geluid Breda live

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RvanHee
    • Nov 2015
    • 9

Originally posted by MusicXtra
    Probleem is dat de technicus heel veel kan verprutsen aan een show waardoor die slecht klinkt maar dat het slechte geluid ook door duizend en één andere oorzaken kan komen waar diezelfde technicus geen vat op heeft.
    Ik prik in op een bruin hout set, 6 kara kastjes per kant op een vlak van 80 x 35 meter,
    nee als de eerste 35 meter maar goed klinken is het prima word er gezegd, blijkt het hele veld vol te lopen en vervolgens komen er klachten van het achterste deel dat de zang niet te horen is, tuurlijk.

en het mooiste is nog de opmerking, "Dat het niet aan de speakers kan liggen, want dat is L'acoustics"
    voortaan maar niet meer inprikken op bruin bout, want dan heb je het als tech altijd gedaan als het ruk klinkt.

Comment

• Tofke78
      • Jan 2005
      • 504

Ik heb het nog nooit gehoord, maar draagt die Kara L'Acoustics echt niet verder dan 35 meter?? Van zo'n set van zo'n duur merk verwachtte ik toch meer..

Comment

• SPS
        • Mar 2004
        • 1662

Originally posted by Tofke78
        Ik heb het nog nooit gehoord, maar draagt die Kara L'Acoustics echt niet verder dan 35 meter?? Van zo'n set van zo'n duur merk verwachtte ik toch meer..
        Sinds wanneer is de duurte van een merk maatgevend voor de specs?
        De gebruikte configuratie van de Kara (6 kastjes) was blijkbaar niet voor een worp van > 35 a 40 meter geschikt. Dus het is -zoals eerder gemeld in dit topic- een kwestie van de juiste keuzen maken, resp Mogen maken!!
        Last edited by SPS; 16-07-16, 18:00.
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Geluidsgolven 'zien' helaas niet van welk merk de kasten zijn waar het uit komt. De worp van een line-array is voor een groot deel afhankelijk van de lengte van de array en hoe deze is opgehangen (hoogte en hoek). Kara is een dubbel 8" line-array, een array van 6 kastjes van dit systeem is zeker niet in staat om een terrein van 80 meter diep van geluid te voorzien, schat zo in dat je daar van deze kastjes al snel een stuk of 12 of meer per kant nodig hebt.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Tofke78
            • Jan 2005
            • 504

Originally posted by SPS
            Sinds wanneer is de duurte van een merk maatgevend voor de specs?
            De gebruikte configuratie van de Kara (6 kastjes) was blijkbaar niet voor een worp van > 35 a 40 meter geschikt. Dus het is -zoals eerder gemeld in dit topic- een kwestie van de juiste keuzen maken, resp Mogen maken!!
            Als je zoveel geld moet neertellen voor een array, verwacht ik toch meer. Anders ken ik minder dure oplossingen die meer kunnen :-) Ok misschien geen 80 meter, maar een array waarvoor je zoveel geld neertelt en amper 35 meter aankan...

Tenzij je natuurlijk gekke dingen doet qua inderdaad het foutief plaatsen/ophangen van de set. Zo waren wij onlangs in een L-vormige zaal met de Coax 12 van BA. Het podium stond gericht naar 1 been van de L. Wij hadden onze set opgesteld naar 1 kant omdat de uitbater de andere kant absoluut wou dekken met zijn set. Helaas kwam hij tot de ongelukkige ontdekking dat zijn set kwalitatief heel wat achterbleef op de onze. Begon hij plots 1 topje van ons te draaien naar de andere kant om de goeie kwaliteit toch ook daar te hebben. Gezien de smalle afstraling van die kastjes kan je natuurlijk nooit een mooie gehele dekking krijgen. Als je dan nadien begint te zeuren dat het in het uiterste en verste hoekje niet zo verstaanbaar was... Volgende keer Prospect topje mee en zijn setje dicht. Gedaan met zeuren :-)
            Last edited by Tofke78; 17-07-16, 11:08.

Comment

• PvG
              • Sep 2012
              • 979

Als je zoveel geld moet neertellen voor een array, verwacht ik toch meer. Anders ken ik minder dure oplossingen die meer kunnen :-) Ok misschien geen 80 meter, maar een array waarvoor je zoveel geld neertelt en amper 35 meter aankan...

Tenzij je natuurlijk gekke dingen doet qua inderdaad het foutief plaatsen/ophangen van de set. Zo waren wij onlangs in een L-vormige zaal met de Coax 12 van BA. Het podium stond gericht naar 1 been van de L. Wij hadden onze set opgesteld naar 1 kant omdat de uitbater de andere kant absoluut wou dekken met zijn set. Helaas kwam hij tot de ongelukkige ontdekking dat zijn set kwalitatief heel wat achterbleef op de onze. Begon hij plots 1 topje van ons te draaien naar de andere kant om de goeie kwaliteit toch ook daar te hebben. Gezien de smalle afstraling van die kastjes kan je natuurlijk nooit een mooie gehele dekking krijgen. Als je dan nadien begint te zeuren dat het in het uiterste en verste hoekje niet zo verstaanbaar was... Volgende keer Prospect topje mee en zijn setje dicht. Gedaan met zeuren :-)
              Ha, dus volgende keer ga jij het Chassé veld in Breda vullen met 2 Prospect toppen?? Man, er zijn appels en er zijn peren... en dit slaat toch als een l*l op een koektrommel?
              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• MarkRombouts
                • Jan 2005
                • 1391

Met Kara haal je zeker wel 35m dat is t probleem niet. Ook wel meer 50/60. Het gaat er dan wel om hoeveel spl je op afstand wil, en hoe je de array configureert en de hoogte van de set. Dus geen verkeerde conclusies trekken uit de opmerkingen hier.

Als je K1 of E15 zo ophangt dat t bij 35m stopt dan hoor je t daarna ook niet meer goed.

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

Originally posted by MarkRombouts
                  Met Kara haal je zeker wel 35m dat is t probleem niet. Ook wel meer 50/60. Het gaat er dan wel om hoeveel spl je op afstand wil, en hoe je de array configureert en de hoogte van de set. Dus geen verkeerde conclusies trekken uit de opmerkingen hier.

Als je K1 of E15 zo ophangt dat t bij 35m stopt dan hoor je t daarna ook niet meer goed.
                  Natuurlijk haal je dit met Kara. Dit is echt wel een referentie line array.

Comment

• jadjong
                    • Oct 2003
                    • 654

Elke speaker draagt even ver, verzwakking van geluid is natuurkunde en niet merk afhankelijk.

Comment

• SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

Originally posted by jadjong
                      Elke speaker draagt even ver, verzwakking van geluid is natuurkunde en niet merk afhankelijk.
                      Een enkele speaker: ok, maar een aantal boven elkaar en slim geprocessed qua afstraling en timing en onderlinge hoek levert toch andere resultaten dan domweg speakers tellen...
                      Tenminste, dat leer ik uit het mooie boek van McCarthy...

En zoals MusicXtra al schreef: voor zo'n afstand kom je met 6 boven elkaar tekort en heb je waarschijnlijk eerder 12 HE nodig!
                      Zeker met de lagere mannenstemmen (250Hz?) heb je lengte nodig om ver te komen.
                      Last edited by SPS; 17-07-16, 17:55.
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Tofke78
                        • Jan 2005
                        • 504

Originally posted by PvG
                        Ha, dus volgende keer ga jij het Chassé veld in Breda vullen met 2 Prospect toppen?? Man, er zijn appels en er zijn peren... en dit slaat toch als een l*l op een koektrommel?
                        Heb ik dit ergens geschreven? Ik dacht het niet. Maar uw reactie zegt naar mijn inziens al genoeg over uw manier van denken en uw perceptie op de dingen. Wie is er dan de l?l die op z'n koektrommel slaat...
                        Last edited by Tofke78; 17-07-16, 18:57.

Comment

• jadjong
                          • Oct 2003
                          • 654

Originally posted by SPS
                          Een enkele speaker: ok, maar een aantal boven elkaar en slim geprocessed qua afstraling en timing en onderlinge hoek levert toch andere resultaten dan domweg speakers tellen...
                          Tenminste, dat leer ik uit het mooie boek van McCarthy...
                          Dat ben ik met je eens en je noemt gelijk het punt waar ik op doel: afstraling. Hoewel we denken dat sommige speakers verder komen is het stiekem zo dat die speakers door hun afstraling en plaatsing vooraan minder hard zijn.

Comment

• PvG
                            • Sep 2012
                            • 979

Heb ik dit ergens geschreven? Ik dacht het niet. Maar uw reactie zegt naar mijn inziens al genoeg over uw manier van denken en uw perceptie op de dingen. Wie is er dan de l?l die op z'n koektrommel slaat...
                            Sorry, maar wat heeft je post dan wel te maken met Breda live? In mijn kijk op en perceptie van de dingen: niets.
                            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• Tofke78
                              • Jan 2005
                              • 504

Originally posted by PvG
                              Sorry, maar wat heeft je post dan wel te maken met Breda live? In mijn kijk op en perceptie van de dingen: niets.
                              Lezen is blijkbaar ook al niet je sterkste kant... In pleonasmen daarentegen...
                              Last edited by Tofke78; 17-07-16, 21:20.

Comment

• MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

Originally posted by frederic
                                Natuurlijk haal je dit met Kara. Dit is echt wel een referentie line array.
                                Maar wel een dubbel 8" 'referentie line-array' met alle bijbehorende fysieke beperkingen waar ieder merk mee te maken heeft. De werking van een line-array berust op het feit dat je in het far-field de optelling hoort van meerdere kasten en naarmate je dichterbij komt hoor je minder kasten tegelijk. Daarbij gaat het low meer bundelen in het verticale vlak bij een langere array waardoor de worp verder wordt. Met 6 Kara kasten lukt het simpelweg niet om laag genoeg nog bundeling in het verticale vlak te krijgen en in het far-field de optelling van meer kasten te horen terwijl je in het near-field slechts een enkele kast hoort.
                                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...