stereo naar mono?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jan
    • Jan 2001
    • 128

stereo naar mono?

Ik zit met een dilemma.....

Ik heb één active monitor. Daar wil ik allebei (de linker én rechter) monitor kanalen van de mixer op weergeven, zodat ik op de monitor de volledige stereo output heb in mono.
    Ik dacht dat het simpel zou kunnen met een omgekeerd splitter kabeltje, maar voor dat ik dat probeer wil ik het toch graag even zeker weten.
    Wie geeft de oplossing?
  • MSSS
    • Jul 2003
    • 365

Volgens mij zou dat moeten gaan werken dit heeft volgens mij ook geen nadelige invloed op je monitor.
    oleole ik heb EV :)

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

ja hoor , dast werkt prima.

in een ander topic gebeurt precies hetzelfde, 2 mic's op 1 kanaal, met zo'n zelfde kabeltje..

Comment

• Daan Hoffmans
        • Aug 2000
        • 1225

Hee Jan! Lang niet gezien hier!
        Denk er wel om dat je dat niet moet doen als je je monitors parallel aan je L+R knoopt, want dan gaat je stereo-informatie verloren. Bij een apparte monitoruitgang kan dat geen probleem zijn.
        <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

das niet zo netjes om 2 uitgangen aan elkaar te hangen. ze belasten elkaar met een door jou onbekende impedantie... kan dus ook vervormd gaan klinken, want je belast de ene uitgang met de andere en vice versa.. vaak is de uitgangsimpedantie tussen 100 ohm en 1k. wat wil zeggen dat als je harder gaat uitsturen in jou geval de stroombegrenzing van de uitgangsopamp gaat werken en dat wil jij niet horen.
          1 uitgang naar 2 ingangen is nooit een probleem.
          ik zou het met 2 mixweerstandjes doen van bijv 4k7...
          knoppen en waarden :)

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

het is toch ongebalanceerd allemaal?
            indien gebalanceerd dan zijn er nog andere leuke truuken

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Idd:
              L cold
              R Hot
              of andersom
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

ja precies, als je links van -fase en rechts van +fase aan laat komen en dan bij de ontvanger zoals sparky zegt kan het ook, moet wel de mengtafel monitor uitgang gebalanceerd zijn, wat normaal bij dj mixors altijd cich is heleaas sinterklaas

Comment

• Jan
                  • Jan 2001
                  • 128

Mixer is behringer dx1000.
                  Ik heb me laten vertellen dat die uitgang NIET gebalanceerd is.
                  Monitor is Peavey 12PM. Geen idee wat de ingang is. Staat nergens...

Hebben jullie ook een oplossing die ik snap? Atechnisch geboren en nooit wat bijgeleerd.

Dus iets makkelijks als een kabeltje of een converter of zo?

Comment

• Jan
                    • Jan 2001
                    • 128

Is het trouwens een optie om de lightout hier voor te gebruiken? Dat is een mono geluidskanaal!

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

nou als de uitgangen gebalanceerd zijn, en ook de ingangen dan kan je een kabeltje maken met mannetje-xlr (of stereo jack) naar 2x vrouwtje (of stereo jack).
                      Bij de Linker uitgang soldeer je alleen de - uitgang naar de - ingang van die monitoren, en van de rechteruitgang ga je met de + uitgang naar de + ingang van de monitor. en je voert uiteraard massa door....Als het dan NIET werkt, heb je serogebalanceerde uitgangen en moet je even het pennentje wat j niet gebruikt aan massa-leggen (dat is dus de + van links uit en de - van rechts uit), mar het is beeransjee dus het zijn denk ik geen servos...

Comment

• Robert
                        • Aug 2000
                        • 630

Dat zou je even moeten proberen... er staat bij die uitgang wel "main mono". Maar kijk even wat er gebeurt als je de master dichttrekt, en of je daadwerkelijk links en rechts hoort (en dat het dus niet stiekum een doorlusje is van de "main left" uitgang.

Een ordinair splitkabeltje werkt in theorie niet optimaal, maar in de praktijk misschien wel, kan je ook even proberen misschien. Het is natuurlijk inderdaad zo dat je de ene uitgang belast met het signaal van de andere (zoiets als een kabel met 2 stekkers maken, en dan allebei in een stopcontact duwen) Dus als dat niet goed werkt kan je de oplossing van "dokter dB" gebruiken, dus even een kastje maken met wat weerstandjes erin.

Groeten!! Robert

Comment

• Robert
                          • Aug 2000
                          • 630

Kijk hij was me voor...

kleine toevoeging: Voor zover ik weet zijn de monitoruitgangen van een DX1000 wel gebalanceerd!

Robert

Comment

• dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

oh maar die weerstandjes passen gewoon in de plugjes das rielekst man

Comment

• Jan
                              • Jan 2001
                              • 128

citaat:Geplaatst door Robert

Kijk hij was me voor...

kleine toevoeging: Voor zover ik weet zijn de monitoruitgangen van een DX1000 wel gebalanceerd!

Robert
                              In de gebruiksaanwijzing staat bij 68: Monitor Outputs. Buscontacten, ongebalanceerd, bedrade tip = signaal en mof = grond/scherm.

Comment

Working...