Voor mij is het simpel... Het komt er niet in. Ja alleen als ik er een stortcontainer bij krijg.
Gaat Bose nu dan toch voor echte PA speakers?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Olaf, ik denk dat U zich zwaar vergist.
Wat dit nieuwe point source array systeem betreft, moeten we de resultaten afwachten van de luisterproef.
Bose heeft de laatste 10 jaar een aantal zaken geprobeerd in de pro wereld die minder goed gelukt zijn.
Reden: de prijs en de resultaten.
Fabrikanten kopiƫren en leren van elkaar. Bose is hierin geen uitzondering.
Maar Bose is nog altijd een naam in de hifi wereld die commercieel een groot succes is.
Wanneer Bose dit nieuw systeem op orde kan krijgen, en de resultaten zijn positief, dan hebben andere gevestigde waarden in de PA sector een groot probleem.
Als ze baggar leveren, gaat de pro afdeling ze waarschijnlijk richting faillissement, maar als het goed is gaan ze potten breken.
Want als het commercieel succes van de 802 zich herhaalt in de point source array systemen kan dit wel eens een knaller worden in de 'echte' PA sector.
Je hebt fantastische verhuurnetwerken, retegoedkope systemen die goed presteren en risicomijdende klanten. Dat is niet de basis om te gaan bewijzen dat deze keer, na een trackrecord van onzindingen, nu wel iets goeds hebt. Het is eenvoudig voor mij: sinds het PAS systeem heeft iedereen toch wel geleerd dat BOSE slecht is voor zowel je geluid, je klant, je publiek EN je portemonee.
Je moet dan we erg stoer zijn om dan gewoon te doen alsof de nieuwe folderpraat net zo gelezen moet gaan worden als iets nieuws van RCF of D&B oid? Je wil toch gewoon je bammetje verdienen? Laat die Yankees dan lekker in hun sop gaar koken met hun idee om jou per line array onderdeel 24 speakers te willen aansmeren. Ik bedoel, Je legt toch ook niet bij elke rit een passend setje banden op je auto? Een setje zomer en winterbanden is leuk maar dan moet je afhaken wegens betere dingen te doen.Last edited by showband; 10-10-14, 11:37.lekker belangrijk!Comment
-
Ik zie dat niet als afzeiken, zo simpel is het op dit moment gewoon met BA. Wil niet zeggen dat ik geen bestaansrecht heb, buiten de 'grote jongens' is er nog heel erg veel markt waarin ik met een kwaliteitsproduct een prima boterham kan verdienen.
Heb ook nooit het idee gehad dat ik me makkelijk tussen die grote jongens kan nestelen, wel dat ik andere doelgroepen prima kan bedienen.
Na twee jaar bezig te zijn, voornamelijk met ontwikkelen van een complete range, merk ik dat stug vasthouden aan mijn ontwerpfilosofie echt wel zijn vruchten afwerpt.Comment
-
Los daarvan verbaas ik me om Bose, er is echt wel een hoop kennis aanwezig binnen dat bedrijf maar ondanks dat laten ze de marketing machine regeren.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Alleen is levensduur niet het enige criterium en is Bose daar zeker niet uniek in.
Ik doel op de geluidskwaliteit, gebruiksvriendelijkheid, capaciteit, etc. Na de 802 is Bose geen serieuze speler in de pro-audio geweest en het zou me verbazen wanneer ze dat met dit systeem wel weer worden.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Hell, je vind zelfs nog lem en peavy die net zo lang meegaat. Niet de killer onderscheidingspunten van bose. Behalve de algemeen aanvaarde kritiek van bose adepten dat als de speakertjes stuk gaan. Dat het dan altijd "misbruik" was. Nooit het idee dat die dingen zo ontworpen zijn dat zonder controller of sturing of extra kastje ze soms verbazingwekkend snel stuk gaan. En dat "weerbestendig" bij bose niet betekend dat je ze langdurig hier in den haag buiten kan hangen. Gezien de prijsstelling zou ik als boseverkoper bang zijn voor een eon versus 802 vergelijking op de eigenschappen waarvan bose zegt dat ze superieur zijn. (foolproof, degelijk, restwaarde prijs/prestatie) En klinken doen ze allebei niet,
De hoeveelheid recones voor de speakertjes in 802's zijn alles behalve wat ik "blijven onverstoord het maar domweg doen" noem. Bose heeft gewoon net zo veel onderhoud nodig als alle andere merken. En steekt zeker niet met kop en schouders uit. Wat ik al zeg, een sa set uit de eighties is mijns inziens degelijker dan een bose. Lomp, dat wel. maar 802's met de oude eindbakken van bose erbij + processor + subkasten zijn ook een aanslag op de zichtlijnen.
De degelijkste dingen van bose zijn de baskanonspijpen gebleken. Die klonken vanaf het begin zo slecht dat ze allemaal amper draaiuren hebben tweedehands.
hun succesvolste ding is de 802. Daar zijn ook op dit forum ontelbare onderwerpen over te vinden.
Luidspreker onderdelen om zelf uw luidsprekers te repareren. Van de kleinste foamrand tot de Diamond tweeter.
lekker belangrijk!Comment
-
BA is gebouwd met Powersoft modules en een selectie drivers van de allerbovenste plank, het hout en de afwerking van de kasten dat ik gezien heb bij Sander was ook meer dan prima.
Gezien de BA-componenten zich al lang bewezen hebben, heeft BA zich op dat vlak ook bewezen.Comment
-
een kever is ook een betrouwbare auto gebleken. Maar wie rijdt er sinds de eighties nog kever die niet een liefhebber is?
Speakers hebben een afschrijfwaarde.
-Dure speakers hebben een grotere zak geld terug te verdienen.
-Dus je moet meer of duurdere klussen ermee doen.
-Onderhoud wordt belangrijk als je een langere terugverdientijd hebt.
-En het bedrag wat je er tweedehands voor krijgt moet ok zijn.
Ik denk werkelijk dat de best scorende speaker ooit op zakelijk vlak de EV 200 is geweest. Zeker niet de bose dingen.
En als je 802 adept bent heb je waarschijnlijk ook baskanonnen gehad...dure zepert. Dure allweather oplossingen op terassen geinstalleerd waar philips, RAM, peavey en jbl goedkoper waren geweest met hetzelfde resultaat. ongelofelijk dure plastic zangzuiltjes gebruikt waar gewone prima hadden voldaan. Kortom het in de markt zetten van de homespeakers onder de namen 800, 802, 802II enz. was goed gezien door de salesafdeling. Die het misbruik van hun homespeakers in de sixties goed opmerkten. een lucky shot. Lees gerust de ontstaangeschiedenis van de bose website waar ze uitleggen hoe de professional business is begonnen.
De homespeaker 901 uit 1968 bleek toen zo populair. Ook bij verhuurbedrijfjes. Dat ze in 1972 een “professionele” divisie oprichten. En het ding als professionele PA speaker (800) in de markt zetten. Sindsdien stellen de innovators en uitvinders tot op de dag van vandaag. Dat de 802 door hun “na research” als PA speaker in de markt is gezet en tot op de dag van vandaag “een innovatief product” is. Dat je in 1965-1970 al met 2 x 60 watt de grootste drive in van de regio kon hebben wordt even vergeten. (FMX uit den haag was zo een wereldshocking harde disco) Tot op de dag van vandaag noemen bose salespersonen twee plastic kastjes met elk 2 maal een 6 inch speaker + een amp van 250W peak afdoende om een basgitaar of DJ voor een zaal van 200 man te zetten. (“powerful enough to fill a mid-sized venue” in amerika is dat nog veel groter….) Specs die lopen van 200 Hz - 12 kHz voor een “full range” speaker. (PAS system)
Alles behalve “door research vooruitstrevend”...... Dus.
vooruitstrevend, Zoals de motional feedback technieken en ribbon ontwikkelingen van philips indertijd. Of electrostaten, of whatever techniek nagelaten is door de uitvinders bij bose.
Weet je nog ooit die Karlson resonator kasten? John Karlson ontwikkelde rond 1965 een handig kastontwerp. Om te voorkomen dat je een meterslange pijp kreeg met twee resonantiefrequenties. Werd alsnog 25 jaar later kneiterhard door bose als uitvinding een meterslange pijp met twee resonantiefrequenties in de markt gezet. Als “Acoustic WaveĀ® Cannon system. “Unique BoseĀ® acoustic waveguide loudspeaker technology” Vier meter sub pijp met twee resonantiefrequenties met een 84dB-SPL sensitivity….. Nota bene als uitvinding met patent, trademark en al….
Ongegeneerd tien jaar te laat een line array in de markt zetten in een folder vol “wij zijn uitvinders” praat. *zucht*Last edited by showband; 13-10-14, 17:01.lekker belangrijk!Comment
-
-
Goedendag allen,
Dan wordt de 88e reactie er een van iemand die het Roommatch systeem gehoord heeft.
Zaterdagavond naar concert van Hadewych Mines geweest in Figi Zeist. Even vooropgesteld: valt niet mee om anderhalf uur naar een vrouw te luisteren!
Figi is een zaal met 500 zitplaatsen welke gebruikt wordt als theater, bioscoop en congreszaal. Er hangt een Bose Roommatch systeem met drie kasten per kant en een dubbel 18"'subwoofer per kant op het podium. Rondom hangt Bose RMU 208 ten behoeve van het surroundsysteem.
Wat direct opviel was dat de array fysiek niet zover naar onder doorliep als op de foto's o.a. in dit topic. De technicus had gekozen om de eerste rijen te bedienen met kleine luidsprekers voor op het podium. Zou toch niet nodig moeten zijn. Ik kan de reden zo niet bedenken waarom er niet voor een extra kast is gekozen om die eerste rijen te bedienen.
Zij speelt basgitaar, zingt en gebruikt samples . Een toetsenist doet electrische piano en orgel en er is een drummer die ook veel op vibrafoon speelt. De muzieksoort is niet helemaal mijn ding maar er werd uitstekend gespeeld.
Het zaalgeluid was prima voor elkaar maar had voor mij niet de wow! factor. Ik vond het wat dun, weinig body hebben. Ik kan niet bepalen of dat door het systeem, de technicus of een combinatie hiervan kwam. Wel was het geluid gedetailleerd, helder en direct.
Vrijdag a.s. ga ik in Panama luisteren. Zal eens vragen naar het systeemontwerp van Figi. Mogelijk heeft het met het surround te maken.
Groet,
KasperLast edited by Kasper; 13-10-14, 11:06.Comment
-
Waar je in bijvoorbeeld Ede van je stoel geblazen wordt door het laag tijdens een film (staat me ook veel te hard eigenlijk) valt dat in Zeist altijd wel mee. Best beschaaft (en relaxt), maar weinig body.Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...Comment
-
BA is gebouwd met Powersoft modules en een selectie drivers van de allerbovenste plank, het hout en de afwerking van de kasten dat ik gezien heb bij Sander was ook meer dan prima.
Gezien de BA-componenten zich al lang bewezen hebben, heeft BA zich op dat vlak ook bewezen.Comment
Comment