d&b audiotechnik

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

Ben jij een straffe, meestal hoor je na 16khz niet veel meer... Wat niet wilt zeggen dat een geluidssyteem het niet weergeeft.

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Jag
      • Nov 2002
      • 319

Hoog 16-18KHz ? Dat hoor je nog wel als je heel jong bent, maar de meeste mensen van mijn leeftijd (24) horen 50Hz tv's al niet meer piepen. Heb al een paar keer om me heen gevraagd en elke keer was het: welke piep? Ik denk dat je eerder iets bedoelt van 12 - 16KHz ofzo.

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

citaat:Geplaatst door TVV

Ik heb enkele weken geleden het Q systeem gehoord, maar vond dat hij in het hoog (16-18khz) toch te kort komt. Voor de rest geen verkeerd woord over D&B, blijft een topmerk.
        Dat te kort komen moet je toch even uitleggen hoor !!
        Vind ik [8D]
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Bass_en_Co
          • May 2005
          • 87

Bedoel je (TVV) misschien dat het hoog niet sprankelend is?
          Ik heb het systeem zelf nog niet gehoord, maar ik kom regelmatig sytemen tegen die het net niet hebben... Overigens, 90% van de bezoekers/publiek neemt dit niet waar. Wij luisteren heel anders naar muziek.... het kan altijd beter []

Gr

citaat:Geplaatst door sis

citaat:Geplaatst door TVV

Ik heb enkele weken geleden het Q systeem gehoord, maar vond dat hij in het hoog (16-18khz) toch te kort komt. Voor de rest geen verkeerd woord over D&B, blijft een topmerk.
          Dat te kort komen moet je toch even uitleggen hoor !!
          Vind ik [8D]
          sis
          [CENTER]Bass is the base of music, without the base there is no music <(o) :woof woof...[/CENTER]

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

Jullie weten dat mijn topjes EAW JF100e zijn [^]

Als ik de freq. van 20 Khz op mijn EQ, 15 dB naar beneden haal, kan ik het verschil horen in het sprankelend hoog

Ok, ik zit 27 jaar tussen de boxen enz... maarehhhh

Mijn gehoor laten testen onlangs, heb een klein probleempje tussen 2 en 5 Khz [:I]

Niet verwonderlijk eigenlijk, na al die jaren, maar de dokter was toch verwonderd hoe goed mijn gehoor nog was !!!!

Ik denk dat de jeugd van tegenwoordig met al hun groot geweld het geen 27 jaar gaan volhouden
            sis

Comment

• Stinger
              • Jun 2001
              • 52

Ik lees hier een hoop onzin en een hoop nuttige opmerkingen.

De onzin: Een hoop mensen hier lopen af te geven op d&B terwijl ze er nog nooit mee hebben gewerkt en niet weten wat voor series of lijnen ze produceren. Daarnaast zijn ze misschien er alleen eens mee in aanraking geweest omdat ze het even ergens hebben gezien en gehoord en waarvan mogelijk de bediening niet optimaal was of de akoestiek niet meewerkte.

Geluid is altijd subjectief en dus niet naar iedereen zijn wensen af te stemmen. De mixer, de technicus (die het afsteld) en de akoestiek zijn zeer belangrijke factoren bij dit PA product.

Ik werk zelf elke week met d&B audio en dan met namen met de Q series. Heb een paar keer met een C stack mogen werken. Daar zit bijvoorbeeld al een wereld van verschil in. Dus ik vind niet dat je over een merk mag oordelen en daarbij al hun producten over een kam mag scheren.

Bijv. bij de Q series op D12 amps zet ik de toppen altijd 1,5 tot 3dB zachter. Gewoon omdat ik ze dan lekkerder vind klinken. Stapel je twee subs op elkaar of naast elkaar heb je een 3dB akoestische koppeling en kun je ze op de versterker eventueel 3dB zachter zetten.

Sprankelhoog zit er overigens in de Q series meer dan genoeg, maar nogmaals wat de technicus er niet in stopt komt er ook niet uit.

d&B is duur en daarom misschien elitair? Nee zo wil ik het niet noemen. Natuurlijk moet je het geld er voor hebben, maar de bedrijven waar ik voor werk hebben er hard voor moeten sparen en dat is iets wat iedereen kan.
              Je betaald voor ontwikkel kosten en kwaliteit en state of the art techniek. (De Dollar staat hier weer los van want het wordt allemaal in Duitsland gemaakt)

In theaters is d&B erg goed en gewaardeerd. Daarnaast doen Meyer, Adamson en Apogee in dit segment ook mee en zetten goede (dan niet betere of gelijke) prestaties weg. Het een is niet per definitie beter dan het ander, weer afhankelijk van factoren.

Voor bandjes gebruik ik dus vaak de Q series. 1x Q7 top met Q-Sub per kant. Of met dubbel sub en enkel top per kant. En ik kan er prima mee uit de voeten. Ik ben nog jong en niet doof en wil dit zo houden. Het kan knetterhard, maar dit moet je niet willen.

Daarnaast kun je met d&B Q seriesprima improviseren. Je kunt de kastjes overal aanhaken weghangen of zetten en richten. Met C series ben je bijvoorbeeld meer gebonden vanwege de maat. Maargoed reacties welkom.

&lt; Make it sound &gt;

Comment

• Jag
                • Nov 2002
                • 319

citaat:Geplaatst door sis

Jullie weten dat mijn topjes EAW JF100e zijn [^]

Als ik de freq. van 20 Khz op mijn EQ, 15 dB naar beneden haal, kan ik het verschil horen in het sprankelend hoog
                Ja duh, ik neem aan dat je het over een graphische EQ hebt. Die filters hebben een Q van 3.5 ofzo, dat betekent dat je ver van de 20K nog effect hebt (onder de 10K ook nog wel een paar dB).

citaat:Ok, ik zit 27 jaar tussen de boxen enz... maarehhhh

Mijn gehoor laten testen onlangs, heb een klein probleempje tussen 2 en 5 Khz
                Ja, niet zo gek natuurlijk. Hoeveel dB "probleem" heb je en in beide oren evenveel? Lawaaidoofheid gaat echt een groot probleem worden voor onze generatie. De één is er gevoeliger voor dan de ander (is vastgesteld in grote groepen die aan dezelfde herrie zijn blootgesteld), maar met zo'n massale exposure aan herrie kan je er vergif op innemen dat onze generatie (ik ben 24) over 30 jaar massaal aan de gehoorapparaten kan (of misschien een andere behandeling tegen die tijd). Ik vind het dan ook echt bizar dat er geen regelgeving ter bescherming van het publiek komt. Je mag in ons superveilige streng gereguleerde lang geen 3 kg meer tillen zonder hulp van een collega, maar voor bescherming van je gehoor is niks geregeld (alleen in de werkomgeving dan in sommige gevallen).

Over D&B: ik zie/hoor het vaak langskomen in het theater waar ik werk. Ik vind het wel mooie systemen. Niet heel erg bijzonder, gewoon correct. Werk er zelf nooit mee.
                Vind wel dat ze het powered moeten maken met die dikke speakerkabels van ze .

Comment

• peggyb
                  • May 2005
                  • 12

Beste Martijn,
                  Ik doe het geluid voor mijn vriendin, zijn is een tape artieste.
                  Wij werken regelmatig met D&B systeemen meestal de 2x c7 top met 4x bass.
                  Kwa helderheid en weergave heb ik nog niet mogen werken met sets (henkus reinz, EV, Dynacord xa2, EAW) die beter klinken dan de D&B sets. (natuurlijk ieder zijn eigen mening)

Enkele nadelen van D&B zijn: Dat de speaker verschrikkelijk snel beschadigen, dat je alleen met versterkers van D&B kunt werken en dat de je verschrikkelijk goed moet sound checken omdat de afstelling heel nou luisterd, maar het grootste nadeel blijft: dat ze gewoon te duur zijn!!!

Als je serieus opzoek bent naar een set als d&b raad ik je aan op eens te gaan kijken en luisteren bij de importeur.

Een (even)goed en goedkoper anternatief voor d&b is KMT www.kmt-sound.de . Zij gebruiken bijna de zelfde techniek als d&b, ziet er precies het zelfde uit en het klinkt zeker net zo goed. Allen zij zijn (nog)niet zo bekend als d&b hierdoor zijn hun systemen iets goedkoper.
                  prijs indicatie:
                  2x HT12 tops €. 3980 incl
                  4x HB18 subs €. 4996 incl

voor versterkers zou ik persoonlijk voor RAM amps gaan
                  Als je zelf nog naar prijzen voor d&b of andere merken wil kijken raad ik je aan om te kijken www.rockshop.de zij hebben een helegrote webshop met alle prijzen.

Ik hoop je een beetje verder te hebben geholpen
                  MVG Patrick

Comment

• sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

citaat:Geplaatst door peggyb

Enkele nadelen van D&B zijn: Dat de speaker verschrikkelijk snel beschadigen, dat je alleen met versterkers van D&B kunt werken en dat de je verschrikkelijk goed moet sound checken omdat de afstelling heel nou luisterd,
                    De nadelen die je hier opnoemt zijn niet echt een reclame voor D&B [:I] want bij mij zijn dat nou net de voordelen [8D]

1 )in 6 jaar tijd nog geen speaker beschadigd !!
                    2 )Ik gebruik om het even welke eindtrap !!
                    3 )Soundchecken duurt bij mij hooguit 10 min! voor een tape-artiest !

Vanavond heb ik er ééntje, hij wil alleen mij, omdat ik snel werk en mijn systeem ken

sis

Comment

• lifesound
                      • Apr 2003
                      • 1052

citaat:
                      Kwa helderheid en weergave heb ik nog niet mogen werken met sets (henkus reinz, EV, Dynacord xa2, EAW) die beter klinken dan de D&B sets. (natuurlijk ieder zijn eigen mening)
                      Je hebt er nog niet mee mogen werken zeg je? Dan zal ik je vertellen dat van al die systemen d&b toch wel het helderste klinkt.

citaat:
                      Enkele nadelen van D&B zijn: Dat de speaker verschrikkelijk snel beschadigen, dat je alleen met versterkers van D&B kunt werken en dat de je verschrikkelijk goed moet sound checken omdat de afstelling heel nou luisterd, maar het grootste nadeel blijft: dat ze gewoon te duur zijn!!!
                      Snelle beschadiging van de speakers zegt misschien meer over het gebruik dan over het merk...
                      Een soundcheck van 0 seconden is best mogelijk met een d&b set. De grafic EQ staat bijna volledig flat.
                      De kanaal EQ's zijn ook redelijk standaard in te stellen.

Comment

• Ws Soundexpresse
                        • Jun 2001
                        • 1007

Owkay, hier dan n mening van iemand die +/- 3/4e jaar geleden voor de keuze stond: D&B c7 of EV RX, wat n verschil zul je zeggen, en idd, D&B klinkt super, is makkelijk in gebruik, maar heel erg duur! De rede waarom ik voor EV heb gekozen is puur het prijsverschil en de eisen van mn opdrachtgevers.

Ik vond zowiso D&B het prijsverschil met EV niet waard.....
                        Nadeel van n C7 set, is de hoongelade toppen. Beter is c7 subs met 2 c6toppen.

Ik heb dus voor EV RX gekozen, mede ook omdat mn klanten niet specifiek naar D&B vragen.
                        Doe zelf vooral tape-acts en diverse roadshows. Heb nog geen beperkingen tegengekomen bij de RX waarin C7 evt. in het voordeel zou zijn.... nouja, 1tje dan, D&B is overal makkelijk bij te huren, en veel mensen kunnen er "blind" op werken. Zelf kan ik met RX prima uit de voeten.

Ik had geld appart gelegd voor n D&B c7 set, maar ben dus voor 2 RX sets gegaan, en had nog centjes over... Even n Rekensommetje: 1set kan maar 1x tegelijk weg, 2sets 2x... simpel, dus je geld is sneller terug verdient....

Maargoed, hier dus geen slechte dingen over D&B, het klinkt gewoon super, is goed in gebruik en de service is perfect! Echter de prijs.... Gewoon TE duur.
                        Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• ronny
                          • Dec 2002
                          • 2138

citaat:
                          Nadeel van n C7 set, is de hoongelade toppen. Beter is c7 subs met 2 c6toppen.
                          Kun je dat is uitleggen? Ik snap niet juist wat je nadelig aan de C7 toppen vind...

mvg
                          ronny
                          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Olaf Duffhuës
                            • Oct 2000
                            • 2477

citaat:Je hebt er nog niet mee mogen werken zeg je? Dan zal ik je vertellen dat van al die systemen d&b toch wel het helderste klinkt.
                            Ben ik het niet mee eens, maar dit heeft vooral met smaak te maken. Bij dit soort prijzen van systemen heeft het puur met smaak te maken...En is het merk niet meer super van belang...Vooral in dit soort prijsklasse...En ja, D&B is in Nederland veel te duur..En ja...hier om de omgeving loopt veel D&B rond, maar wordt vaak ook 'disco' systeem genoemd...
                            Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Tristan
                              • Oct 2004
                              • 121

Dus.. ieder zijn smaak, prijsklasse etc..... kortom je kunt beter zelf beslissen wat je wilt en doet. Toch?
                              tja....Lekker simpel, Lekker degelijk ofwel gewoon zoals het hoort

Comment

• Frankzelf
                                • Aug 2005
                                • 5

Tja, wat moeten we zeggen over D&B......

Ik werk veel met D&B systemen. Eén van de (theater)tours heb ik een C7 set aangevuld met E9's. Daarnaast doe ik veel festivals met C3/C4.

Mijn mening over D&B:
                                Ik vind D&B een prima systeem, maar wél zwaar over het paard getild! Zo bijzonder is het echt niet, en het moet inderdaad serieus ingeregeld worden om het echt te laten klinken.
                                D&B is erg duur, en dat komt mede omdat ze gebruik maken van erg dure componenten; hetgeen echt niet zegt dat het dan automatisch de beste zijn.....
                                Tevens werkt D&B met ruilspeakers. Dus als je iets defect hebt moet je maar wachten totdat je een vervangend component hebt. Tot die tijd kun je je kastje niet gebruiken.
                                Heel erg zielig vind ik het als ik van een theater hoor dat men voor D&B gekozen heeft 'omdat het al in zoveel theaters hangt'. Sjongejonge wat zijn we weer een kudde-dieren in Nederland. Gelukkig zijn er ook nog bedrijven/theaters die wél serieus kijken wat er allemaal in de markt te koop is. Zelf luisteren en ontdekken waar je het meeste aan hebt, daar gaat het om. En geloof mij maar; dat zal zeker geen D&B worden dan. Kijkende naar prijs/kwaliteit verhouding.

Het grote voordeel dat D&B heeft is dat ze zwaar geïnvesteerd hebben in marketing en daardoor een geweldige NAAM hebben gebouwd. Daar plukken ze nu dus de vruchten van. Als koper krijg je gewoon de standaard 19% korting die iedereen krijgt, en daar kun je het mee doen. Want dan heb je wel D&B!!!! Alsof we daar zo blij mee moeten zijn.

Als ik D&B vergelijk bijvoorbeeld met KS Audio (ook uit Duitsland), dan werk ik veeeeeeeel liever met KS. Die systemen zijn tenminste echt goed uitgebalanceerd. Zonder eq klinken die sets al ongewoon GOED, en alles klopt gewoon dat hoor je gelijk. Ook weet ik dat de fabrikant met verschillende merken van componenten werkt. Gewoon zoeken naar de beste speaker/driver voor de kast die men ontwerpt. Zo zou het ook moeten vind ik. Niet kijken wat voor componenten je hebt en daar maar een kast omheen timmeren. Eerst bepalen wat de kast moet gaan doen qua afstraling etc etc; en dan op zoek gaan naar de juiste componenten hiervoor.

Ah fijn er is prima mee te werken hoor met D&B, maar zaligmakend is het zeker NIET.

Comment

Working...