stereo naar mono?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert
    • Aug 2000
    • 630

Ja die buscontacten wel, maar er zitten toch ook XLR uitgangen op voor monitor (zone output)? Onder die buscontacten. Op de site van Behringer staat dat alle XLR-outputs gebalanceerd zijn!

En de manual:

6.5 Zone
    De ZONE stereo-uitgang vertegenwoordigt een tweede hoofdmix-uitgang die het volume regelt door middel van een eigen onafhankelijke ZONE-LEVEL-regulator . Deze uitgang moet u gebruiken om de mixer in een afzonderlijk audio-systeem te voeden (bijvoorbeeld de DJ-monitoren) of een andere kamer of gedeelte in een dansclub.

Robert

Comment

• Jan
      • Jan 2001
      • 128

citaat:Geplaatst door Robert

Ja die buscontacten wel, maar er zitten toch ook XLR uitgangen op voor monitor (zone output)? Onder die buscontacten. Op de site van Behringer staat dat alle XLR-outputs gebalanceerd zijn!
      Jep, maar mijn kabeltjes en ook de monitor ingang is jack. Maar kabeltjes knutselen is toch niet mijn vak. Heb ik geen verstand van. En waar je geen verstand van hebt..
      En de manual:

6.5 Zone
      De ZONE stereo-uitgang vertegenwoordigt een tweede hoofdmix-uitgang die het volume regelt door middel van een eigen onafhankelijke ZONE-LEVEL-regulator . Deze uitgang moet u gebruiken om de mixer in een afzonderlijk audio-systeem te voeden (bijvoorbeeld de DJ-monitoren) of een andere kamer of gedeelte in een dansclub.
      Robert
      Ja, weet ik, maar dat zijn dus TWEE kanalen. Daar gaat het juist om!!!

Ik denk dat ik de lightout maar eens ga proberen. Dat schijnt een mono mix te zijn van de main. Ben benieuwd!

Als dat werkt blijkt dus dat je de twee kanalen kan samenvoegen naar EEN mono mix!!!
      Mixertje slopen dan maar en kijken hoe dat zit!

Comment

• Robert
        • Aug 2000
        • 630

Ja dat dat het probleem juist was snap ik ook wel... was alleen maar om aan te geven dat je wel gebalanceerde uitgangen tot je beschikking hebt.

En dan kan je dus de oplossing van Barny toepassen. Een kabeltje kan je echt eenvoudig zelf maken, en als je het niet aandurft (maar ik zeg: gewoon proberen!) kan je het in de winkel die de plugjes verkoopt vast wel even laten doen. Volgens mij is er niemand die "kabeltjes knutselen" als vak heeft trouwens.

Maar inderdaad, als dat met die light-out werkt ben je helemaal van het probleem af. Als ie tenminste allebei de signalen (L+R) weergeeft! Test dit even goed uit als je nog een cd kan vinden die links en rechts iets anders heeft (oude beatles of zo )

In ieder geval succes!

Robert

Comment

• Jan
          • Jan 2001
          • 128

Maar inderdaad, als dat met die light-out werkt ben je helemaal van het probleem af. Als ie tenminste allebei de signalen (L+R) weergeeft! Test dit even goed uit als je nog een cd kan vinden die links en rechts iets anders heeft (oude beatles of zo )
          In ieder geval succes!
          Robert
          Ik heb nog wel wat muziekjes met dit effect. Ben benieuwd.

Al met al is er nog geen echte oplossing gevonden voor dit probleem volgens mij. Vreemd. Het komt toch ook wel eens voor dat je maar één sub hebt? Bij BOSE is dat bijvoorbeld bij sommige systemen. Dat lijkt me net zoiets!

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

light-out is dat niet gefiltert met alleen laag, voor je lichtafel aan te sturen?
            knoppen en waarden :)

Comment

• Jan
              • Jan 2001
              • 128

citaat:Geplaatst door dokter dB

light-out is dat niet gefiltert met alleen laag, voor je lichtafel aan te sturen?
              Ik hoop het niet!
              Ander kom ik hier weer zeuren! [xx(]

Comment

• Jan
                • Jan 2001
                • 128

Maarre.......Denkutniet! [8D]
                Want de lampjes reageren niet alleen op laag maar ook op andere signalen! Helaas storen ze ook de geluid output dus ik gebruik deze uitgang nooit voor licht! Altijd de ingebouwde micz!

Comment

• Jan
                  • Jan 2001
                  • 128

citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

Hee Jan! Lang niet gezien hier!
                  Ja, sorry! Heb niet veel toe te voegen, alleen maar stomme vragen! [8D]Maar als ik weer eens wat wil weten, weet ik wel waar ik moet zijn!

Comment

• Robert
                    • Aug 2000
                    • 630

citaat:Al met al is er nog geen echte oplossing gevonden voor dit probleem volgens mij. Vreemd. Het komt toch ook wel eens voor dat je maar één sub hebt? Bij BOSE is dat bijvoorbeld bij sommige systemen. Dat lijkt me net zoiets!
                    Wij hebben zo'n klein systeem (melkpakjes) in de huiskamer met 1 subwoofer, maar hier zitten twee luidsprekers in die allebei een aparte versterkerkant gebruiken. Dus op die subwoofer zitten twee luidsprekeringangen!

Ik denk dat de grote systemen op dezelfde manier werken, of het moet zijn dat er een speciale processor bij zit die er geschikte signalen van maakt (dus het laag van links en rechts samenvoegt voor 1 subwoofersignaal)

Grtz. Robert

Comment

• Jan
                      • Jan 2001
                      • 128

Het werkt!
                      Lightout = monomix van de main! Met eigen output niveau regelaar!
                      Duidelijk een mix van allebei de kanalen! (Uitgetest met samanta mumba - I'm richt here)
                      Geen verschil in kwaliteit te horen tussen monitor uitgang of lightout. Zowel hoog als laag! (mijn test nummer is altijd Two Times - Ann Lee. Hole In The Head - Sugababes is ook wel een lekkere nieuwe. Nog tips?
                      I love this mixer! Vooral voor dat geld. Van het begin af aan al perfect mee gewerkt.

enige nadeel nu....
                      Geen pfl functies op lightout....
                      Dus handig als snelle oplossing (DJ monitor), maar dus toch maar een kabeltje maken voor de monitor uitgangen.

Dus ik ga verder....
                      Zal probeen of ik daar uit kan komen. Heb alleen absoluut geen verstand van weerstanden of transitors, impedantie, enzo. Dus ik hoop dat jullie een beetje simpele techtalk willen gebruiken.
                      Ik heb dus 2x balanced(xlr) en 2x onbalanced(jack) uitgangen op de mixer.
                      Ik kan nergens vinden of de ingang van de monitor(jack) balanced of onbalanced is. Maar hij is verbonden met 6 mm jack speakerkabel. Is dat voldoende om te weten, hoe een kabeltje te maken?

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

dat klinkt als weerstandjes.....
                        Is dat een aktieve of passieve monitor (dwz losse versterker of versterker erin...)? het word en kabeltje van 2x jack naar 1x jack.

In ieder geval moet je van de mixer-uitgangs jacks:
                        links tip en rechts tip bij elkaar koppelen via elk een serie weerstandje van 4k7/0.25W. dat middenpunt (waarbij de 2 weerstandjes aan elkaar vast zitten) is de mono uitgang (dus die gaat naar de andere kant van de kabel en aan tip van die enkele jack.
                        en de aarde voer je gewoon door.... hardstikke simpel..... als je dit niet snapt zou ik even iemand anders vragen om het te maken
                        succes!

Comment

• Jan
                          • Jan 2001
                          • 128

Is een actieve! Staat in de eerste post!

Ik denk wel dat dit gaat lukken. Weet niet of ik het zelf maak, maar mijn geluidsboer kan dit vast wel voor me doen.
                          Bedankt!

Comment

• Jan
                            • Jan 2001
                            • 128

Is dit geschikt om zo'n weerstandje in te bakken?
                            Je zei toch dat die IN de plug passen?

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

ja hoor voor 2 euro weet je alles, alleen moet dat vrouwtje een mannetje zijn, helaas maar ja niet bukken dan...

Comment

Working...