100V (na gebruik zoekfunctie)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rieske
    • Aug 2002
    • 544

citaatat is voor mij de rede om eens rond te vragen of er een aantal basis regels zijn om eenvoudig te berekenen dat aan een versterker van bv 2 x 100 watt kan ik ?? speakers doorkoppelen.
    Sorry Henk maar zo te zien snap je het toch niet helemaal. Je hebt een 100 volt versterker nodig; mono dus en geen 2x 100 watt. Je hebt het dan over een 8 Ohm versterker en die kun je, op zo'n laag vermogen, niet voor omroepsystemen gebruiken.
    Life is what you make it

Comment

• Carl
      • Nov 2000
      • 907

Je kunt 100Volt speakers wel met een 8 Ohm versterker aansturen, het ENIGE "probleem" is dat een 100 Watt/8Ohm versterker bij max. uitsturing maar zo'n 25 Volt geeft, een beetje te zacht wellicht, maar het gaat wel goed.
      Als je een versterker gebruikt die zo'n 1250 Watt levert (evt.in brug) kom je wel aan 100 Volt bij max uitsturing, heb je geen trafo aan je versterker nodig, en je kan VEEL speakers eraan hangen, ook weer alle speaker vermogens optellen en tot 1250 Watt gaan.
      Je stelt het vermogen van een speaker in middels de trafo van elke speaker.
      Ik doe dit al een jaar of 5 met veel succes.
      Overigens is de kabeldikte niet van groot belang, zoals je aan de berekening van Herman kunt zien, maar het is zeker niet zo dat het niets uitmaakt, ik gebruik meestal aan het begin van de keten dikkere kabel dan verderop.

Comment

• jans
        • Feb 2003
        • 869

Even voor het spanningsverlies een voorbeeld. Stel je moet over een afstand van 3Km geluid verzorgen. Niet over de gehele afstand hoeft geluid te zijn, maar stel dat je hier 50 100V luidsprekers á 40W over verdeeld. De gemiddelde afstand tussen de luidsprekers is dan 60m.
        Voor spanningsverlies geld:Uverlies=(2/soortelijke geleidings weerstand * de aderdiameter)*de som van de stromen * cosinus fi * de lengte.
        Voor een kabel 2 x 0,75 wordt het spanningsverlies dan:
        (2/59*0,75)*50*(0,4*60)=54V verlies
        Voor een kabel 2 x 2,5 wordt het spanningsverlies dan:
        (2/59*2,5'*50*(0,4*60)=16V verlies
        Voor het gemak heb ik de cosinus fi op 1 gesteld en heb geen rekening gehouden met de reactantie van het systheem.

Hoezo kabeldiameter is niet zo belangrijk.
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• test12
          • Jan 2003
          • 901

Een paar praktische tips:
          1) als je rond gaat plak het eind bij op het begin, dat scheelt (wel op polariteit letten)!
          2) ook door Carl aangegeven, gebruik als gewenst voor de eerste ... (aantal) speakers een dikkere kabel (naar beide kanten als je rond gaat).
          3) persoonlijk vind ik 2000W / 100V (5 Ohm) uit een eindtrap in brug echt op de randje, niet elke eindtrap zal dit aankunnen, dus wat leiding verliezen (weerstand) is welkom.

m.v.g. Herman

Comment

• Siem
            • Jul 2003
            • 124

citaat:... fullrange 60....20KHz ...
            Tja, als je dat fullrange noemt, zal jij niet in de problemen komen met 100 Volt-systemen.

Om je verhaal compleet te maken, is het misschien wel zo aardig om de nadelen van trafo's wat betreft audio overdracht te vermelden...
            Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• test12
              • Jan 2003
              • 901

citaat:geplaatst door john smits:
              Vraag: Bij mijn disco ging een eindtrap stuk. Ik heb toen alle speakers maar op een kant gezet, maar na een tijdje was het helemaal stil.
              Hiermee wil je toch niet 100V systemen aanbevelen voor disco gebruik.

m.v.g. Herman

Comment

• jans
                • Feb 2003
                • 869

John,

Prima uitleg, alleen zet ik kanttekeningen bij het frquentiebereik wat je aangeeft, ik beweer niet dat het niet kan maar volgens mij reden mijn trafo´s dit niet.Ik gebruik gewone versterkers met daar trafo´s achter. Nu is het zo dat ik het alleen voor buiteninstallaties gebruik met hoorns welke een bereik hebben van 160 tot 5000 Hz. Nu is dit voor spraak bij motorcrosses enz. en voldoet dit in dat gaval prima.
                Als het frequentiebereik haalbaar is denk ik, en ik weet het zelfs zeker, dat de installaties in menig gebouw beter kan. Mijn nieuwschierigheid is gewekt en ga op onderzoek uit.
                Ik ben met je eens dat veel mensen geen hoge pet op hebben met 100V sythemen maar dat komt zeker door onkunde en verkeerd gebruik. Ook een 100V sytheem moet je uitrichten bijvoorbeeld.

Comment

• jans
                  • Feb 2003
                  • 869

citaat:Geplaatst door john smits

Wie doet er trouwens frequent aan 100 volt en welke kwaliteit halen jullie daar mee. Ik gebruik 100v systemen fullrange 60....20KHz en een totale output van enkele KW.

Ik ben benieuwd, want 100 volt techniek wordt door de meeste "geluidstechnici" afgedaan als inferieur.

John

citaat:John,

Prima uitleg, alleen zet ik kanttekeningen bij het frquentiebereik wat je aangeeft, ik beweer niet dat het niet kan maar volgens mij reden mijn trafo´s dit niet.

Ik heb de specs. van mijn trafo´s, amplimo ringkern, even bekeken en john je had gelijk. De trafo´s hebben een ferquentiebereik van 20 - 35000Hz. De beperking zit bij mij in de trafo´s van de hoorns die gaan van 160 - 6000 Hz. We hebben ze wel eens gebruikt in combinatie met gewoone luidsprekers maar dit was niet geweldig. Wellicht lukt het beter met andere trafo´s voor de luidsprekers, maar hoe dit zal gaan klinken? Ik zou het niet weten, weer iets om te proberen.

Nog even een opmerking over een eerdere reactie van mij op dit onderwerp

citaat: Er is een simpel regeltje voor. Gebruik je je versterker op 100V dan niet meer luidsprekervermogen( of trafovermogen als je losse trafo´s gebruikt in combinatie met normale luidspreekers) aansluiten dan je versterkervermogen. Gebruik je de 70V uitgang dan mag je je luidsprekervermogen verdubbelen.
                  Het mag duidelijk zijn dat je dan niet het maximale uit je luidsprekers haalt. Voor degene die nog te kort komt, bij 50V mag je het aan te sluiten vermogen verviervoudigen.

Comment

• cnsjoost
                    • Mar 2002
                    • 25

Hallo,

Heb het bovenstaande aandachtig gelezen en er een duidelijk beeld van proberen te maken, maar ik ga toch even een praktijk voorbeeld geven.
                    Mijn vraag is of het volgende zou kunnen.

Ik neem 6 (of misschien 8) dap pr-32t speakers (100 volt trafo aan boord)
                    en ik selecteer de stand 16Ohm/5W.
                    Ik zet de speakers paralel aan de DAP VPA-150. Deze versterker heeft een vermogen van 150W.

De speakers zijn dan bij elkaar 30W. Dus ik zou kunnen overwegen om ze op de 10W. stand te zetten. [?]

Is het mogelijk om in een ruimte waar achtergrondmuziek echt niet hard mag een speaker in dezelfde keten op 5W. te schakelen en in een ruimte ernaast (weer in dezelfde keten) op 10W.
                    Lijkt mij logisch dat die van 10W. dan harder gaat.
                    Of zit ik er nu compleet naast?

Comment

• Siem
                      • Jul 2003
                      • 124

citaat:Is het mogelijk om in een ruimte waar achtergrondmuziek echt niet hard mag een speaker in dezelfde keten op 5W. te schakelen en in een ruimte ernaast (weer in dezelfde keten) op 10W.
                      Dat is zeker mogelijk.
                      citaat:Lijkt mij logisch dat die van 10W. dan harder gaat.
                      Eenzelfde speaker gaat inderdaad op 10W harder dan op 5W.
                      citaat:Of zit ik er nu compleet naast?
                      Nee dus.[8D]

Comment

• mbottens
                        • Feb 2004
                        • 743

ik heb nog een klein vraagje tussendoor wat te klein is om een onderwerp mee te starten.

Wat zijn leuke betaalbare merken voor 100V geluidsapparatuur die ook speakers in hun pakket hebben voor outdoor gebruik (vaste installatie buiten), en dan geen toeters maar van die pilaar dingen want het is wel voor een beetje audio dus het moet niet te schel zijn?

Groeten Martin
                        Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• erik_gj
                          • Jan 2004
                          • 129

Ik heb het verhaal van John Smits aandachtig gelezen, het is mij nog nooit beter uitgelegd dan dit echt mijn complimenten! Als HenkL het nu nog niet snapt dan weet ik het ook niet meer. nogmaals prachtige uitleg, heb hem uitgeprint en opgeborgen.

[edit] misschien een idee om deze in techdocs te stoppen?
                          zoveel knoppen het lijkt wel lente!

Comment

• Siem
                            • Jul 2003
                            • 124

citaat:Geplaatst door mbottens

Wat zijn leuke betaalbare merken voor 100V geluidsapparatuur die ook speakers in hun pakket hebben voor outdoor gebruik (vaste installatie buiten), en dan geen toeters maar van die pilaar dingen want het is wel voor een beetje audio dus het moet niet te schel zijn?
                            Community, ElectroVoice en JBL zijn voorbeelden van fabrikanten die dat standaard in hun leveringsprogramma hebben, maar in principe kun je zelf elke luidspreker geschikt maken voor 100V. Kijk eens op http://www.amplimo.nl/ voor geschikte trafo's.

Comment

• mbottens
                              • Feb 2004
                              • 743

citaat:Community, ElectroVoice en JBL zijn voorbeelden van fabrikanten die dat standaard in hun leveringsprogramma hebben, maar in principe kun je zelf elke luidspreker geschikt maken voor 100V. Kijk eens op http://www.amplimo.nl/ voor geschikte trafo's.
                              Oke maar het ging mij vooral om betaalbaar en de speakers moeten geschikt zijn voor buiten gebruik (vaste installatie), dit zie je meestal wel bij sommige 100V systemen terug.

Ik zit zelf te kijken naar Monacor die een redelijk scala heeft en DAP Audio heeft sinds kort ook 100V versterkers maar geen speakers die continu buiten in weer en wind kunnen hangen.

Groeten Martin
                              Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• michiel
                                • May 2001
                                • 1032

citaat:Geplaatst door Rieske

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">citaat:<hr height="1" noshade id="quote">Dat is voor mij de rede om eens rond te vragen of er een aantal basis regels zijn om eenvoudig te berekenen dat aan een versterker van bv 2 x 100 watt kan ik ?? speakers doorkoppelen.
                                Sorry Henk maar zo te zien snap je het toch niet helemaal. Je hebt een 100 volt versterker nodig; mono dus en geen 2x 100 watt. Je hebt het dan over een 8 Ohm versterker en die kun je, op zo'n laag vermogen, niet voor omroepsystemen gebruiken.

[/quote]

Om maar even een oud topic boven te halen...

Een speciale 100 volt versterker is niet noodzakelijk. Je kan net zo goed een 'gewone' versterker nemen en een trafo achter de versterker hangen.
                                Ik doe zelf 100 volt met een 4*500 watt powersoft versterker en 4 losse trafos. Werkt als de brandweer. Per kanaal kan ik 10 monacor hoorntjes (50 watt) of 2 grote RCF (200 watt per stuk) kwijt.
                                Het systeem werkt exact het zelfde als een normaal systeem alleen is de uitgangs spanning van de versterker hoger om kabel verliezen te voorkomen. Verglijk het maar met hoogspannings kabels.
                                Een extratje bij 100 volt systemen is dat je per hoorn kan instellen hoe hard ze gaan (impedantie aanpassen).
                                Groeten, michiel

Comment

Working...