Power Conditioner

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sussudio
    • May 2001
    • 534

Power Conditioner

Vorige week hadden wij een bruiloft in een zaal waar nogal ranzige stroom uit een Perilex doosje kwam. In ons geluid was o.a. de storing van de dimmers van de zaalverlichting te horen. Maar goed, tussen alle fases en de nul stond wel 229 volt, dus leek me verder geen probleem.

Die avond verslikten onze cd-spelers zich tot onze grote ergenis meerdere malen. Net alsof ze oversloegen. Net een paar weken ervoor hadden ze een schoonmaakbeurt gehad, maar misschien had ik daar iets fout bij gedaan? Dus zo snel mogelijk die spelers naar Decilux gebracht voor reparatie/onderhoud.

Maar daar kunnen ze dus helemaal niets vinden, sterker nog: ze hadden amper zulke nette 4 jaar oude cdj-100s gezien.

Nu hebben wij het vermoeden dat toch die ranzige stroom de oorzaak is geweest van de overslaande spelers en willen we dat in de toekomst graag voorkomen. Het lijkt mij dat een powerconditioner daar de oplossing voor is ?

Dan komen de vragen:
    Is dat ook zo ?
    Voorkom ik daarmee ook de brom geluiden door dimmers?
    Waar moet ik op letter bij de aanschaf van een powerconditioner ?
    Is een spanning en/of stroom indicator handig/nodig ?
    Met welke merken/typen powercondiotioners werken jullie ?
    Is een powerconditioner van Furman of Apex per definitie beter dan eentje vam Gemini ?

Drive-in Discoshow Sussudio
    Raad onze URL en win een blik op ons fotoboek.
  • ralph
    Banned
    • Aug 2000
    • 2649

Zo'n powerconditioner helpt je maar een klein betje ben ik bang.
    Ikzelf ga voor de simpele oplossing:
    Op zoek naar een stopcontact in de muur...Wel ff opletten of die niet achter een dimmer zit van de zaalverlichting!

Ik hang liever iets minder licht op wanneer er niet voldoende prik is.
    En op een perilexverloopje steek ik al helemaal niets in. Ervaring uit het verre verleden leert dat je daar bijna nooit iets beters op kunt doen dan keuken apperatuur op aansluiten.

Wilde ik het eigenlijk bij laten.

Ralph,
    Sounddesigner

Comment

• sussudio
      • May 2001
      • 534

Tja, Perilex is niet mijn favoriet, maar schijnbaar wel die van veel zaaleigenaren hier in Twente. Ik kan er gewoon niet omheen.

Comment

• Pulse
        • Oct 2001
        • 666

Zit jij ook met dat probleem ?

Ik begin stilletjesaan ook al aan de min. 3*16A te komen en dan wordt het vervelend om beginnen te gokken naar gscheiden groepen en vervolgens er een kabel naar te trekken.

Wat voor verloop heb je dan gemaakt ?
        perilex naar een 3fasige 16A CEE ?

Greetz,
        Pulse, D.D.A. Sound & Light
        België

MSN:dietermrx@hotmail.com
        MVG,
        Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• sussudio
          • May 2001
          • 534

We beginnen met die Perilex-discussie wel aardig off-topic te raken he. Het gaat hier over Power conditioners.

Off-topic dus: Gewoonlijk gebruiken we CEE32. Ik heb voor de plaatsen waar het niet anders kan verloopjes van Perilex380 naar CEE32 en van CEE16 naar CEE32

Comment

• -Bart-
            • May 2001
            • 827

Vreemd verhaal, want je moet heel wat met je netspanning uithalen wil een cd speler vreemd gaan doen.
            Als de impedantie van je net een rare (hoge) waarde heeft dan geven dimmers meer storing af aan het net dan normaal. Tenzij je naast een ruimte zit met veel tl-verlichting en las appartuur en schaklende voedingen, ben je toch zelf de gene die de storing veroorzaakt. En voorkomen is beter dan genezen. En een degelijk net filter voor alle audio kan natuurlijk nooit kwaad.

Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
            <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• sussudio
              • May 2001
              • 534

Vandaag naar Decilux geweest met een cd-tje waarvan ik zeker wist dat hij die avond was overgeslagen en inderdaad, ook op de testbank ging het daarbij mis. Nu worden beide spelers alsnog naar Pioneer gestuurd.

Dus de noodzaak voor een powerconditioner wordt voor ons iets minder. Toch willen we nog graag brom door zaaldimmers en dergelijk tegen kunnen gaan, dus ervaringen en tips over powerconditioners blijven welkom.

Comment

• Sander Scheepstra
                • Oct 2000
                • 112

Hoi,

Dit soort problemen moet je bij de bron aanpakken, wat je nu doet is de gevolgen bestrijden.
                Vaak is het gewoon een aardlus, dit voorkom je door alle stroom nodig voor je geluid uit een punt te betrekken en eventuele muzieksignalen die op de lichtsturing aangesloten zitten galvanisch te scheiden met een DI box.
                Heb je dan nog brom zorg dan dat het licht op een aparte groep aangesloten is.
                Helpt dat ook niet dan wordt het tijd voor beter ontstoorde dimmerpacks.

Gegroet: Sander

Comment

• sussudio
                  • May 2001
                  • 534

Sander, het gaat om brom die niet door ons wordt veroorzaakt, maar door bijv. dimmers van de zaalverlichting, aanslaande koelkasten of ventilators.

Veel zaaleigenaren hier in de omgeving hebben hun electrische installatie gewoon niet netjes voor elkaar. Denk aan Perilex-dozen waar men rustig nog een splitter achter wil hangen omdat er ook nog een band op moet (jammer voor die band, maar wij gebruiken al 3x16A en wij gaan zeker niet achter zo'n splitter nog eens aankoppelen), vrije 380-aansluitingen waar dan halverwege de avond toch ook de gehele keuken achter blijkt te hangen (leuk als het tijd is voor warme hapjes) of zaaleigenaren die graag willen demonstreren dat zij zelf ook een hele mooie spiegelbol met schijnwerpers hebben die schijnbaar ook rechtstreeks aan de krachtstroom hangen (Pok!)

Kortom: genoeg externe storingen in je stroomvoorziening. Voor mij reden genoeg om te kijken of we de invloed daarvan middels een powerconditioner tegen te gaan.

Gezien de lauwe reacties (of het uitblijven van reacties) lijkt het erop dat zo'n powerconditioner toch niet de manier is ?

Toch zie ik bijv. bij Olaf (http://www.snuffelsite.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5422) een Furman boven in zijn rack hangen. Of zou die alleen nuttig zijn vanwege de racklights ?

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

zo'n furmaan filtert een beetje rotzooi weg, en is dus voor fijngevoelige electromica ( waaronder CD-spelers) een aan te raden optie. Optie 2 is op een scoopmeter de spanning nazien, en dan de zaaleigenaar erbij roepen en hem dat probleem op laten lossen.

Want ieder contract vraagt om "schone" groepen, en is dus de vwerantwoordelijkheid van de feestgever.

stiekum toch wereldkampioen geworden

Comment

• peternotermans
                      • Oct 2003
                      • 156

Handig, die zoekfunktie .

Naast PA-werk speel ik regelmatig als toetsenist in 'n band en ben na een "vervelend spannings-ongevalletje" van afgelopen weekend op zoek naar een fatsoenlijke oplossing om mijn kostbare spullen te beschermen.

Ik ben dus op zoek naar een apparaat dat beschermt tegen onderspanning / overspanning / losschietende danwel uitbrandende nul bij CEE aansluitingen / spikes agv motoren in koelingen (feesttenten!) / belabberde ongestabiliseerde "fietsdynamo-op-traktor-wiel" achtige generatoren / etc.etc.etc.

Dus geen UPS of AC-regulator. Te duur en heeft geen zin; als de spanning echt slecht wordt valt de PA / verlichting waarschijnlijk eerder uit dan mijn toetsenspul.

Na wat internetten kwam ik diverse modellen van Furman en T.Rack tegen en op dit moment heeft de PL-PLUS SERIES II POWER CONDITIONER van Furman mijn voorkeur.

Mijn vraag is: heeft een van jullie ervaringen met eender welk merk / model ?

Alvast bedankt.
                      --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

Als je een beetje electrotechnisch onderbouwd bent kun je zelf eenkastje in elkaar zetten.
                        Onder- en overspanningsrelais' zijn bij de betere electrogroothandels verkrijgbaar. Zo is er bijvoorbeeld de Pilz ZUZ-series met instelbare onder- en bovenlimiet, maar merken als Telemecanique of Siemens zullen het ook wel in hun pakket hebben.

Succes en knutsel ze !
                        Meer is minder, minder is meer

Comment

• peternotermans
                          • Oct 2003
                          • 156

Dat type relais ken ik wel, maar de responstijden van relais zijn niet al te best.

Pilz specificeert < 700ms.

Dat is leuk om bij het opbouwen een veiligheid te hebben als je de stekker in 't stopcontact stopt (bij te hoge of te lage spanning komt er geen spanning op 't systeem), maar veel te langzaam als er "ineens" iets gebeurt...

Tegen die tijd heb je de verzekering al gebeld

Furman specificeert < 1ns...

Als electronicus zou ik best zelf iets kunnen gaan ontwerpen met fatsoenlijke EMI filtering etc.etc. maar daar ontbreekt me gewoon de tijd voor.

Heeft er niemand zoiets in bv zijn high-end efx rack zitten? In gitaarracks schijnt dit redelijk standaard te zijn..
                          --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--

Comment

• HR Soundproductions
                            • Oct 2005
                            • 649

ik heb een tijdje de powerbrite pb15 pro gebruikt. Deze had de volgende zaken in zich; surge protection, peak voltage spike clamping and RFI/EMI filtering. Moet zeggen dat het wel werkte, het aanslaan van de koelkast was niet of nog nauwelijks hoorbaar. Niet meer die grote "plop" geluiden in ieder geval....Ook niet als aan het einde van de avond de "sfeerverlichting" in de vorm van tl-buizne werd aangedaan....

Nadat ik mijn mengpanelen had vervangen van mijn beide sets ( behringer DX-1000 ) voor Apollo's had ik hier nog nauwelijks danwel geen last van. De powerbrite is er dan ook uitgegaan en tot op heden ( touch wood) geen last meer van gehad.....

Het leuke, of beter gezegd rare, is dat onze energieleveranciers bedrijven welke energie terugleveren op het net, niet of nauwelijks controleren op harmonische vervuiling van het net.Ook is het gebruik van regelbare aandrijvingen enorm toegenomen en die slingeren ook nog aardig wat het net op. Pas als er meerdere klachten zijn van gebruikers gaan zij pas op onderzoek uit en wordt er de eventuele "vervuiler" gevraagd om maatregelen te nemen.

Comment

• Dikke Foaf
                              • May 2003
                              • 618

De FURMAN PL-PLUS E II heeft ook die overspanningsbeveiliging en doet ook wat filtering. Kan nooit slecht zijn.
                              Spikes kunnen meestal geen kwaad en geven meestal alleen maar storingen op geluid bijv.
                              Onderspanning kan voor de meeste apparatuur ook geen kwaad, ofwel werken ze niet, ofwel presteren ze gewoon minder, maar kapot gaat het er meestal niet van.
                              De frequentie-onstabiele generators zijn bijna alleen maar op te lossen met de duurdere reeksen van Furman, de AC regulators of met een UPS.

De furman speelt denk ik het meest in op onze basisbehoeften (overspanning, filtering en licht) aan een betaalbare prijs.

Comment

Working...