Yamaha powermixer met 2 tops en 2 subs

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • de muziek maker
    • Jun 2016
    • 16

Yamaha powermixer met 2 tops en 2 subs

Hallo allemaal

Zal me eerst even voorstellen. ik ben Henk en speel verschillende instrumenten .gitaar,drum,keyboard,accordeon,mondorgel.
    En ben nu bezig om een pa aangesloten te krijgen.
    ik heb een aantal onderdelen .
    Waaronder

2 x passieve subs 450w 18 inc met ingebouwde crossover

2 x tops 15 Inc 300w

En een zang versterker mixer de yamaha emx660

Ik zit met een aantal vragen

1 hoe sluit ik dit nu goed aan ?
    2 heb ik een apparte versterker er bij nodig
    3 hoe zit het nu met brug 8 ohm 4 ohm

Alles met alles snap ik het niet goed

Heb al wel wat dingen gelezen. Alleen wil ik het graag weten voor mijn set

Ook heb ik nog een 8 kanaals ross mengpaneel
    Drum monitor met sub en 2 pa speakers actief
    Losse monitors voor keyboard en gitaar

Graag hoor ik hoe of wat ik het beste kan doen
    Wat ik graag wil is in een kleine zaaltjes goed geluid neer te zetten hoeft niet mega hard maar wel mooi zuiver zowel zang als instrumenten

Vriendelijke groet henk
  • rdreiers
    • Nov 2009
    • 407

Ik denk dat het het beste is om aan te geven welke regio je woont. Kijken of er iemand van hier zin en tijd heeft om een keer met jouw samen alles aan te sluiten. Hier een bloemlezing neerzetten heeft denk ik weinig zin.

Richard

Comment

• de muziek maker
      • Jun 2016
      • 16

Hoop dit eigelijk op dit forum te vinden

Er zijn maar twee vragen kan ik het doorlussen
      Of heb ik een andere versterker voor de subs nodig

Heb opzich ervaring genoeg om het aan te sluiten

Groet henk
      Last edited by de muziek maker; 25-10-16, 15:53.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Of je door kunt lussen hangt van het scheidingsfilter in je subs af. Meestal zit daar een uitgang op die alleen het mid en hoog doorlaat.
        Welk merk en type speakers zijn het?
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• de muziek maker
          • Jun 2016
          • 16

Originally posted by MusicXtra
          Of je door kunt lussen hangt van het scheidingsfilter in je subs af. Meestal zit daar een uitgang op die alleen het mid en hoog doorlaat.
          Welk merk en type speakers zijn het?
          Ik weet zo niet wat voor merk de subs zijn wel dat er een schijdings filter in zit

De speakers zijn van peavey
          En de mixer is van yamaha

Groet henk
          Last edited by de muziek maker; 25-10-16, 21:45.

Comment

• drummerke
            • Oct 2006
            • 432

Dag Henk,

Vroeger gebruikte ik ook een gepowerde mixer (peavey) met 2 peavey sub en 4 tops allemaal doorgelust. Dus mixer naar subwoofer en dan naar top speakers. Ik moet wel zeggen dat je nooit het maximale vermogen uit je speakers zal mogen halen daar de versterker te licht is. Het grootste nadeel en gevaar bestaat uit het feit dat je nergens een limitter of beveiliging hebt om u verschillende speakercomponenten te overbelasten.

Is er een reden waarom je zulke grote boxen mee neemt als je toch niet echt luid speelt?

Comment

• de muziek maker
              • Jun 2016
              • 16

Originally posted by drummerke
              Dag Henk,

Vroeger gebruikte ik ook een gepowerde mixer (peavey) met 2 peavey sub en 4 tops allemaal doorgelust. Dus mixer naar subwoofer en dan naar top speakers. Ik moet wel zeggen dat je nooit het maximale vermogen uit je speakers zal mogen halen daar de versterker te licht is. Het grootste nadeel en gevaar bestaat uit het feit dat je nergens een limitter of beveiliging hebt om u verschillende speakercomponenten te overbelasten.

Is er een reden waarom je zulke grote boxen mee neemt als je toch niet echt luid speelt?
              Er zit in de subs een schijdings filter of crossover is dit wat je bedoeld ?

Kwa versterker lijkt het mij dat ik zo tog nooit men boksen kan overbelasten omdat de versterker lichter is als de boksen

Ik zit te denken om voor de subs nog een apparte versterker te kopen voor als het echt luid moet

De reden voor deze opstelling is dat ik nu subs en tops heb en kon het geschikt kopen ben nog een beginner groetjes henk

Comment

• drummerke
                • Oct 2006
                • 432

Wanneer je een extra versterker wil gebruiken zal je ook een crossover nodig hebben.

Wat vermogen betreft raad men een versterker altijd 1,5 a 2x meer vermogen mag leveren dan de speakers aan kunnen. Als een versterker clipt gaan de speakers er ook aan kapot.

Ik ben ook zo gestart als beginner maar toen ik een aantal jaar later overstapte naar men eerste gepowerde speakerset met de toen nog ouwe mackie SRM450 met bijhorende subs had ik minder gewicht mee, meer ruimte en 2x zoveel vermogen. Of anders gezegd, raad ik u eerder 2 goeie topspeakers aan om daarna te sparen voor 1 of 2 subs.

Waar je ook zal moeten op letten is je speaker kabel en de lengte. Hoe korter hoe beter. En hoe groter de diameter hoe beter. Gebruik zeker geen gewone instrument kabel om ze te verbinden.

Comment

• de muziek maker
                  • Jun 2016
                  • 16

Wanneer je een extra versterker wil gebruiken zal je ook een crossover nodig hebben.

Wat vermogen betreft raad men een versterker altijd 1,5 a 2x meer vermogen mag leveren dan de speakers aan kunnen. Als een versterker clipt gaan de speakers er ook aan kapot.

Ik ben ook zo gestart als beginner maar toen ik een aantal jaar later overstapte naar men eerste gepowerde speakerset met de toen nog ouwe mackie SRM450 met bijhorende subs had ik minder gewicht mee, meer ruimte en 2x zoveel vermogen. Of anders gezegd, raad ik u eerder 2 goeie topspeakers aan om daarna te sparen voor 1 of 2 subs.

Waar je ook zal moeten op letten is je speaker kabel en de lengte. Hoe korter hoe beter. En hoe groter de diameter hoe beter. Gebruik zeker geen gewone instrument kabel om ze te verbinden.
                  Oke top voor de info hier kan ik wat mee .
                  Er zit een dikke kabel bij die er bij hoort en is denk ik 1.5 m lang dus wat ik strax heb is sub koppel stang en dan top ik kon deze complete set kopen voor ongeveer 400 en daar heb ik niet een actieve set voor en dat er bij ben een beginner heb nog wel een vraag kwa smaak
                  Zou het ook kunnen dat je van top naar sub gaat omdat de sub tog filtert

Comment

• drummerke
                    • Oct 2006
                    • 432

Als je van top naar sub gaat heeft je top ook het laag (en daar gaat je woofer van stuk). En dan krijg je ook nog andere problemen met fase etc.

Goed luisteren naar je set is de boodschap. Met zo een setup kan je gemakkelijk alles in rook laten opgaan. Maar ik heb ook jaren gewerkt op deze manier (zonder rook).

Comment

• de muziek maker
                      • Jun 2016
                      • 16

Als je van top naar sub gaat heeft je top ook het laag (en daar gaat je woofer van stuk). En dan krijg je ook nog andere problemen met fase etc.

Goed luisteren naar je set is de boodschap. Met zo een setup kan je gemakkelijk alles in rook laten opgaan. Maar ik heb ook jaren gewerkt op deze manier (zonder rook).
                      Oke maar hoe gaat dat nu dan wand heb nu de opstelling staan zonder sub geeft gewoon mooi geluid alleen weinig bas

Comment

• beyma
                        • Oct 2002
                        • 1614

Gaat het om deze ?

Leuk ding hoor kan je best veel mee!

Maar goed, zit er op de subwoofer wel of niet een uitgang naar de top kasten? Dus een uitgang die het laag er uit heeft gefilterd en alleen mid en hoog naar de top kasten uitstuurd.
                        Zo ja, dan komen de subs op uitgang 'power amp 1' en vanaf de subs dus doorlussen naar de topjes.
                        Op 'power amp 2' komen je monitoren zodat je jezelf hoort, aan de voorkant zie je rechts midden een schakelaar zitten die je op de onderste positie 'main/monitor' zet zodat je apart je volume kan regelen van de main PA en je eigen monitoren.

Maaar heb je geen uitgang op de subs, dan zou je nog de schakelaar op main/main kunnen zetten en power amp 1 voor de tops en power amp 2 op de subs aansluiten. Alleen dan heb je zelf geen monitoren.....
                        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Je stelt vragen waar het antwoord niet op gegeven kan worden of waarbij er een heel boek geschreven moet worden om te antwoorden.
                          Zoals al eerder geadviseerd raad ook ik je aan iemand in je omgeving te zoeken die je kan helpen alles op de juiste manier aan te sluiten.
                          Het is met de minimale informatie die we hier, met name over je subs, hebben echt niet mogelijk je te helpen.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• de muziek maker
                            • Jun 2016
                            • 16

Originally posted by beyma
                            Gaat het om deze ?

Leuk ding hoor kan je best veel mee!

Maar goed, zit er op de subwoofer wel of niet een uitgang naar de top kasten? Dus een uitgang die het laag er uit heeft gefilterd en alleen mid en hoog naar de top kasten uitstuurd.
                            Zo ja, dan komen de subs op uitgang 'power amp 1' en vanaf de subs dus doorlussen naar de topjes.
                            Op 'power amp 2' komen je monitoren zodat je jezelf hoort, aan de voorkant zie je rechts midden een schakelaar zitten die je op de onderste positie 'main/monitor' zet zodat je apart je volume kan regelen van de main PA en je eigen monitoren.

Maaar heb je geen uitgang op de subs, dan zou je nog de schakelaar op main/main kunnen zetten en power amp 1 voor de tops en power amp 2 op de subs aansluiten. Alleen dan heb je zelf geen monitoren.....
                            Ja klopt het gaat om die mixer
                            Ik zal nog is proberen het uit te leggen

Ik heb 2 subs 18 watt 450 rms met 2 aansluitingen per sub en er zit een filter in de sub ook zit er een doorlussen kabel bij kort geloof 1.5 meter

En ik heb 2 peavey 300 watt rms met ook 2 aansluiting per box heb geen idee of hier een filter in zit

Wat betreft de monitors waar je het over hebt snap ik het niet helemaal ik heb 3 acktieve monitors 1 voor de drum en 1 voor zang en keyboard en 1 voor gitaar

Heb deze wel is mee laten draaien op de line out naar de main in heb eventueel nog wel een los mengpaneel heb geen idee hoe ik anders 3 acktieve monitors kan aansturen

Het kan een beetje rommelig over komen maar ben echt een beginner op het gebied van pa installatie ik snap dat het makelijk is om alles aan te laten sluiten maar zo leer ik er zelf niks van .en heb het idee dat het me zo wel stukje voor beetje duidelijk word
                            Groetjes henk

Comment

• drummerke
                              • Oct 2006
                              • 432

Beyma, de versterker is 2x 300W, dus zou ik geen 2 subs + 2 tops aan 1 zijde van de amp hangen. Zulke mixer met versterker zijn bedoeld om 4 speakers van gelijke watt en vooral ook 8 ohm aan te sturen. Maar dan speakers met een vermogen van 150 a 200 w per speaker/monitor. Dit is dan leuk voor een duo in een cafétje of club.

Comment

Working...