PA speakers en regen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Helaas is regenwater verre van zuiver.... En daarbij neemt het meestal onderweg naar de binnenkant van je versterker ook nog wel wat vervuiling (zout) op.
    Zou er dus niet blind op vertrouwen dat regenwater niet geleid.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Je hebt spatbestendig en je hebt waterdicht. Denk dat we het eens zijn dat de meeste speakers enkel spatdicht zijn?
      Maw een line-Array in een volle regenvlaag zal het toch niet lang uithouden vrees ik.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by frederic
        Maw een line-Array in een volle regenvlaag zal het toch niet lang uithouden vrees ik.
        Even los van het feit of het goed is voor een systeem zal het in de praktijk erg meevallen.
        Luidsprekers zijn tegenwoordig allemaal geïmpregneerd en dus waterbestendig, de elektronica zit meestal goed weggestopt, dus niet zoals bij losse amps zichtbaar achter de front roosters, alleen de connectoren lopen vol met water maar daar is simpel iets aan te doen. Overigens heb ik laatst ook een open-air festival gedaan met 4 stages waarbij het verschillende keren behoorlijk heeft geregend, paar sets stonden open en bloot en gaf geen enkel probleem.
        Wel heb ik de aansluitingen goed in de gaten gehouden, één druppel water kan al genoeg zijn om een aardlek eruit te laten vliegen. Zoek dan maar eens op waar het probleem zit...

Comment

• geenstijl21
          • Jan 2008
          • 462

Waar ik me altijd het meeste zorgen over maakte was zand met regen. Wanneer er veel zand op je conussen zit en er komt water bij... dan kan dit een soort cement gaan worden en daar wordt je niet vrolijk van.
          "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by geenstijl21
            Waar ik me altijd het meeste zorgen over maakte was zand met regen. Wanneer er veel zand op je conussen zit en er komt water bij... dan kan dit een soort cement gaan worden en daar wordt je niet vrolijk van.
            Dat is heel simpel op te lossen met een stukje speakerschuim achter de grille....

Comment

• sjig
              • May 2012
              • 909

Had laatst een buiten evenementje met een aantal powered speakers. Door een soort van miscommunicatie had 1 van de speakers geen vuilniszak gekregen, maar het begon wel flink te regenen.

Heeft zeker 2-3 uur in de stromende regen gestaan en gaf geen krimp (bleek na afloop :P).

Comment

• Tweeterschieter
                • Apr 2015
                • 10

Ik was zelf eerst ook altijd 'bang voor regen' bij buiten evenementen.
                Heb wel eens een pallet hoes om een top gedaan en dan de voorkant er uitgesneden.
                Als mijn speakers nu echt in de regen staan plak ik wel altijd de open speakon connectoren af zodat daar geen water in loopt, en zorg altijd dat er iets onder de sub ligt zodat ze niet op de vochtige grond staat.

Er zijn trouwens zelfs speaker fabrikanten die een IP classificatie aan speakers geven.

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

Originally posted by Tweeterschieter
                  Er zijn trouwens zelfs speaker fabrikanten die een IP classificatie aan speakers geven.
                  IP22 haal je vrij makkelijk.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by DJ Antoon
                    IP22 haal je vrij makkelijk.
                    Haha, dan is het beschermd tegen hagelstenen groter dan 50 mm.

Comment

• Tweeterschieter
                      • Apr 2015
                      • 10

Originally posted by MusicXtra
                      Haha, dan is het beschermd tegen hagelstenen groter dan 50 mm.
                      Dat zou dan 12,5 mm zijn.
                      Sommige speakers hebben 55 dat kun je dus gewoon in de regen hangen.
                      Vind het vaak alleen niet echt een fijn idee als er monitors in de regen liggen, vaak zit er dan wel een stuk speaker schuim op maar een hoorn werkt natuurlijk ook prima als trechter.

Comment

• sjig
                        • May 2012
                        • 909

Vind het vaak alleen niet echt een fijn idee als er monitors in de regen liggen, vaak zit er dan wel een stuk speaker schuim op maar een hoorn werkt natuurlijk ook prima als trechter.
                        Moet je voor de lol eens water op een vlak stuk speakerschuim gooien. Blijft er verrassend lang op liggen voordat het er uiteindelijk doorheen komt :P

Maar ben het verder met je eens, iig niks wat een vuilniszakje niet oplost :P

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Monitoren is een verhaal apart, de hoogdriver vindt het meestal niet fijn als er water/bier in komt, qua regen kun je in ieder geval zorgen dat ze niet op een dakloos podium liggen.

Comment

• SPS
                            • Mar 2004
                            • 1662

Originally posted by MusicXtra
                            Monitoren is een verhaal apart, de hoogdriver vindt het meestal niet fijn als er water/bier in komt, qua regen kun je in ieder geval zorgen dat ze niet op een dakloos podium liggen.
                            Wel goeie koeling voor de compressiedriver
                            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• beyma
                              • Oct 2002
                              • 1614

De Neutrik STX lijn is IP54 = Plensdicht dus "Geen schade indien bespoten (12,5 l/min) onder eender welke hoek" , verkrijgbaar in speakon en powercon.
                              Dus als je dure spullen vaak in de buitenlucht verblijven is het wellicht een idee om daar in te investeren ?!

Als ik iets buiten moet doen qua geluid is het meestal alleen spraak en achtergrond muziek en dan blijven de goeie ouwe Bose 802 kunststof kastjes nog steeds hun diensten bewijzen, weer of geen weer
                              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• teunos
                                • Feb 2008
                                • 352

Originally posted by beyma
                                De Neutrik STX lijn is IP54 = Plensdicht dus "Geen schade indien bespoten (12,5 l/min) onder eender welke hoek" , verkrijgbaar in speakon en powercon.
                                Die moet je me toch eens laten zien, die STX powercon.
                                ''diamonds are forever''

Comment

Working...