Intercom over PA

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GewoonFrankV
    • Nov 2011
    • 5

Intercom over PA

Hallo Collega's,

Eind oktober doe ik een amateur zang/dansvoorstelling.
    Nu is het zo dat de regisseuse graag over 1 intercom systeem zowel over de PA/monitoring kan praten
    naar de artiesten, alsook naar de technici.
    In het beste scenario zie ik dit over een 2-channel ASL kastje gebeuren.
    lijn A naar de PA/Monitor, Lijn B naar de techinci.
    Is dit mogelijk, of kan dit niet door de verschillende signaalsterktes?

Weet iemand of dat werkt, of is er iemand die zoiets eerder gedaan heeft?!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Een ASL werkt met een fantoomvoeding, de meeste mengtafels vinden het niet zo leuk om die op hun ingangen te krijgen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Fridge
      • Mar 2002
      • 153

Originally posted by MusicXtra
      Een ASL werkt met een fantoomvoeding, de meeste mengtafels vinden het niet zo leuk om die op hun ingangen te krijgen.
      kortom, di ertussen en gaan? (maar wat het signaalniveau van een ASL is, dat weet ik zo niet... m'n gevoel zegt, gewoon proberen)

Comment

• PvG
        • Sep 2012
        • 979

Originally posted by Fridge
        kortom, di ertussen en gaan? (maar wat het signaalniveau van een ASL is, dat weet ik zo niet... m'n gevoel zegt, gewoon proberen)
        Er staat doorgaans zo'n 30V gelijkspanning op een intercom lijn. Zelfs een passieve DI zal dit niet fijn vinden.
        Meeste geluk zul je hebben met een passieve DI hebben waarbij je een condensator in de signaallijn opneemt om de gelijkspanning te blokkeren. Je zult op de betreffende input een highpass filter willen om de laagfrequente call-signalen niet door de monitoren te laten ploppen...
        Maar euh, ze weet dat een monitor verdomd goed te horen is door het publiek??

Andere optie is om een mixbus op de mengtafel als chatlijn in te richten en met bedrade of draadloze headsets te werken. Dus geen intercom systeem. Het mooie is dat draadloos dan ook kan door enkele extra beltpacks te regelen.

btw: wij gebruiken meestal walkietalkies met oortjes. Goedkoop, draadloos en evt gemakkelijk via DI aan een mengtafel te hangen.
        Last edited by PvG; 23-09-13, 23:05.
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

Comment

• GewoonFrankV
          • Nov 2011
          • 5

Originally posted by PvG
          btw: wij gebruiken meestal walkietalkies met oortjes. Goedkoop, draadloos en evt gemakkelijk via DI aan een mengtafel te hangen.
          Ja, dat heeft ook mijn voorkeur.
          Maar bij deze voorstelling is het de bedoeling dat tijdens de repetities de regisseuse makkelijk kan communiceren naar zowel technici als artiesten. Uiteraard heb ik ook naar een draadloos systeem van Telex zitten kijken.
          Het schijnt dat ASL draadloos niet zo'n succes is, of hebben jullie daar andere ervaringen mee?

Comment

• vester86
            • Jul 2010
            • 164

Telex btr serie heeft aux in + uit, daar kun je de koppeling PA + intercom mee makem.
            Zelf meermaals gebruikt om geluid (trekkenwand cues) van de laptop de intercom in te krijgen (gewoon, omdat het kon)

Comment

• shure-fan
              • Sep 2003
              • 1046

als de regisseuse alleen naar de artiesten hoeft te praten zou ik een draadloos beltje aan haar intercompost tapen en de mic zelf aan de boom van de headset met een tapeje vastzetten.

techniek kan via de reguliere intercom werken,

Over wat voor vormen van monitoring hebben we het hier? dient het puur als aankondiging richting de kleedkamers dat ze over 5 minuten op moeten? of is het echte monitoring (via inear of wedges).
              Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Carl
                • Nov 2000
                • 907

Intercom lijnen moet je inderdaad beslist niet met audio mixen, er staat 30V.dc op pen 3, pen 2 is (ongebalanceerde) audio van stevig lijn niveau.
                Gaat beslist niet goed als je dat op je mic-kanaal binnen krijgt.
                Er zijn wel kastjes om audio de intercom in- en uit te krijgen, op de Clear-com basisstations zit dat meestal, voor zover ik weet.

Comment

• GewoonFrankV
                  • Nov 2011
                  • 5

Tijdens de repetitie is het de bedoeling dat ze over vloermonitoren te horen is, en tijdens de voorstelling zal het inderdaad in de kleedkamer attenties omroepen worden.

Comment

• shure-fan
                    • Sep 2003
                    • 1046

Frank,

Ik lees dat het over amateur theater gaat, vaak hebben deze gezelschappen geen budget voor een dure intercom met allemaal fancy dingen in en uitgaande (echter zou een 3 posten systeem nog moeten lukken lijkt me)

Als mevrouw alleen richting podium hoeft te praten, zou ik een mic met schakelaar op een tafelstatiefje zetten, en uitleggen hoe deze werkt. Ik zou dan zelfs nog 2 floortjes pakken en de mevrouw daar alleen uit laten komen, zodat je alles ook gescheiden hebt
                    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• vester86
                      • Jul 2010
                      • 164

En een xlr + actief speakertje naar de kleedkamers trekken

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Waarom moet dit persee een 'ingewikkeld' intercom systeem zijn? Dat lijkt me juist hier meer een last dan een oplossing.
                        (Draadloze) headset inprikken op je stageblock, kan die naar believen worden open gezet op PA en/of MON, gewoon via een doodnormaal mono kanaal.
                        De kleedkamer zoals Vester zegt: XLR splitje met een actief 10" kastje ofzo, klaar.
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Originally posted by renevanh
                          Waarom moet dit persee een 'ingewikkeld' intercom systeem zijn?
                          Omdat men in theaters communiceren via (meestal) ASL en de regisseur ook o.a. over dit lijntje erbij wil.

Met een ASL PS 260/T 2 kanaals interface kun je de ASL Pro Serie verbinden met externe audio apparatuur en vice versa.
                          Last edited by vasco; 24-09-13, 12:44.

Comment

Working...