Parametrische EQ voor uitfluiten monitor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Daan Hoffmans
    • Aug 2000
    • 1225

citaat:Ik weet dat dit alles ook kan met een parameet, maar kijk je dan ook waar je iets veranderd of luister je dan alleen maar?
    Luisteren zou genoeg moeten zijn...
    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• cobi
      • Aug 2002
      • 1083

Ik lees hier toch een hoop onzin:

Een grafische EQ werkt sneller? Ik denk het niet, een feedback frequentie is op een parameet veel sneller en preciezer weg gefilterd.

Verder las ik nog iets over bijvoorbeeld sax die rond ging zingen terwijl je al je frequentie banden vol zijn: Op de meeste mengtafels heb je op het kanaal ook nog een EQ zitten

Ook las ik ergens tussen de reactie dat een grafische EQ beter zou klinken want je hebt allemaal hele precieze smalle frequentie bandjes. Ook onzin. Op een beetje parameet kan je de Q factor en andere factoren precies zo instellen als jij zelf wilt.

Al met al moet je natuurlijk zelf uitmaken waar jij het lekkerst mee werkt, maar veel mensen zullen al standaard voor een grafische EQ kiezen omdat je dat gewoon het meeste tegen komt tijdens produkties.
      Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• stef1
        • Jan 2004
        • 25

Cobi waarom denk je dat hij het meest voorkomt tijdens producties?(al ben al niet zoiemand die in de put springt als de rest dat ook doet)

Het is wel waar dat een goede parameet vaak beter klinkt als een grafische,tenminste volgens de rotten met jarenlange ervaring!.
        Zelf werk ik ook geregeld voor een band met een parameet op Front,voor een MT2 set van EV.
        Vaak is het hiermee te maken,maar geregeld is de parameet maximaal benut en wil je net nog die ene vervelende frequentie wegtrekken.

Ik ben er ook niet zo voor om monitorproblemen op te lossen met de toonregeling op de tafel. Natuurlijk je hebt gelijk,het probleem is dan opgelost, maar ik wil in de zaal ook nog geluid kunnen maken.
        Dus omdat ik een probleem heb op mijn monitors wil ik niet heel mijn hoog uit de sax draaien.

Maar ieder zijn mening!

Comment

• stef1
          • Jan 2004
          • 25

En trouwens je zegt snel!

Iedere ervaren geluidstechnicus die moet de freqenties op zijn gehoor kunnen noemen,tenminste hij zal er niet ver langs zitten.

Dus in veel gevallen loopt hij naar het podium en trekt meteen de juiste freqentie weg. Dat is pas snel!!

Ik denk ook dat artiesten niet erg blij zullen zijn als je met een parameet begint te sweepen in het midden van een show.

Comment

• Robert
            • Aug 2000
            • 630

2 Cobi: Een grafische eq werkt absoluut sneller als je met je gehoor kan bepalen welke frequentie problemen geeft. Als je dat niet weet werkt een parametrische misschien wel sneller, maar dat is wel vervelender voor de artiest, zoals stef1 al zegt, wanneer je begint te sweepen. Want als hij op dat moment aan het zingen is zal dat wel redelijk idioot klinken op zijn stem.

En inderdaad, op een parametrische EQ kan je frequenties, bandbreedte (Q) en het aantal dB verzwakking net zo goed instellen als op een grafische EQ, maar je hebt maar 5 banden. Soms is dat niet genoeg (vaak overigens wel).

2 Stef: Jij gaat uit van monitors doen vanaf de FOH. Dan gebruik je inderdaad liever geen toonregeling op het kanaal voor de monitors. Als je een aparte monitormix hebt kan dit uiteraard weer wel.

By the way en misschien wat off-topic: Als je monitors doet vanaf de front en je hebt een kanaaltje over kan je natuurlijk d.m.v. een simpel y-splittertje bijvoorbeeld de leadzang twee keer laten binnenkomen. Je kan dan 1 kanaal naar de groups / master routen en dan de betreffende EQ op dat kanaal voor de zaal gebruiken, en het andere kanaal naar de auxilaries sturen, en die dan dus aparte EQ-en met de EQ op dat kanaal.

Succes en de groeten!

Robert

Comment

• sis
              • Jul 2003
              • 3305

Wat een hoop onzin,

Koop een DEQ 2496
              sluit een micro aan op je mengtafel

kijk naar je RTA op die DEQ 2496
              laat je micro eens lekker fluiten ( Fader lekker omhoog )

zie je meteen de feedback frequentie's
              die haal je naar omlaag graph. of par.

microotje terug op normaal niveau
              gans de avond geen last meer van feedback

klaar is Clara

duurt hoogstens 1 min.

Tja, bij mij moet het rap gaan

en al diegene die beweren de feedbackfreq op het gehoor te kunnen waarnemen en direct de desbetreffende freq. eruit haalt ?????? !!!

nou die zijn zéér dun gezaaid ik hoor er ook niet bij BTW [:I]

sis
              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• cobi
                • Aug 2002
                • 1083

citaat:Geplaatst door stef1

Ik ben er ook niet zo voor om monitorproblemen op te lossen met de toonregeling op de tafel. Natuurlijk je hebt gelijk,het probleem is dan opgelost, maar ik wil in de zaal ook nog geluid kunnen maken.
                Dus omdat ik een probleem heb op mijn monitors wil ik niet heel mijn hoog uit de sax draaien.

Maar ieder zijn mening!

Ik bekijk het eigenlijk andersom, omdat de sax rondzingt op een bepaalde frequentie, heb ik geen zin om het hele frequentie gebied van de monitor te beinvloeden.

Maar goed, zoals je zelf al zei, ieder zijn mening
                Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• stef1
                  • Jan 2004
                  • 25

Hoezo een hoop onzin,Naar mijn weten is er nog helemaal geen onzin gesproken(tot voordat jij reageerde).

Vind trouwens de deq2496 leuk apparaat en makkelijk die analyzer om de freq. te leren).
                  Maar als je denkt dan getrainde geluidsmannen de feedback frequenties niet op het gehoor wegtrekken, ben je nog niet ver van de zandpad afgeweest.

Zoek op internet naar de Feedbacktrainer en sla je slag!

Comment

• sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

citaat:Geplaatst door stef1

Maar als je denkt dan getrainde geluidsmannen de feedback frequenties niet op het gehoor wegtrekken
                    en toch ken ik getrainde geluidsmensen en ja ook studiotechniekers die de juiste frequentie niet direct vinden [)]
                    wel bij benadering natuurlijk ( t'zou spijtig zijn )
                    en jij stef1: waar ben jij goed in [?]

Comment

• Barthez
                      • Dec 2003
                      • 256

citaat:Koop een DEQ 2496
                      sluit een micro aan op je mengtafel

kijk naar je RTA op die DEQ 2496
                      laat je micro eens lekker fluiten ( Fader lekker omhoog )

zie je meteen de feedback frequentie's
                      die haal je naar omlaag graph. of par.

microotje terug op normaal niveau
                      gans de avond geen last meer van feedback

klaar is Clara

duurt hoogstens 1 min.
                      ja, en voor de show ff een voor een de frequenties van je graph EQ omhoogdrukken tot het gaat piepen duurt ook maar 1 minuutje, en als je dan later alsnog gepiep krijgt weet je ook meteen waar het zit (als je korte termijngeheugen tenminste niet net zo slecht is als je gehoor [)])
                      Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• sis
                        • Jul 2003
                        • 3305

Tja, je verstaat me niet
                        sis

Comment

• Barthez
                          • Dec 2003
                          • 256

Das mijn probleem, ik hoor wel goed, maar ik lees zo slecht []
                          Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• pascal
                            • Jan 2003
                            • 69

Kijk eens naar de Klark Teknik DN-410. Ongekend precies en elk filter werkt van 20-20k!!. Verder is het mogelijk om het apparaat 5 voudig stereo of 10 voudig mono te gebruiken.

Comment

• Ibvee
                              • Nov 2002
                              • 714

Volgens mij is er wel degelijk onzin verkondigt, maar niet zo heel veel. Ten eerste, wat ik tot nu toe geleerd heb (correct me if i'm wrong) is dat een parametrische wel degelijk zuiverder in te stellen is! Aangezien je met een potje de frequentie bepaalt, en de bandwith, en niet met een schuifje die standaard een bandwith heeft die al vrij groot is. Met een parametrische heb je minder verlies, omdat je de specifieke frequentie veel nauwkeuriger kan wegtrekken. Verder heb je voor feedback-problemen zat aan een parametrische eq, als je tenminste vantevoren uitfluit, want (in goeie omstandigheden) maak je meestal toch maar 1 of 2 dipjes, dus dan is 5 zeker genoeg als het uitloopt. Maar daarentegen is een graphische eq dus wel weer veel sneller, en het grote voordeel is dat je kan zien wat je doet, vandaar ook de naam "graphisch". Vooral met het optimaliseren van het geluid in een zaal is een graphische erg fijn om mee te werken, omdat je dus kan zien welk frequentie gebied je oppompt, of juist wegtrekt, en het eind-resultaat ook ziet. Verder zijn er wel degelijk veel technici die kunnen horen welke freq het is (ik hoor hier nog niet bij), hoewel dat natuurlijk ook weer aan de omstandigheden ligt, en vooral de muziekstyle. Als de zaal nagenoeg leeg is, is het toch wel ff heel wat makkelijker!

De groeten =&gt; Micha
                              De groeten => Micha

Comment

• lifesound
                                • Apr 2003
                                • 1052

citaat:
                                Verder heb je voor feedback-problemen zat aan een parametrische eq, als je tenminste vantevoren uitfluit, want (in goeie omstandigheden) maak je meestal toch maar 1 of 2 dipjes.
                                Ik maak zelden minder dan 3 dipjes .... bij héél goede monitoren zelfs.
                                Waarom? Eerst zorg ik ervoor dat die wedge GOED KLINKT. Het aller-aller-aller-belangrijkste. En dan ga ik op zoek naar (kleine) feedbackjes.

citaat:
                                Maar daarentegen is een graphische eq dus wel weer veel sneller, en het grote voordeel is dat je kan zien wat je doet, vandaar ook de naam "graphisch"
                                Ik luister naar wat ik doe. Ik kijk niet. maar dat zal wel weer aan mij liggen. Al lijkt mijn EQ op een tramspoor, als die wedge maar klinkt!

citaat:
                                omdat je dus kan zien welk frequentie gebied je oppompt, of juist wegtrekt, en het eind-resultaat ook ziet.
                                wederom .... een mens heeft oren gekregen voor zo'n dingen...

citaat:
                                Als de zaal nagenoeg leeg is, is het toch wel ff heel wat makkelijker!
                                Ja, en dan komt het volk binnen en klinkt alles toch net iets anders....

Comment

Working...