nieuwe p a

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Dat over die faseproblemen dat wordt hier wel een beetje verkeerd neergezet. De membraan van een normale 2" driver straalt door een heel stel hele kleine spleetjes (de oppervlakte van de 2" membraan is veel groter dan de oppervlakte van de spleetjes, vandaar de naam compressiedriver) en die spleetjes zitten aangsloten op smalle kanaaltjes die ervoor zorgen dat het geluid van al die spleetjes dezelfde weg moet afleggen naar het begin van de hoorn. Op deze manier tracht men reeds zoveel mogelijk faseproblemen te voorkomen. Dezelfde functie wordt bij hoorngeladen middentoners vervuld door de faseplug (Funktion-One, Turbo)

MVG Contour

Comment

• davinci
      • Sep 2003
      • 19

mmmmm over sa.... tja vroeger he. toen was alles beter. nu ja even serieus. de w-bin setjes heb ik altijd met plezier mee gewerkt. vooral buiten. de nieuwe sets ben ik niet van onder de indruk. ik vind het laag absoluut niet strak. en die topkasten... tja het is mijn smaak niet, laat ik het daar op houden. wel moet ik even zeggen dat het erg scheelt als er iemand mee draait die er mee om kan gaan. daar zijn er de laatste tijd te weinig van.....
      geluid is niet licht maar licht maakt soms wel geluid....

Comment

• jakobjan
        • Jul 2002
        • 599

Een Sa set heeft een beetje tweeking en tuning nodig om lekker te klinken.. een EQ is geen overbodige luxe
        Jakob-Jan
        Lightjockey Beta tester
        Freelance Licht tekkie

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

nounounou!
          wat een verhitte discussie, en iedereen weet het allemaal beter...
          Dat plaatje van die hoorn met die 2 afstanden klopt niet. (Loi-cursus natuurkunde? hehe vriendelijk bedoeld hoor!)
          Jij gaat ervan uit dat de driver bestaat uit oneindig veel kleine sferische bronnen die allemaal apart opereren.
          Op zich is dat waar, alleen omdat ze zo dicht bij elkaar zitten tov hun golflengte, recombineren ze tot een circelvormige bron, van bijvoorbeeld 1", of 2".
          Die bron ziet een zogenaamde lading, gemeten aan de lucht die zich voor de driver, in de hoorn-mond bevind.
          Die 2 bronnen (of meerdere) die jij tekent zijn er helemaal niet. Water komt ook niet zigzag uit je kraan, behalve misschien als je een biertje teveel ophebt.
          Wat er verder in de hoorn gebeurd is zo complex, dat je zou kunnen afstuderen op dit onderwerp.
          Problemen die jij omschrijft, heb je wel als je een gewone luidspreker achter een hoorn monteert....
          dan is de looptijd per exit-punt van de driver namelijk anders, bij een compressiedriver is dit van oorsprong al gecorrigeerd.
          In het geval van een luidspreker achter een hoorn, kun je door een faseplug de bandbreedte verhogen, maar helaas gaat dan wel het rendement iets omlaag.

En over de syncho processors. In een syncho amp-rack zit een intern ontwikkelde analoge crossover. Wel word bij grotere sets het hele spul apart aangestuurd met BSS "varismurf" delay/eq-rack (incl. afstandsbediening) of soundweb.
          Het syncho W8L word momenteel bestuurd met xta 226 (mijns inziens de beste digi-crossover op dit moment) maar dit willen ze geloof ik wel met eigen proc.gaan doen.
          nou jongens, laters
          knoppen en waarden :)

Comment

Working...