Eaw sb600

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S500D
    • Feb 2003
    • 215

Eaw sb600

Na een poos niet meer op het forum te zijn geweest, zit ik met een dilemma.

Ik heb een heerlijk setje van EAW. 4x sb600 met 4x mk5194 toppen. De toppen heb ik omgebouwd naar speakon en voorzien van handvatten.

Als amps draaien de subs op 2x Carver PT2400, 1x per kant pt2400.

Het laag klinkt heerlijk volgens de processorinstelling van EAW.

Ze komen lekker diep en klinken erg warm. MAAR ik krijg niet een lekkere punch. De bassdrum wil maar niet knallen.

Doe ik iets niet goed? Of zijn de sb600 daar niet geschikt voor en moeten daar nog een stel dubbel 18 sub extra bij.

Wie heeft ervaring met deze subs.

Gr Ronnie.
    U draait, Wij vragen.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Een 15" sub zou van naturen juist die 'punch' goed weer moeten geven... Heb je in die processor niet per ongeluk de verkeerde setting geladen?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jakkes72
      • Dec 2003
      • 1015

Probeer eens een MX100 oid te vinden... kijken hoe het dan klinkt. Zelf jaren de SB250 gehad. Met de MX processor was het direct klaar, uiteindelijke een Xilica aangeschaft, en Sander heeft deze voorzien van een goed klinkende config voor de SB250/JF260e.

Comment

• PvG
        • Sep 2012
        • 979

Gaat het om "vet" klinken of om druk op je borst?

In het eerste geval: probeer 'ns wat mid bij de bassdrum te draaien. En evt de set wat te ontlasten bij 50Hz en lager. En dan een paar dB er bij. Echt! De betreffende bassdrum heeft toch geen kickport hoop ik? Anders die er uit trekken en flink wat dekens er in.

In het 2e geval: veel dikkere set kopen. ;-)
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• S500D
          • Feb 2003
          • 215

Het laag is met de juiste instellingen ingeregeld in de processor.
          Maar de subs komen serieus laag en klinken dus ook wel vet met 4st. Maar ik mis de punch in vooral de kick.
          Als ik de specs moeten geloven mogen ze 2000 Watt per sub te verwerken krijgen met als rendement 101 db per watt per meter en ze krijgen 1200 watt. Maar als ik de kick eruit wil trekken zie ik de pt2400 best open komen maar die punch wil niet lekker komen. Dus vandaar mijn vraag. Ik zit er dus erg over te denken om er een paar dubbel 18'' onder te zetten (ook ivm de hoogte daar de sb600 sub wat klein zijn) maar ook voor de druk. Ben EAW maakt niet echt subs die qua afmetingen die maat hebben om een dubbel 18'' plat te leggen waat de sb 600 met zijn 2en weer op kunnen. Stiekem lijkt het mij wel wat om 4x sb1000 erbij te kopen maar die zijn me eigenlijk weer te diep. Pff lastig allemaal.
          U draait, Wij vragen.

Comment

• Timo B Geluidstechniek
            • Jun 2014
            • 456

Check even of de subs zonder toppen wel de punch geven die je zoekt. Als dit dus zonder toppen wel aanwezig is en met toppen niet draai dan eens de polariteit om.
            Zonder meet gegevens is het een beetje gokken zeg maar en online is weinig terug te vinden mbt x-over frequenties en filter topologie.

Die SB600 gaat to 35Hz volgend de spec sheet en extra 18" subs eronder zouden dus een flinke overlap krijgen. Is op zich geen probleem maar dan heb je wel een processor nodig die Allpass filters aan boord heeft die vrij te implementeren zijn om het spul naar elkaar toe te krijgen.
            Uitgaan van presets van een fabrikant is een begin maar wil niet zeggen dat het goed komt.

Misschien een keer uit laten meten door iemand met Smaart of een andere analyzer waar je fase mee kunt meten.......
            Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• Timo B Geluidstechniek
              • Jun 2014
              • 456

Welke setting gebruik je voor die toppen als ik vragen mag?
              Volgend de spec's die ik terug vond online loopt die top door to 40Hz (een soort van diep maar goed kan wel). Dit betekent dat het hele spul behoorlijk overlapt zeg maar (volledig dus daar die sub bij 35Hz een high-pass zou moeten hebben.

Mocht je in de settings van die processor kunnen kan je proberen een high pass op de top los te laten ergens vanaf 80 to 100Hz en de sub een low pass rond het zelfde gebied.
              Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Gevaar van zelf settings wijzigen zonder te (kunnen) meten is natuurlijk dat het probleem erger wordt.
                Het advies om te laten meten en zo zeker te weten dat de te maken settings kloppen is nog het beste advies.
                Kost iig minder dan extra subs met waarschijnlijk een beter resultaat.
                Zowel Timo als ondergetekende kunnen je daarbij helpen, stuur een van ons maar een pb wanneer er behoefte aan is.
                (Neem aan dat jij dat ook nog steeds doet toch Timo?)
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                  • Jun 2014
                  • 456

Ja hoor geen probleem

Comment

• S500D
                    • Feb 2003
                    • 215

Ik heb de settings gedownload van eaw op pdf. Deze heb ik in mijn DBX PA2 gezet.
                    Maar inderdaad wel een goeie om de toppen eens uit te zetten. Kan inderdaad maar zo zijn dat het kicklaag uit fase staat. Daar had ik even zo niet over nagedacht. Vandaar dat het sub wel lekker vet klinkt doordat het buiten het bereik can de toppen ligt. Ik ga er eens mee stoeien en als ik er niet uitkom dan doe ik een beroep op jullie Musicxtra en Timo.

Alsvast bedankt voor de reacties.
                    U draait, Wij vragen.

Comment

• Timo B Geluidstechniek
                      • Jun 2014
                      • 456

Waren die setting bedoelt voor de EAW processor of speciaal voor de DBX?
                      Als die settings in die PDF voor een EAW processor bedoeld zijn maar in een DBX worden geklopt wil dit niet zeggen dat ze kloppen met wat er volgens EAW nodig is om die speakers te laten klinken zoals EAW bedoeld heeft.

Er zijn maar weinig producenten die voor alle gangbare merken processors correcte presets online zetten. Dit komt enerzijds door de kosten en het werk wat er in gaat zitten en anderzijds willen producenten liever hun eigen (OEM) processoren bij hun speakers verkopen.

De enigste producent waarvan ik weet dat ze voor zo'n 25 verschillende processors settings beschikbaar hebben voor download is Fulcrum Acoustic waar dan ook nog een 2 tal levels gelden wat te maken heeft met de mogelijkheid tot het gebruik van FIR of alleen IIR filters. (Dit maakt het een merk wat voor installateurs makkelijker te implementeren is).
                      Toeval wil dat een aantal van de "grote mannen" van Fulcrum bij EAW weg gegaan zijn om hun eigen ding te gaan doen zeg maar.

Hier een paar linkjes mbt metingen op verschillende merken processing (voor het artikel van Bennet Prescott is interessant). Enjoy

I’m working on a advanced training for those who are interested in it. So i’ve seen remarks by people on the internet/forums suggesting to others to try certain filters instead of the o…

So first a link to a article written by Bennett Prescott : 20-fea…ted-equal.html This post will be updated when ever i get the chance to do measurements on whatever processor i come across an…

By the way polariteit heeft niks met fase te maken (het beïnvloedt wel de respons "een beetje" (veel dus) maar met ø draaien verander je het tijdsbeeld niet en dus veranderd de hoek van de fase lijn waaronder deze (meestal) naar beneden loopt bij subs niet. Fase is weer een ander ding. Mocht de fase alignment niet kloppen dan blijf je nog steeds een probleem houden in het x-over gebied tussen de subs en de toppen ongeacht of jet ø draait of niet......(ø = het symbool voor fase en niet voor polariteit (voor zo ver ik weet) maar goed is wel makkelijker zo dan elke x polariteit neer tikken wat met mijn typ kunsten geen leuk woord is maar goed dat is weer een andere discussie die dagelijks wereldwijd voor verwarring en discussies zorgt....)

Comment

• S500D
                        • Feb 2003
                        • 215

Aha. Ik ben volgens zeggen een prima geluidstech. Ik kan ook best wel een setje aansluiten en inregelen op de oortjes. Maar wat jij daar zegt Timo gaat me net effe boven de pet.
                        Ik geloof elk woord wat je zegt.

We gaan binnenkort toch even contact hebben.
                        U draait, Wij vragen.

Comment

• jadjong
                          • Oct 2003
                          • 654

Waarom settings gemaakt voor de ene processor niet zomaar werken in een andere processor:

Comment

• S500D
                            • Feb 2003
                            • 215

Heren. Ik wil even melden dat ik nu een heerlijk klinkende EAW set heb.

Allemaal bedankt voor alle tips en hulp.

Wat is er veranderd, ik heb een MX100 op de kop getikt.
                            Daarin zitten de juiste subkaarten voor de SB600 in maar er zitten topkaarten in van de JF serie.
                            Aangezien ik de MK serie heb klonk dat erg schel.
                            Dus heb ik in eerste instantie getracht om vanuit de DBX PA2 de subs door te sturen naar de MX100 en de toppen rechtstreeks via de PA2 te laten lopen. FOUT! Dat klonk nergens na.
                            Toen dacht ik dat ik misschien beter een 2x31 bands eq kon gebruiken om de toppen weer klinkend te krijgen. (BRAINWAVE)

Dat ga ik anders doen. Ik heb de PA2 fullrange gezet en met 2 kanalen fullrange out naar de MX100.
                            Vervolgens met de parametrische filters de toppen dusdanig getweakt dat zelfs ik er blij van werd.

Gevolg van die vreemde contructie is dat ik dmv mijn tablet het systeem kan blijven aanpassen dmv PEQ en GEQ en de 2x31 bands Grafische eq. Scheelt mij toch weer het randrackje meezeulen.
                            Om de beginnen met het laag. WOW! Heerlijk laag doorlopend tot 20 a 25 hz. Was voor de MX100 ondenkelijk. Heerlijk sublaag en ook de kickbass. Baslijnen zijn heel goed te volgen.
                            De toppen zo getweaked dat er nu een heerlijke heldere klank uitkomt met een goede stemverstaanbaarheid.

Ik zette Hell Freezes over op van The Eagles, en kreeg kippevel op mijn armen. Daarna nog even een stukje toto en een stukje Blues. Potverdikkie wat kan dat setje netjes klinken.

Het enige wat ik nog wel erbij wil zijn een stel dubbel 18 subs om wat meer ballen te krijgen voor de wat grotere zalen of feestenten. Maar tot een mannetje of 300 a 350 is het een heerlijke set.

Ik wilde het toch even laten weten dat vreemde constructie toch ook tot wat moois kan leiden.

Gr Ronnie
                            U draait, Wij vragen.

Comment

Working...