Coaxiaal of niet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ_Robin
    • Jul 2001
    • 610

tsjah , er word hier om serieus advies gevraagd , als je dan niet serieus bent hoef je ook niet te reageren lijkt mij.
    Ik hou dan dus me mond. Maar oke.

Om ook nog even mijn mening te geven , ik heb persoonlijk het idee dat coaxiaal monitors wat minder snel de neiging hebben om rond te zingen. Dit kan natuurlijk toeval zijn maar dat is mijn ervaring.
    Persoonlijk werk ik heel erg graag met d&b maxen.

M.V.G
    EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• frederik_
      • Jul 2003
      • 98

citaat:Geplaatst door **************

dan zou ik, gezien de historie van ampco , eerder voor de precision-devices gaan. Ook 8-hoekig, namelijk...
      en welke luidsprekers worden er gebruikt in de STS serie van Synco?

en heeft pd coaxiale luidsprekers?

Comment

• Koert
        • Nov 2002
        • 86

Het zijn volgens mij i.d.d. allemaal drivers van PHL, maar doe verder geen moeite het zijn allemaal modellen die speciaal voor Ampco worden gefabriceerd!
        Tevens heb je er ook geen donder aan omdat het specifieke "synco-geluid" gevormd wordt door de processors... maar hier zijn al meer discussies over geweest!

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

ja, dat was nou net de vraag. Dat weet nog steeds niemand , hier, en Dieter wil het niet zeggen...

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

ik bedoel rudolf, natuurlijk..

Comment

• BBQruud
              • Feb 2004
              • 43

Een coax construktie kan, mits het crossoverpunt goed gekozen is, mooi rondom symmetrisch afstralen. Bij een floor is dat m.i. een belangrijk voordeel. Een naast de speaker geplaatste hoorn maakt dat de box een assymmetrisch afstraalpatroon krijgt. Het luistergebied wordt dan meer een hotspot. Het een is niet per se beter dan het ander, de keuze is aan de gebruiker. Ik vindt een goede coax meer een allemansvriend; makkelijk in te zetten voor uiteenlopende toepassingen. Ruud (Synco R&D)[8D]

Comment

• Guus
                • Oct 2003
                • 104

citaat:Geplaatst door sis

Ik vroeg me af wat nou het beste is voor een monitor
                een Coaxiale speaker of een woofer + driver / hoorn [?]

Welke merken hebben een goede coax (ervaringen misschien van forumleden )

en welke voor-nadelen heeft een coaxiale speaker
                sis
                Nou hier dan nog maar een mening erbij van een ouwe rot in het vak.
                Een coaxiale heeft een mooi rond afstraal gedrag en, ook heel belangrijk, hij neemt weinig ruimte in. Je kan de monitor dus kleiner en/of platter maken. Verder heeft de coaxciaal het voordeel dat het geluid uit 1 punt komt. Dus weinig fase problemen en weinig tot geen elektronica nodig om looptijden te corrigeren.
                Het is niet voor niets dat Tannoy, die heel lang (60-er en 70-er jaren?)het alleenrecht op coaxciaal speakers heeft gekend en dit type gebruikte in studio monitoren. Wel eens de allom bekende Tannoy Gold monitor gehoord? Gewoon klasse.
                Maar, we hebben het hier over stage monitoren. Nadelen zijn er bij een coaxciaal ook. Wil je extreem veel power, dus erg hoge SPL, dan kan je beter voor losse speaker en losse compression driver gaan.

Zoek je een goede coaxiaal kijk dan op internet bij de bekende speaker merken die bij FOH worden gebruikt.

Guus
                de Guus

Comment

• jankrij
                  • Feb 2004
                  • 5

Mijne Heren,
                  in de Amco monitoren die allen maar te huur zijn zitten volgens mij Beyma onderdelen en de conus is een ontwerp van ampco zelf.
                  ik weet niet of het nu nog zo is maar in het begin zeker. Ik heb er zelf een aantal keren mee gewerkt en ze staan voor wat mij betreft gelijk aan de JBL arry monitoren dus zeer goed en weinig feetback dus je kunt zonder probleemen lekker hard gaan.
                  jk

Comment

• michiel
                    • May 2001
                    • 1032

De goede klank van een monitor word echt niet bepaalt of de drivers coax zijn of niet. Het zou wel iets audiofieler zijn om een coax driver te nemen (puntbron), maar dat heeft op het podium geen nut. (waar haal je je steroe beeld vandaan[?])

Maargoed. Belangrijke dingen voor goede monitors zijn de keuze van de drivers en het filter.
                    Zorg eerst dat je drivers heb die uitzonderlijk goed klinken. PHL mid drivers kom je nog wel eens tegen in hifi systemen omdat ze gewoon heel erg goed klinken. Maar andere drivers kunnen uiteraard ook verschrikkelijk mooi klinken.
                    Als je een paar mooie drivers heb moet je daar een kast omheen bakken die het stem gebied zo min mogelijk beinvloed. Hoe dus rekening met staande golven als je met een 2 weg systeem werkt. Zorg dat de demping goed voorelkaar is (dit heeft ook invloed op het mid).
                    Dan kun je het filter gaan ontwikkelen. Je kunt vanalles en nog wat corrigeren. De kunst is om dat gene aan te pakken wat ook echt een probleem vormt. Dus niet in het wilde vanalles recht gaan trekken met het idee dat het goed gaat klinken.

Natuurlijk kun je de hele hifi trukendoos uit de kast trekken om het monitortje ook audiofiel verantwordt te maken, nix mis mee als je maar weet wat je doet.

Coax of niet maakt dus geen bal uit! Andere factoren zijn vele malen belangrijker.
                    Ben je opzoek naar een goede monitor. Ga dan op ervaring van andere af en ga zelf luisteren!!! Dat laatste is erg belangrijk. Als je het hoort kan je zeggen of het goed klinkt of niet. Of dat goed klinkende kastje dan ook nog eens lang mee gaat moet je maar van de gebruikers/verkopers aannemen. Daar kom je zelf pas achter als het te laat is (of niet).
                    Groeten, michiel

Comment

• Rodger
                      • Feb 2004
                      • 4

L-Acoustics is sinds een aantal jaren ook geheel overgestapt op de coaxiale techniek voor de "conventionele lijnen" (niet line-array luidsprekers). L-Acoustics kan op deze manier het beste resultaat krijgen om, zoals al eerder gezegd, zo interferentie vrij mogelijk geluidsweergevers te fabriceren. Concreet zijn dat de passieve MTD serie (m.u.v. MTD115 deze is schakelbaar actief of passief) en de actieve XT serie. De actieve 115FM is een combinatie van coaxiale techniek + een hoorn om de hogere Q-factor te realiseren. L-Acoustics staat er om bekend enorm duurzame en kwalitatief hoogwaardige speakers te fabriceren en ze hebben bewezen dat wanneer deze techniek op een doordachte manier gebruikt word je hele goede resultaten kunt bereiken. Overigens de specs qua rendement en geluidsdruk liegen er niet om...

L-Acoustics sets the benchmark for the concert sound system and professional sound system innovations; redefining the future of audio.

Groeten,

Rodger
                      Mijnheer!? Weet u écht waar al die knopjes voor zijn?!

Comment

• splash
                        • Aug 2002
                        • 342

citaat:Geplaatst door michiel
                        waar haal je je steroe beeld vandaan?
                        Door meerdere speakers te plaatsen. De keuze tussen een coax of niet-coax speaker heeft weinig (om niet te zeggen niks) met je stereo beeld te maken.

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

Hee Rodger, ben je weer aan het spammen?
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Rodger
                            • Feb 2004
                            • 4

citaat:Geplaatst door sparky

Hee Rodger, ben je weer aan het spammen?
                            Wanneer kom je weer een bakkie doen ? !

[8D]
                            Mijnheer!? Weet u écht waar al die knopjes voor zijn?!

Comment

• sparky
                              • Apr 2002
                              • 2104

haha, ik was zaterdagavond nog op werkbezoek in Etten toevallig, maar dan zitten er weinig of geen mensen bij jou op kantoor geloof ik , maar als ik overdag weer eens in de buurt ben kom ik zeker langs.[^]

En dan nu terug naar het topic.....
                              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• michiel
                                • May 2001
                                • 1032

citaat:Geplaatst door splash

citaat:Geplaatst door michiel
                                waar haal je je steroe beeld vandaan?
                                Door meerdere speakers te plaatsen. De keuze tussen een coax of niet-coax speaker heeft weinig (om niet te zeggen niks) met je stereo beeld te maken.
                                Je gaat me niet vertellen dat je een stereo signaal naar je monitors stuurt. Het moitor geluid moet goed bij de artiest komen, en daar is echt geen steroe plaatje voor nodig. Sterker nog, mono zou in mijn ogen beter zijn dan stereo...
                                Al zet je een perfect stereo setje neer, dan zal er van dat mooie stereo beeld weinig over blijven met de andere herrie die op het podium geproduceert wordt.
                                Je gebruikt meerdere kasten omdat je geen kleine sweetspot wilt hebben.

Wat een stereo beeld te maken heeft met een coax (punt bron)? Voor stereo met je 2 bronnen hebben, dus twee punt bronnen zouden optimaal zijn. En dat is ook zo. Een punt bron heeft een mooiere afstraling en kan een mooier fase karakteristiek hebben.

Een coax kan wel voordelen hebben met de afstraling op het podium (horizontaal en verticaal exact de zelfde afstraling). Maar dat zou ook nadelen mee kunnen nemen. Een beetje controle over de afstraling zou niet verkeerd zijn.

Als je een coax en niet coax gaat verglijken dan zul je zien dat voor het stereo beeld de coax voordelen heeft tegenover de niet coax. Op het podium is een stero beeld niet aan de oorde.
                                De verschillen die wel tellen zijn dan akelig klein geworden. Wel is het zo dat het filter voor de niet coax misschie iets moeilijker wordt. Maar dat mag geen probleem zijn als je je aan een dergelijk prject waagt.
                                Groeten, michiel

Comment

Working...