Gitaaramp versterken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

Die sm57 moet je wel precies mikken, en dan van buiten naar binnen gericht .... Best ook voor een 4x12 kast. Maar qua gemak de zeepklopper, en qua klank zal er vast nog wel iets mooiers bestaan. Audix maakt ook erg mooi spul. Maar die 57 heeft als voordeel dattie op iedere straathoek te vinden is.

Comment

• RayM
      • Jan 2006
      • 742

Originally posted by MacGyverSounds
      Maar die 57 heeft als voordeel dattie op iedere straathoek te vinden is.
      Dat is natuurlijk helemaal waar. Dat maakt het ook moeilijk om eens iets anders uit te proberen, een microfoon blind kopen doe je liever niet.
      Heerlijk die stilte

Comment

• Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

Die ATM 250DE is inderdaad niet erg geschik voor in een kick, dan moet je de AE2500 hebben...Op het moment gebruik ik voor de rock muziek in de kick alléén een SM91, dit na een tip van Raymond Tabak...
        Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

Dat heb ik dus gedaan met m'n Beyer M201, en die is niet alleen heel fijn op gitaarversterkers, maar doet het ook meer dan uitstekend op snare, toms, percussie, een vleugel/piano die er donker moet klinken, hihat, donkere overheads, wat je maar wilt. Veel mensen zeggen dat het de microfoon is die de SM57 had moeten zijn, en dat klopt zeker. Als 'ie op gitaar niet bevalt hang je het ding boven je snare ofzo, die kan je altijd wel ergens gebruiken.

Daan
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Grappig dat ik wat van dezelfde conclusies tegen kom die ik zelf ook heb getrokken. Zo heb ik al een tijd een paar 509's (exact hetzelfde als de MD409 maar dan als blackfire) in bezit. Erg mooie mics, maar ook erg oud. De 509, de 606 en beide uitvoeringen van de 609 zijn nooit echt in de buurt gekomen van mijn 509's. Te donker of ontzettend raspend zoals Hugo al meldde, het ergste van alles was dat ook met goed plaatsen of EQ'en er niet dezelfde "in your face" resultaten mee te halen waren. Maar toen probeerde ik de 906 en die heeft die eigenschap dus weer wel. Sterker nog, ze klinken regelmatig beter dan de 509's...

En wat Olaf nu doet, alleen een 91 in de kick, dat doe ik tegenwoordig vaak ook. Maar dat doe ik dan wel met de nieuwe B91, die heeft een mooie bult laag er bij. De twee grootste voordelen vind ik het ontbreken van fase-ellende en de hoeveelheid attack in het laag. zo'n Beta 52 is wat dat betreft toch een redelijk "trage" mic.

Maar ik dwaal af: Luister eens naar Heil, de PR30's zijn mics die heel precies dynamiek oppakken. De mooiste grootmembraam die ik tot nu toe op gitaar heb gebruikt is de Microtech Gefell M990. Deze is direct en klinkt groot. Het ding is alleen wat aan de dure kant. Zoals je misschien wel weet ben ik ook niet vies van speaker-emulators van het soort die tussen de eindbuizen en de speakerkast komen. Het is niet in elke situatie de juiste oplossing, gitaren kunnen er ook een beetje te direct van gaan klinken, maar vaak werkt het met stevige rock/metal erg goed. Zelf gebruik ik de kastjes van Tube Amp Doctor, maar ik heb ook goeie van zowel Palmer als H&K gehoord. Bijkomend voordeel is dat als je eens een bandje hebt met een fatsoenlijke top, maar een brakke speakerkast, je daar opeens een stuk minder last van hebt. Zo heb ik de afgelopen tijd een paar keer zo'n valvestate 4x12 kast op het podium gehad, wat een vreselijke kraskast is dat zeg! Ik was blij dat ik die doosjes bij me had.

Ben benieuwd wat je gaat aanschaffen. Ik wil die AT van jou overigens nog steeds wel eens horen op gitaar!
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• marczeebregts
              • Dec 2009
              • 71

Originally posted by sparky
              Luister eens naar Heil, de PR30's zijn mics die heel precies dynamiek oppakken.
              Dat is zeker weten een erg goeie tip!

En als je nog een AE2500 aan kunt komen, die zijn super. En uiteraard phase-rein. Helaas is daar de ATM250DE voor in de plaats gekomen. Maar dat toch echt niet dezelfde mic.

Ikzelf gebruik weleens de SM7b i.c.m. een SM57. Bij een open-back kast dan de 57 achterin. Een vaak vergeten plek. Phase omkeren en een beetje spelen met de plaatsing en je hebt een vette sound. Een lekkere bottom-end, maar niet boomy.
              Marc Zeebregts Geluidstechniek
              Freelance geluidstechnicus

Comment

• Olaf Duffhuës
                • Oct 2000
                • 2477

En als je nog een AE2500 aan kunt komen, die zijn super. En uiteraard phase-rein. Helaas is daar de ATM250DE voor in de plaats gekomen. Maar dat toch echt niet dezelfde mic
                Zover ik weet zijn ze gewoon nog leverbaar...De ATM250DE is er gekomen als goedkoop alternatief, alleen die mag er inderdaad niet naast staan, liggen, hangen of zweven...:-)

Het schijnt dat Lewit ook mooie mic's maakt, maar die hebt ik nog niet geprobeerd...
                Olaf Duffhuës

Comment

• marczeebregts
                  • Dec 2009
                  • 71

Verrek Olaf, je hebt gelijk. Al hebben een aantal winkels de mic uit de collectie gehaald. Maar effe googlen en je hebt 'm zo gevonden.
                  Marc Zeebregts Geluidstechniek
                  Freelance geluidstechnicus

Comment

• RayM
                    • Jan 2006
                    • 742

Originally posted by Olaf Duffhuës
                    Het schijnt dat Lewit ook mooie mic's maakt, maar die hebt ik nog niet geprobeerd...
                    Daar was ik net naar aan het kijken . En dat was eigenlijk ook het doel van mijn vraag. Wat is er op de markt naast de standaard mics die we allemaal gebruiken?
                    Ik heb op een beurs eens een paar Heil microfoons in mijn handen gehad. Ik vond ze verschrikkelijk lelijk en het woord Heil was prominent aanwezig. Dan haak ik al een beetje af terwijl ze heel goed kunnen zijn. Het gaat uiteindelijk om de klank. Maar toch...

En het is ook jammer dat sommige mics niet meer te verkrijgen zijn. Of je moet geluk hebben op Marktplaats o.i.d.
                    Heerlijk die stilte

Comment

• Olaf Duffhuës
                      • Oct 2000
                      • 2477

Verrek Olaf, je hebt gelijk. Al hebben een aantal winkels de mic uit de collectie gehaald. Maar effe googlen en je hebt 'm zo gevonden.
                      Waarschijnlijk vanwege de prijs..;-) Bruto € 590,00...EX BTW...;-)

En over dat Heil, ik denk dat het een tijdelijke 'hype' is..dat was een paar geleden ook met Schoeps...Alleen Schoeps kom je nu vooral tegen in de jazz en klassieke muziek...Ik ga in ieder geval m'n set niet iedere keer aanpassen aan een hype. Heeft een gast techneut 'tropische' mic's op z'n lijst...Mooi zelf meebrengen dan...Dit geldt ook voor 'vintage' mic's zoals de MD421, ik wil ze best een keer hebben, maar ik heb andere prioriteiten...;-)
                      Olaf Duffhuës

Comment

• Gast1401083
                        • Mar 2001
                        • 18

Originally posted by Olaf Duffhuës
                        Waarschijnlijk vanwege de prijs..;-) Bruto € 590,00...EX BTW...;-)
                        zag'm net staan voor bijna 800 USD - dat moet nog al een beste gitarist zijn dan... :-)

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

Ha die Ray en Olaf

Schoeps zie en zag ik zelden of nooit op riders terug van pop/rockbands. Dus die hype heb ik even gemist geloof ik... Ik werk af en toe met cmc5's van Schoeps en dan gaat het inderdaad om klassiek, jazz of wereldmuziek, waar deze dus 60 jaar geleden ook al werden gebruikt en niet alleen tegenwoordig. Of Heil een hype is? Het zou zo maar kunnen... Echter: ik heb pas geleden wat gitaaropnames gedaan waarbij ik een Sennheiser 509, een SM57, een Heil PR30 (allen close) en een AKG 414 op ongeveer een meter van de speakers heb gebruikt. Alledrie de closemics hadden zo hun eigen inbreng, anders had ik ze niet gebruikt voor de uiteindelijke opnames. (Ik had al een klein arsenaaltje geprobeerd) Wat bij de PR30 opviel was dus de eerdergenoemde precisie in het oppikken van dynamiek. Iets dat dus je kan helpen om sommige sounds te realiseren. Of er dan sprake is van een hype, of dat de naam voor sommigen wat dubieus mag klinken of dat ik ze wellicht niet mooi vind, dat interesseert me dan echt niet. Ik sluit dan ook niet zo snel iets op voorhand uit.
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• metalteacher
                            • Dec 2007
                            • 467

vooralsnog blijf ik bij de sm57. ik doe 80% metal, en daarvoor vind ik deze mic erg geschikt. met een beetje uitproberen qua plaatsing zijn goede resultaten te halen. de e906 en de e606 vind ik niet altijd een verbetering. ik vind de sm57 meer allround, daar is altijd wel een goed geluid mee te bereiken. andere mics zullen beter zijn, maar minder allround naar mijn idee. dat is dan meer voor de grotere verhuurbedrijven di het zich kunnen veroorloven meerdere sets naast elkaar te hebben
                            Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

• RayM
                              • Jan 2006
                              • 742

Iedereen bedankt voor de input.
                              Inmiddels heb ik de ATM250DE een aantal keren gebruikt bij rockbands (diverse merken amps) en dat is me goed bevallen. Daar ga ik zowiezo op verder borduren. De jazzband die ik mix blijf ik met de AT2020 doen. Kan binnenkort een Heil uitproberen, ben er toch wel benieuwd naar. En een 609 is in bestelling
                              Heerlijk die stilte

Comment

• timmetje
                                • Dec 2012
                                • 424

Dat is het grote voordeel van de SM57 (en de 58): ze brengen altijd een acceptabel resultaat voort.

Er zijn voor heel veel toepassingen inderdaad veel betere mics te vinden, maar dan kom je of op een budgetkwestie, of inderdaad microfoons die op één ding geweldig werken en verder eigenlijk nergens. En dat komt dan dus ook weer op een budgetkwestie, want je moet weer meer mics gaan kopen. Riep daar iemand vicieuze cirkel? :P
                                Tim

Comment

Working...