Gebruik van dynamische EQ / effecten (Si Compact)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SH1000
    • Dec 2009
    • 220

Gebruik van dynamische EQ / effecten (Si Compact)

Laatst een band gemixt waarbij zang bij hogere volumes nogal scherp werd. Er zit echter geen dynamische EQ op een Si Compact. Vandaag thuis even zitten klooien en er zelf simpel een gemaakt en getest.

- Mike ingang naar zowel kanaal 1 als naar kanaal 2
    - op kanaal 1 de EQ ingesteld voor hoge volumes ("doffer")
    - op kanaal 2 extra hoog toegevoegd voor de lage volumes, met flinke compressie. Tevens hier al het laag er gewoon maar uitgegooid
    - nog een testje gedaan om op kanaal 3 de FX ook dynamisch te maken

"Al zingend" - gaat dat thuis over de koptelefoon helemaal goed. Het is voor mij een hele nieuwe methode dus ik ben erg benieuwd wat ik er (niet) mee kan en wat andere ervaringen zijn.

Is dit bijvoorbeeld een (gangbare) methode voor live gebruik? Werken anderen ook zo? Zijn er bijvoorbeeld fase problemen te verwachten en wordt het alleen maar rommelig? Is dit ook gebruikelijk voor effecten en hoe dan?
    Good is the enemy of Great
    [Jim Collins]
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Ik begrijp em niet helemaal, zit je dan steeds tussen die twee kanalen te switchen?
    Of zit er iets van automatisering op?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• timmetje
      • Dec 2012
      • 424

Wat ik begrijp is het gewoon een parallele processing-keten, net als je soms bij compressie toepast.

Alleen is in dit geval het hoog (of de storende frequenties) zwaarder gecompressed dan dan de lagere frequenties, waardoor je een soort de-esser werking krijgt. Door nu de twee kanalen te blenden kan je dus de storende fequenties beter onder controle houden zonder dat je hele signaal naar de knoppen gaat door te zware compressie of EQ.

Deze techniek is overigens niet nieuw (een de-esser werkt volgens hetzelfde principe, want de-essing is in feite frequentie-afhankelijke limiting), maar of deze vaak live wordt toegepast betwijfel ik. Het vreet namelijk wel elke keer een dubbel kanaal en dubbele compressie, en daar heb je in live-situatie lang niet altijd genoeg van over...

Een bekende Motown-techniek was 'The Exciting Compressor', waarin een signaal ook werd opgesplitst: één kanaal met 'normale' compressie en reverb en weinig EQ, het tweede kanaal met stevige hoeveelheden hoge frequenties en compressie. Door nu beide signalen te mixen ontstaat een heel energiek en 'upfront' geluid zonder dat het schel wordt.

Engelstalige uitleg hier: http://www.recordinginstitute.com/R2KREQ/excomp.htm
      Last edited by timmetje; 01-09-13, 22:29.
      Tim

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Originally posted by SH1000
        Laatst een band gemixt waarbij zang bij hogere volumes nogal scherp werd. Er zit echter geen dynamische EQ op een Si Compact. Vandaag thuis even zitten klooien en er zelf simpel een gemaakt en getest.
        Wat versta je onder scherp, kun je dat in frequenties aangeven, spreekt wat makkelijker.
        (scherp vs doffer als 12 Khz vs 650 Hz?)

Ik vul ook even in, dat je 'bij hogere volumes' bedoelt dat de zanger(es) zelf even 'gas' geeft.

Je oplossing is best wel ingenieus, maar ik zoek eigenlijk liever naar
        bronbestrijding dan symptoombestrijding.
        Ik vraag me dan af waar het aan kan liggen:
        - welke microfoon wordt gebruikt
        - stond er een compressor ingesteld en hoe
        - ligt het wellicht aan de stem van zanger(es) zelf
        - hoe zijn de zang- en microfoontechieken van de zanger(es)
        zijn dan vragen die bij mij leven.

Wellicht wel eens leuk hier een kijkje te nemen in de anatomie
        van de menselijke stem?

Hoop dat je hier wat mee kunt,

grtz

Nes
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• drummerke
          • Oct 2006
          • 432

ik denk 2 kanale aan. ik gebruik d-esser uit mn yamaha ls9. gaat prima

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Volgens mij kun je hier beter een multiband-compressor toepassen....

Comment

• timmetje
              • Dec 2012
              • 424

Originally posted by MusicXtra
              Volgens mij kun je hier beter een multiband-compressor toepassen....
              Hij zegt in z'n openingspost al dat z'n tafel hier niet over beschikt...
              Tim

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Maar die kun je wel op een insert inprikken.
                Door verschillen in EQ loop je inderdaad kans op faseproblemen van de twee kanalen.

Comment

• soundlab999
                  • Nov 2009
                  • 15

Hallo,

ik gebruik zelf ook een SI compact 24. Over het algemeen tevreden over dit apparaat voor mijn toepassingen. Wat zijn hogere volumes? Zo goed als altijd gebruik ik compressie, maar deze moet dan wel goed zitten, anders krijg je inderdaad een agressievere klank. Waar ik me laatst op betrapte was dat de topkast ( 12" ) op zijn limiet zat en dat de zang er ook te agressief uit kwam.

Wat NexCio01 zegt klopt ook, wat zijn de omstandigheden voor de zangers? Zijn ze "fit" op dat moment, is het probleem bij elke zanger(es), moeten ze buiten optreden in "koudere" omstandigheden, naarmate de avond vordert meer witte wijn en denken dat ze nog juist zingen, ...

Wat je kan doen als test is een externe compressor te gebruiken ( drawmer, BSS ) om te kijken of het wel degelijk aan de Compact ligt of niet.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

Originally posted by SH1000
                    Laatst een band gemixt waarbij zang bij hogere volumes nogal scherp werd.
                    weet je zeker dat er geen vervorming optrad bij uithalen?
                    lekker belangrijk!

Comment

• DJ Antoon
                      • May 2005
                      • 1681

Originally posted by showband
                      weet je zeker dat er geen vervorming optrad bij uithalen?
                      Waarschijnlijk niet eens in de mengtafel maar daarna...

Comment

• qvt
                        • Oct 2009
                        • 721

Originally posted by DJ Antoon
                        Waarschijnlijk niet eens in de mengtafel maar daarna...
                        Of daarvoor
                        There is no substitute for imagination

Comment

• MarkRombouts
                          • Jan 2005
                          • 1391

of die zanger(es) begon gewoon te schreeuwen en werd de klank van zijn/haar stem daardoor anders.....

Ik vind je oplossing om twee kanalen te gebruiken nog niet eens zo heel gek. Ik zou dan alleen die twee kanalen wel geheel apart van elkaar gebruiken. Een voor de zachte stukken en de andere voor de harde stukken. De vraag is of dit praktisch werkbaar is, dat zou je moeten proberen. Combineren zou ik inderdaad niet doen.

Je kunt je ook afvragen of de microfoonkeuze goed is geweest.... en idem over microfoontechniek. Veel zangers trekken de microfoon wat weg als ze uithalen. Bij sommige is dit fijn, bij andere kun je genoemd probleem krijgen.

Al met al nogal wat opties dus ben ik bang.

Comment

• SH1000
                            • Dec 2009
                            • 220

Originally posted by timmetje
                            Wat ik begrijp is het gewoon een parallele processing-keten, net als je soms bij compressie toepast.

Alleen is in dit geval het hoog (of de storende frequenties) zwaarder gecompressed dan dan de lagere frequenties, waardoor je een soort de-esser werking krijgt. Door nu de twee kanalen te blenden kan je dus de storende fequenties beter onder controle houden zonder dat je hele signaal naar de knoppen gaat door te zware compressie of EQ.

Deze techniek is overigens niet nieuw (een de-esser werkt volgens hetzelfde principe, want de-essing is in feite frequentie-afhankelijke limiting), maar of deze vaak live wordt toegepast betwijfel ik. Het vreet namelijk wel elke keer een dubbel kanaal en dubbele compressie, en daar heb je in live-situatie lang niet altijd genoeg van over...

Een bekende Motown-techniek was 'The Exciting Compressor', waarin een signaal ook werd opgesplitst: één kanaal met 'normale' compressie en reverb en weinig EQ, het tweede kanaal met stevige hoeveelheden hoge frequenties en compressie. Door nu beide signalen te mixen ontstaat een heel energiek en 'upfront' geluid zonder dat het schel wordt.

Engelstalige uitleg hier: http://www.recordinginstitute.com/R2KREQ/excomp.htm
                            Dit is exact wat ik heb gedaan, inclusief het verhaal met dynamische reverb. Het is dus parallelle processing. Via een 2e kanaal of via een bus.
                            [Jim Collins]

Comment

• SH1000
                              • Dec 2009
                              • 220

Originally posted by MarkRombouts

.... Je kunt je ook afvragen of de microfoonkeuze goed is geweest.... en idem over microfoontechniek. Veel zangers trekken de microfoon wat weg als ze uithalen. Bij sommige is dit fijn, bij andere kun je genoemd probleem krijgen.

Al met al nogal wat opties dus ben ik bang.
                              In dit specifieke geval waren zangeres, microfoonkeuze, zangtechniek een gegeven.

Bij hogere volumes/scherp bedoelde ik; als de zangeres zelf even gas gaf, ik in het mid-hoog echt moest corrigeren. Bij de rustige passages kwam ik dus in die frequentiegebieden wat te kort.
                              [Jim Collins]

Comment

Working...