mixen met gain

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kav
    • Oct 2002
    • 80

Als je een verschil van 1db kunt horen heb je gewoon een supergehoor, dan ben je 1 uit miljoenen! Ik wil iig wel eens een blinde test met je doen om te weten of je het echt hoort of dat het alleen maar tussen je oren zit als je zelf achter de tafel staat.
    If it ain't broke, fix it 'till it is!

Comment

• musicjohn
      • Aug 2001
      • 1102

Met "program" ga je een verschil van 1 dB niet opmerken.

Als je een sinus van bijv. 1 kHz laat klinken dan ga je dat verschil wel opmerken.

Maar om aan te geven hoe nauw het kan luisteren... een verschil van 2dB in "program" ga je echt wel merken.
      Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Triple S
        • Sep 2000
        • 808

cijfertjes, cijfertjes........
        Don\'t call me DJ!

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

die ene dB is de reden dat de meeste mixers een 100mm schuif hebben, en niet een 80 mm. beter mixers halen zelfs een half db, zonder problemen. Maar dan moet de input (bv zanger) wel erg stabiel zijn..

Comment

• Daan Hoffmans
            • Aug 2000
            • 1225

Precies, moet de input erg stabiel zijn... saaie boel wordt het dan...
            <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• lifesound
              • Apr 2003
              • 1052

Ik vind het altijd een spijtige zaak wanneer personen commentaar geven wanneer ze eigenlijk niets zinnigs te zeggen hebben. In tegedeel, dat ze zelfs komplete onzin verkondigen.
              Sorry Daan, maar als jij een verschil van (zoals je zelf zegt) zelfs 2 dB niet hoort kan je beter niets zeggen....

Comment

• Mathijs
                Moderator
                • Aug 2002
                • 1353

1db is mooi 1/3 harder. dus als je dat niet hoord zou ik toch maar eens goed nadenken.

Comment

• sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

Conclusie,
                  Input regel je met de GAIN
                  Mixen doe je met FADERS

sis
                  Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Kav
                    • Oct 2002
                    • 80

citaat:Geplaatst door Mathijs

1db is mooi 1/3 harder. dus als je dat niet hoord zou ik toch maar eens goed nadenken.
                    In theorie, in praktijk niet, tenzij je alles platcompressed.
                    Als je alles met je gain mixt zodat je je faders allemaal netjes op 0 db hebt staan lijkt het me dat je veel eerder moet grijpen naar de gain als de toetsenist net even een andere preset met harder uitgangsvolume gaat spelen. Als het goed is ingeregeld voorkom je ook dat je tafel intern over z'n nek gaat (je hebt meer overhead dus meer vrijheid en dan kun je tenminste ook wat bijdraaien met je EQ's waar nodig zonder dat alles gaat oversturen) en met faders kun je nou eenmaal sneller en subtieler ingrijpen dan met een draai aan de gain knop.

Comment

• Mathijs
                      Moderator
                      • Aug 2002
                      • 1353

citaat:In theorie, in praktijk niet, tenzij je alles platcompressed.
                      IK heb het natuurlijk niet over een piekje maar gewoon gewoon het gehele singaal. als jij je schuif van BV je bassgitaar 1 db omhoog gooit hoor je dat wel.
                      citaatverhead
                      iK gok dat je headroom bedoelt?

Comment

• Kav
                        • Oct 2002
                        • 80

Ja, ben nog niet helemaal wakker... (doet weer lekker af aan mijn geloofwaardigheid)

De meeste muzikanten spelen dynamisch genoeg om die verschillen amper te merken. Als iemand strak speelt zul je dat wel horen, maar bij de meeste muzikanten niet omdat het spel al zo dynamisch is.

Comment

• joe
                          • Jan 2003
                          • 446

even een vraagje extra (voor de pro's denk ik)zit er klank verschil in de eq of je nou je gain op 0 db zet (afregelt) of -25 db, zo ja kun je het uitleggen hoe dit komt en wat zijn dan de hoorbare of meetbare verschillen.

Comment

• joe
                            • Jan 2003
                            • 446

even een verdere uitleg:

wat ik met de eq bedoel is, gaat een eq anders reageren?

Comment

• neeltje
                              • Apr 2003
                              • 295

zeer goede vraag, en dat wil ik eigelijk ook wel eens weten. Mij is destijds verteld dat je je ingangen op odb moet regelen omdat je eq dan beter werkt, en je dus meer signaal kan verwerken. Weet iemand of dit ook zo is, met andere woorden: als ik mijn fader 5 db omhoog schuit, of mijn gain 5 db bijdraai, geeft dat een klankverschil (zonder inserts of effecten aan te sturen natuurlijk)
                              "En Go"

Comment

• lifesound
                                • Apr 2003
                                • 1052

laten we stellen dat bij de soundcheck de EQ in het midden staat (vlak dus). Je gebruikt geen insert of effect.
                                Als je dan je gain zo regelt dat je ingang bij PFL op 0dB binnenkomt dan krijg je volgende problemen:

Ten eerste andere instelling van instument kan en luidere uitgang hebben -&gt; ingang clipt
                                Ten 2de. Je draait op je EQ bvb 3k 6dB bij -&gt; wederom clip

Je kan dus beter je gain op voorhand wat minderen om dit te vermijden.
                                Wat dat klankverschil betreft:
                                In principe wordt er vanuit gegaan dat de gain-potentiometer betere specificaties heeft dan je fader-potentiometer. Wat dus wil zeggen dat je met de fader sneller ruis zou horen. Maar volgens mij is dat op de huidige mengtafels verwaarloosbaar.

Comment

Working...