Draadloze headsetjes Toneel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

Een slechte microfoon zal sneller rondzingen en je hebt meer moeite om mooi geluid te produceren.
    Een sleche zender maakt gebruik van veel compressie, het eerste wat je niet wilt bij dingen die tegen rondzingen aanhangen is extra compressie waar je geen invloed op hebt.
    Een slechte mengtafel bied je niet alle tools om problemen op te heffen. Digitale tafels met 4 bands EQ geeft je meer mogelijkheden dan de 'one size fits all' EQ van de Mixwizzard.
    Slechte speakers zijn net zo erg al slechte microfoons, het kost je veel meer moeite om het beoogde resultaat te halen.

Bij een amateurgezelschap wat tegen dezelfde problemen als die van jou aan liep heb ik ze laten werken met Shure URD zenders en DPA microfoons. Waar men normaal moeite had om vier line-6 zenders en Dap microfoons werkend te houden op hun eigen PA had men nu voldoende ruimte om de tekortkomingen van goedkope speakers en beperkte mengtafel te omzeilen. Zelfs 12 headsets was geen probleem.
    Ik zou je graag een passend advies willen geven voor jouw beperkte budget, maar met zenders en headsets is die er niet. De 'goedkoopste' zender is een Sennheiser EW100 G3, samen met een Audac headset en iets van antenneverdeler ben je 1000.- incl BTW per acteur kwijt. Goedkoper dan dat gaat het niet worden tenzij je allerlei frutstraties accepteert.
    Last edited by jadjong; 02-09-16, 06:49.

Comment

• rdreiers
      • Nov 2009
      • 407

Als je meer info over gebruik van headsetjes wilt hebben,

Ik heb er geen aandelen in, ben wel erg grote fan van deze spulletjes.

Comment

• Jan van Duren
        • May 2004
        • 204

Op youtube vindt je diverse filmpjes hoe met headsets om te gaan. Dit is nog het beste advies " De spelers moeten hun best doen om luid en duidelijk gearticuleerd te spreken. "

Hoe vaak je mensen ook instructies geeft, hoe om te gaan met microfoon. Het gaat regelmatig mis. Regelmatig maak je mee dat ze hard kloppen op de microfoon of roepen doet ie wel. ja ,hij doet het wel. of ze praten er een halve meter naast en dan staat het publiek je aan te kijken met zo'n blik ' ik hoor niks' enz, enz.

Comment

• richardv
          • May 2014
          • 39

Nogmaals allemaal dank voor jullie reacties en tips!

Inmiddels zit ik wel met een dilemma:

- Op de oude voet verder met condensator microfoons: Slechte verstaanbaarheid, geen volume, grote variaties is geluidssterkte van de stemmen van de spelers.
          - Headsetjes huren: Is op het randje wat budget betreft. Zal soms wel en soms niet kunnen. Hierdoor kan er niet mee geoefend worden. Vind ik te link en vertrouw ik dus ook niet. Het gaat niet alleen om de kwaliteit van de headset/zender maar ook om de kwaliteit van de omgang hiermee.
          - Headsetjes kopen: Met richtprijs van 1000 euro per speler gaan we dat never nooit niet redden. Dat geld krijgen we nooit bij elkaar.

Je moet niet vergeten dat we nu een situatie hebben waarbij je afvraagt wat je als geluidsman er doet. Door de microfonen op het toneel wordt zo weinig opgevangen dat je de hele avond met kromme tenen probeert de boel niet te laten rondzingen. Volume zit er niet in. Want tja: 1000x niks = niks. En dat is jammer want men oefent vele avonden voor deze twee voorstellingen en het komt dan niet goed over naar het publiek.

Ik heb het volgende plan:
          De EQ gaat eruit en wordt vervangen door een kwaliteits eq.
          Ik ga met zowel 15" als met 12" speakers proberen. Waarschijnlijk zullen de 12" het beste gaan bevallen (kleinere openingshoek).
          Ik ga toch proberen wat de Stage-Line zenders met een goede headset doen.
          Dat wil zeggen: we gaan er in elk geval mee oefenen. Misschien laat het mij in de steek, maar misschien krijg ik er ook wel vertrouwen in. De praktijk zal het leren...
          Uiteraard snap ik dat dit niets iets is waar jullie blij van worden maar het budget laat gewoon niet anders toe.
          Waarbij ik nogmaals wil aangeven dat het nu helemaal bagger is (kan dus alleen maar beter worden...)

En als belangrijkste: de spelers krijgen een veel betere en uitgebreidere instructie omtrent verstaanbaarheid!

Als dit een beetje wil kan ik gaan sparen voor een setje van een veel beter kwaliteit en vervang ik spul stuk voor stuk.
          Maar dat zal de nodige jaren in beslag nemen denk ik.
          Last edited by richardv; 02-09-16, 19:47.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Ik zou niet direct dingen aan gaan schaffen maar eerst op proef vragen, meeste leveranciers zijn daar welwillend in.
            12" luidsprekers hebben niet per definitie een kleinere spreiding dan 15" luidsprekers, het is eerder andersom omdat een 15" al bij lagere frequenties gaat bundelen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• megabas
              • Nov 2004
              • 14

Aangezien sps het onzin vond wat ik schreef hè ik het maar weer weggehaald.
              Last edited by megabas; 04-09-16, 19:18. Reason: Sps vind het onzin

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

Originally posted by megabas
                Ik zou het toch nog eens proberen met het setje wat je hebt;
                voor een bonte avond gebruik ik voor een lage diepe zaal 4 8" topjes. Lekker dicht bij het publiek, netjes gedelayed. Als mic's gebruikte ik eerst condensators. Dat ging matig. weinig gain mee te halen.
                Wat me opviel wat dat ik met een dynamische mic (een beta 58) die ik voor een scene voorop gebruikte veel makkelijker volume wist te maken.
                Probeer het dus eens met een paar dynamische mic's in plaats van je condensators. Wellicht lost dit je probleem op. Je hebt de set, dus wat let je om het te proberen.
                Sorry hoor, maar wat je hier deponeert is onzin.
                Ten eerste vermeld je niet welke condensators je gebruikte met minder succes (cardioide, super cardioide, merk en type)
                Ten tweede heeft een beta 58 een supercardioide karakteristiek die dus afhankelijk van de hoek met de speakers en de reflecties uit de zaal wel of niet beter presteert dan je condensator.
                Ten derde : hoe zijn de microfoons geprocessed qua EQ enz.?
                Ten vierde: Hoe is de zaal uitgeruist? Dit aspect mis ik nog in alle verhalen in deze thread helaas............................................ ...... En is SUPER belangrijk!!!

Aan TS: heb je wel eens de zaal uitgeruist en geoptimaliseert qua freq. karakteristiek?? Daar begint het dus mee !!!!!!!!
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• richardv
                  • May 2014
                  • 39

SPS: wat megabas met ons deelde waren zijn/haar ervaring. Zeggen dat een ervaring onzin is lijkt me wat raar. Het is immers een ervaring.
                  Maar wat ik lees tussen regels door is dat uitruisen (of uitruizen, ik zie beiden...) erg belangrijk is.
                  Nu niet gelijk gaan antwoorden dat als je dat niet weet dat je dan dit soort zaken niet moet gaan doen, he?
                  Wat ik altijd deed is de versterking zo ver open draaien dat de boel gaat rondzingen.
                  Kijk ik in welk frequentie bereik dat zit en die schoof ik dan zo ver mogelijk dicht op de eq.
                  Daarvoor zet ik de microfonen in een subgroup welke ik dan door de eq liet lopen.
                  Dat was al een hele verbetering.

Maar ik ga me nu ook meer verdiepen in het uitruizen.....

Comment

• richardv
                    • May 2014
                    • 39

De afgelopen voorstellingen heb ik 6x de Stage Line zenders gebruikt.
                    Dit in combinatie met oa de Samson SE50 headsetjes.
                    Geen enkele storing of kraakje gehoord!
                    Ook de kwaliteit vind ik opvallend goed voor het geld.
                    Zelfs tijdens de intocht van Sinterklaas gebruikt en het bereik was best bijzonder.
                    Terwijl de beste man in een kamer, welke zo'n 150 meter en drie muren verder, werd opgeknapt had ik nog storingsvrij ontvangst.
                    Qua frequenties moet je wel even zien welke je kan gebruiken (en welke niet!) in de omgeving.
                    Ik kijk altijd even op: http://www.agentschaptelecom.nl/microfoonbanden
                    Super handig.

Ben dus erg tevreden met deze spullen.
                    Het is echter geen Sennheiser, laten wel zijn.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by richardv
                      Maar wat ik lees tussen regels door is dat uitruisen (of uitruizen, ik zie beiden...) erg belangrijk is.
                      Wat ik altijd deed is de versterking zo ver open draaien dat de boel gaat rondzingen.
                      Kijk ik in welk frequentie bereik dat zit en die schoof ik dan zo ver mogelijk dicht op de eq.
                      Dat 'uitruizen' is niks meer dan de probleem frequenties van je systeem in de ruimte waar het staat opzoeken, in feite doe je dat ook door een microfoon zover open te draaien tot het rond gaat zingen en dan de betreffende frequentie opzoeken en wegdraaien.
                      Het grootste verschil is dat je dan de karakteristiek van je microfoon meeneemt in het verhaal, helemaal niks mis mee dus.
                      Enige wat je zou moeten veranderen is de frequentie juist minimaal wegtrekken om op die manier de weergave zo min mogelijk aan te tasten.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Hitvision
                        • Jun 2003
                        • 388

Originally posted by richardv
                        De afgelopen voorstellingen heb ik 6x de Stage Line zenders gebruikt. Dit in combinatie met oa de Samson SE50 headsetjes.
                        De Samson headsetjes SE50 kan ik alleen maar beamen. Zijn echt zeer fijne mics voor een leuke prijs. Niet iedereen vind de earband prettig maar hier valt prima aan te wennen. Wel 'plak' ik vaak de beugel nog ietsje vast aan de wang om hem wat stabieler te maken. Ik gebruik nu tegenwoordig de Line 6 XD-V75 zenders (Voorheen Shure SLX oude frequentie). Ben meer tevreden over de Line 6 dan over de SLX. De companding in de SLX zit toch regelmatig in de weg. De Line 6 ook in een zeer drukke WIFI omgeving gebruikt. (Minimaal 6 accespoints en publiek met veel Smartphones) Geen dropouts tot nu toe gehad op klussen.
                        Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

Comment

• Ws Soundexpresse
                          • Jun 2001
                          • 1007

denk dat mijn vraag wel bij dit onderwerp aansluit:
                          Voor de serieuze klussen gebruik ik DPA tjes met Shure ULX-D setjes, allemaal prima, echter hebben we ook regelmatig toneel dingetjes zonder DPA budget...
                          Nu heb ik zelf een aantal van die dap Eclipse ontvangers/zenders en EV RE300 setjes (werken prima met de telex vlaggetjes en APD4+). De DAP wil ik gaan vervangen voor meer EV RE300.
                          Echter zoek ik een klankmatig goed en degelijk headsetje voor deze setup. Gewoon iets goeds, wat voldoende is voor een toneel groep, carnavals groep ed. Wat is jullie ervaring met betaalbare headsetje? Betaalbaar vind ik overigens rond de 100/150 inkoop. ex btw. per stuk.
                          Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

Ik vrees dat 150€ voor een redelijke draadloze headset wel wat aan de zeer lage kant is.

Die Line6 zenders werken fantastisch.

Comment

• MarkRombouts
                              • Jan 2005
                              • 1391

Volgens mij gaat t alleen om de headsetjes zelf. Ben ook benieuwd !!

Comment

• SPS
                                • Mar 2004
                                • 1662

Originally posted by MusicXtra
                                Dat 'uitruizen' is niks meer dan de probleem frequenties van je systeem in de ruimte waar het staat opzoeken, in feite doe je dat ook door een microfoon zover open te draaien tot het rond gaat zingen en dan de betreffende frequentie opzoeken en wegdraaien.
                                Het grootste verschil is dat je dan de karakteristiek van je microfoon meeneemt in het verhaal, helemaal niks mis mee dus.
                                Enige wat je zou moeten veranderen is de frequentie juist minimaal wegtrekken om op die manier de weergave zo min mogelijk aan te tasten.
                                Wel een beetje kort door de bocht vind ik.
                                Uitruisen in een meer algemene zin, betekent volgens mij, dat je met je weergavesysteem een zo vlak mogelijke weergaveresponse in de luisterruimte probeert te bereiken.
                                Alleen een paar resonantiepiekjes op de plek van de gebruikersmicrofoons is wel heel beperkt.
                                Als de TS begint met een zo goed mogelijke response in de luisterruimte met bv Smaart tools, en daarna nog wat fijnslijpt met notches op bepaalde feedbackpunten ben je toch heel wat beter bezig....
                                Maar, dat hoef ik jou als systeemontwerper vast niet uit te leggen
                                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...