nieuwe p a

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rv
    • Feb 2001
    • 1086

citaatm nou d&b te vergelijken met kuch en knetter gaat mij te ver,
    Euh, MAc ... er zijn er op het forum zelfs die, qua milieubelasting, een verhuurbedrijf vergelijken met een tankstation ... waar gaat het naartoe hé man!
    [8D][8D]
    ____
    Rv.
    ____

Comment

• neeltje
      • Apr 2003
      • 295

de line array heb ik eens gehoord en die klonk wel lekker, maar bas moet je nog steeds niet verwachten, ....
      "En Go"

Comment

• cobi
        • Aug 2002
        • 1083

Hmmm, ik vind SA niet slecht klinken, heb er regelmatig op 'doorgeprikt' het is alleen geen band setje. Ik vind 'em namelijk qua spraakverstaanbaarheid niet bijzonder. Het is echt een 'disco setje'. Het laag (XL-bins) vind ik niet verkeerd, maar je moet er wel een hele dikke versterker op zetten.
        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• ASL Drive In Show
          • Jan 2001
          • 22

Ik heb wel wat ervaringen opgedaan met SA, sterker nog ik ben afgelopen juni nog naar een tweede hands set wezen luisteren deze set bestond uit 4 x C29 en 4 XL bins en ik moet zeggen dat ik het zeer strak vindt klinken. Sublaag moet je niet verwachten want de XL getunede poort levert zijn maximale rendement (107db/w/m volgens SA) rond de 53 HZ en dat is geen sublaag. je voelt deze bassen in je maag en dat wekt de indruk dat de set ook lekker strak en hard klinkt Ook was ik onder de indruk van de Compact driver die in de C29 kast zit wat klinkt die transparant Ook op oorverdovend volume verveelt het geluid niet. En dat kun je zeker niet zeggen van al die schetterende compressie drivers die je na een avondje feesten echt wel zat bent.
          Kortom ga gerust voor SA en zorg in ieder geval dat je een topkast koopt met een compact driver er in want dat is HiFi voor de Buhne
          Succes !!! O ja neem een hele dikke portemonee mee, Ik kon bovenstaande set niet betalen.

Even een reaktie hierop van Muscom, het was mijn geluidsset welke hij beluisterd heeft. Ik werk al een aantal jaren met SA, en ben zeer tevreden met het geluid. Momenteel ben ik de derde in Nederland welke met het nieuwe
          XL 36 systeem rondreis. De XL 36 zet ik in op zowel disco evenementen als
          live optredens. Binnenkort komen er nieuwe 18" XL-Bins op de markt, de huidige zijn 15" uitgevoerd, het nadeel daarvan is inderdaad dat je een stukje sublaag mist. Ander nadeel is inderdaad de prijsstelling die SA hanteert. De kasten van XL 36 zijn behoorlijk duur geprijsd, dit komt mede doordat ze volledige met de hand gebouwd worden, als je een kast van binnen bekijkt zul je merken dat ze bijna niet na te bouwen zijn. Mocht je de XL 36 een keertje willen beluisteren tijdens een feestje, je bent welkom .....stuur wel even een mailtje voor nader afspraak.

Met vriendelijke groet, Adri
          ASL geluid en licht verhuur

Comment

• Martin-vdB
            • Oct 2003
            • 85

citaat:Geplaatst door **************
            1 om nou d&b te vergelijken met kuch en knetter gaat mij te ver,
            2 er zijn 80 andere merken. Om die nou iedere keer weer op te gaan noemen heb ik geen zin in.

Maar SA is nou niet bepaald iets waar ik vrolijk van word.
            Kijk even op: http://www.heuff.nl/diag/discus/show...st=132#POST132
            Dit is het forum van Heuff waar iemand vroeg naar wat je de beste PA vind. Deze link was dus mijn reactie daarop waarin ik meerdere merken de revue laat passeren met zowel positieve als negatieve kritieken. Weet je ook meteen of we het over dezelfde types hebben want in het verleden hebben ze inderdaad wel wat "minder kwalitatieve" produkten gemaakt.

Ik heb SA een paar keer in het verre verleden gebruikt (Blue-Box geloof ik). Ten eerste vond ik ze er niet uitzien met dat knal-blauwe. Ook het laag was ik nou niet echt over te spreken, voor een disco prima maar niet voor 'live' muziek. Waar ik wel weer van onder de indruk ben is die nieuwe hoog driver van hun.

Comment

• Alex
              • Aug 2000
              • 18

Nog wat ervaringen met SA:

De 'oude' setjes van SA, aantal W-bins + midjes en topjes opgestapeld tot een toren die in menige zaal tot het dak reikt, waren voor disco gebruik zeer Okeej. Dit 'oud hout' had dat lekkere in je maag laag en klonk in het mid en hoog ook erg strak. Deze setjes waren zeer geschikt als disco set .... en ik moet de set nog tegen komen die dit overtreft (voordat hier vele reacties op komen ... inderdaad ik heb niet erg veel ervaring met andere set's). Nadelen t.o.v PA-set's van deze tijd zijn zeker het gewicht en omvang .... (voor het sub gaat er voor mij niets boven een W-bin)

Mocht ik vroeger nog wel eens wat extra PA nodig hebben wat er iets strakker uit zag (kwa uiterlijk) dan ging ik altijd naar excess voor een SA Performer set. Ook deze lijn van SA is al wat ouder maar klonk voor het uitversterken van band's zeker een stuk beter dan de bovengenoemde set. Nadeel is (zoals al eerder genoemd) dat je er relatief veel van moet mee nemen om een beetje volume te hebben. Dit bracht dan weer een ander probleem me, dat die PPA-1200 Amp's niet te tillen waren zo zwaar. Dat probleem met het wat lage rendement op het mid/top is volgens mij opgelost door een modificatie in de mid/hoog drivers. Kwa sub kon dit setje zeker niet tippen aan de W-bins en kwa prijs ook niet .... volgens mij zijn deze set's tweede hands nog steeds niet goedkoop

Terug naar het heden ...... nu was ik laatst in Las Palmas in rotterdam, Dave clark kwam even zijn kunsten laten zien ..... hadden ze daar het EAW voor de gelegenheid vervangen voor SA. En ik moet zeggen het ging zeker hard maar het ging op sommige momenten toch wel de schelle kant op ..... het sub was ook wat minder. Aan de andere kant heb ik het geluid in die club nog nooit echt goed gevonden .... dus het kan ook aan de zaal/techniek liggen ....

Als conclusie kan ik zeggen dat mocht je ergens nog een paar W-bins op de kop kunnen tikken met een paar S-1600 versterkers voor het sub en dit combineren met een full-range kast (ik had de combinatie met een Peavey Hisys 4XT kast) dan is dit als beginner zeker geen verkeerde keus. De full-range top kast kan je voor wat kleinere klussen 'stand-alone' gebruiken, en aangevuld met het 'maag' laag van de W-bin's heb je ook een setje voor wat grotere klussen (Uitgaande van een disco-boer dus ... voor een band is dit zeker niet de beste keus) ...

Grtzzz,

Alex

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

citaat:Geplaatst door Martin-vdB

1 om nou d&b te vergelijken met kuch en knetter gaat mij te ver,
                2 er zijn 80 andere merken. Om die nou iedere keer weer op te gaan noemen heb ik geen zin in.

Maar SA is nou niet bepaald iets waar ik vrolijk van word.
                Kijk even op: http://www.heuff.nl/diag/discus/show...st=132#POST132
                enne, nou en??
                reactie op MSL3 : ja het klinkt wel lekker, maar nee je bent er allerlei apparaten bij nodig..

wel eens van hoorncorrectie gehoord????

verder : nogmaals het ging hier over SA.
                Of wil je een setje m2d of m3d horen??? Ben je verder geen apparaten meer bij nodig, zit alles al in.

Comment

• Martin-vdB
                  • Oct 2003
                  • 85

Ik ga nu weliswaar gigantisch off-topic maar wat heeft hoorncorrectie hier nou mee te maken? Enige waar ik me aan stoor bij Meyer is dat iedere kast een eigen processor nodig heeft en dat je de subs via een aux moet aansturen. Dat is ouderwets en al ruimschoots achterhaalt dankzij een Omnidrive of andere goede cross-overs.
                  citaat:uit het Heuff forum
                  Daar bovenop komt ook nog eens dat je allerlei [u]verschillende</u> processors nodig hebt om alles aan te sturen
                  Als je me citeert moet je het wel goed doen.

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

citaat:Geplaatst door Martin-vdB

Ik ga nu weliswaar gigantisch off-topic maar wat heeft hoorncorrectie hier nou mee te maken? Enige waar ik me aan stoor bij Meyer is dat iedere kast een eigen processor nodig heeft en dat je de subs via een aux moet aansturen. Dat is ouderwets en al ruimschoots achterhaalt dankzij een Omnidrive of andere goede cross-overs.
                    citaat:uit het Heuff forum
                    Daar bovenop komt ook nog eens dat je allerlei [u]verschillende</u> processors nodig hebt om alles aan te sturen
                    Als je me citeert moet je het wel goed doen.
                    citaat: je bent er allerlei apparaten bij nodig..
                    punt 1 : msl3 wordt niet meer gemaakt, en de spare-parets raken ook langzamerhand op. Vandaar de nieuwere MSL4.

punt 2 : er staat allerlei. Hoezo citeren?? Begin maar eens met lezen. Maar dat terzijde . Want :

punt 3 wie zegt dat je je subs via een aux moet aansturen??? geef mij dat wetboek maar eens in handen. enne,

punt 4: iedere hoorn is per definitie kut, omdat er een behoorlijk aantal faseproblemen in zitten.
                    Dit moet gecorrigeerd worden. Dat doen we dmv hoorn-correctie, in een processor. oa EAW, NEXO en JBL Meyer hebben dat goed begrepen. Maar de meeste idioten slaan die processor over, onder het mom van : er is een speaker-management-systeem, dat universeel is, en goedkoper dan de originele. En da's nou net de truc. Dat klinkt voor geen meter, en veroorzaakt alleen maar fase-problemen, die je hoort als een enorm schel, of juist schreeuwerig geluid. Terwijl dat systeem (incl processor) juist hoofdzakelijk was uitgevonden om delay's- en daardoor faseproblemen op te lossen. Maar dan moet je wel een originele processor gebruiken, die je amps ( das gemakkelijker) en dus je speakers eerst uit hun eigen interne problemen helpt.

en dat is dus de reden dat ome johnnie de processoren en de versterkers in 1 kastje ( de speaker) bouwt. Dan kan er geen enkele hufter meer faseproblemen in zijn stetje bouwen, en klinkt een systeem in australie , of las vegas precies net zo als in europa.
                    Bell doet het door alleen maar versterkers incl processor te verkopen. De betere dealer levert sowieso alleen maar incl processor.

en bij zeck, kuch en knetter, en meer van dat soort leuke systemen gaat deze vlieger dus niet op.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

citaat:Geplaatst door Rv

Euh, MAc ... er zijn er op het forum zelfs die, qua milieubelasting, een verhuurbedrijf vergelijken met een tankstation ... waar gaat het naartoe hé man!
                      [8D][8D]
                      Omdat er ook mensen zijn die een vuurwerkfabriek met een amusementsbedrijfje verwarren. En mensen die een cafe zien als een kinderspeelplaats. Of was die boodschap nog steeds niet duidelijk???

Comment

• Martin-vdB
                        • Oct 2003
                        • 85

punt 1 : msl3 wordt niet meer gemaakt, en de spare-parets raken ook langzamerhand op. Vandaar de nieuwere MSL4.

punt 2 : er staat allerlei. Hoezo citeren?? Begin maar eens met lezen. Maar dat terzijde . Want :

punt 3 wie zegt dat je je subs via een aux moet aansturen??? geef mij dat wetboek maar eens in handen. enne,

punt 4: iedere hoorn is per definitie kut, omdat er een behoorlijk aantal faseproblemen in zitten.
                        Punt 1: Dat MSL3 niet meer gemaakt word kan zijn, dat weet ik niet. Maar MSL4 is er gekomen omdat deze kleiner is dan een MSL3, kostenbesparend is omdat je geen aparte versterker & controller nodig hebt en efficiënter is met het leveren van geluidsdruk. Het is dus niet zo dat er een MSL4 kwam omdat er geen spare-parts meer zijn voor een MSL3.

Punt 2: Als ik het in een alinea heb over "allerlei" dan snapt iedereen dat ik het niet ineens over allerlei andere merken heb.

Punt 3: Dat heeft Meyer zelf zo bepaald. Ik vond het zelf raar dat dat zo moest maar toen ik voor Delta Audio België (die toen de grootste Meyer verhuurder van Europa was) werkte heb ik dat destijds ook een aantal keren aangekaart bij de heren van Meyer zelf. Vandaar dat ik dat weet.

Punt 4: FOUT! Ik heb nog nooit iemand zo de plank zien misslaan als dat jij nu doet. Er is namelijk niks mis met [u]iedere</u> hoorn qua fase-problemen. Wat er wel aan de hand is met zo goed als alle hoorns is dat ze een time-alignmentprobleem hebben. Dit omdat de driver van een hoorn (bijna) nooit gelijk zit tov een mid en/of laag driver. Dit los je op door een delay op de mid-drivers te zetten waardoor het lijkt alsof ze ineens veel meer druk leveren. JBL heeft dit bijvoorbeeld opgelost door een (inwendig) exacte kopie te maken van de BSS FDS388 Omnidrive. En raad eens wat: weet je waar Synco FOH-PA's op draaien? Nou? Gok eens. [u]JA! EEN OMNIDRIVE DUS</u>
                        Kom dus niet aan met een zogenaamd fase probleem want in deze situatie is dat totaal niet van toepassing.

Overigens ga ik niet verder met jou in discussie want de enige reden dat je met mij hier in dit topic aan het discussiëren bent is omdat je je aangevallen voelt omdat ik het over je Meyer setje had.
                        citaat:en bij zeck, kuch en knetter, en meer van dat soort leuke systemen gaat deze vlieger dus niet op.
                        Dit citaat bewijst al dat je echt geen enkel idee hebt waar je het over heeft want ook "Kuch en Knetter" (maar ook andere zgn. B-merken) heeft een DFC ofwel Digital Field Controller. Nee, dit is geen publiek geheim, je kan dit zo terug vinden op de site van HK-Audio.
                        citaat:... van 50 gasten op een feest tot 50.000 fans, van draadloze microfoons tot 120.000 watt, ************** heeft het voor U in huis ...
                        ...wij hebben alle techniek uit voorraad leverbaar
                        Als je werkelijk zo'n grote jongen bent waarom heb ik je dan nog nooit op soortgelijke festivals als Pinkpop of Lowlands gezien?
                        De groeten.

Aan alle andere mensen die dit lezen: Het spijt mij dat jullie van dit alles getuigen moeten zijn.

Comment

• djcenter
                          • Aug 2003
                          • 78

Wouw
                          Martin-vdb
                          Dan zal ik het maar doen zeker ,

INDERDAAD HELE FELLE UITSPRAAK !!!!

Toen las ik dit op het forum \"Wel tof hé zo een gloeidraad-Gobo\" !!! haha lol

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

topic ging over SA.
                            En als de een of andere onbenul nog nooit een synco-system-controller heeft gezien op pinkpop of lowlands, jammer dan. Die hangt tussen de versterker, en de BSS, namelijk ( grijze kastjes die boven in de ampracks zitten, en dat zijn weer die zwarte kistjen zonder flightware, met die klittebandsluiting..)

a msl3 is uitlopend, al een jaar of wat. Zelfs de spareparts raken nu uitlopend... omdat de nieuwere techniek in de MSL4 6 , en 10 werd toegepast is de 3 uit produktie gegaan. Zelfde bij volkswagen die nu met een nieuwe gof, en Opel met de a,b,c,d,en e-kadeet, enzo...
                            b allerlei betekend al divers, en verschillend, wel eens allerlei melk gezien???
                            c nee, hoor, dat staat nergens in de diverse meyer-boekjes. Wat indertijd wel veel gedaan werd was een aparte eq op het laag laten lopen, en met de levelknop het volume bij-regelen, naar smaak. Maar stond gewoon parallel op de master-eq. Kon je met je kantelpunt ook nog een beetje spelen, namelijk..
                            d de looptijdverschillen zitten al in de processor gecorrigeerd. Maar dat was niet mijn punt. DAt was dat iedere compressiedriver en hoorn PER DEFINITIE een fase-probleem hebben. Zoniet, dan is de natuurkunde-wet l=c*f niet meer van toepassing. En dan wordt het heel erg leuk, namelijk. Teken maar eens zo'n ding, en pak je geo-driehoekje er maar bij. Zul je zien dat de afstand van de linkerkant van je membraam en de rechterkant tot aan je uitvalhoek net een paar milimeter verschillen. AHA, faseproblemen.

edit : kijk je ff op http://www.********.nl/images/hoorntje.jpg

zie je dat AC en BC verschillen van lengte, en dat, als die afstand net een hele golflengte verschilt, of met een halve : dat je dan problemen hebt???

enne , oh ja, dat citaat : we hebben een nogal groot magazijn staan, hier vlak over de grens.

Comment

• Martin-vdB
                              • Oct 2003
                              • 85

Ja, dat klopt wel wat je liet zien met je tekening maar alleen worden zulke hoorns (bij mijn weten) niet meer gemaakt en lopen ze al meteen vanaf het begin gelijkmatig naar buiten. Ehm, hoe zeg ik dat nou goed? De "trechter" begint al vanaf de flens dus dan is die theorie niet meer nodig denk ik. Volgens mij had je dat, zoals op de tekening, ook nooit op kunnen lossen omdat de compressie-driver maar één bewegend deel heeft: het membraan. Wel weet ik dat je vroeger wel van die modellen had (ik kan me iets herinneren van RCF bijvoorbeeld) waar je een flens-adapter had waardoor je op één hoorn twee compressie-drivers kon monteren. In zo'n situatie kan ik me er wel wat bij voorstellen qua fase problemen en dus ook de correctie daar van.
                              Ik heb ook even op de site van Synco gekeken, ja die link die je hier neer had gezet, maar ben er nog steeds van overtuigd dat die Synco controller gewoon een omnidrive is met Synco data er in. Maar hopelijk kom ik daar komende week achter omdat ik er dan gewoon een keer langs ga als ik enigzins de tijd heb.

Comment

• Gast1401081
                                • Mar 2001
                                • 7999

het stikt nog van de pa-systemen die een 2" driver op een hoorn hebben met een interne fout.

neem alleen de jbl ( de helke 2450familie) , ev ( mt2, mt4), en de RH ( sr2) maar . Zelfs Meyer gebruikt in de upa-1 nog zo'n ding. afgeleiden die nog steeds met die trammelant draaien (oa Hitec) zijn er zelfs nog veel meer.

http://www.jblpro.com/pub/technote/tn_v1n21.pdf bijvoorbeeld.
                                en over dat synco gebeuren : http://forum.licht-geluid.nl/forum/t...?TOPIC_ID=2667

zelfs ome Fred zelf heeft zich ermee bemoeid...

doe Pim daar (td) de groeten.

Comment

Working...