zeuzbas geeft niet veel db

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ_Snaky
    • Sep 2002
    • 272

zeuzbas geeft niet veel db

hoi,

ik heb onlangs een zeuzbas box gekocht (2X15") 400Wrms

hij is aangestuurd door een behringer ep1500 gebrugt, het vermogen van de amp is 2 X zo veel als dat van de box (800Wrms)

ook heb ik 2 zeuz fullrange speakers, die door een andere ep1500 worden aangestuurd.
    alle 3 de luidsprekers behoren 102db te produceren, maar de basluidspreker komt daar niet bij in de buurt, zodra ik hem iets harder zet begint hijk te ratelen (rrrrrrr)
    de fulrange kasten gaan gewoon door, en halen wel een flink volume.

ik heb de leverancier al gebeld, en ik w8 nu op verdere reactie

ik vraag me nu af waar het aan kan liggen, de amp, mixer, en luidspreker zijn correct aangesloten en ingesteld.
    en het is de eerst keer dat deze luidspreker/versterker word gebruikt?
    hoe kan dit?
    [:D] zin in een feestjuh [:D]
    <center>groeten <b>DJ <font color=\"red\">Snaky</font id=\"red\"></b></center>
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

aantal db's bij de goedkopere merken altijd met een korrel zout nemen. ook staat er niet bij hoe dit gemeten is enz...

dus het zal wel een goede basbox zijn, maar zal niet zoveel geven als er op papier staat.
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

Vaak wordt er ook het rendement gegeven bij de frequentie waar deze het hoogst is. Laten subwoofers nou net niet voor die frequentie worden gebruikt.
      95 dB voor een 15" sub (BR-sub wel te verstaan) is vrij gewoon. Het rendement zal daar dan ook wel in de buurt liggen.
      (Zelfs desondanks de koppeling van de speakers).

Mvg Johan

Comment

• fredjuhh
        • Sep 2002
        • 215

ik heb een los zeus 15" C serie woofer, in een zelfgebouwde kast. En ook die haalt geen hele hoge SPL, Maarjah, het is ook geen top qua merk, dus je moet er ook niet meteen t max. van verwachten. Daarbij komt ook nog dat die bass alleen dus de bassen weergeeft, waardoor je het niet helemaal goed kan vergelijken met de fullrange.
        ---hier staat nix---&gt;

Comment

• Whitefarmer
          • Oct 2003
          • 1244

Heb je al gewisseld van versterker, dus de "goede" versterker bridgen en die dan het laag aan laten sturen en andersom??

als de basbox dan nog kl..te klinkt, weet je dat het niet aan die ene AMP ligt.

Zo kun je eventueel elimineren wat de fouten zijn.

Groeten John
          Groeten John
          ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
          Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• test12
            • Jan 2003
            • 901

Hoe zijn de versterkers aangestuurd wat is de cross freq.

m.v.g. Herman

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

ik zou eens beginnen om een lowpass voor je amp te zetten (80..100Hz 24dB.)

verder moeten die 2 15" samen tussen 60 en 100Hz zeker 98 dB 1W/1m doen dus dat is zo'n 125 dBC bij 500WRMS, en op de grond 6 dB meer.
              dus je doet iets raars, nou eigenlijk niet want je hebt geen filter voor je amp, maar waarschijnijk wel zo'n zuigende serie-spoel in je speaker in de orde van een 5mH...10mH: meteen eruit slopen en aktief crossen.
              Je amp staat spanning uit te sturen die niet word weergegeven, durf te wedden dattie ook niet warm word.
              knoppen en waarden :)

Comment

• som
                • Nov 2002
                • 787

misschien dat er een speaker of complete box uit fase staat,
                dit kan je simpel controleren met een 9 volts batterijtje,in alle gevallen moet de speaker naar voren ofwel naar achteren uitslaan,
                uiteraard wel dezelfde aansluiting behouden
                meest handige is je speaker aansluiting op je versterker loshalen en vanaf die draden het batterijtje aansluiten,cotroleer je ook gelijk je bekabeling
                Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• DJ_Snaky
                  • Sep 2002
                  • 272

de luidspreker is goed gefilterd, mijn behringer dx1000 filtert alles boven de 150 hz weg, de ep1500 alles onder de 30hz. en dan zit er nog een filter in de luidspreker zelf.
                  het is ook niet zo dat de + en - verkeerd om zitten.

ik constateer dat m'n basluidspreker te weinig db produceerd omdat:
                  uit m'n top's (12" 250wrms ook van zeuz, en volgens de cijfers ook 102 db) meer bassen geeft dan die basbox,
                  als m'n topppen rustig aan staan, en m'n bas vol open (zonder te clippen of te vervormen) komen die toppen er nog makkelijk bovenuit.
                  als m'n toppen vol open staan maakt het niet uit of m'n basluidspreker aan staat, je hoort em toch niet

en ja ik heb al gewisseld van versterker en bekabeling, daar licht het echt niet aan.
                  [:D] zin in een feestjuh [:D]
                  <center>groeten <b>DJ <font color=\"red\">Snaky</font id=\"red\"></b></center>

Comment

• speakerfreak
                    • May 2002
                    • 1446

zucht, dus jij filtert actief en passief, waarom doe je zo eigenwijs en lul je er lekker over heen over wat er net gezegd werd?

dus filter nou eens OM dat passiefe filter heen, en zeker weten dat ze niet in fase staan, dan hoor je namelijk inderdaad geen lekkere bas...

toch nog maar een keer kijken...?
                    Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• som
                      • Nov 2002
                      • 787

idd kan er een foutje in het filter zitten of zelfs een verkeerd merkje op je speaker,probeer het nu even
                      probeer het anders eens met 1 kastje, hoe dat klinkt.
                      heb je dan wel een beetje laag heb je zeker weten een verkeerde aansluiting.
                      controleer je kabels tussen crossover en versterker ook eens,als je hot en cold (pin 2en3) ergens gewisseld zijn staat je spul ook uit fase.

Comment

• som
                        • Nov 2002
                        • 787

net eens gekeken bij der ulli, http://www.behringer.com/02_products...P1500&lang=eng
                        er staat iets over interne faseverschuivingen als je in brug potmeter2 los hebt staan, misschien?[8D]

Comment

• paulheu
                          • Oct 2003
                          • 156

citaat:Geplaatst door DJ_Snaky

ik heb onlangs een zeuzbas box gekocht (2X15") 400Wrms

hij is aangestuurd door een behringer ep1500 gebrugt, het vermogen van de amp is 2 X zo veel als dat van de box (800Wrms)
                          Speaker = 400w RMS/8Ohm
                          Versterker = 800W bridged aan 8Ohm belasting bij een ingangsniveau van 1.15V (+3dB)

Ik vermoed dat het opgegeven versterker vermogen piek is en niet continue, dat zal dus wel een stuk lager uitkomen. Daarnaast moet je deze versterker wel op +3 dB aansturen om hetvolle vermogen te halen..

Tot slot denk ik niet dat deze verterkers gezien de (mijns inziens) lichte vermogens trafo (nogal) lage dempingsfactor de meest geschikte is voor (sub)laag weergave.

De versterker gebruikt 3,5A aan de 220V kant (= 770W) wat wel aangeeft dat deze versterker denk ik toch niet veel verder komt als zo'n 300-400 W continue aan 8 Ohm (in brug) als ie dat al haalt..

Comment

• paulheu
                            • Oct 2003
                            • 156

citaat:Geplaatst door DJ_Snaky

ik constateer dat m'n basluidspreker te weinig db produceerd omdat:
                            uit m'n top's (12" 250wrms ook van zeuz, en volgens de cijfers ook 102 db) meer bassen geeft dan die basbox,
                            als m'n topppen rustig aan staan, en m'n bas vol open (zonder te clippen of te vervormen) komen die toppen er nog makkelijk bovenuit.
                            als m'n toppen vol open staan maakt het niet uit of m'n basluidspreker aan staat, je hoort em toch niet
                            Ben toch wel benieuwd hoe je dat meet? Als ik een housefeest doe met een gote Master set (6x Master 218BP/3x Maters 222 per kant) en ik sta voor de subs heb ik het idee dat ze uitstaan, maar als ik er vijf meter vanaf ga staan krijg ik maagpijn van de druk..

Dus nogmaals ik vraag me af hoe je dat meet..

Comment

• speakerfreak
                              • May 2002
                              • 1446

dan nog, staan hier 2 subs, 700watt rms( B&C PZB40) met 2 B&C tops op een dynacord st2050, van 2x 80watt, en daar komt ook nog wel aardig geluidje uit, toen een keer de plus en de min van 1 sub omgedraait stonde, kwam er in 1 keer geen bas meer uit, lijkt mij dus meer de reden dan dat er nou niet bepaalt overgedimensioneerde trafo inzit [:P]
                              Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

Working...