Hallo,
Nieuw op dit forum, dus ik kom maar gelijk met een voor mij/ons complexe materie.
Mijn excuses voor het lange verhaal.
Onze uit 4 personen (zanger/gitarist, gitarist, bassist en drummer) bestaande coverband gaat over op in-ear monitoring met gegoten oortjes: 3 zachte, 1 harde.
In 80% van de optredens die wij verzorgen is er een professioneel geluidsbedrijf of een mixer voorhanden met voldoende aux sends voor een monitor mix. Bij de andere 20% zijn er allerlei beperkingen, waarover onder meer. In 30% van de gevallen wordt ons gevraagd de PA in te huren. Dus hebben wij ook geen vaste geluidsman/geluidsbedrijf.
Wij hebben de aanschaf van een Behringer X16 overwogen maar die zal dan vaak overbodig zijn, tenzij we de hele reutemeteut aanschaffen zoals splitters etc.
Dan kom je snel uit kosten tussen de 1400 en 2000 euro en wie weet waar het dan ophoudt.
Onze setup is als volgt:
3 x zang
1 x semi-akoestisch gitaar
1 x elektrisch gitaar: de bedoeling is zoveel mogelijk vanuit een Boss GT-100 multi fx evt. i.c.m. een of twee Palmer PDI-09’s, naar keuze mono of stereo, naar de PA te gaan en de versterker zoveel mogelijk thuis te laten).
1 x basgitaar: via pedalboard mono-signaal naar de PA. Versterker zoveel mogelijk thuis laten.
1 x drums (zie onder)
1 x Alesis sample pad (stereo)
SITUATIE 1
---------------
Kleine zalen/cafeetjes waar een beperkte powered mixer hangt, geschikt als zanginstallatie. Dit staat binnenkort te gebeuren en als het niet anders kan moeten de versterkers toch weer mee.
Toch om de oren te beschermen en in-ears te gebruiken, vraag of het volgende kan:
a) De Jamhub waar we mee repeteren gebruiken als podiummixer en de stereo output splitten
naar 2 x XLR en zo naar de mixer sturen. Met de Jamhub op zich door koptelefoons prima geluid, maar kan en klinkt dit wel over een live PA/zangset? Als het kan, blijven versterkers thuis.
b) Versterkers en Jamhub meenemen. We hebben 3 dynamische microfoons die we aan Jamhub koppelen voor overhead.
Twijfel of dit kan en of je dan beter geen condensator mics (misschien zoiets als the t.bone Ovid System CC 100) aanschaft?
SITUATIE 2
---------------
Kleine zalen/cafeetjes waar een passieve mixer hangt, met actieve speakerkasten.
Vaak met de beperking dat er bijvoorbeeld maar 2 aux sends zijn.
Ik neem aan dat a kan, maar wat met b?
a) 2 aux sends signalen binnenhalen op de Jamhub, verder de gitaren en basgitaar ook koppelen aan de Jamhub voor eigen mix te verbeteren.
b) De drums blijven altijd een probleem. Ons is een 7-delig Devine MIC-DS-7 koffertje aanbevolen, maar dat vraagt weer 7 extra kanalen en fantoomvoeding. Dus waarschijnlijk ook weer een extra mixertje. Als a kan, is er voor b een beter alternatief of kan het niet anders?
SITUATIE 3
--------------
De situatie waarin alles voorzien is voor een goede monitor mix.
Kunnen we dan volstaan met het aanschaffen van een stel Behringer Powerplay P1’s?
Kan de gitarist dan bijvoorbeeld via koptelefoonuitgang van de Boss GT-100 (stereo naar XLR kabel) op input 1 zijn GT-100 geluid binnenkrijgen en op input 2 de mix van de geluidsman?
Of raden jullie daarvoor aan beter een kleine mixer te nemen?
SITUATIE 4
---------------
Toch een mixer om altijd eigen monitormix te hebben? Waar volgens mij die digitale mixers in tekort schieten is het splitten van het signaal. De geluidsmannen zien ons al komen met zo’n mixer en 2 XLR sends van ons krijgen. Dat willen ze waarschijnlijk niet, dus moet je toch weer splitters gaan kopen e.d.
Is het een optie om zo’n Allen & Heath Wizzard mixer tweedehands te kopen (nieuw is te duur) waar je mixer en splitter ineen hebt? Deze mixer zal dan niet altijd nodig zijn maar dan blijven de kosten wel onder de 1000,- waarschijnlijk, hetgeen eigenlijk het maximum is wat we willen investeren.
Het gaat ons om wat we minimaal moeten aanschaffen voor iedere situatie en dan verder kijken wat de beste oplossing is voor de moeilijkere situaties.
Zoals ook gezegd zijn de drums vaak een probleem. In de kleinere kroegen zonder IEM volstaat vaak een mic in de drumkick, maar nu de drummer gegoten oortjes gaat krijgen is het de vraag wat hij zelf nog gaat horen.
Als er geen algemeen advies gegeven kan worden, prima. Maar al zijn er onderdelen waarvan jullie zeggen “dat kan prima” of “dat doe je beter niet” zijn we al een eind op weg geholpen.
Alvast bedankt voor de belangstelling en reacties.
Nieuw op dit forum, dus ik kom maar gelijk met een voor mij/ons complexe materie.
Mijn excuses voor het lange verhaal.
Onze uit 4 personen (zanger/gitarist, gitarist, bassist en drummer) bestaande coverband gaat over op in-ear monitoring met gegoten oortjes: 3 zachte, 1 harde.
In 80% van de optredens die wij verzorgen is er een professioneel geluidsbedrijf of een mixer voorhanden met voldoende aux sends voor een monitor mix. Bij de andere 20% zijn er allerlei beperkingen, waarover onder meer. In 30% van de gevallen wordt ons gevraagd de PA in te huren. Dus hebben wij ook geen vaste geluidsman/geluidsbedrijf.
Wij hebben de aanschaf van een Behringer X16 overwogen maar die zal dan vaak overbodig zijn, tenzij we de hele reutemeteut aanschaffen zoals splitters etc.
Dan kom je snel uit kosten tussen de 1400 en 2000 euro en wie weet waar het dan ophoudt.
Onze setup is als volgt:
3 x zang
1 x semi-akoestisch gitaar
1 x elektrisch gitaar: de bedoeling is zoveel mogelijk vanuit een Boss GT-100 multi fx evt. i.c.m. een of twee Palmer PDI-09’s, naar keuze mono of stereo, naar de PA te gaan en de versterker zoveel mogelijk thuis te laten).
1 x basgitaar: via pedalboard mono-signaal naar de PA. Versterker zoveel mogelijk thuis laten.
1 x drums (zie onder)
1 x Alesis sample pad (stereo)
SITUATIE 1
---------------
Kleine zalen/cafeetjes waar een beperkte powered mixer hangt, geschikt als zanginstallatie. Dit staat binnenkort te gebeuren en als het niet anders kan moeten de versterkers toch weer mee.
Toch om de oren te beschermen en in-ears te gebruiken, vraag of het volgende kan:
a) De Jamhub waar we mee repeteren gebruiken als podiummixer en de stereo output splitten
naar 2 x XLR en zo naar de mixer sturen. Met de Jamhub op zich door koptelefoons prima geluid, maar kan en klinkt dit wel over een live PA/zangset? Als het kan, blijven versterkers thuis.
b) Versterkers en Jamhub meenemen. We hebben 3 dynamische microfoons die we aan Jamhub koppelen voor overhead.
Twijfel of dit kan en of je dan beter geen condensator mics (misschien zoiets als the t.bone Ovid System CC 100) aanschaft?
SITUATIE 2
---------------
Kleine zalen/cafeetjes waar een passieve mixer hangt, met actieve speakerkasten.
Vaak met de beperking dat er bijvoorbeeld maar 2 aux sends zijn.
Ik neem aan dat a kan, maar wat met b?
a) 2 aux sends signalen binnenhalen op de Jamhub, verder de gitaren en basgitaar ook koppelen aan de Jamhub voor eigen mix te verbeteren.
b) De drums blijven altijd een probleem. Ons is een 7-delig Devine MIC-DS-7 koffertje aanbevolen, maar dat vraagt weer 7 extra kanalen en fantoomvoeding. Dus waarschijnlijk ook weer een extra mixertje. Als a kan, is er voor b een beter alternatief of kan het niet anders?
SITUATIE 3
--------------
De situatie waarin alles voorzien is voor een goede monitor mix.
Kunnen we dan volstaan met het aanschaffen van een stel Behringer Powerplay P1’s?
Kan de gitarist dan bijvoorbeeld via koptelefoonuitgang van de Boss GT-100 (stereo naar XLR kabel) op input 1 zijn GT-100 geluid binnenkrijgen en op input 2 de mix van de geluidsman?
Of raden jullie daarvoor aan beter een kleine mixer te nemen?
SITUATIE 4
---------------
Toch een mixer om altijd eigen monitormix te hebben? Waar volgens mij die digitale mixers in tekort schieten is het splitten van het signaal. De geluidsmannen zien ons al komen met zo’n mixer en 2 XLR sends van ons krijgen. Dat willen ze waarschijnlijk niet, dus moet je toch weer splitters gaan kopen e.d.
Is het een optie om zo’n Allen & Heath Wizzard mixer tweedehands te kopen (nieuw is te duur) waar je mixer en splitter ineen hebt? Deze mixer zal dan niet altijd nodig zijn maar dan blijven de kosten wel onder de 1000,- waarschijnlijk, hetgeen eigenlijk het maximum is wat we willen investeren.
Het gaat ons om wat we minimaal moeten aanschaffen voor iedere situatie en dan verder kijken wat de beste oplossing is voor de moeilijkere situaties.
Zoals ook gezegd zijn de drums vaak een probleem. In de kleinere kroegen zonder IEM volstaat vaak een mic in de drumkick, maar nu de drummer gegoten oortjes gaat krijgen is het de vraag wat hij zelf nog gaat horen.
Als er geen algemeen advies gegeven kan worden, prima. Maar al zijn er onderdelen waarvan jullie zeggen “dat kan prima” of “dat doe je beter niet” zijn we al een eind op weg geholpen.
Alvast bedankt voor de belangstelling en reacties.
Comment