digitale tafel voor jeugdcentrum: X32 of si expression?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by timmetje
    Rider-acceptatie is bij beide tafels in mijn ogen geen issue. De bands die daadwerkelijk met een rider op de proppen komen zetten daar echt geen X32/Si op...
    Ze kunnen er rustig een digico op zetten, maar voor een jeugdcentrum zijn het toch wel vaak bandjes die al blij zijn dat ze kunnen/mogen spelen. Als ze geluk hebben worden de drankjes betaald...
    Dit segment heeft geen eisen te stellen...
    Een rider is dan enkel handig om te weten wat ze graag zouden willen en wat ze mee brengen.

Comment

• RayM
      • Jan 2006
      • 742

Originally posted by Big Bang
      en dat je bij de behringer er het eerste half uurtje toch naast zult moeten staan
      Dat is zeker niet waar. Paar maanden geleden op een festival kreeg ik voor het eerst de X32 onder mijn vingers.
      Na een uitleg van 5 minuten kon ik gewoon de mix doen voor mijn band. Uiteraard was de tafel al geprepareerd.

Originally posted by gunrunner
      Als er na een optreden in de volledige zaal nog een fuif is, staat de mengtafel in het midden van de dansvloer, en duurt het ongeveer een half uur eer die weg kan...
      Dan heb je er zeker geen multi aanhangen. Mixer + rack kan toch in 5 minuten weg zijn? Multi's los, deksels erop en klaar
      Last edited by RayM; 15-10-13, 15:23.
      Heerlijk die stilte

Comment

• timmetje
        • Dec 2012
        • 424

Originally posted by DJ Antoon
        Ze kunnen er rustig een digico op zetten, maar voor een jeugdcentrum zijn het toch wel vaak bandjes die al blij zijn dat ze kunnen/mogen spelen. Als ze geluk hebben worden de drankjes betaald...
        Dit segment heeft geen eisen te stellen...
        Een rider is dan enkel handig om te weten wat ze graag zouden willen en wat ze mee brengen.
        Dat was precies mijn punt.

Te vaak kom je belachelijke eisen tegen die uiteindelijk worden verscheurd met de boodschap 'ach, op Tafel X lukt het ook wel'.
        Tim

Comment

• Olaf Duffhuës
          • Oct 2000
          • 2477

Te vaak kom je belachelijke eisen tegen die uiteindelijk worden verscheurd met de boodschap 'ach, op Tafel X lukt het ook wel'.
          Daarom gaat er bij mijn bandje de komende tour een eigen mengtafel en micro set mee...Te veel van dit soort dingen tegen gekomen...

En als je overlegt, kan er heel veel...Maar dat doen ze dan niet...
          Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• desolation
            • Jun 2012
            • 706

Originally posted by Big Bang
            Mijn antwoorden hierboven in het rood.
            Veel hangt af van hoe je de tafel gepatched en geroute hebt. Dat is inderdaad een eenmalige investering bij de X32, maar ik heb een basic 1:1 routing met GEQ inserts op 4 monitor lijnen + LR en effecten gepatched, daar kan toch echt iedereen zo mee uit de voeten.

Bij de Stagebox idd wel, bij de tafel niet. En tis toch best een prijzige kaart.

Laat ons eerlijk zijn: hoeveel mensen in dit segment draaien er met een processor of amps die AES/EBU bezitten? Weinig, zeer weinig, meestal gaat het hier over een actief setje waar de sound in geknald wordt. De Behringer zit het idd op, maar quasi alle andere budget processoren niet. En dan nog is het enkel leuk voor je LR, als je wat in-ears moet sturen zit je er ook mee vast hoor.

Comment

• Big Bang
              • Apr 2008
              • 652

Originally posted by desolation
              Bij de Stagebox idd wel, bij de tafel niet. En tis toch best een prijzige kaart.
              Nope, ook de kaart die in de tafel moet zit inbegrepen bij de stagebox...
              Laat ons eerlijk zijn: hoeveel mensen in dit segment draaien er met een processor of amps die AES/EBU bezitten?
              Uhh, ben ik de enige dan? (Apex intelli-X 48) Bovendien denk ik dat het rap toeneemt. De DBX driverack PA heeft idd geen AES/EBU, maar bijvoorbeeld de Xilica XD serie weer wel. Ook de nieuwe xilica's kunnen allemaal met AES/EBU uitgerust worden.
              Weinig, zeer weinig, meestal gaat het hier over een actief setje waar de sound in geknald wordt. De Behringer zit het idd op, maar quasi alle andere budget processoren niet. En dan nog is het enkel leuk voor je LR, als je wat in-ears moet sturen zit je er ook mee vast hoor.
              L+R, Subs op een aparte groep zijn al 3 uitgangen, en dan heb ik eventuele infills e.d. nog niet meegerekend. Als je voor je monitors nog niet genoeg hebt kun je er altijd nog een behringer DA van pak 'm beet 100 euro tussen zetten.
              It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• desolation
                • Jun 2012
                • 706

Ok, dan heb ik het fout begrepen. Bij de VI en SI Compact was de kaart steeds apart (en kostte ze dik 1250EUR)

Een Intelli-X48 is een processor die meer kost dan de complete set X32+stageracks of een SI Expression 3... Ik heb er ook een, maar dat is toch echt geen processor in verhouding met dit soort mixers naar mijn mening.

En alweer, LR + subs gescheiden en dan nog infills, dat zijn eerder grotere festivalsets waar we over spreken. Daar kom je niet aandraven met een Expression of X32...

Comment

• gunrunner
                  • Dec 2012
                  • 48

Bedankt voor de vele reacties. Misschien nog enkele zaken uitklaren. Er spelen zowel beginnende bands die blij zijn als de zang al versterkt kan worden, maar ook grotere (inter)nationale bands die in het clubcircuit spelen (prijsklasse 500-2500€). Grotere bands met hogere eisen spelen ongeveer 10 keer op een jaar, kleinere optredens is zo'n 30 keer per jaar. Aangezien het leuk is om ook tijdens de kleinere optredens over goed materiaal te beschikken, willen we liever kopen dan huren (+ als onze zaal dan verhuurd is, komt dit ook goedkoper uit voor de huurder als die een PA set wil gebruiken).

Rider acceptatie slaagt dus effectief op de grotere bands, niet op het achterneefje van de buren van... We willen vermijden dat we toch nog een tafel moeten huren uiteraard, en de analoge tafel & outboard wordt verkocht om het digitale materiaal te bekostigen.

Qua prijs: we kunnen de si expression 2 kopen tegen ongeveer dezelfde prijs als de x32 (soundcraft geeft een educatieve korting, behringer niet). We zouden ofwel de si expression 2 met 32kanaals digisnake nemen, ofwel de X32 met 2 16kanaals digisnakes (en flightcases etc.).

Ik ben zeker van plan om beide tafels nog te testen, maar het is handig om weten wat de algemene indruk/acceptatie is van deze tafels, vooral bedoelend op gasttechniekers van de iets 'grotere' bands om bovenvernoemde reden. Onze vrijwilligers moeten allemaal wel een basiskennis/cursus hebben vooraleer ze mogen mixen trouwens, en er zijn ook meer ervaren techniekers bij.

En het afbreken van de analoge tafel duurt (bij ons) echt geen 5 minuten. Misschien wel als je met 3 tegelijk bezig bent, maar als je er quasi alleen voor staat, moet je eerst de micro's van het podium halen (ja, er zijn er al enkele gestolen geweest). Met die digitale kan je direct uitpluggen, deksel op de tafel en je bent weg. Zo'n 32kanaals mackie blijft veel meer fysieke inspanning (ook al hebben we een easy tiltstatief).

Comment

• timmetje
                    • Dec 2012
                    • 424

Ik denk dat zowel de Behringer X32 als de Soundcraft SiEx 2 niet voldoen aan de riders van de grotere bands. Daarentegen, als een Mackie Onyx volstaat, zie ik geen bezwaren waarom beide tafels niet geaccepteerd zouden worden. (Alhoewel: 'no Merk X/Merk Y!' komt ook regelmatig voor op riders...).

Soundcraft is een wat meer geaccepteerde naam in het circuit, dus als je puur naar rider-acceptatie kijkt zou dat de meest voor de hand liggende keuze zijn. Daarbij komt nog dat de techneuten van die grotere bands wellicht al op een wat grotere digitale Soundcraft hebben gemixt, en dus al deels bekend zijn met de tafel.

(P.S.: bij een digitale tafel heb je ook nog gewoon microfoons nodig hoor... )
                    Last edited by timmetje; 15-10-13, 20:05.
                    Tim

Comment

• gunrunner
                      • Dec 2012
                      • 48

Ik denk dat zowel de Behringer X32 als de Soundcraft SiEx 2 niet voldoen aan de riders van de grotere bands. Daarentegen, als een Mackie Onyx volstaat, zie ik geen bezwaren waarom beide tafels niet geaccepteerd zouden worden. (Alhoewel: 'no Merk X/Merk Y!' komt ook regelmatig voor op riders...).
                      Ik heb al wel techniekers gehad die op hun rider 'no digital mixer' vermeldden, maar dit was vooral bedoeld op mixers met veel menu's / layers, waardoor je minder snel de monitors kan muten bij feedback bvb.

Soundcraft is een wat meer geaccepteerde naam in het circuit, dus als je puur naar rider-acceptatie kijkt zou dat de meest voor de hand liggende keuze zijn. Daarbij komt nog dat de techneuten van die grotere bands wellicht al op een wat grotere digitale Soundcraft hebben gemixt, en dus al deels bekend zijn met de tafel.
                      Dit was ook mijn aanvoelen, maar wou eens polsen of dit effectief het geval is.

(P.S.: bij een digitale tafel heb je ook nog gewoon microfoons nodig hoor... )
                      Ik had het misschien wat slecht verwoord, maar zo ver was ik ook wel

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Staar je niet blind op die stomme 'rider acceptatie'. Dat is puur 'ikke wil ikke wil' gedrag, meer niet.
                        Ik heb al genoeg bands gehad die minimaal een H3000 eisen maar als er dan een MH2 of ML3000 staat is het ook goed. Klinkt heel anders! Met een Digico SD9 zijn ze ook tevreden.
                        Een fatsoenlijke tech doet niet extreem moeilijk over een tafel, die hoge eisen staan er om te voorkomen dat er een 8 kanaals Eurolive tafeltje staat.
                        Soms kom je riders tegen van bandjes met 10 kanalen, maar dan wel minimaal 32 kanalen op FOH eisen, gewoon een standaard ridertje van het boekingskantoor.
                        Als jouw spul fatsoenlijk werkt en de benodigde mogelijkheden bied is elke tech tevreden.
                        Ga je een H3000 inhuren als men dat eist terwijl je een Si of X32 hebt staan? Waarom zou je? Dat klankverschil hoor je toch niet over een PA die niet tot de top van de markt behoort, laat staan door de budget (klasse D?) amps en de DBX processor.

Laatst een band die minimaal een Midas Pro8 of Digico SD8 eiste. Analoog was een probleem stond er zelfs min of meer in de rider.
                        Staar ik me daar op blind? Nope. Ze mogen het met de MH3 van het betreffende podium doen, anders doe ik het wel. Punt.
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

veel plezier met 'rider acceptatie' in een jongerencentrum.
                          Dat gaat je niet lukken met een in-house installatie ongeacht je budget.

Als je wil dat er in het eigen werk circuit veel leuke bands komen is een prima vrijwilligerskeuken (en goede weed) trouwens meer van invloed dan je mengtafel.

Als jij altijd prima eten hebt staan en goede kleedruimtes, parkeerplaats e.d. voor de crew en artiesten gaat dat als een lopend vuurtje, geloof me.
                          lekker belangrijk!

Comment

• gunrunner
                            • Dec 2012
                            • 48

Originally posted by renevanh
                            Staar je niet blind op die stomme 'rider acceptatie'. Dat is puur 'ikke wil ikke wil' gedrag, meer niet.
                            Ik heb al genoeg bands gehad die minimaal een H3000 eisen maar als er dan een MH2 of ML3000 staat is het ook goed. Klinkt heel anders! Met een Digico SD9 zijn ze ook tevreden.
                            Een fatsoenlijke tech doet niet extreem moeilijk over een tafel, die hoge eisen staan er om te voorkomen dat er een 8 kanaals Eurolive tafeltje staat.
                            Soms kom je riders tegen van bandjes met 10 kanalen, maar dan wel minimaal 32 kanalen op FOH eisen, gewoon een standaard ridertje van het boekingskantoor.
                            Als jouw spul fatsoenlijk werkt en de benodigde mogelijkheden bied is elke tech tevreden.
                            Ga je een H3000 inhuren als men dat eist terwijl je een Si of X32 hebt staan? Waarom zou je? Dat klankverschil hoor je toch niet over een PA die niet tot de top van de markt behoort, laat staan door de budget (klasse D?) amps en de DBX processor.

Laatst een band die minimaal een Midas Pro8 of Digico SD8 eiste. Analoog was een probleem stond er zelfs min of meer in de rider.
                            Staar ik me daar op blind? Nope. Ze mogen het met de MH3 van het betreffende podium doen, anders doe ik het wel. Punt.
                            Ok, bedankt voor de tip! Hier was ik wel wat onzeker over.
                            In het begin keek ik voornamelijk naar de praktische kant. Vooral naar onze vrijwilligers toe (zonder hen staat er geen PA) moeten we zien dat het volledige systeem gebruiksvriendelijk is (plug & play). Om deze reden waren we ook overgeschakeld op actieve speakers. Als je er een keer alleen voorstaat (gebeurt ook af en toe) ben je gemakkelijk 3uur bezig met alles opstellen en terug afbreken. Ik hoop dit gevoelig te doen dalen met een digitale tafel/snake. Moesten we een vaste installatie gehad hebben, was ik waarschijnlijk niet op het idee gekomen om digitaal te gaan. Nu wil ik vooral rondhoren of dat een goede zet zou zijn naar gasttechniekers toe etc.

Ik denk dat voor ons de balans toch overweegt naar een digitaal systeem. Zowel de x32 als de si expression lijken me geen al te moeilijke tafels, en qua mogelijkheden overstijgt het ons analoog materiaal (vooral soundchecks opslaan lijkt me enorm handig). Daarbij is het veel meer plug&play, wat minder belastend is voor onze vrijwilligers die elke keer alles van nul moeten opstellen en terug afbreken. Ook de huidige prijzen maken het haalbaar voor ons om de overschakeling te doen (we zouden ongeveer 1000€ extra moeten investeren als we ons analoog materiaal verkopen). Ten slotte hadden we opbergruimte tekort voor al het analoge materiaal, met digitaal zou alles in hetzelfde 'PA-kot' passen.

Nu is het vooral een kwestie van testen denk ik. Momenteel zijn we meer geneigd om voor de soundcraft te kiezen. Vooral service (want jeugdcentrum..), merknaam, en het weinige gebruik van menu's doen het hem denk ik.

Comment

• djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

Zet de Soundcraft en de X32 eens naast elkaar. Bel de lokale dealers een af of ze een dag of weekend lang (bij voorkeur een weekend met 2 optredens na elkaar) die twee tafels op demo kunnen leveren. Dag 1 werk je met de Soundcraft, dag 2 met de X32. Vervolgens ga je nog een middagje door de menu's lopen klooien en alles aan mekaar routen om te kijken hoe dat werkt. Dan ben je in staat om (met z'n allen, niet in je eentje!) een keuze te maken. Persoonlijk heb ik over de X32 weinig slechts (en belachelijk veel goeds) gelezen, en over de Soundcraft überhaupt verdacht weinig gelezen. (en wat ik er over gelezen heb was grotendeels negatief, op een aantal verstokte Soundcraft-fans na)

Ik krijg het idee dat je nog steeds met die rider acceptatie in je hoofd zit, terwijl dat voor bands van 500-2500 euro geen probleem mag zijn, die zijn blij dat ze wat geld kunnen vangen. Overigens is geen van beide tafel bepaald ridervriendelijk, dus stel je het heel simpel: "je neemt je eigen tafel mee of je werkt op wat er staat, en anders zetten we de huistech wel aan het werk".

Verduidelijkend verhaal (van Timmetje):
                              Bandje X komt spelen bij een glazen-huis achtige activiteit en eist o.a. een H3000 met een waslijst compressors, gates, effecten en microfoons. Bij aankomst blijkt na kort overleg met de gasttechnicus dat de aanwezige Yamaha 02R (!!!) ook een prima tafel is. Die belachelijke riders zijn (bij de bandjes in jou "prijsklasse") echt alleen bedoelt om te voorkomen dat er een 6 kanaals Phonic powermixer staat. Alle "prosumer" gear is voldoende, getuige je oude Mackie 32-8, waar al die gasttechs blijkbaar ook nooit problemen mee hebben gehad. Als een Mackie 32-8 geen probleem is, is een X32 dat ook niet.

Het voordeel van de X32 is dat je er heel makkelijk een laptop aan hangt om een opname te maken, of om een programma als Waves Multirack mee te laten draaien. (daarmee kan je Waves plugins gebruiken met je digitale tafel, een soort digitale inserts dus) Op de Soundcraft heb ik nooit gewerkt, maar ik heb een aantal keren met een X32 gespeeld, en zelfs ik (als digi-leek) wist binnen enkele minuten mijn weg op de tafel, er waren slechts een aantal zeer specifieke (en niet zo gebruikelijke) dingen die ik niet meteen kon vinden. Als de tafel geprept was geweest had ik binnen een kwartier een show kunnen schuiven (nooit eerder serieus met een digitafel gewerkt!).

Daan
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• timmetje
                                • Dec 2012
                                • 424

Originally posted by djspeakertje
                                Verduidelijkend verhaal (van Timmetje):
                                Bandje X komt spelen bij een glazen-huis achtige activiteit en eist o.a. een H3000 met een waslijst compressors, gates, effecten en microfoons. Bij aankomst blijkt na kort overleg met de gasttechnicus dat de aanwezige Yamaha 02R (!!!) ook een prima tafel is.
                                Overigens was hun rider WEL geldig geweest als ze hun eigen technicus bij zich hadden gehad.

Punt is, zoals Daan al aangaf: riders zijn er om te voorkomen dat er allerlei troep wordt neergepleurd. Kennen we het verhaaltje van 'geen bruine M&M's' nog? Iedereen beschuldigde de band in kwestie van racisme, maar het ging er feitelijk alleen om dat men zo kon controleren of de rider wel echt was gelezen.

Zolang er degelijk en capabel spul staat hoef je je echt niet druk te maken.

Daarbij komt nog: wees de verstandigste in het verhaal, en bel vooraf even met de betreffende technicus/manager als een rider toch een beetje boven je pet gaat. Je zult er versteld van staan wat er in goed overleg nog mogelijk is....
                                Tim

Comment

Working...