Smaart

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • axys
    • Aug 2006
    • 107

Het is namelijk zo dat wij van Limburg moeten komen en dat is dan toch nog 1,5 uur rijden.
    Als het tot 12 uur duurt, wordt het voor ons laat voordat we thuis zijn.

Wij denken er nog even over na...
    JP/PA Geluid & Licht

Comment

• Ws Soundexpresse
      • Jun 2001
      • 1007

Je hebt n PM van me... Ik ben erbij! Rij vanaf Maarheeze, heb nog zeker 3 plekken vrij in de bus evt....
      Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• Lapeche
        • Nov 2013
        • 7

Aan topicstarter,

Met alle respect hoe wil je smaart uitleggen op 4 a 5 uur ?
        Wat wil je juist uitleggen tijdens die periode en hoe diepgaand ?
        Vraag dit niet om je aan te vallen hoor maar om te zien of ik er iets aan heb.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

In 4 uur denk ik voldoende kennis over te brengen dat de deelnemer snapt wat hij wil meten en de meetresultaten op de juiste manier weet te interpreteren en, meest belangrijk, deze kan vertalen naar wijzigingen in de systeem preset.
          Je leert wat er gebeurd bij combineren van diverse weergevers, welke problemen je kunt verwachten en hoe je deze optimaal met elkaar samen kunt laten werken.
          Het is vooral praktijk gericht en in voor iedereen begrijpelijke taal uitgelegd, daarbij demonstreer ik hoe je diverse problemen herkend en vooral ook weet op te lossen en de eigenschappen van weergevers in je voordeel kunt gebruiken.
          Dat ik daarbij Smaart gebruik is niet belangrijk, dat is slechts de tool waar ik die avond mee werk, het is dus niet een specifieke Smaart cursus.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• qvt
            • Oct 2009
            • 721

Originally posted by Lapeche
            Aan topicstarter,

Met alle respect hoe wil je smaart uitleggen op 4 a 5 uur ?
            Wat wil je juist uitleggen tijdens die periode en hoe diepgaand ?
            Vraag dit niet om je aan te vallen hoor maar om te zien of ik er iets aan heb.
            De basis van SMAART kun je in 15 minuten wel doorgeven, de theorie achter het meten van luidsprekerssystemen dmv. FFT kan in een middag. Tenminste als je een beetje aanleg hebt voor wiskunde.

Maar daarmee alleen kun je nog geen luidsprekersystemen opzetten, maar dat valt dan ook niet onder deze cursus dacht ik?
            There is no substitute for imagination

Comment

• Lapeche
              • Nov 2013
              • 7

Originally posted by qvt
              De basis van SMAART kun je in 15 minuten wel doorgeven, de theorie achter het meten van luidsprekerssystemen dmv. FFT kan in een middag. Tenminste als je een beetje aanleg hebt voor wiskunde.

Maar daarmee alleen kun je nog geen luidsprekersystemen opzetten, maar dat valt dan ook niet onder deze cursus dacht ik?
              Ik geloof dat je misschien een basis kan meegeven maar heb persoonlijk mijn bedenkingen een beetje met een smaart opleiding van 4 a 5 uur.
              Mijn laatste smaart cursus heeft paar weken geduurd, oké daar zat heel veel praktijk bij ma daar is het om te doen eh, maar de theorie smaart duurde toch ook wel een kleine 2 dagen.

Ik twijfel er niet aan dat je de mensen op zo'n korte periode heel Smaart beknopt kan uitleggen maar of ze daarna de grafieken effectief kunnen interpreteren ...
              Ma ze hebben wel ergens een basis

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Die Smaart 2-weekse zal dan ook iets duurder zijn geweest dan 150,- ex. BTW. Relevante vraag, irrelevante beredenatie? Misschien is de cursus van MusicXtra wel veel beter opgezet, of begrijpen de deelnemers de stof sneller omdat ze al een bepaalde basis hebben.

Edit:
                Welkom op het forum! Na deze post ben ik stiekem wel benieuwd wie er achter "LaPech" zit...

Daan
                Last edited by djspeakertje; 13-11-13, 22:11.
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• timmetje
                  • Dec 2012
                  • 424

En wederom draait hier een topic uit op iets waar 't in eerste instantie niet om ging: het is geen cursus SMAART, het is een cursus 'systeem inregelen'. SMAART is daarbij, zoals Sander zelf al meerdere keren aangaf, slechts een hulpmiddel.
                  Tim

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Hoeveel kennis is er nodig om een systeem in te regelen?
                    Ik kan er een 10 daagse cursus van maken en tot de bodem de materie uit gaan diepen, je krijgt dan 95% kennis mee die je nooit meer zult gebruiken, de 5% die je nodig hebt weet je er waarschijnlijk niet uit te filteren waardoor het dus een waardeloze cursus is.
                    Ik kan ook een aap een kunstje leren door uit te leggen op welke button je bij Smaart moet klikken, dat zal best werken maar echt snappen waar je mee bezig bent leer je daar niet mee.
                    Het voordeel van geluid is dat alles verklaarbaar is, het blijft tenslotte gewoon natuurkunde. Ik ga dus voor de simpele uitleg om inzicht te geven wat er gebeurd en vooral veel praktisch toepasbare kennis mee te geven.
                    Uitleg over de werking van FFT analyzers of diepgaande kennis over Smaart ga ik daarbij niet geven, net als dat ik geen cursus Powerpoint ga geven omdat ik daar mijn presentatie mee gemaakt heb. De hele cursus zit vol met praktijkvoorbeelden die eerst met illustraties duidelijk worden gemaakt waarna er live gemeten wordt, ik zet een beamer met scherm neer zodat iedereen goed kan zien wat er gebeurd. Uiteraard vertel ik dan ook wat ik met Smaart aan het doen ben.
                    Je zult na de cursus jezelf vrij gemakkelijk Smaart of een soortgelijk programma eigen kunnen maken, simpel omdat je weet waar je naar zoekt en omdat je de diverse schermen juist kunt interpreteren.

Comment

• Lapeche
                      • Nov 2013
                      • 7

Originally posted by timmetje
                      En wederom draait hier een topic uit op iets waar 't in eerste instantie niet om ging: het is geen cursus SMAART, het is een cursus 'systeem inregelen'. SMAART is daarbij, zoals Sander zelf al meerdere keren aangaf, slechts een hulpmiddel.
                      Oké, het is dus een cursus syteem inregelen waarvoor Smaart een hulpmiddel is.
                      Hij wil uitleggen hoe we verschillende weergevers, speakers met elkaar kunnen doen samenwerken, wat problemen zijn en hoe ze oplossen. Juist ?

Dan vraag ik mij af wat verwacht hij dat we zelf al weten ? Zijn we pro's of ge-oefende hobbyisten ?
                      Groot verschil lijkt mij voor degene die willen meedoen.

Moeten we weten aan wat een line array speaker moet voldoen voor wanneer we over line array-speakers mogen spreken.
                      Waarom we geen hoek van 0 graden mogen gebruiken tussen 2 line array-speakers ?
                      Wat groupdelay is, waarvan komt dat ?
                      Waarom we deltasubs langs achter uit meten en niet langs voor ?
                      Dat we ook andere dingen als delay kunnen gebruiken om een systeem in fase te zetten ?

Wordt dat aanzien als basiskennis of niet ?

Naar mijn inzien is weten hoe een systeem werkt en dan bedoel ik elk onderdeel van het systeem een eerste vereiste is voor we wanneer we een goed kunnen inregelen en de grafieken van een SIM of Smaart kunnen analyseren.

Alé ik kan alleen maar aanmoedigen dat de kennis er in de live wereld op vooruit gaat en ik heb alle respect voor de cursusgever en wat hij wil doen.
                      Dat vind ik echt knap dat mensen zo hun kennis willen delen maar ik stel mij vragen bij wat er juist gegeven wordt voor welke doelgroep.

Ik ben er absoluut niet om kritiek te geven integendeel ik respecteer jullie moeite maar ik heb een vermoeden dat er eens mensen met verschillende verwachtingen naar daar kunnen komen omdat de theorie rond een systeem toch wel redelijk veel is. Er zijn namelijk boeken vol van geschreven.

Daarom wou ik even de advocaat van de duivel zijn.
                      Zodat het echt duidelijk is wat, hoe en voor wie.
                      Want iemand met een half verhaal naar huis sturen, omdat hij iets anders verwacht of niet helemaal mee is, kan er uiteindelijk voor zorgen dat ze juist meer fout gaan doen aan hun systeem.

Comment

• Lapeche
                        • Nov 2013
                        • 7

Originally posted by MusicXtra
                        Hoeveel kennis is er nodig om een systeem in te regelen?
                        Ik kan er een 10 daagse cursus van maken en tot de bodem de materie uit gaan diepen, je krijgt dan 95% kennis mee die je nooit meer zult gebruiken, de 5% die je nodig hebt weet je er waarschijnlijk niet uit te filteren waardoor het dus een waardeloze cursus is.
                        Ik kan ook een aap een kunstje leren door uit te leggen op welke button je bij Smaart moet klikken, dat zal best werken maar echt snappen waar je mee bezig bent leer je daar niet mee.
                        Het voordeel van geluid is dat alles verklaarbaar is, het blijft tenslotte gewoon natuurkunde. Ik ga dus voor de simpele uitleg om inzicht te geven wat er gebeurd en vooral veel praktisch toepasbare kennis mee te geven.
                        Uitleg over de werking van FFT analyzers of diepgaande kennis over Smaart ga ik daarbij niet geven, net als dat ik geen cursus Powerpoint ga geven omdat ik daar mijn presentatie mee gemaakt heb. De hele cursus zit vol met praktijkvoorbeelden die eerst met illustraties duidelijk worden gemaakt waarna er live gemeten wordt, ik zet een beamer met scherm neer zodat iedereen goed kan zien wat er gebeurd. Uiteraard vertel ik dan ook wat ik met Smaart aan het doen ben.
                        Je zult na de cursus jezelf vrij gemakkelijk Smaart of een soortgelijk programma eigen kunnen maken, simpel omdat je weet waar je naar zoekt en omdat je de diverse schermen juist kunt interpreteren.
                        Oké bedankt voor de uitleg.
                        Nog maals ik wil je helemaal niet afbreken, tegen werken of wat dan ook. Alle respect voor wat je gaat doen maar ik wou gewoon meer weten wat er exact van te verwachten.

Alvast Veel succes met je cursus.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Uitgangspunt is niet wat ik weet maar wat de deelnemers weten, en daarbij ga ik ervan uit dat die deelnemer nog weinig weet.
                          We gaan niet 16 bananen V-Dosc met 200 subs ophangen en uitmeten ook al is de basis nog steeds dezelfde.

Comment

• daviddewaard
                            • Mar 2008
                            • 627

ik denk ook dat je niet in 4 uurtjes kan leren hoe je een systeem inregeld, je komt denk ik niet verder dan simpel je toppen met sub op tijd/fase zetten met behulp van smaart, zonder daarbij te kunnen uitleggen wat je nu daadwerkelijk aan het meten bent.

systeem techniek blijft een erg complexe materie, heb zelf meerdere cursussen gevolgd van Magu en Bob meer dan 100 uur cursus tijd en behoorlijk wat grote systeem klussen gedaan en ik leer ook nog elke dag bij.
                            denk dat je nog het meeste leert van zelf wat testopstellingen maken en gaan proberen te begrijpen wat verschillende filters in de praktijk doen in hoe je ze optimaal kan benutten.

de ene keer heb je geluk en krijg je een systeem met main p.a, infills en een cardio sub in 1 uur ingemeten,omdat de verschillende kasten van hetzelfde merk zijn en al redelijk matchen met fabrieks presets,en de boel alleen simpelweg op tijd hoeft te zetten.
                            de andere keer loop je over dezelfde config een halve dag te bakkelijen met verschillende filters alpass enz omdat je met simpelweg fase/tijd niet meer weg komt.
                            een standaard 'truukje' bestaat niet.
                            ben van de week nog 2 uur aan het klooien geweest om een p.a van merk A met subs van merk B gematcht te krijgen in het overlap gebied 50-80hz soms lukt dit wel en soms ook niet.

maargoed, denk dat voor mensen die willen leren hoe met smaart hun subje-paaltje top config met eventueel een delay lijntje in te regelen die 4 uurtjes best leerzaam kan zijn.
                            A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Is iemand die na meer dan 100 uur cursus nog steeds geen subs met toppen kan matchen in staat om de cursus van iemand waar hij zelf niet is geweest op kwaliteit te beoordelen?
                              Als ik dat na zoveel cursus uren nog niet zou kunnen zou ik een ander vak kiezen en zeker geen stempel op de cursus van iemand anders drukken waar ik zelf niet geweest ben.....

Comment

• Lapeche
                                • Nov 2013
                                • 7

Originally posted by MusicXtra
                                Is iemand die na meer dan 100 uur cursus nog steeds geen subs met toppen kan matchen in staat om de cursus van iemand waar hij zelf niet is geweest op kwaliteit te beoordelen?
                                Als ik dat na zoveel cursus uren nog niet zou kunnen zou ik een ander vak kiezen en zeker geen stempel op de cursus van iemand anders drukken waar ik zelf niet geweest ben.....
                                Ik denk dat deze persoon wel degelijk in staat is om top met sub in fase te zetten als je gewoon L en R topje hebt met subje onder.
                                Hij heeft het hier volgens mij over complexere systemen en wilt zeggen dat een complex systeem niet zo snel ingeregeld is en je dat niet kan leren op 4 uur.
                                Als je moet gaan uitleggen hoe bv. allpassfilters werken, hoe ze te gebruiken en dergelijke heb je denk ik gewoon meer tijd nodig.
                                Maar dat is ook niet nodig in jouw cursus.

Allpassfilters is nu eenmaal een ingewikkelde materie waardoor bijvoorbeeld meyersound die functie standaard disabeld in hun galileo's. Alleen als zij vinden dat je capable bent krijg je er de toegangscode ervoor. Vele weten zelf niet eens dat die functie erin zit maar dat is juist het punt van Meyer. Zolang je er niet achter zaagt dat het er niet in zit weet je waarschijnlijk toch niet hoe het goed te gebruiken.

Hetzelfde geld voor subs die niet matchen bij het systeem waar David het over had.
                                Subs kan je nu eenmaal niet met een impuls respons in fase trekken met een PA, subs onderling met elkaar wel maar niet met een PA. Degene die iets anders beweerd .... Zijn uitleg hoor ik graag.

Als die subs dan volledige andere lowpass filters hebben dan de subs die bij het systeem horen kan je fase grafiek zo hard verschillen dat je 20ms of meer vertraging moet gaan ingeven. Dat komt overeen met je subs of PA ongeveer 7 meter achteruit te plaatsen ! Oke ze staan misschien in fase maar je creeert wel "luie" subs(of PA).
                                Dan is het misschien eerder aangeraden om de orde en/of topologie van de filter high en/of lowpass filter aan te passen zodat je fase grafieken al veel meer matchen en je maar 3 ms meer moet delayen. Maar dan moet je er ook weer een cursus filters aan koppelen. En zo kan je blijven doorgaan.
                                Dat zijn volgens mij de dingen die David wou vermelden. Dat je dat niet allemaal kan uitleggen om elk complex systeem in te regelen op 4 uur als je ervan uitgaat dat ze nog bijna niets weten.

Oké hij heeft het over dingen die misschien helemaal niet van toepassing zijn voor je cursus hij haalt gewoon een punt aan dat het ook veel complexer kan zijn dan simpel wat delaytijden in te voegen.

Hij geeft toch ook toe dat het voor heel basis LR opstellingen met een delaytje waarschijnlijk wel voldoende is.

Ik begrijp dat je u aangevallen voelt maar dat is helemaal de bedoeling niet eh. Nogmaals alle respect voor wat je gaat doen, ik steun dat volledig en een ben er zeker van dat voor een hele hoop mensen een wereld zal open gaan.
                                Dat ze wel degelijk een klein normaal systeempje kunnen inregelen.

Comment

Working...