omzeilen limiter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Wie kent 'm niet : de nijmeegse vierdaagse op het koningsplein, de ks-t3 set was volledig afgeknepen op een db of 80, MAAR : de pfl-monitoren ( 2 x s-200) hingen buiten de limiter : en toen kon ik nog iets van geluid maken omdat ze lekker hoog hingen ( 6 meter boven het maaiveld.)
    Verder : met een limiter die schakelt : inpakken en wegwezen, of de kroegbaas erop wijzen dat dat schakelen niet al te best is voor je apparatuur, en dat hij daar ook voor aansprakelijk is, en dat kan met een beetje set toch al gauw richting duizenden euri gaan..

Comment

• Triple S
      • Sep 2000
      • 808

citaat:
      Verder : met een limiter die schakelt : inpakken en wegwezen, of de kroegbaas erop wijzen dat dat schakelen niet al te best is voor je apparatuur, en dat hij daar ook voor aansprakelijk is, en dat kan met een beetje set toch al gauw richting duizenden euri gaan..
      Dat verhaal van aansprakelijk gaat volgens mij alleen op als de kroegbaas ook je opdrachtgever is, anders heb je (hoegenaamd) niks met hem te maken (en hij ook niet met jou dus).
      Verder zijn de meeste van die schakelende limiters uitgerust met een waarschuwings-lamp die eerst een paar keer knippert, en dan contant gaat branden alvorens de limiter de stroom afsluit. Kortom, als je set schade oploopt door het uitschakelen van die stroom is het (in de meeste situaties) toch echt je eigen schuld.
      Don\'t call me DJ!

Comment

• dome
        • Mar 2002
        • 159

citaat:citaat:
        --------------------------------------------------------------------------------
        Geplaatst door cobi
        Wat jij bedoelt is een attenuator (geen idee of ik het goed schrijf), een soort van adapter met een att- of een pad-knop die het signaal verzwakt. Waarom je dit tussen de limmiter en je amp zou moeten zetten is mij niet duidelijk. Het gaat volgens mij juist zachter op deze manier.

--------------------------------------------------------------------------------

Heel simpel, je regelt alles in wanneer je dus op -20dB staat dankzij je attenuator en zodra de "wet" thuis is haal je de -20dB er af en heb je dus vol vermogen

Maar.... als je dat ding, zoals vermeld in het verhaaltje van 'dome' tussen de limmiter en de versterker doet, dan draai je uiteindelijk gewoon op hetzelfde volume. Je kan alleen je hoofdfader wat hoger open gooien maar het uiteindelijke volume zal in beide gevallen hetzelfde zijn. Je schiet er dus weinig mee op.
        Waar deze signaal verzwakker precies tussen zat weet ik niet meer, deed daar ook geen geluid maar laser. Maar de mannen van het geluid hebben het wel verteld laten zien en horen. schakelaartje naar de ene kant geluid ging zacher , schakelaartje naar de andere kant geluid ging harder. Dit was wel in '96 '97 dus wat er precies op de plug stond weet ik niet meer maar volgens mij was dat een ohmse waarde. Ambenaartje aan de deur seintje naar het podium en klik geluid zachter. Ambenaartje weg klik geluid harder.

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

Michel van de beek: helemaal mee eens!!
          Dit is exact hoe het gaat...
          Ik was een paar jaar geleden (98,99/2000)een aantal keer in Zwitserland... Daar ging het precies zo... de gemeente/milieuambtenaar hing serieus met zijn "ge-eikte" meter in het PA om dB te meten. Was echt bizar... het enige wat je kan en wil doen is vragen of je even mag kijken en "per ongeluk" zijn meter hard laten stuiteren...
          Toch zijn ze in het land der netheid en regels nu een stuk verder gekomen dan in nederland, waar men eigenlijk pas veel later echt serieus aandacht ging schenken aan dit overlast-fenomeen.
          Ik was van de zomer op gurtenfestival (op een berg bij bern). En daar stond FOH, van de gemeente een meetsysteem, met groot LCD scherm.
          Op dat scherm zag je je eigen momentane waarde (dBA), 2x jouw LEQ waarde (gemiddelde van 1 min. en 5 minuten).
          Wat er ook stond was je totale gemiddelde. Deze meter werd gereset voordat je begon, en mocht niet over de 100dB komen.
          Deze waarde was de enige die relevant was voor de milieudienst. Dit houd theoretisch in dat als je de ene helft van de show 110 dBA draait, en de volgende helft 90 dBA, dan ben je toch precies binnen de wettelijke norm. Ik denk dat dit de toekomst moet zijn, ook in nederland.

Tip: Als je gemeente (verzegelde) limiters wil omzeilen: (dit werkt helaas niet met die limiters met een meetmicrofoontje!) Prik de limiter in je masterinsert, je kan altijd harder met je master (na de limiter dus), en de ambtenaar weet er toch niets van. Die checkt alleen of het geluid uitgaat als hij de xlr stekker uit de limiter trekt..
          Nog een tip: bij conrad heb je voor 260 Euro een dBmeter die data kan loggen, en ook naar je laptop kan sturen. Als je naderhand geouwehoer krijgt, kun je het verloop van het hele evenement laten zien, dat maakt zeker indruk, en laat ook zien dat je er ook serieus mee bezig bent.
          Ik heb het van de zomer meegemaakt.. Bij een meerdaags evenement kwam de politie zelf meten om 22u savonds. alles was ok. tussen 22u en 24u is er enorm veel gebeld naar de politie doordat de wind ongunstig stond. De volgende middag kwamen ze weer en toen kon ik laten zien dat ik echt niet harder was gegaan gedurende de avond... ze vonden het prachtig! heb ze daarna niet meer gezien...
          knoppen en waarden :)

Comment

• Daan Hoffmans
            • Aug 2000
            • 1225

Als ze er een dag later op terugkomen zijn ze mooi te laat... Het is niet nodig je eigen onschuld te bewijzen...
            <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

nee gast, maar ik moest daar nog een paar dagen.
              Beter werk je mee met de politie want je kan er toch niet omheen. Je kan er in ieder geval voor zorgen dat er een normale discussie en omgang is, zodat alle partijen elkaar gaan begrijpen. Als je 1 keer keihard staat te knallen is dat leuk voor jou, maar daarna is het afgelopen. Daarmee verpest je het jou en voor anderen in de toekomst.

Comment

• NielsO
                • Feb 2002
                • 38

Even een aantal dingen op een rijtje:

- Ten eerste is een horecabaas of zaaleigenaar pas verplicht een limiter te installeren na een dwangbevel. Deze wordt (officieel) pas opgelegt na meerdere klachten + geconstateerde overtredingen

- Een limiter is altijd te omzeilen, alleen is het de vraag wat je er mee wint... Op het moment dat een ambtenaar van bijzondere wetten komt meten, gaat ie behalve op zijn db-metertje nergens naar kijken. Zolang jij onder de opgelegde grens blijft is er niks aan de hand, ga je er overheen krijg de zaaleigenaar meestal direct een prent. Wat wij regelmatig doen: Een geluidstechnicus mee sturen met een DB meter, het spulletje niet via de limiter aansluiten en gewoon zorgen dat je rond de grens blijft, zo heb je net iets meer speling...

In het geval van evenementen gaat het net even anders, er is geen vaste installatie of meetmicrofoon, dus de ambtenaar in kwestie is de zogenaamde limiter. Tip: deze man is ook maar gewoon a.h. werk, communiceer normaal en doe wat ie zegt. Uiteindelijk wint ie toch altijd, en dan heb ik het over een eventueel einde van een evenement of over een boete met de eventueele gevolgen (Geloof dat er ergens nog een onderwerp is m.b.t. een belgisch evenement) Even een uitstapje voor Michel: ik geef toe dat Awakenings te debiel voor woorden was. Wat ik niet begrijp is dat je van tevoren zo intensief met de gemeente contact heb gehad, en uiteindelijk geen duidelijke afspraken hebt gemaakt over meetplaatsen etc. Vond het ook heel erg vreemd dat je weg bent gegaan, maar dat terzijde...

-De zaaleigenaar is uiteindelijk altijd de persoon met wie je in zulk soort gevallen mee te maken hebt, hij krijgt de boete. Ok, ik geef toe dat er in het geval van een organiserende partij een andere mannier van communiceren ontstaat, maar uiteidelijk zal dan de organisatie dan weer bij je horen te komen met het verzoek.

-Het afstellen gebeurd tegenwoordig niet meer door de gemeente. De zaaleigenaar huurt een extern bedrijf in voor het meten, vaststellen van de dB grens, het afstellen en uiteindelijk de raportage aan de gemeente. Deze rapportage is overigens uitgebreider dan je denkt; de apparatuur wordt genoteerd, eventueele "makkelijke" fraude maniertjes worden gemeld, etc.

-Het afschakelende wcd... Het is de bedoeling (en dat dient de zaaleigenaar te weten) dat een essentieel onderdeel van de "externe" geluidsinstallatie hierop wordt aangesloten. Ik weet het... Op het moment dat dit bijvoorbeeld de FOH-tafel is, dan is dit nog niet ideaal. Maar in het ontwerp van de schakeling is het ook niet de bedoeling dat het relais afschakeld.

Was eigenlijk van plan een korte reactie te geven....
                Aangezien ik me (samen met Dateq en een bedrijf dat limiters af mag regelen) de laatste tijd hier erg in verdiept heb (wij intalleren de limiters en wcd's), lukte me dit niet echt...

Hoop dat jullie er wat aan hebben!

Groetjes,

Niels
                Ach... we hebben wel grotere zalen leeg gedraaid!

Comment

• Pieter Huijgen
                  • Sep 2003
                  • 766

Hierbij de link naar een in Pro Audio + Visie gepubliceerd stuk over geluidsbewaking tijdens evenementen. Gaat er vrij serieus aan toe...

This domain is available for sale. Check out price, information and more on Dovendi.com

Groeten,

Pieter
                  Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

ohja dat heeft marcel kok geschreven, die kennik wel
                    heeft samen met een jongen van protone een company genaamd dB-control, houd zich bezig met deze zaken... goed bezig die gasten

Comment

• hansje
                      • Jun 2003
                      • 40

En dan de volgende werkwijze:
                      De gemeente heeft en boekje gemaakt waarin staat wat overlast is, en heeft dit artikel 36 genoemd.
                      In dit boekje staat:

1. je mag niet op de stoep parkeren
                      2. horeca (restaurants) mogen geen geuroverlast veroorzaken
                      3. discotheken / bars mogen geen geluidsoverlast veroorzaken
                      4. publiek op straat mag geen herrie schoppen

zo kun je er nog vele bijzetten, lijkt me wel duidelijk....
                      Hierin breng je dan nog een aantal levels aan, hoe intensief je deze regel toepast.
                      Het volgende gebeurde er : De plaatselijke chinees veroorzaakte nogal wat stankoverlast, gevolg :artikel 36 werd een stap hoger opgeschaald voor deze gemeente, en dus als gevolg van de chinese stankoverlast, moest de discotheek een limiter aanbrengen die afgeregeld werd op 85Db op de dansvloer, terwijl er zelfs als er binnen 115 Db werd gedraaid ,er buiten (1 meter buiten de voorgevel)
                      slechts 35 Db werd gemeten. Krom ???
                      Ik weet het niet......
                      Ps. de disco bestaat niet meer.....

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

klopt, en de gemeente heeft het buurthuis een 130dB-nominaal-setje cadeau gedaan omdat er weer straat-randgroepjingeren werden waargenomen...Dit buurthuis valt niet onder horeca, en heeft dus geen geluids-vergunning nodig...

Comment

Working...