verschil mono en stereo signaal

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by Aart Rietveld
    Als je daar een gebalanceerde uitgang op aansluit worden het in-fase- en het uit-fase-signaal opgeteld en hou niets over: stilte!

Je kunt dit controleren door de kabel tussen de inprikaansluiting en de vaste mixer te bekijken. Zeer waarschijnlijk heeft men daar een "omgekeerde splitkabel" gebruikt: Master L en Master R naar één XLR-steker.
    Je houdt dan het verschil tussen links en rechts over.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Dj Gino V
      • Feb 2009
      • 237

Zal het aan ee kabel van ginder kunnen liggen want heb ook gehoord dat ams
      de kabel kiet is aangesloten er een brom op het systeem zit.
      nu heb ik zelf ook nog een ART ProMix 3-kanaals microfoon mixer en dacht dat ik deze kan gebruiken om mijn master uitgang mono te maken want er is geen Summ op het linker kanaal

mvg Gino V

Comment

• Hans van Demen
        • Oct 2011
        • 113

Originally posted by Dj Gino V

mvg Gino V

...........zeker en vast............

Comment

• Hans van Demen
          • Oct 2011
          • 113

Originally posted by Dj Gino V

mvg Gino V
          ......zeker en vast......

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Het gemis aan leestekens, hoofdletters, juiste spelling en zinsopbouw maakt het al erg lastig om dit onduidelijke verhaal enigszins te kunnen volgen, als het dan ook nog in het Vlaams gaat gooi ik de handdoek in de ring.

Comment

• Aart Rietveld
              • Aug 2004
              • 190

Gino: Als je er al een extra mixer tussen gaat zetten om een mono-signaal te kunnen maken kun je beter de reeds aanwezige mixer gebruiken. Je hebt dan niets te maken met het problematische inprikpunt. Of je ernu zelf een extra mixer tussenzet of de lokale mixer gebruikt scheelt dus niets qua aantal schakels in de keten.
              MusicXtra: Als je een XLR-input ongebalanceerd stereo aansluit (ik ken broadcastmixers waar dat vanuit de fabriek al gebeurde) en je prikt er een gebalanceerd signaal op hou je bij mono-weergave toch echt niet over. Daarom vroeg ik de TS ook hoe de vaste mixer is aangesloten op het versterkerrack. Grote kans dat dit toch een stereo-verbinding is (welliswaar met 1 connector) waarbij er pas in het versterkerrack een mono-signaal gemaakt wordt. Dit klopt met de opmerking van de TS dat er brom is als er niets aangesloten is, met een a-symetrische lijn is de kans hierop erg groot.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by Aart Rietveld
                MusicXtra: Als je een XLR-input ongebalanceerd stereo aansluit (ik ken broadcastmixers waar dat vanuit de fabriek al gebeurde) en je prikt er een gebalanceerd signaal op hou je bij mono-weergave toch echt niet over. Daarom vroeg ik de TS ook hoe de vaste mixer is aangesloten op het versterkerrack. Grote kans dat dit toch een stereo-verbinding is (welliswaar met 1 connector) waarbij er pas in het versterkerrack een mono-signaal gemaakt wordt. Dit klopt met de opmerking van de TS dat er brom is als er niets aangesloten is, met een a-symetrische lijn is de kans hierop erg groot.
                Dat het niet werkt is duidelijk maar een gebalanceerde ingang is een verschil versterker, in dit geval wordt het verschil tussen pin 2 en 3 versterkt. Sluit je links en rechts respectievelijk op pin 2 en 3 aan dan zul je het verschil tussen links en rechts uit de speakers gaan horen.

Comment

• Aart Rietveld
                  • Aug 2004
                  • 190

Originally posted by MusicXtra
                  Dat het niet werkt is duidelijk maar een gebalanceerde ingang is een verschil versterker, in dit geval wordt het verschil tussen pin 2 en 3 versterkt. Sluit je links en rechts respectievelijk op pin 2 en 3 aan dan zul je het verschil tussen links en rechts uit de speakers gaan horen.
                  Dit verhaal snap ik maar ik bedoel het juist andersom. Ik denk uit het hele verhaal op te kunnen maken dat juist de ingang van het versterkerrack van de vaste installatie aangesloten is als L op pin 2 en R op pin 3 en dat deze in de processor opgeteld worden. Als je dan van een externe mixer een gebalanceerde uitgang (L of R) op zo'n ingang aansluit hou je door de optelling van een infase- en een uitfase-signaal niets over.

De door mij genoemde manier van aansluiten is natuurlijk zeer ongewoon maar ik ben dit al meerdere malen tegengekomen. En als ik dan lees dat de TS uit Belgie komt sluit ik geen enkele mogelijkheid meer uit...

Comment

• Dj Gino V
                    • Feb 2009
                    • 237

Alvast bedankt voor de reacties.

En wat ik er nu uithaal is dat ze dus stereo over een xlr Stekker hebben gezet en deze dan ook niet meer gebalanceerd is, maar als ik nu wel een gebalanceerde kabel ga gebruiken werkt het systeem mogelijk ook niet of alleen een enkel kanaal

mvg Gino

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Klopt, de oplossing is simpel, maak een XLR/RCA verloop met links op 2 en rechts op 3.

Comment

• Dj Gino V
                        • Feb 2009
                        • 237

Beste,

zal deze kabel dan de oplossing misschien bieden
                        Procab REF703 XLR male - 2x RCA male 5.00 meter

want zelf solderen houd ik liever tot de laatste optie

alvast bedankt
                        mvg Gino

Comment

• Aart Rietveld
                          • Aug 2004
                          • 190

Misschien wel.... Ik kan alleen niet opmaken op welke manier de XLR-connector aangesloten is.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Zou hier ook niet gelijk een 5 meter kabel voor kopen maar een die zo kort mogelijk is en dan verlengen met een XLR.
                            Scheelt geld en waarschijnlijk ga je die verder nooit meer gebruiken.

Comment

• Dj Gino V
                              • Feb 2009
                              • 237

Bedankt voor de tip zal die van 1m nemen😉
                              En kan geen kwaad als ik daar een microkaart voor gebruik om te verlengen zeker

mvg Gino

Comment

• Aart Rietveld
                                • Aug 2004
                                • 190

Een microkaart als verlengkabel? Is dat een nieuwe vlaamse uitdrukking?

Comment

Working...