monitor setup voor inear (drummer), advies?
Collapse
X
-
Communiceren is voor mij een normale gang van zaken, ik heb altijd ruim van tevoren contact met de band en vraag daarbij ook om een uitgebreide rider.
Wanneer daarop een dergelijk voorstel staat neem ik opnieuw contact op, is het een uitgemaakte zaak dat de drummer alleen op die manier wenst te werken dan ben ik in staat ze te adviseren iemand anders te zoeken. Tot nu toe is het nooit zover gekomen, heb iedere muzikant nog kunnen overtuigen van mijn kijk op de zaken. (ok, een enkeling daargelaten die dan ook gelijk met een microfoonstatief is gaan meppen.)
Het is dus ook een kwestie van overtuigingskracht om je kunde aan te tonen, uiteindelijk wil de drummer in kwestie de garantie op een lekker monitor-geluid, liefst zonder zelf aan allerlei knopjes te hoeven draaien.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Maar Sander,
Waarom zien de nieuwste (digitale) systemen er dan juist op
om de instrumentalist/muzikant een eigen mixding te geven
(Aviom/jouw Roland en i-Padvarianten) zodat deze z'n gang kan gaan?
Om eerlijk en bot te zijn, wat maakt mij het nu uit?
Ik maak drummer zijn mix niet, kan deze ook niet verknallen dus, toch?
Bij IEM maak je dan nog wel de mix, maar harder en zachter doet de
muzikant ook zelf op de bodypack......
grtz
NesWeest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!Comment
-
Antwoord is heel simpel, ik ben een perfectionist en vind dat een muzikant muziek moet maken en zich niet met het geluid bezig moet houden.
Daartegenover vind ik dat de technicus moet zorgen dat hij snapt waar hij mee bezig is en ook echt kan zorgen dat de muzikanten geen omkijken hebben naar het geluid.
De lat ligt bij mij behoorlijk hoog, ik ben zelf echt een tegenstander van allerlei mogelijkheden voor muzikanten om zelf hun geluid te regelen wanneer er een technicus staat die dat al voor ze doet.
Uiteindelijk is het natuurlijk de muzikant die het bepaald maar ik ben nog nooit een muzikant tegengekomen die beter gaat spelen naarmate hij meer dingen zelf kan regelen die niets met muziek maken te maken hebben.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Nou ja, succes, bij mij zou je er niet tussen komen. Ik probeer het podium opgeruimd te houden door 2 stageboxen te plaatsen en vanwege een in-ear setje voor een drummer worden er weer de nodige kabels heen en weer gelegd... Van mij zou je 8 line outs met submixes naast je drums krijgen, meer niet.Je doet het toch nooit 100% goed. Kies de oplossing die het best past bij de geluidsbedrijven waar jij vaak mee werkt.
we leveren gewoon eenbos gelabelde XLR aan het stageblok en doen de rest zelf.
De discussies waren te wereldomvattend en aardverschuivend met geluidsbedrijven.
En de priklijsten worden tegenwoordig iets vaker gelezen als vroeger. Maar nog steeds hooguit een van de twee PA bedrijven doet dat. Dus die discussies barsten structureel nog steeds vaak los tijdens de opbouw van de instrumenten op het podium.
Met de band tot aan het stageblok overnemen geeft OOK irritatie. Omdat elke setup van een band irritatie geeft, dat is een natuurwet, maar zal wel in een vloek en een zucht werken.
We hebben we extra spinners mee omdat de nijdige geluidsmensen nog wel eens in hun wrok als gekken aan XLRren gaan sjorren om hun punt te maken dat hun spul beter is. Die trekken er graag eentje kapot. Wat meestal niet lukt omdat het gewoon goed spul is. Maar je wil dan toch reserve bij hebbenlekker belangrijk!Comment
-
Ik sluit me aan bij PVG, ik vraag me ook af hoe je dat gaat doen, volgens mij zitten muzikanten op een podium om muziek te maken en zijn technici om de diverse mixen te verzorgen.
Misschien handig om de technicus een drumstel te geven, kan hij invallen wanneer jij bezig bent met je monitor mix.
In dit circuit heeft de technicus een FOH klus, een bouwklus, vaak nog een basis setje lampjes. Stroomvoorziening en een stuk extra's zoals pausemuziek/sketchmike/vragen van voorbijgangers/auto wegzetten/afrokken enz
En vaak doen ze het nog alleen ook en komt er podiumbouw BIJ.
Dus aub wel reeel blijven. Als je avond na avond in tentfeesten staat? Dan kun je best wat meer aan de crew overlaten. Maar die crew zal er ook zijn dan. Maar de tijd dat de podiumploegen in boerderij meereveld ook de bacline en soundcheck stonden te doen is wel voorbij.lekker belangrijk!Comment
-
Dat is me een bonte verzameling. Monitormixen voor in-ear is extreeem weinigen gegeven. De stelling om gewoon vertrouwen in de PA mensen te hebben. Die doen dat on-the-fly op hun digitafels er even bij. Is gewoon geen goed advies.
ALS je besluit je in-ear mix aan de PA over te laten. (wat goed kan) Moet je als band per muzikant minimaal 10 minuten extra soundchecktijd uittrekken. Dus ipv 30 minuten bouwen en soundcheck zou ik er twee uur voor moeten uittrekken. Dan kan elke muzikant even drie minuten beltpacks doornemen/aansluiten/knutselen. Twee minuten voormixen en daarna doe je wanneer je denkt dat alles goed is nog een rondje van 5 minuutjes per muzikant om het fijn af te regelen. Dat is echt niet een absurde schatting. Sta je met 6 man? Kost het een uur extra. En let op.... voor dat inregelen moet de hele band steeds tegelijk spelen. OF je hebt een meersporen opname van hun vorige optreden... Maar als nieuwe PA heb je die niet.
En kom dan niet met IN-ears vanaf standaardinstellingen in de geheugens van je mixer? Waarom ben je dan tegen muzikanten die met een kant en klaar ingeregelde set komen?
Het overlaten aan de PA werkt dus alleen bij veel tijd OF een kleine bezetting OF bij een vaste PA. Dat is geen wantrouwen, dat is gewoon redelijk de tering naar de nering zetten.Last edited by showband; 02-09-13, 09:32.lekker belangrijk!Comment
-
Showband, bedankt voor de reactie. Je slaat naar mijn mening de spijker op z'n kop.
Ik snap dat sommige mensen reageren in de zin als: waarom neem je niet genoegen met een aux-lijntje van mij. Waarom zo'n vooringenomen wantrouwen naar geluidstechnici?
Het punt is (nogmaals) als volgt. Ik waardeer een ieder die met muziek en techniek bezig is. De meeste van de techneuten hier op het forum zullen in een zekere zin zeer professioneel met hun vak bezig zijn en zullen een zeker mate van kunde en ervaring hebben.
De reden waarom dan toch niet een monitor lijntje van een FOH technicus vertrouw is de volgende:
- Wij zijn niet gezegend dat er elk optreden een professionele geluidstechnicus tot onze beschikking is. (hobbyboeren, vrijwilligers, stagaires, etc.)
- Er is niet altijd een bus vrij om een individuele monitor mix aan te leveren.
- Voor de FOH mixer is het lastig om aandacht te besteden aan mijn in-ear mix tijdens te show. Hij moet immers nog een aantal andere mixen draaien en daarbij kan hij niet horen wat ik op het podium (door mijn op maat gemaakte in-ears) hoor.
- Soundcheck tijd is vaak minimaal.
- Ik heb een gevoelig gehoor en moet daarbij zeer goed denken om volume's, maar ook onverwachtse harde geluiden e.d. In-ear zit een aantal mm van mijn trommelvlies af, dus ik ben daar gewoon erg voorzichtig mee.
Als ik vooraf weet dat er een bekwame technicus is, en dat er een goede soundcheck kan worden gedaan, dan neem ik graag genoegen met een aux-lijntje van u. Dan scheelt mij weer inversteringen/gesleep/onderhoud apparatuur e.d. Helaas is hier in veel gevallen geen sprake van. Beschouw dit alsjeblieft niet als een belediging naar u als geluidstechneut...
Ondanks dat, begin ik nu wel erg te twijfelen. Ik begrijp dat er geen "bullet-proof" oplossing is en dat er toch altijd weer complicaties/discussie ontstaan met een dergelijke setup.
Mogelijk ga ik dan toch kijken naar een mogelijkheid waarbij ik een kleine mixertje heb waarop ik een (stereo) aux signaal binnenkrijg of een split van de FOH mix. Op die mixer komt dan ook mijn click binnen zodat ik wel controle heb over de mix band-click. Daarbij een goede limiter (suggesties?) strak op het uitgang signaal naar mijn beltpackje. Scheelt veel geld/kabels/gesleep/discussie, etc. Dat is mij ook wel wat waard.Last edited by drummer; 02-09-13, 10:05.Comment
-
Iets wat ik heel regelmatig tegen kom zijn personal monitor systemen met kleine mixertjes en dat werkt vaak erg goed, soms wat minder. Heb 1 vaste band waarbij alles over DI's gaat (sorry drummer, ik weet dat veel drummers hier niet blij mee zijn) en gaat de split van de DI direct terug in een eigen mengtafeltje.
Verder komt in dit eigen tafeltje een basis monitor mixje binnen waar alles in zit en waar de muzikant zelf zijn eigen instrument extra in kan mixen om het naar zijn zin te maken. Ik zeg niet dat het de ideale oplossing is, omdat muzikanten muziek moeten maken en geluidsmensen de mix moeten maken. Maar het is een redelijke middenweg en als ik wel 2 grote tafels mee mag slepen en een 2e geluidsman neer kan zetten is dat natuurlijk alleen maar mooi en dan vind deze band het ook geen probleem om het monitorgeluid aan een monitorman over te laten. maar verder werkt dit erg goed.Comment
-
Ik merk dat er de laatste tijd steeds meer bands zijn die een of meerdere in-ear sets vragen of meenemen. In het geval van een click-track wordt er bij de drummer inderdaad vaak een kleine mixer geplaatst waarop een in-ear mix vanaf de monitortafel binnenkomt, en hij zelf de click erbij in mixt. Zeker de UB802 is daar heel populair voor.
Voor de rest maakt het voor mij als monitortechnicus niets uit of ik een in-ear mix of een floormix moet maken. Zelfs op festivals met beperkte ombouwtijd heb ik (in enkele minuten) voor iedereen een goede inear mix beschikbaar. Zelfs zonder soundcheck. Minimale aanpassingen worden tijdens het spelen wel doorgegeven.
Als de monitors vanuit FOH komen maakt dat voor het maken van de mix ook niet veel uit of dat een inear of een floor mix is. Alleen de communicatie is lastiger tijdens het spelen.
@Showband: Hoeveel van die 9 mixen komen overeen? 90% is hetzelfde alleen ligt de focus ergens anders. Misschien denk ik er te makkelijk over, maar dan hadden er al meer muzikanten geklaagd.
Kleine disclaimer, deze reactie gaat er wel van uit dat de geluidstechnicus van dienst weet wat hij/zij aan het doen is. Als je in de buurtkroeg speelt en de zoon van de neef van de vriend van de kroegbaas doet het geluid, dan is de kans aanwezig dat mijn reactie niet helemaal opgaat.Comment
-
Ik denk dat als jij een goede splitter bij je hebt, die de signalen
ook nog eens galvanisch scheidt, dat weinigen daar problemen mee
zullen hebben.
Zeker als je dit van te voren door communiceert?
Zelf heb ik deze in duo uitvoering altijd bij me.
grtz
Nes
Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!Comment
-
Een split van de FOH mix in een kleine zaal mis je de gitaar en bevat veel teveel vocalen.
Gitaar hoort de zaal al vanaf de backline dus die zal de FOH tech er nauwelijks bijdraaien en vocalen wil hij juist 'op' de mix leggen en komen nauwelijks door vanaf het podium, die zullen dus alleen maar via de FOH hoorbaar zijn.
Zelfde geldt voor de keyboard, die zal ook veel te hard in de mix zitten.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Bedankt voor alle reacties. Ik ben nog niet 100% zeker over wat ik ga doen.
Ik wil i.i.g wel een beltpackje maken met een volume potmeter, waar ik mijn
in-ears in kan prikken.
Het beltpackje je wordt gevoed met een hoofdtelefoonsignaal, dus de potmeter hoef
alleen maar een weerstand te zijn om het volume te regelen. Nu komen potmeters in
verschillende typen weerstand. Zou iemand mij kunnen helpen de juiste weerstand te kiezen?
Waarschijnlijk wordt het beltpackje aangesloten op een koptelefoonuitgang met de volgende waarden:
Werkelijke impedatie: 28ohm
Nominale impedantie: 8 tot 40ohm
Nominale output level: 6mw bij 8ohm, 9mw bij 40ohm
Maximale outputlevel (voor cliipen): 25mw bij 8ohm, 35mw bij 40ohm
Mijn in-ears hebben de volgende waarden:
Input-gevoeligheid: 108dB bij 1mw
Impedantie: 17,5ohm bij 1 kHz
Welke weerstand potmeter kan ik hier het beste voor gebruiken?Last edited by drummer; 04-09-13, 23:31.Comment
-
De impedantie van je in-ears is hier niet zo van belang, die van het beltpackje des te meer....
Die zal waarschijnlijk hoogohmig zijn, in de orde van 50 kOhm, dan zou ik een potmeter van 100kOhm kiezen.
En denk eraan een logaritmische te nemen anders regelt het een beetje raar.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
De impedantie van je in-ears is hier niet zo van belang, die van het beltpackje des te meer....
Die zal waarschijnlijk hoogohmig zijn, in de orde van 50 kOhm, dan zou ik een potmeter van 100kOhm kiezen.
En denk eraan een logaritmische te nemen anders regelt het een beetje raar.
Is gewoon te koop: Fisheramps mini beltpack. Hier zit een draadgewonden stereo potmeter van 1kOhm in. Weet niet of dit lineair of logaritmisch is. Maar ik zou gewoon het Fisheramps ding kopen (metalen behuizinkje met rvs beltclip).As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.Comment
Comment