Coaxiaal of niet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Eh, nu weet ik dat het toch wel wordt toegepast hoor, die stereomonitoring.

En nu begrijp ik ook niet echt waarom faselineare eigenschappen alleen voor stereo belangrijk zouden zijn, ik begrijp de voordelen voor het stereobeeld. Maar bij mono monitoring is het toch ook wel fijn een kastje te gebruiken wat een beetje klopt qua faselineariteit?

Want ik moet zeggen dat ik het belangrijkste aan een monitor de strakheid vind(vooral de transientresponse), deze moet een contrast vormen met diffuse podiumherrie zodat'ie er doorheen prikt.

Alle monitoren waarbij die strakheid direct vanaf het eerste signaaltje wat erdoor kwam opviel, waren coaxiaal (synco/max/fm) Nu moet ik zeggen dat ik niet enorm veel ervaring met monitoring heb en dus ook bij lange na niet alles gehoord heb wat er te koop (of huur!) is, maar het hoeft geen toeval te zijn...
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• splash
      • Aug 2002
      • 342

citaat:Geplaatst door michiel

citaat:Geplaatst door splash

waar haal je je steroe beeld vandaan?
      Door meerdere speakers te plaatsen. De keuze tussen een coax of niet-coax speaker heeft weinig (om niet te zeggen niks) met je stereo beeld te maken.
      Je gaat me niet vertellen dat je een stereo signaal naar je monitors stuurt. Het moitor geluid moet goed bij de artiest komen, en daar is echt geen steroe plaatje voor nodig. Sterker nog, mono zou in mijn ogen beter zijn dan stereo...
      Al zet je een perfect stereo setje neer, dan zal er van dat mooie stereo beeld weinig over blijven met de andere herrie die op het podium geproduceert wordt.
      Je gebruikt meerdere kasten omdat je geen kleine sweetspot wilt hebben.
      Ja kerel, wat wil je nu??
      Jij begint over het stereo beeld dus ik reageer je daarop en dan ga je mij daarna quoten en zet je erbij dat stereo niet relevant is.

Comment

• Triple S
        • Sep 2000
        • 808

Iemand al de nieuwe coaxiale monitors van LEM gehoord?
        Heet Titanium, en afgaande aan de prijs nemen zij het zelf in ieder geval zeer serieus
        Don\'t call me DJ!

Comment

• michiel
          • May 2001
          • 1032

waar haal je je steroe beeld vandaan?
          Door meerdere speakers te plaatsen. De keuze tussen een coax of niet-coax speaker heeft weinig (om niet te zeggen niks) met je stereo beeld te maken.

Je gaat me niet vertellen dat je een stereo signaal naar je monitors stuurt. Het moitor geluid moet goed bij de artiest komen, en daar is echt geen steroe plaatje voor nodig. Sterker nog, mono zou in mijn ogen beter zijn dan stereo...
          Al zet je een perfect stereo setje neer, dan zal er van dat mooie stereo beeld weinig over blijven met de andere herrie die op het podium geproduceert wordt.
          Je gebruikt meerdere kasten omdat je geen kleine sweetspot wilt hebben.
          Ja kerel, wat wil je nu??
          Jij begint over het stereo beeld dus ik reageer je daarop en dan ga je mij daarna quoten en zet je erbij dat stereo niet relevant is.
          Wat ik wil. Een punt bron (coax) komt het steroe beeld ten goede. Op het podium is er geen sprake van een stereo beeld dus valt dat voordeel van de coax weg (want je heb er nix aan op het podium).
          Dus is dit geen reden om een coax boven een niet coax te verkiezen bij een monitor. Dat is wat ik duidelijk wil maken. Lijkt me toch vrij logisch....

Wat er gezegt wordt over de fase lineariteit klopt helemaal. Maar je hebt toch vrij weinig verschil in fase lineariteit tussen coax en niet coax. Dus alweer geen reden om een coax boven een niet coax te verkiezen.

citaat:Alle monitoren waarbij die strakheid direct vanaf het eerste signaaltje wat erdoor kwam opviel, waren coaxiaal (synco/max/fm) Nu moet ik zeggen dat ik niet enorm veel ervaring met monitoring heb en dus ook bij lange na niet alles gehoord heb wat er te koop (of huur!) is, maar het hoeft geen toeval te zijn...
          Die strakheid kan in theorie niet ontstaan door gebruik van coax drivers. Dus in de praktijk zal het vast ook niet op gaan.

Denk nu niet dat ik coax drivers afzeik. Ik zou zelf bij een ontwerp voor een monitor ook voor een coax gaan. Puur voor de compactheid. Maar er moeten niet te veel fabeltjes omheen hangen!!!
          Groeten, michiel

Comment

• splash
            • Aug 2002
            • 342

Wat ik wil. Een punt bron (coax) komt het steroe beeld ten goede. Op het podium is er geen sprake van een stereo beeld dus valt dat voordeel van de coax weg (want je heb er nix aan op het podium).
            Dus is dit geen reden om een coax boven een niet coax te verkiezen bij een monitor. Dat is wat ik duidelijk wil maken. Lijkt me toch vrij logisch....
            Oh, op die fiets. Ik begreep uit jouw post dat voor jou een van de redenen om niet voor coax monitors te kiezen was dat je stereo beeld zou verdwijnen. (inderdaad onzin op een podium, want een zanger of gitarist is nog altijd mono). Nu snap ik wat je bedoelt..

Comment

• michiel
              • May 2001
              • 1032

Het is af en toe een beetje lastig om mijn gekke ideeen te vertalen naar het Nederlands.
              Groeten, michiel

Comment

• Rock On
                • Jan 2004
                • 250

@sparky, laten we ook de SM-200 van EAW niet vergeten. En die is dus net níet coaxiaal.
                "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

Ik ken van EAW alleen de 155's en die hebben het helaas niet.
                  Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Rock On
                    • Jan 2004
                    • 250

klopt, die zijn een beetje gewoon, maar ze werken wél. De SM-200 is echt een makkie om mee te werken, ong. 4 puntjes 3 dB verzwakken, en je bent klaar. En ze zijn lekker klein (wel aan het gewicht trouwens!)
                    "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

heheh, ja, tis altijd wat met die amerikanen, is het niet te groot dan is het wel te zwaar, maar ik ga ze vast nog weleens tegenkomen die 200's.

Comment

Working...