Carver PM1.5 op 4 W Bins

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Frank
    • Mar 2002
    • 26

Carver PM1.5 op 4 W Bins

Ik heb moneteel een Carver PM1.5 op 4 SA W bins voorzien van een DAS G45 18"speaker. (600W RMS 8ohm)

Zou het veel opleveren om hier bijvoorbeeld een LAB gruppen of QSC versterker aan te hangen. Dan schuif ik de carver door naar het low-mid.

• Techieguy
    • Dec 2001
    • 227

LAB is wel beter dan Carver kwa performance... Doe n LB 4000 en je wordt geka

Comment

• Remco vd Werff
      • Apr 2001
      • 753

Hoi Frank,

Als ik het goed heb geeft die Carver zo'n 2X600-700 watt aan 4 ohm.

2 W-bins per kant van 600 watt aan 8 ohm. Doorgelust is dat 1200 watt RMS aan 4 ohm. De algemeen aanvaarde regel is, dat je ongeveer 2X het RMS vermogen van je speakers aan versterkervermogen moet hebben om het maximale uit je speakers te kunnen halen. (gebruik de zoekfunctie voor uitleg).

Eigenlijk zou je dus een versterker nodig hebben van 2X2400 aan 4ohm.
      Het komt er dus op neer dat je veel te weinig versterkervermogen hebt om het beste resultaat te behalen. Je hebt nu +/- de helft van het RMS vermogen op je speakers staan.

Dus: koop andere veel zwaardere amp, of 2 amps en dan stereo of gebridged op 2 kasten. Lijkt me stuk handiger dan 1 amp van 2X2000 watt aan 4ohm, deze zijn namelijk behoorlijk prijzig en niet echt multifunctioneel. Dat het misschien voor later weer lastig maakt om ze ergens anders voor in te zetten.

Verder zijn over verschillende versterkers al meerdere topics verschenen. Dus je kan het beste eerst even deze onderwerpen doorlezen.

Succes ermee.

Groeten, Remco
      Groeten, Remco

Comment

• Willem
        • Sep 2000
        • 142

Je rendement gaat niet echt schokkend omhoog als je een zwaardere amp erachter zet...........

Comment

• Powerlight TD
          • Jan 2002
          • 111

Nee dat niet, maar als je stevig draait en je versterker draait tegen z'n eind heb je eerder kans dat je papier kunt plakken (of erger)..Daarom kun je beter zwaardere eindtrappen nemen. Je dempingsfaktor ligt dan hoger en de amp zal je speakers beter onder control houden.

Don't try that at home...

Michel Tenhage
          Techniek & Realisatie

Comment

• michiel
            • May 2001
            • 1032

Je kan beter een berg vermogen als reserve hebben dan een clippende amp. Dus waarom geen zwaardere, ik weet zeker dat het een hele verbetering zal zijn.

Groeten, michiel
            Groeten, michiel

Comment

• Willem
              • Sep 2000
              • 142

Als 600watt clipt dan clipt 3000 wat waarschijnlijk ook wel

Comment

• michiel
                • May 2001
                • 1032

citaat:
                Als 600watt clipt dan clipt 3000 wat waarschijnlijk ook wel

Daar gaat het mij niet om.
                Maar als je een amp die minder vermogen levert dan de RMS waarde van de speakers, dan zet je deze amp eerder vol open (laten clippen dus) dan een amp die meer als het RMS vermogen van je speakers levert. Als je 'te veel' vermogen hebt (een bak meer als je RMS waarde van de speakers), dan ga je hier waarschijnlijk voorzichtiger mee om.

Groeten, michiel
                Groeten, michiel

Comment

• Daan Hoffmans
                  • Aug 2000
                  • 1225

citaat:Je rendement gaat niet echt schokkend omhoog als je een zwaardere amp erachter zet...........
                  Als dat een reden zou zijn om geen zwaardere amp uit te kiezen, hadden ze waarschijnlijk veel minder verschillende types amps gemaakt......

Ik heb ook een site........
                  M'n baas heeft EAW olé olé!
                  <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• andre
                    • Nov 2001
                    • 111

reken maar uit om 3 db winst te halen heb je dubbel vermogen nodig.

3db is het kleinste waarneembare verschil wat je kan horen.

dus inderdaad met een zwaardere amp zal je er niet veel van merken

Alle taalfouten, spelfouten en stijlfouten zijn drukfouten
                    Alle taalfouten, spelfouten en stijlfouten zijn drukfouten

Comment

• Willem
                      • Sep 2000
                      • 142

GAap....ik zeg niet dat het geen goed idee is...maar verwacht er niet te veel van....Op mn jbl setje staat ook geen 2x300 wat....(zie forum lem ampies)

Comment

• Daan Hoffmans
                        • Aug 2000
                        • 1225

Allemaal bekende informatie. Maar de praktijk leert toch dat het scheelt. Het is de extra headroom die het hem doet.

<center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• PowerSound
                          • Nov 2001
                          • 1892

Al veel gehoort, maar wat is nu headroom eigenlijk ?

PowerSound was hier...
                          PSL Bvba powered by
                          L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                          Yahama LS9-32 / MC7L-48
                          Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                          Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• Daan Hoffmans
                            • Aug 2000
                            • 1225

Je headroom is in principe het vermogen wat je over hebt.
                            Zeg maar:"De ruimte boven je hoofd".

Comment

• Dré
                              • Nov 2001
                              • 409

citaat:
                              reken maar uit om 3 db winst te halen heb je dubbel vermogen nodig.

3db is het kleinste waarneembare verschil wat je kan horen.
                              Nou... 3dB is wel wat meer dan een nauwelijks waarneembaar verschil. (probeer maar eens uit op je mixer). 1dB is ruwweg waarneembaar als zijnde een verschil (niet altijd; meestal).

Overigens gaat het rendement van je systeem zeker NIET omhoog als je zwaardere versterkers gebruikt; eerder omlaag (doordat koper (maar ook aluminium) een positieve TC heeft). Wat wel omhoog gaat is je SPL_nom (maar da's NIET hetzelfde als je rendement).

-- Pardon my French, I'm Dutch --
                              -- Pardon my French, I\'m Dutch --

Comment

Working...