mixen met gain

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • musicjohn
    • Aug 2001
    • 1102

citaat:het is dan ook niet de bedoeling dat je continu aan je gain zit te draaien. Alleen bij soundcheck en in noodgevallen tijdens de show
    Hallo Joachim, da's nou precies LETTERLIJK wat ik zei. Wakker worden...

En wat betreft Olaf z'n reactie...
    citaat:Wat als je een mixer hebt, die geen db schaling heeft, langs de schuif???
    Hallo, wie heeft het hier over dB schaling langs de schuif? Jij hoor, niet ik. Ik had het over het instellen van het ingangssignaal op "nul dB" op de meterbrug, of "SOLO PFL". Daarbij komt dat vrijwel iedere (professionele) tafel een overload/clip LED'tje heeft op de ingangskanalen.
    citaat:Er zijn namelijk instrumenten die bij bijv. +3 of -10 pfl beter klinken
    Noem eens een voorbeeld?
    citaat:in een feesttent of disco hoor je dat toch niet..en zeker niet als je een fatsoendelijke mixer hebt...Met goede pre amp's en een goede signaal/ruis verhouding...
    Gezien jouw reactie ga ik er dus voor het gemak maar van uit dat jij dus inderdaad mixt met je gains, en niet met je faders. Als dat zo is, jammer dat je je vak dan niet goed begrijpt. [V]

Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• lifesound
      • Apr 2003
      • 1052

citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

citaat:inderdaad! Zet jij een overhead bvb maar eens op 0dB op je meterbrug, en dan de fader op 0dB open ... Liever niet hoor!
      Wie zegt er hier dat ze allebij op 0 dB gaan?
      Gain op 0, faders niet naar getalletjes kijken, maar op gehoor.
      dus jij zet PFL alles op 0dB wil je zeggen?
      In dat geval kan je dus wel eens voorhebben dat je met je faders op -20 dB zit te mixen, wat het leven ECHT NIET aangenaam maakt. Dan kan je beter de gain wat minderen. Dat was wat ik bedoelde.

Comment

• Triple S
        • Sep 2000
        • 808

Bij de kanaal-na-kanaal soundcheck luisteren of het instrument (of de stem) goed doorkomt over de P.A., en niet over de 0db binnenkomt op de PFL-meter. Dan evt. nog compressie etc. bijstellen. Dit alles met de schuif rond de 0db. Op gehoor bepalen of het siganaal hard genoeg is, en klaar.
        Vervolgens met de "alles tegelijk" soundcheck met de faders(!) de mix maken. Zal mij aan mijn derriere oxideren of de gains dan op 0 of op -6 db staan... je bent met geluid bezig (je oren), niet met getalletjes (je ogen). Het enige wat je dus moet zien is dat je de 0db grens niet overschrijdt.
        Don\'t call me DJ!

Comment

• musicjohn
          • Aug 2001
          • 1102

citaat:Het enige wat je dus moet zien is dat je de 0db grens niet overschrijdt
          Ach, als je mengtafel en versterkers een beetje headroom hebben, dan mag het af en toe best wel eens pieken in de +3 tot +6 dB.
          Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Triple S
            • Sep 2000
            • 808

Dat doet het ook wel...
            Don\'t call me DJ!

Comment

• lifesound
              • Apr 2003
              • 1052

wat met crest mengtafels blijkbaar niet het geval is ... over 0dB en de amps gingen clippen ...
              Met een yamaha daarentegen .... +12 en dergelijke []

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

Is het mogelijk dat we deze discussie verder inhoudelijk voeren?

Dus zonder bijzondere bevolkingsgroepen (muzikanten?) lastig te vallen met een gebrak waar de techneuten(!) het ook al niet over eens zijn...

Het onderwerp is mixen met je gain....
                Het mag iedereen verder worst zijn of je als techeut, als muzikant, als pro, als hobby-ist, een mening geeft.

Wat dus NIET kan...is dat we elkaar hier gaan bevechten over wat iemand moet kunnen of kennen.

alvast dank.
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Kevin_DM
                  • May 2003
                  • 577

Ik regel meestal af, fader op 0 dB en dan gain afstellen bij het inregelen, daarna uiteraard alles bijregelen via fader, tenzij in noodgevallen -&gt; gain (zoals joachim dus zei).
                  bijkomens voordeel hiervan, zeker bij free podium of meerdere groepen waar dikwijls geen tijd is voor fatsoenlijke sounddcheck, alle faders op nul bij begin optreden en we hebben al een redelijke basis om uit te vertrekken.
                  --- watt ever you want ---

Comment

• geluidmoderator
                    • Sep 2002
                    • 152

Zoals jullie kunnen zien is dit topic opgeschoond en weer leesbaar. Dit is een forum om te discussiëren niet om elkaar de grond in te trappen.
                    Laat mensen in hun waarde en hou in je achterhoofd dat er mensen zijn die wellicht een andere werkwijze hebben dan jijzelf.
                    Als je naar eigen idee veel verstand van zaken hebt, laat het blijken op een profi manier en niet zoals het in dit topic ging, maar onderbouw het zonder hoofdletter of vet gedrukte tekst in vreselijke formaten.

Last but not least. Blijf on-topic. Postings die off-topic zijn worden verwijderd.

Forum on
                    Geluid moderator J&h Licht en Geluid forums

Comment

• Siem
                      • Jul 2003
                      • 124

Gain inregelen doe ik altijd zo hard mogelijk, dus als een zangeres van onze band stevig uithaalt, begint het eerste rode ledje (+10db) toch wel te branden. Bepaalde faders (bijv. toetsen en gitaar) "bivakkeren" dan regelmatig rond de -20db. Wat hiervan het nadeel zou zijn, is me alleen nog niet duidelijk. (lifesound?)
                      Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

omdat FOH 99 % van de gevallen geen monitoren stuurt, maar wel de postfade effecten, zie je inderdaad dat de grotere verschillen met de gain gemixt worden, en later pas de faders. Maar ik ken er ook die de faders als schakelaars beschouwen, en kan me dat wel voorstellen met 6 x aux aan effecten...

Comment

• lifesound
                          • Apr 2003
                          • 1052

citaat:Geplaatst door Siem

Gain inregelen doe ik altijd zo hard mogelijk, dus als een zangeres van onze band stevig uithaalt, begint het eerste rode ledje (+10db) toch wel te branden. Bepaalde faders (bijv. toetsen en gitaar) "bivakkeren" dan regelmatig rond de -20db. Wat hiervan het nadeel zou zijn, is me alleen nog niet duidelijk. (lifesound?)
                          om te beginnen ... +10dB??? Dat is niet goed hé! Kan je beter alles zachter zetten volgens mij.
                          Ten 2de. Faders op -20dB. Wat doe je dan als je 1 à 2 dB luider of zachter wil? Je fader een fractie van een milimeter bewegen? Werkt niet echt handig als je't mij vraagt. Dat bedoel ik dus.

Comment

• Siem
                            • Jul 2003
                            • 124

citaatmdat FOH 99 % van de gevallen geen monitoren stuurt, maar wel de postfade effecten, zie je inderdaad dat de grotere verschillen met de gain gemixt worden, en later pas de faders.
                            Tsja, 99% van mijn klussen doe ik wel monitors vanaf FOH, ik ben dan ook (nog) geen profi met zulke grote klussen dat dat nodig is. Maar het is alvast handig om rekening mee te houden voor later...
                            citaatm te beginnen ... +10dB??? Dat is niet goed hé! Kan je beter alles zachter zetten volgens mij.
                            Ehm, lifesound, ik wil niet drammerig overkomen (nee, echt niet ), maar nou heb je nog niet uitgelegd waarom dat niet goed is. Volgens mij kan ik zelfs wel tot de +20dB, alleen gaat mijn pfl-meter niet zover. Dat heb ik dus ook nog nooit uitgeprobeerd, maar net even de specs van mijn mengtafeltje (Spirit SX20) bekeken, daarin staat max. microphone input +22dBu. OK, 0 VU op de meters is dan wel bij +4dBu, maar dat zou dan toch betekenen dat ik ongeveer tot +18dB kan.
                            citaat:Ten 2de. Faders op -20dB. Wat doe je dan als je 1 à 2 dB luider of zachter wil? Je fader een fractie van een milimeter bewegen? Werkt niet echt handig als je't mij vraagt. Dat bedoel ik dus.
                            Rond de -20dB heb ik nog zat faderresolutie om 1 à 2 dB te schuiven. Is mijn mengtafel dan zo bijzonder?
                            Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• Daan Hoffmans
                              • Aug 2000
                              • 1225

citaat:Wat doe je dan als je 1 à 2 dB luider of zachter wil
                              Be real... Wat een onzin, zeker in live hoor je een verschil van 1 a 2 dB niet.
                              Heb nog nooit last gehad van een te kleine faderresolutie...
                              <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• lifesound
                                • Apr 2003
                                • 1052

hmmm ... jij hoort een veschil van 1dB niet ...dan zal ik blijkbaar een ander gehoor hebben.

Comment

Working...