citaat:Ik weet dat dit alles ook kan met een parameet, maar kijk je dan ook waar je iets veranderd of luister je dan alleen maar?
Parametrische EQ voor uitfluiten monitor
Collapse
X
-
<center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center> -
Ik lees hier toch een hoop onzin:
Een grafische EQ werkt sneller? Ik denk het niet, een feedback frequentie is op een parameet veel sneller en preciezer weg gefilterd.
Verder las ik nog iets over bijvoorbeeld sax die rond ging zingen terwijl je al je frequentie banden vol zijn: Op de meeste mengtafels heb je op het kanaal ook nog een EQ zitten
Ook las ik ergens tussen de reactie dat een grafische EQ beter zou klinken want je hebt allemaal hele precieze smalle frequentie bandjes. Ook onzin. Op een beetje parameet kan je de Q factor en andere factoren precies zo instellen als jij zelf wilt.
Al met al moet je natuurlijk zelf uitmaken waar jij het lekkerst mee werkt, maar veel mensen zullen al standaard voor een grafische EQ kiezen omdat je dat gewoon het meeste tegen komt tijdens produkties.Spelingvouten onder voorbehout...Comment
-
Cobi waarom denk je dat hij het meest voorkomt tijdens producties?(al ben al niet zoiemand die in de put springt als de rest dat ook doet)
Het is wel waar dat een goede parameet vaak beter klinkt als een grafische,tenminste volgens de rotten met jarenlange ervaring!.
Zelf werk ik ook geregeld voor een band met een parameet op Front,voor een MT2 set van EV.
Vaak is het hiermee te maken,maar geregeld is de parameet maximaal benut en wil je net nog die ene vervelende frequentie wegtrekken.
Ik ben er ook niet zo voor om monitorproblemen op te lossen met de toonregeling op de tafel. Natuurlijk je hebt gelijk,het probleem is dan opgelost, maar ik wil in de zaal ook nog geluid kunnen maken.
Dus omdat ik een probleem heb op mijn monitors wil ik niet heel mijn hoog uit de sax draaien.
Maar ieder zijn mening!
Comment
-
En trouwens je zegt snel!
Iedere ervaren geluidstechnicus die moet de freqenties op zijn gehoor kunnen noemen,tenminste hij zal er niet ver langs zitten.
Dus in veel gevallen loopt hij naar het podium en trekt meteen de juiste freqentie weg. Dat is pas snel!!
Ik denk ook dat artiesten niet erg blij zullen zijn als je met een parameet begint te sweepen in het midden van een show.
Comment
-
2 Cobi: Een grafische eq werkt absoluut sneller als je met je gehoor kan bepalen welke frequentie problemen geeft. Als je dat niet weet werkt een parametrische misschien wel sneller, maar dat is wel vervelender voor de artiest, zoals stef1 al zegt, wanneer je begint te sweepen. Want als hij op dat moment aan het zingen is zal dat wel redelijk idioot klinken op zijn stem.
En inderdaad, op een parametrische EQ kan je frequenties, bandbreedte (Q) en het aantal dB verzwakking net zo goed instellen als op een grafische EQ, maar je hebt maar 5 banden. Soms is dat niet genoeg (vaak overigens wel).
2 Stef: Jij gaat uit van monitors doen vanaf de FOH. Dan gebruik je inderdaad liever geen toonregeling op het kanaal voor de monitors. Als je een aparte monitormix hebt kan dit uiteraard weer wel.
By the way en misschien wat off-topic: Als je monitors doet vanaf de front en je hebt een kanaaltje over kan je natuurlijk d.m.v. een simpel y-splittertje bijvoorbeeld de leadzang twee keer laten binnenkomen. Je kan dan 1 kanaal naar de groups / master routen en dan de betreffende EQ op dat kanaal voor de zaal gebruiken, en het andere kanaal naar de auxilaries sturen, en die dan dus aparte EQ-en met de EQ op dat kanaal.
Succes en de groeten!
RobertComment
-
Wat een hoop onzin,
Koop een DEQ 2496
sluit een micro aan op je mengtafel
kijk naar je RTA op die DEQ 2496
laat je micro eens lekker fluiten ( Fader lekker omhoog )
zie je meteen de feedback frequentie's
die haal je naar omlaag graph. of par.
microotje terug op normaal niveau
gans de avond geen last meer van feedback
klaar is Clara
duurt hoogstens 1 min.
Tja, bij mij moet het rap gaan
en al diegene die beweren de feedbackfreq op het gehoor te kunnen waarnemen en direct de desbetreffende freq. eruit haalt ?????? !!!
nou die zijn zéér dun gezaaidik hoor er ook niet bij BTW [:I]
sisFulltime freelance muzikant, producer , componist.Comment
-
citaat:Geplaatst door stef1
Ik ben er ook niet zo voor om monitorproblemen op te lossen met de toonregeling op de tafel. Natuurlijk je hebt gelijk,het probleem is dan opgelost, maar ik wil in de zaal ook nog geluid kunnen maken.
Dus omdat ik een probleem heb op mijn monitors wil ik niet heel mijn hoog uit de sax draaien.
Maar ieder zijn mening!
Maar goed, zoals je zelf al zei, ieder zijn meningSpelingvouten onder voorbehout...Comment
-
Hoezo een hoop onzin,Naar mijn weten is er nog helemaal geen onzin gesproken(tot voordat jij reageerde).
Vind trouwens de deq2496 leuk apparaat en makkelijk die analyzer om de freq. te leren).
Maar als je denkt dan getrainde geluidsmannen de feedback frequenties niet op het gehoor wegtrekken, ben je nog niet ver van de zandpad afgeweest.
Zoek op internet naar de Feedbacktrainer en sla je slag!Comment
-
citaat:Geplaatst door stef1
Maar als je denkt dan getrainde geluidsmannen de feedback frequenties niet op het gehoor wegtrekken)]
wel bij benadering natuurlijk ( t'zou spijtig zijn )
en jij stef1: waar ben jij goed in [?]
Fulltime freelance muzikant, producer , componist.Comment
-
citaat:Koop een DEQ 2496
sluit een micro aan op je mengtafel
kijk naar je RTA op die DEQ 2496
laat je micro eens lekker fluiten ( Fader lekker omhoog )
zie je meteen de feedback frequentie's
die haal je naar omlaag graph. of par.
microotje terug op normaal niveau
gans de avond geen last meer van feedback
klaar is Clara
duurt hoogstens 1 min.)])
Goed plan! ...doen we niet!Comment
-
Volgens mij is er wel degelijk onzin verkondigt, maar niet zo heel veel. Ten eerste, wat ik tot nu toe geleerd heb (correct me if i'm wrong) is dat een parametrische wel degelijk zuiverder in te stellen is! Aangezien je met een potje de frequentie bepaalt, en de bandwith, en niet met een schuifje die standaard een bandwith heeft die al vrij groot is. Met een parametrische heb je minder verlies, omdat je de specifieke frequentie veel nauwkeuriger kan wegtrekken. Verder heb je voor feedback-problemen zat aan een parametrische eq, als je tenminste vantevoren uitfluit, want (in goeie omstandigheden) maak je meestal toch maar 1 of 2 dipjes, dus dan is 5 zeker genoeg als het uitloopt. Maar daarentegen is een graphische eq dus wel weer veel sneller, en het grote voordeel is dat je kan zien wat je doet, vandaar ook de naam "graphisch". Vooral met het optimaliseren van het geluid in een zaal is een graphische erg fijn om mee te werken, omdat je dus kan zien welk frequentie gebied je oppompt, of juist wegtrekt, en het eind-resultaat ook ziet. Verder zijn er wel degelijk veel technici die kunnen horen welke freq het is (ik hoor hier nog niet bij), hoewel dat natuurlijk ook weer aan de omstandigheden ligt, en vooral de muziekstyle. Als de zaal nagenoeg leeg is, is het toch wel ff heel wat makkelijker!
De groeten => MichaDe groeten => MichaComment
-
citaat:
Verder heb je voor feedback-problemen zat aan een parametrische eq, als je tenminste vantevoren uitfluit, want (in goeie omstandigheden) maak je meestal toch maar 1 of 2 dipjes.
Waarom? Eerst zorg ik ervoor dat die wedge GOED KLINKT. Het aller-aller-aller-belangrijkste. En dan ga ik op zoek naar (kleine) feedbackjes.
citaat:
Maar daarentegen is een graphische eq dus wel weer veel sneller, en het grote voordeel is dat je kan zien wat je doet, vandaar ook de naam "graphisch"
citaat:
omdat je dus kan zien welk frequentie gebied je oppompt, of juist wegtrekt, en het eind-resultaat ook ziet.
citaat:
Als de zaal nagenoeg leeg is, is het toch wel ff heel wat makkelijker!Comment
Comment