Digitaal mengpaneel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Johans Sound
    • Jun 2014
    • 3

Digitaal mengpaneel

We zitten er aan te denken om een digitaal mengtafel te kopen.
    Alleen de adviezen zijn zo verschillend.
    Zijn er hier nog geluidsmensen/bedrijven of artiesten die er zijn mening over hebben.
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

Nee, sorry, geen meningen hier.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• timmetje
      • Dec 2012
      • 424

Welkom!

Iedereen hier heeft een mening, behalve PvG. :-)

Dus: wat is nu precies je vraag? Wat de voor- en nadelen zijn van een digitale mengtafel? Waarom je wel of geen digitale mengtafel moet kopen? Waarom de ene digitale mengtafel 1000 euro kost en de andere 100.000 euro?
      Last edited by timmetje; 05-06-14, 20:38.
      Tim

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Lees het topic over de mengtafel dag maar door, dan kom je erachter dat er qua klank niet veel verschillen zitten in de lagere prijsklassen.
        De keus daarin gaat dus meer afhangen van hoe de gebruikers interface je bevalt.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Johans Sound
          • Jun 2014
          • 3

Het is meer dat van analoog of digitaal? Is analoog beter dan digitaal? wat zijn de voor en nadelen daar in?

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Ten opzichte van analoog heeft digitaal wat voordelen (wat ook al 10x uitvoerig beschreven is, maar toch).
            Hieronder zitten de prijs, het gewicht/volume en de mogelijkheden.

Met een analoge mixer heb je een n aantal schuiven met EQ, gains, enz. Daarbij een mastersectie uiteraard met de nodige uitgangen. Wat je dan links of recht naast je tafel hebt staan is een fortuin aan compressors, gates, effecten, weet ik wat allemaal. Dat moet je elke keer aansluiten, inprikken, onderhouden, storingen oplossen.
            Vervolgens leg je een polsdikke multi naar het podium waar elk kanaaltje z'n eigen 3 aders heeft.

Digitaal leg je je mixer neer, trek je een stroompje en ethernetkabeltje naar je FOH en ben je klaar. Je hele outboard zit er in. Dat scheelt bij transport, bij tillen en slepen, bij aansluiten en opruimen, onderhoud, storingen en krijgt een keer in de zoveel tijd nog een update ook.

Kortom: minder gesjouw, minder storingsgevoelig, goedkoper (zowel aanschaf als onderhoud), minder transport/opslagruimte en geen gesleur met 120kg multikabel.

En dan hebben we het nog niet gehad over de mogelijkheden van opslaan van shows (handig voor soundchecks of terugkerende bands), multitrack recording, DAW wat sommige digimixers kunnen, redundantie, custom routing, enz enz.
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Voordelen digitaal: Geen dikke multi, presets op kunnen slaan, geen losse FX racks, compact met veel in/outputs.
              Nadelen digitaal: Afschrijving gaat erg hard door de ontwikkelingen, interface is niet standaard dus lastig om alle tafels te kunnen bedienen, overzicht is vaak minder door layers, scherm is in fel licht niet te lezen.
              Voordelen analoog: Kun je er eenmaal mee werken dan kun je dat op iedere tafel, sinds de opkomst van digitaal goedkoop, overzicht.
              Nadelen analoog: Dikke multi, groot, FX racks nodig die ook ruimte innemen, dure bekabeling.
              Hier op het forum is er ook al erg veel over geschreven, genoeg leesvoer dus.

Comment

• RayM
                • Jan 2006
                • 742

Is het voor eigen gebruik of voor verhuur? Heb je vaste bands/artiesten? FOH of ook monitors?
                Wil je eventueel ook live opnames kunnen maken? Heb je veel werk? Wat heb je nu?
                Antwoorden op deze vragen kunnen ook een afweging zijn om eventueel een digitale mixer aan te schaffen.
                Heerlijk die stilte

Comment

• zjeten
                  • Mar 2003
                  • 331

Wij hebben een digitale tafel besteld.
                  Ik ben afgegaan op klankkwaliteit ,prijs en marktappreciatie.
                  Het is de Midas pro1 geworden met de dl251.
                  Heb lang getwijfeld (ook omdat er toen nog geen budget was)met een digico sd9 maar ik denk dat we wel wat duurder gingen uitkomen. De midas is niet super goedkoop maar voor ons nog net haalbaar .Ik denk van met de midas ook een net iets warme klank te hebben. De dl251 hebben we erbij genomen om de multikabel uit te sluiten. Die was ook maar 22-6. Ik heb mijn PA gebeuren nu 3 jaar proberen op te bouwen met eerst een mackie 1640 na een jaar groter moeten kopen met een mackie 24.4 en een klein fx rack maar het was toch altijd bibberen als je een technische fiche kreeg of je het wel aan ging kunnen en of de band/klankman tevreden ging zijn. Met de pro1 blijven we compact maar kunnen we toch wel iets aan. Ik zou zeggen. Kijk welk budget je ongeveer wil spenderen. lees de handleidingen door van enkele opties en maak je keuze. Analoog zou ik zeker niet meer kiezen. Een x32 (voor iedereen betaalbaar) ,m32 ,pro1 of dan de duurdere tafels. Naar soundcraft heb ik niet gekeken omdat die tafels mij niet aantrekken maar misschien een optie voor jullie. Groeten Jef

Comment

• NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

Originally posted by Johans Sound
                    We zitten er aan te denken om een digitaal mengtafel te kopen.
                    Alleen de adviezen zijn zo verschillend.
                    Zijn er hier nog geluidsmensen/bedrijven of artiesten die er zijn mening over hebben.
                    Ja hoor,

Ik heb een Roland M-200i. Ik heb daar nu al zoveel over geschreven,
                    dat ff zoeken je waarschijnlijk sneller resultaat oplevert, dan dat ik
                    het hier nog een een keer tikken kan, oké enkel +?
                    - 32 kanalen
                    - tot 24 kanalen hybride (je kunt dus 24 kanalen on board inprikken)
                    - 19"
                    - i-Pad bestuurbaar wat ik echt ideaal vind

Tafel kost je 2k.
                    i-Pad zo'n € 500
                    dan nog een digirack en een flightcase, reken ff tussen de 4 en 5k?
                    (ook afhankelijk welk digirack je koopt).
                    Maar zoals gezegd, hij is hybride dus kun je tot 24 inputs gewoon je
                    huidige analoge multi blijven gebruiken.

grtz

Nes
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

Originally posted by Johans Sound
                      Het is meer dat van analoog of digitaal? Is analoog beter dan digitaal? wat zijn de voor en nadelen daar in?
                      Ik denk dat de zoekfunctie al heel wat onderwerpen hierover oplevert.

Comment

• frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

Als je een digitale tafel nu wil kopen in het goedkopere segment (onder 5k) kun je best de resultaten afwachten van de Midas M32.

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Wachten op wat er aankomt ja en nee. De ontwikkelingen volgen elkaar op dit moment zo snel op dat je met digitaal kan blijven wachten op....

Soms moet je gewoon de knoop doorhakken op basis van wensen en wat er reeds op de markt is met daarbij de reeds opgedane ervaringen (door derde) en bekendheid van de stabiliteit/functioneren van merk/type tafel.

Comment

• frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

Als je weet dat er een tafel uitkomt komende 2 maanden, met op papier betere eigenschappen, kun je toch beter nog even wachten vooraleer je je centen laat rollen?

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Hoeveel beter wil je die eigenschappen nog hebben?
                              Zet van een X32 maar eens het analoge equivalent neer, dan heb je een hele dikke stapel outboard gear, een heel grote tafel en vooral heel veel kabel.
                              Klankmatig ontloopt het elkaar bijzonder weinig dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

Comment

Working...