Coaxiaal of niet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Coaxiaal of niet

Ik vroeg me af wat nou het beste is voor een monitor
    een Coaxiale speaker of een woofer + driver / hoorn [?]

Welke merken hebben een goede coax (ervaringen misschien van forumleden )

en welke voor-nadelen heeft een coaxiale speaker
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.
  • Thix
    • Jan 2004
    • 99

Volgens mij is een nadeel van coaxiaal dat men deze niet zo gericht kan maken als een hoorn. Waarbij dan van een hoorn volgens mij het voordeel nog eens heeft dat deze meer geluidsdruk kan leveren op verdere afstand met minder vermogen. Voordeel van een coaxiale zou je dan weer kunnen zeggen dat je een kleiner kastje kunt bouwen.

Comment

• Robert
      • Aug 2000
      • 630

Oke, ik begeef me op glad ijs want ik weet niet precies hoe het zit... maar:

Omdat al het geluid vanuit hetzelfde punt komt heb je minder last van faseverschillen die je bij hoornsystemen krijgt doordat niet al het geluid vanuit hetzelfde punt komt.

Zoiets volgens mij...

Robert

Comment

• cobi
        • Aug 2002
        • 1083

citaat:Geplaatst door sis
        Welke merken hebben een goede coax (ervaringen misschien van forumleden )
        Die Synco floortjes zijn volgens mij coaxiaal, maxxen van D&B ook.

Volgens mij kan je niet echt zeggen dat coaxiaal beter is als hoorngeladen (of omgekeerd). De kwaliteit van de monitor hangt natuurlijk van het totaal ontwerp af. Ik kan van beide soorten hele goede monitoren noemen.

van het coaxiale type zijn die Synco wedges helemaal top natuurlijk. Maar monitoren met hoorntje als de JBL Array floortjes en Turbosound TQ315's, 300's of 450's klinken ook helemaal te gek en zijn ook top om mee te werken.
        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• test12
          • Jan 2003
          • 901

Wij hebben met RCF coax speakers de ervaring, deze heeft de hoogdriver achter de laag magneet zitten welke het eerste deel van de hoorn vormt (doorboorde magneet), dat de membraam na intensief gebruik zonder dat hij overbelast of verbrand is stuk gaat. Het vermoeden bestaat bij ons dat de membraam een door de conusspeaker opgedrongen uitslag krijgt.
          Zelfde drivers op een hoorn onder gelijke omstandigheden blijven heel.

m.v.g. Herman

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

Iemand een idee wat voor coax er in die synco en D&B zit [:I] ?
            sis

Comment

• Mathijs
              Moderator
              • Aug 2002
              • 1353

De synco is onbekent. Zal ook niet bekend worden. Dingen zijn ook alleen te huur. Er is al eens een post over die monitors geweest.

Comment

• sis
                • Jul 2003
                • 3305

citaat:Geplaatst door Mathijs

De synco is onbekent. Zal ook niet bekend worden. Dingen zijn ook alleen te huur. Er is al eens een post over die monitors geweest.
                Ook over Coax [?] En D&B
                sis

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

Omdat monitoren toch de neiging hebben nogal eens op te blazen ( tenzij zwaar geprocessed) is het goedkoper om met gescheiden drivers te werken. Verder vallen die looptijd-veschillen nogal mee, omdat in de regel de artieten-oren meer dan 10 x de afstand tussen de drivers staan. Mits een zeerr goeie speaker kan ik het van harte afraden, ook al omdat de bouw ( liefst zo horizontaal mogelijk, ivm zichtlijnen vanaf de eerste rij) net een normale speaker beter kan dan met een ( diepere ) coax. maar idd, die synco's zijn wel heel erg goed.

Comment

• frederik_
                    • Jul 2003
                    • 98

Ik verwacht dat synco phlaudio gebruikt.
                    Op pdf'jes van synco's wedges zie je ook een achthoekig luidsprekerchasis. (..maar het is een wilde gok)

hieronder wat voorbeelden van coaxialen van phl:

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

dan zou ik, gezien de historie van ampco , eerder voor de precision-devices gaan. Ook 8-hoekig, namelijk...

Comment

• cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

citaat:Geplaatst door **************

dan zou ik, gezien de historie van ampco , eerder voor de precision-devices gaan. Ook 8-hoekig, namelijk...
                        Jaha, en Sony heeft ook 8-hoekige speakers gemaakt (voor in de auto), dus ik denk dat het Sony speakers zijn.

Er zijn meer honden die fikkie heten zullen we maar zeggen.

Comment

• DJ_Robin
                          • Jul 2001
                          • 610

Goeie opmerking Cobi [V],

Ampco heeft veel gedaan met precision-devices en daarom wellicht ook bij de ontwikkeling van de wedges voor deze speakers gekozen.
                          Dat is een onderbouwde menig dus , Sony daarintegen is gewoon een losse floder. Volgende x misschien iets beter nadenk voor dat je wat schreeuwd.

M.V.G
                          EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

en nu we toch bezig zij : de 1" cd1-116 hoogdriver? dit lijkt erg op een RH-recone-nummer, maar dan weer anders??

deze moet achter de magneet van de woofer gedraaid worden. Met een 1" schroefdraad, of zo-iets.

Comment

• cobi
                              • Aug 2002
                              • 1083

citaat:Geplaatst door DJ_Robin

Goeie opmerking Cobi [V],

Ampco heeft veel gedaan met precision-devices en daarom wellicht ook bij de ontwikkeling van de wedges voor deze speakers gekozen.
                              Dat is een onderbouwde menig dus , Sony daarintegen is gewoon een losse floder. Volgende x misschien iets beter nadenk voor dat je wat schreeuwd.

M.V.G
                              Sorry, ik had geen idee dat er echt mensen serieus op mijn opmerking in zouden gaan. Dat was niet mijn bedoeling

Comment

Working...