de grote bandbreedte...
                daarom: overdoe het niet. het is handig om delaytijden te meten, analyzen, pieken te bekijken, horiz. spreiding in de zaal, etc. etc. Maar op het eind doe je de laatste kleine puntjes van de klank met je gehoor....
                laat vooral geen apparaten uitrekenen hoe iets klinkt, het is gereedschap
                knoppen en waarden :)

                Comment

                • nightline
                  • Oct 2002
                  • 1001

                  #9
                  Ik heb ook zo'n driverack PA met meet mic., opzich werkt dit mooi. Pink noise wordt door de driverack zelf verzorgt. Er zijn div. grafieken te selecteren aan de hand waarvan de proc. zich zelf instelt, ook de gevoeligheid voor pieken en dalen is instelbaar.
                  Tijdens een klus het geluid bij laten regelen door deze functie is niet haalbaar. Doorgaans is de DBX ca. 2 á 3 minuten bezig, en er mag verder geen omgeving geluid zijn omdat al deze geluiden worden meegenomen bij het inmeten.
                  Een andere mic. kiezen dan de DBX werkt volgens mij niet, afwijkingen van een vlakke EQ van de meet mic. zijn in de proc. voor geprogrammeerd.
                  Powered by AudioMadness....

                  Comment

                  • Reemski
                    • Dec 2001
                    • 690

                    #10
                    Als de afwijkingen van de DBX microfoon ingeprogrammeerd is, waarom kan ik dan toch nog verschillende curves kiezen voor een meetmicrofoon.

                    Ik heb gewoon een Behringer gekocht, en deze doet waar ik hem voor gekocht heb. Als referentie om het systeem in te regelen. Daarna loop ik zelf alles nog eens na.

                    Comment

                    • Stefan17
                      • Dec 2003
                      • 66

                      #11
                      citaat:Geplaatst door dokter dB

                      witte ruis is alle freqs even hard, roze ruis is 3dB/okt helling omlaag, oftewel -10dB per decade.
                      Fout!
                      Dit is gewoon echt niet waar. Dan maar even wat documentatie op internet zoeken.

                      Zie b.v. hier een stukje over "uitruisen" in een tech. doc van Sale.
                      Stefan.

                      Comment

                      • dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

                        #12
                        citaat:Geplaatst door Stefan17

                        citaat:Geplaatst door dokter dB

                        witte ruis is alle freqs even hard, roze ruis is 3dB/okt helling omlaag, oftewel -10dB per decade.
                        Fout!
                        Dit is gewoon echt niet waar. Dan maar even wat documentatie op internet zoeken.

                        Zie b.v. hier een stukje over "uitruisen" in een tech. doc van Sale.
                        sorry maar ik ga effe niet kijken, ga jij eerst maar eens verder kijken dan je neus lang is
                        knoppen en waarden :)

                        Comment

                        • lifesound
                          • Apr 2003
                          • 1052

                          #13
                          oké, om de ruis even uit te leggen...
                          Witte ruis:
                          Elke frequentie heeft dezelfde energie. Een rechte karakteristiek dus.

                          Roze ruis:
                          Hier gaat het om dezelfde energie PER OCTAAF. Dus een schuine grafiek.

                          Wat ze trouwens in die link vertellen lijkt mij net het omgekeerde te zijn....

                          Comment

                          • Daan Hoffmans
                            • Aug 2000
                            • 1225

                            #14
                            citaat:Elke frequentie heeft dezelfde energie.
                            Zelfde amplitude volgens mij...

                            Roze ruis heeft als uitgangspunt witte ruis, en is vervolgens gecorrigeerd voor de responsiecurve van het menselijk oor.
                            <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

                            Comment

                            • Stefan17
                              • Dec 2003
                              • 66

                              #15
                              citaat:Geplaatst door lifesound

                              oké, om de ruis even uit te leggen...
                              Wat ze trouwens in die link vertellen lijkt mij net het omgekeerde te zijn....
                              Ja, hetzelfde als wat ik beweerde dus.
                              Volgens mij heerst hier verwarring, omdat veel mensen de twee soorten ruis niet goed uit elkaar houden.

                              Witte ruis:
                              De witte ruis is de ruis zoals die in de natuur voorkomt.
                              Witte ruis is zodanig van opbouw dat alle frequenties vertegenwoordigd zijn met een met de frequentie stijgende amplitude. Een frequentie van 2 kHrz heeft in deze ruis een tweemaal grotere amplitude dan een frequentie van 1 kHrz.

                              Roze ruis:
                              Roze ruis is elektronisch genereerde ruis. De opbouw van deze ruis is zodanig dat alle frequenties even sterk vertegenwoordigd zijn. Roze ruis is daarom een goede geluidsbron bij het meten aan de akoustiek van een ruimte.

                              Is nu de verwarring weggenomen?
                              Stefan.

                              Comment

                              Working...