Geluidsprocessing op dj

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by MarkRombouts
    Volgens mij worden wij als techneuten betaald om het geluid zo goed mogelijk bij de bezoekers te krijgen. Iedereen mee eens ? Ook bij een DJ show dus gewoon aan de slag gaan om dat te doen wat nodig is om de DJ te helpen een knallende show neer te zetten. Net zoals je bij een band zou doen. Een DJ is ook gewoon een artiest die wordt geboekt om zijn kunstje te doen, of dat nu eigen werk draaien is, of plaatsjes uit welke hitlijst dan ook.

We zijn natuurlijk afhankelijk van t aangeboden signaal, maar voor de rest niet zeuren en aan de gang daarmee. Of de volgende keer t klusje niet aannemen als je niet wilt.

Veel gebruikte middelen in mijn geval:
    -eq al dan niet dynamisch
    -multiband compressie
    -limiting
    -waves maxxbass
    Natuurlijk probeer ook ik het zo goed mogelijk te laten klinken alleen zijn de mogelijkheden erg beperkt met slechts een links en rechts. Limiting zie ik als beveiliging, niet als verbetering. Enige wat ik doe is soms ingrijpen op de EQ als het te scherp is of het sub wat aanpassen als het te gek wordt of iets gekker moet. Veel meer kun je niet doen en, heel eerlijk, ik hou het niet vol om een hele nacht druk te zijn met slechts 2 kanaaltjes en zoveel beperkingen. De meeste klussen die ik op dat gebied heb ben ik vaak ook druk met continu de geluidsdruk meten om het maximale uit de opgelegde limiet te halen, handhaving die komt meten en overleggen en met het in het gareel houden van DJ's die veel te hard insturen. Het is dan ook een heel ander spelletje dan het mixen van live muziek waarbij ik van begin tot eind continu druk ben met fine-tunen van de mix.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• SPS
      • Mar 2004
      • 1662

waarom niet de volgende approach als geluidsleverancier:
      Kwak het zooitje neer, regel in, bescherm je spullen tegen stuk gaan,ga lekker iets anders doen en kom terug om af te breken.
      Laat ze lekker hun gang gaan......

ff chargeren
      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• T.O.P.
        • Jun 2014
        • 100

Qua chargeren- heeft er al iemand geroepen dat de pro-DJ z'n spullen wellicht iets beter voor elkaar heeft dan die snotneus van om de hoek?

Comment

• qvt
          • Oct 2009
          • 721

Originally posted by T.O.P.
          Qua chargeren- heeft er al iemand geroepen dat de pro-DJ z'n spullen wellicht iets beter voor elkaar heeft dan die snotneus van om de hoek?
          De flink betaalde DJ's weten meestal net zoveel over geluidskwaliteit en gain structuur als de gemiddelde slaapkamer DJ, al is er natuurlijk wel wat verbetering kwa geluidsmedium.

@SPS: Op die manier raak je de klus wel kwijt :-)
          There is no substitute for imagination

Comment

Working...