yamaha subkick

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

Hallo 1-ieder,

Is er al iemand op het forum die hem in zijn bezit heeft? Kan me zo voorstellen dat Yamaha er eea aan elektronika in heeft geduwd. Ik denk namelijk dat het wel fijn zou zijn om een laag-af-filter in de schakeling op te nemen. Denk namelijk dat als er trillingen van kleiner dan 10 Hz worden opgevangen (en dat gaat volgens mij makkelijk met dit model speaker) dit schade aan de rest van de audioketen (en dan met name de speakers aan de andere kant van de keten) kan toebrengen.

Iemand ideeën?

Gr @lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

(Sub)KICK!

Ik wil me nu ook zo'n ding gaan bouwen, en een aardige meneer op Youtube vertelde me dat deze speaker geschikt is, en het filmpje klinkt helemaal niet verkeerd.

Nou heb ik een aantal vraagjes:
      - De electronica waar @lex het over heeft, zou een 2 polig (12dB/oct) butterworth HPF zo rond de 20Hz (-3dB) genoeg zijn? Dat soldeer je zo in mekaar namelijk.

- Is het een idee om er een trafo bij in de bouwen om schade door phantom power te voorkomen? Zoja, moet ik een 1:1 trafo hebben? En moet ik dan denken aan €10? Of aan €100?

- Ik heb nog een 8" Pearl Export tom liggen waar ik de boel in wil bouwen. Ik neem aan dat die vol moet met een of ander schuim om resonantie te voorkomen?
      Natuurkunde vertelt mij dat ik met 1 open en 1 dichte kant een resonantiefreq. krijg van 420Hz. (v=345m/s, l=0.205m, n=1)

f=(2n-1) * v/(4*l)
      f=(2*1-1) * 345/(4*0,205)=420Hz

Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Hey Daan,

ff off topic,

als ik naar de foto hierboven kijk, dan denk ik een speaker te zien,
        die middels een XLR het opgenomen signaal uitstuurt.

Maar dan loopt de + van de speaker over de 3 van de XLR.
        is dat logisch? (uitgaande van rood + en zwart -).

grtz

Nes
        Last edited by NesCio01; 10-10-12, 20:02.
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

Het idee is dat de speaker als microfoon werkt, en alleen de laagste frequenties (het sub) van een bassdrum (de kick) of een basversterker opneemt. Die XLR is dus de uitgang. Dat die uit fase is kan heel goed, omdat je een subkick eigenlijk altijd in combinatie met 1 of meerdere "normale" microfoons gebruikt (die de hogere frequenties, de zgn "tik" voor hun rekening nemen). Op die manier zit je toch altijd met faseverschillen, dus maakt het niet zoveel uit.

Daan

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Die trafo heb je niet nodig wanneer je er een tweede orde filter in bouwt, dan zit er al een condensator tussen en die laat geen DC door.
            Buiten dat zal die speaker die maar mA van de phantoom wel overleven.
            De resonantiefrequentie van de tom heb je volgens mij ook geen last van, het is een opnemer, geen weergever.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Carl
              • Nov 2000
              • 907

Als je de speaker op pen 2 & 3 aansluit heb je geen last van fantoom spanning, weet je nog? Die trafo is dus niet nodig. Je filter moet je ook symmetrisch ontwerpen, anders zou het zaakje weleens kunnen gaan brommen en storen, een standaard filtertje helpt namelijk de CMRR naar z'n moer.
              Of de resonantie in de weg gaat zitten weet ik niet, hij zal er zeker zijn, maakt niks uit of het opneemt of weergeeft, de natuurkunde blijft hetzelfde. Wellicht moet je de achterkant van gaas maken, zodat het ding open is? De opnemer kan dan 'makkelijker' bewegen, maar dat is een kwestie van experimenteren. Of een echte subkick opereren.....

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by Carl
                Of de resonantie in de weg gaat zitten weet ik niet, hij zal er zeker zijn, maakt niks uit of het opneemt of weergeeft, de natuurkunde blijft hetzelfde. Wellicht moet je de achterkant van gaas maken, zodat het ding open is? .
                Ik beweer ook niet dat er geen resonantie frequentie is....
                De conus zal onder de resonantiefrequentie weinig weerstand ondervinden van de behuizing en dus makkelijk kunnen bewegen.
                Het zou kunnen dat de conus te makkelijk beweegt en daardoor zijn X-damage bereikt, in dat geval zou ik de andere zijde dicht maken en er een poort in maken met een tuning onder de 25 Hz.
                Zal een poort met een heel klein oppervlak worden omdat deze anders zo lang moet worden dat die niet meer in de tom past, denk niet dat je rekening hoeft te houden met poortruis, die kun je, voor zover hoorbaar, simpel wegfilteren.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• daviddewaard
                  • Mar 2008
                  • 627

Hi=pass filter is niet nodig, zit in een normale mic toch ook niet? en je mengtafel heeft er ook eentje.iet iedere mixer heeft een low pass filter dus een low pass filter lijkt mij handiger aangeien je een subkick mic toch maar tot ongeveer 150-200 hz gebruikt.
                  sub kick mic's werken echt fantastisch zelf een losse speaker voor de kick hangen werkt al, hoeft geeneens een behuizing om, met behuizing is natuurlijk beter.
                  je moet wel ff een D.I gebruiken i,v,m impendantie aanpassing en een te hoog output volume
                  A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• PvG
                    • Sep 2012
                    • 979

Om de overdracht van zo'n mic te berekenen kun je de standaard box berekenprogramma's gebruiken, bijv winisd. Wel even Qes aanpassen aan de werkelijke afsluitweerstand: een weerstand parallel aan de speaker zetten (ik zou 8-10 ohm nemen) en de waarde als uitgangsweerstand van "versterker" in het programma invullen. Ik zou niet gaan voor een BR ontwerp vanwege de fasedraaiing door de poort. Gesloten of halfopen zou het moeten doen.
                    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• djspeakertje
                      • Oct 2008
                      • 1912

Originally posted by Carl
                      Je filter moet je ook symmetrisch ontwerpen, anders zou het zaakje weleens kunnen gaan brommen en storen, een standaard filtertje helpt namelijk de CMRR naar z'n moer.
                      Met symmetrisch bedoel je dat de beide aders een eigen filter krijgen? (ben helaas nog niet zo thuis in de electronica)

En zou dit voldoen? Voor een te hoge uitgangsspanning ben ik niet zo bang, de weerstanden en condensators van het filter nemen zo veel weg dat er van 2,5V ingangssignaal nog maar +- 250mV overblijft. Als het echt niet gaat kan ik het ding altijd nog op een lijningang prikken.
                      Het filter veroorzaakt trouwens ook faseverschuiving van meer dan 180 graden.

Als je de muis op de scope onderin houdt wordt de component die je op de scope ziet blauw (in de schakeling).

Daan
                      Last edited by djspeakertje; 11-10-12, 15:23.

Comment

• PvG
                        • Sep 2012
                        • 979

Door de juiste kast te ontwerpen, heb je geen filter nodig (alleen een weerstand als load).

Comment

• salsa
                          • Jan 2007
                          • 1315

Er zal weinig of geen 'rumble' of feedback optreden want het 'membraan' van een speaker is iets minder gevoelig voor 'trillingen' dan een 'normale' drum mic van de drum set zelf.

Niet alleen de drum 'sublaag' maar juist de kick is veel controleerbaarder (goed ABN??)

Dave
                          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

Originally posted by PvG
                            Door de juiste kast te ontwerpen, heb je geen filter nodig (alleen een weerstand als load).
                            Maar ik ga er geen kast voor bouwen. De speaker wordt los opgehangen of in een oude 8" racktom geschroeft. Bovendien is het ontwerpen en maken van een filtertje veeeel sneller dan het ontwerpen en ombouwen van die tom. Het filter neemt ook nog eens een boel signaalsterkte weg, wat ook fijn is, omdat subkicks vaak een (te) sterk signaal produceren.
                            Momenteel staat de kassa op +- 15 euro voor een speaker en een handjevol componenten (XLR chassis en overige benodigdheden heb ik hier nog liggen), dus om nog eens dat bedrag aan hout, verf en kit uit te gaan geven vind ik jammer. Bovendien ben je dan de lol van het snelle maar effectieve DIY werk kwijt. Dit hele project zit straks in een uurtje in elkaar. Om daar een hele dag aan te besteden is me de moeite niet waard.

@Salsa: Alles wordt controleerbaarder. Je kan de microfoon(s) gebruiken voor de "kick"/"tick"/"click" van de bassdrum, en de subkick voor het sublaag. Als je dat met je EQ en/of HPF uit elkaar trekt heb je veel meer controle. Net als bij snare top/bottom bijvoorbeeld. Bovendien prikt die "tick" heel lekker door de mix heen, waardoor een bassdrum opeens ook hoorbaar is, en niet alleen "voelbaar".

Daan
                            Last edited by djspeakertje; 11-10-12, 19:08.

Comment

• PvG
                              • Sep 2012
                              • 979

Je zou ook de tom in een boxbouwprogramma kunnen stoppen en dan uitrekenen welke afsluitweerstand je nodig hebt om een bepaalde hpf frequentie te krijgen. Dan is je filter niet meer dan een weerstand parallel aan de speaker. Voor signaalreductie gebruik je gewoon een DI.

Waarom doe je de hpf niet op de mixer of in software, dan heb je niet meer nodig dan een DI en is alles zeker netjes gebalanceerd.

Comment

• daviddewaard
                                • Mar 2008
                                • 627

ik zou de filter echt achtwege laten, in een orginele zit ook geen filter. je zou ook een signaal trafotje van 5:1 kunnen pakken om het signaal te dempen/weerstand aan te passen, je kan het beste dan een 600 ohm trafotje pakken.

en een tommetje ombouwen is zo gepiept, vel eruit plaatje hout zagen op grote van het vel en daar een ga inzagen voor de speaker.
                                is minder werk en een filter in mekaar zetten denk ik.

je brengt me wel oop een idee, ga zelf ook ff een oud tommetje scoren en eentje in mepaar prakken.
                                A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

Working...